Expedition Niva 2009

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Expedition Niva 2009

Inlägg av hezzin »

Efter några månaders Niva-frånvaro på gården, så var det dags igen... Tog tåget till Ronneby, där Janko mötte upp och 1 st Niva från 1995 bytte ägare. Sen vidtog den 70 mil långa resan hem, med två uppsättningar hjul och två dörrar i kupén, samt en baklucka på takräcket... Nu idag har jag satt igång med det renoveringsarbete jag ska göra för att få den i det skick jag vill, kommer att slänga upp bilder kontinuerligt... Men en hel del rostlagning blir det. Ska samtidigt ljudisolera den när jag ändå plockat ur inredningen.

Bild

Bild

Bild

Bild
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Expedition Niva 2009

Inlägg av ahlberg »

Det skall bli kul att följa projektet. Roligt att lite delar från "den Döda" kanske kommer till nytta igen!

Gillar ditt valspråk i signaturen med...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Expedition Niva 2009

Inlägg av hezzin »

Usch, det går väldigt långsamt i projektet... Har legat däckad i flunsan fre-lör, har inte blivit nåt gjort alls i garaget... Håller på att fixa lite smårost på ersättningsbakluckan, sen ska den lackas och förses med alla snygga emblem... Jag hoppas på att det blir av nästa helg...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Expedition Niva 2009

Inlägg av hezzin »

Inga bilder på dagens övningar tyvärr, men en liten uppdatering. Har lekt med svetsen, fixat de gigantiska hålen i sparklådorna. Bakluckan börjar oxå ta form.... lite allmän rostlagning har oxå påbörjats...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Expedition Niva 2009

Inlägg av hezzin »

så... nu har det äntligen skett lite framsteg.. Lite bilder bjussar jag på:

1. sparklådorna fixade.
Bild

2. Baklucke-reparationer...
Bild

3. rejäla hål baktill fixas... Inget finlir direkt, ser ut som Frankensteins monster efteråt, men ett rejält lager med spackel fixar det :D
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Håller även på att fixar med dörrarna, ska flytta låsen från de gamla dörrarna till de som kom från Ahlbergs donator, samt laga fönsterhissen på den ena av dem. Målas i rätt färg ska dom göras med :) mer bilder följer....
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Expedition Niva 2009

Inlägg av Christer Nivagorskij »

Härligt jobbat! Lagningarna på just de där ställena känns igen. :)
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Expedition Niva 2009

Inlägg av hezzin »

Haha, ett klassiskt rost-ställe i Niva-världen!!!
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Expedition Niva 2009

Inlägg av hezzin »

Skruvade ihop hela inredningen, nya dörrarna, bakluckan och lite annat smått och gott igår... Hittills har jag ljudisolerat kupén, rostlagat en hel del, lagat förarstolen (som jag hade sönder), installerat ny spolartank för bakrutan, fixat trasigt bakljus (elfel) och storstädat kupén (fan vad hundhår sitter fast). Håller på att passar in winschen som ska vara installerad tills den 7:e mars, även hasplåten ska vara på plats då. Offroadträff i Torsåker, Gästrike offroads förkörning inför föreningens årsmöte.
För att fira att bilen går igen, så stuvade jag in hela familjen i Nivan idag, och så skulle vi ta en liten omväg till Konsum och köpa hamburgerbröd. Eftersom vi är rätt nyinflyttade så tänkte vi att vi skulle utforska våra omgivningar, och en oplogad skogsväg som enligt utsaga från bekanta sägs leda lite överallt, men även in till samhället, verkar vara väldigt lockande.... Det hela slutade med en ca 15 mil lång resa!!! Det positiva var att ingen i familjen gnällde, alla hade trevligt, vi fick se mycket nya omgivningar där vi aldrig varit förut, och 4-hjulsdriften fick arbeta en del i snön... Det som saknades var en korg med fika, samt kameran! :cry: Nästa tur ska den med....
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Nivamasen
Inlägg: 135
Blev medlem: 01 dec 2008 20:17

Re: Expedition Niva 2009

Inlägg av Nivamasen »

Oj... 15mil oplogad skogsväg...det var inte dåligt. :D vad blev kilopriset på hamburgerbröden efter den turen?
Får se om man orkar peta sig upp till förkörningen i torsåker du nämnde.
/Jonas
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Expedition Niva 2009

Inlägg av hezzin »

Njae, det var väl en sanning med modifikation... det var bara den första milen som var oplogat, resten var bara en allmänt dålig väg...

Men, efter den lilla resan så har lite mer skett:

Rostlagningsbiten har kommit halvvägs på bilen, framför dörrarna... Tröskellådorna ska bytas Ahlberg-style så småningom, de får bara första hjälpen nu...

Bild

Kolla, ett kamouflage-mönster redan.... ;-)

Bild

Idag ägnade jag mig åt att fästa winschen på plats:

Bild

Bild

Ska montera hasplåten och rycka krängningshämmare på fredag.... More pics to come...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Expedition Niva 2009

Inlägg av hezzin »

Så, krängningshämmare borta, hasplåt på plats, och rostskyddskladd är påstruken nästan överallt under (inklusive de flesta ställen på mig själv). Men, naturligtvis så har man upptäckt nya fel när man håller på skruvar... Återkommer om det..

Bakre infästningar hasplåt:
Bild
Mitten-infästningen hasplåt:
Bild
Resultat:
Bild
Passade på att måla fälgarna med hammarlack...
Bild
Bild
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Expedition Niva 2009

Inlägg av hezzin »

Nya däck beställda, Malatesta Kaiman 235/75/15... Bara en Torsen kvar på önskelistan....

Bild

Mer bilder kommer såklart när de är monterade på fälgar och på plats på bilen....
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Expedition Niva 2009

Inlägg av Larsson »

Var väldigt nära att beställa däck med det mönstret i somras....just för att de ser så brutala ut! :)

Men jag hejdade mig pga jag kör så pass mycket landsväg (asfalt) med bilen, det måste ju funka utan allt för mycket oljud. :?
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Expedition Niva 2009

Inlägg av hezzin »

Jag kommer att ha dubbla uppsättningar, kör oxå mycket landsväg.. ska köpa en mutterdragare nu med :mrgreen:
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Expedition Niva 2009

Inlägg av hezzin »

Japp, premiär i skogen med nya däck och nya trösklar idag... Får väl säga som så att de nya däcken var klockrena, och trösklarna fortfarande har färgen kvar på sig. Det som var mindre bra är att jag drog bort avgassystemet från kat:en och bakåt.... Men men, smällar man får ta.. tre ekipage som avyttrade avgassystemet under dagen.... Gör inte så mycket dock, hade tänkt modifiera det lite så det ligger närmare karossen....
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Skriv svar