Rinningar tar du med sickblock eller en vanlig plåtsick eller rakblad. Slipa med fint våtslip så du får det jämnt och sen drar du en bra klarlack över hela skiten, så kommer det bli fan så snyggt.
Alla lacker blir ju apelsin idag.
/M
Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Pillat lite med besiktningsanmärkningarna.. Anade nästan att hjullagerglappet fram inte var hjullagret utan lagersätet på navet. Mycket riktigt, troligen en skada sen långt tillbaka. Nåväl, hittade en bromsskiva med tillhörande nav och tryckte in. Mysko ljud när man vred på hjulet.. skrapade. Hmm.. ut med skivan igen.. Skrapar mot dammskyddet. Mäter lite med skjutmåttet och det skiljer några tiondelar på navet. Dessutom är urtaget vid dammskyddet mindre på min bättre begagnade skiva.
Finns det mer en typ av hjulnav fram? Vete f-n var den skivan kom ifrån.. Har i alla fall beställt ny nu, och en hjullagersats från eBay.
Finns det mer en typ av hjulnav fram? Vete f-n var den skivan kom ifrån.. Har i alla fall beställt ny nu, och en hjullagersats från eBay.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Sådärja...
Det nya navet från Mikomara hade ett annorlunda dammskydd monterat i navet, men jag hade mitt i hjulspindeln.. tror vilket som hade funkar - men inte båda samtidigt. Bände bort det i navet. Nytt lager på plats med, är ju en skitkostnad i sammanhanget.
Styrsnäckan var bara dåligt spänd efter justering av ändlägena.
Passade på att meka in nya stötdämpare bak, den ena har knarrat sen jag köpte bilen..
Dragkulan kapades av, igen..
En ny spindelled från Ladaworld monterades.
Sen hade jag hög CO på 2000rpm, men alla andra värden var perfekta. Nåja, Räkan fick ett nytt luftfilter och ett oljebyte - och det hjälpte nog.. eller var det bara så att grejorna hann inte svalna denna gången.. första besiktingen pågick länge!
Så, ett år till att njuta av lilla Räkan ligger framför mig!
Det nya navet från Mikomara hade ett annorlunda dammskydd monterat i navet, men jag hade mitt i hjulspindeln.. tror vilket som hade funkar - men inte båda samtidigt. Bände bort det i navet. Nytt lager på plats med, är ju en skitkostnad i sammanhanget.
Styrsnäckan var bara dåligt spänd efter justering av ändlägena.
Passade på att meka in nya stötdämpare bak, den ena har knarrat sen jag köpte bilen..
Dragkulan kapades av, igen..
En ny spindelled från Ladaworld monterades.
Sen hade jag hög CO på 2000rpm, men alla andra värden var perfekta. Nåja, Räkan fick ett nytt luftfilter och ett oljebyte - och det hjälpte nog.. eller var det bara så att grejorna hann inte svalna denna gången.. första besiktingen pågick länge!
Så, ett år till att njuta av lilla Räkan ligger framför mig!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Lite mer pyssel med Räkan.. Satte på "gummiringshöjningen".
Bak:
- palla upp ena sidan under en balk
- lyft upp bakaxeln med en domkraft så att du kan lossa nedre stödämparfästet
- sänk ner axeln
- spänn ihop fjädern med två fjäderspännare (Mekonomen)
- ta bort fjädern
- byt ut över gummiringen mot höjningsringen
- montera tillbaka fjädern
- lyft upp axeln och montera tillbaka nedre stötdämparfästet
Upprepa på andra sidan.
Fram:
- palla upp ena sidan med en pallbock under framvagnsbalken
- lyft upp nedre A-armen med en domkraft så att du kan lossa nedre stötdämparfästet
- fortsätt att lossa de tre små bultarna till nedre spindelled
- sänk ner
- tryck ner nedre A-arm och ta bort fjädern
- byt ut övre gummiringen mot höjningsringen
- montera tillbaka fjädern
- lyft upp A-armen
- montera tillbaka nedre stötdämparfästet
- montera nedre spindelled
Upprepa på andra sidan.
Total tid, ca tre timmar, inklusive lite trassel och fastrostade bultar.
Bak:
- palla upp ena sidan under en balk
- lyft upp bakaxeln med en domkraft så att du kan lossa nedre stödämparfästet
- sänk ner axeln
- spänn ihop fjädern med två fjäderspännare (Mekonomen)
- ta bort fjädern
- byt ut över gummiringen mot höjningsringen
- montera tillbaka fjädern
- lyft upp axeln och montera tillbaka nedre stötdämparfästet
Upprepa på andra sidan.
Fram:
- palla upp ena sidan med en pallbock under framvagnsbalken
- lyft upp nedre A-armen med en domkraft så att du kan lossa nedre stötdämparfästet
- fortsätt att lossa de tre små bultarna till nedre spindelled
- sänk ner
- tryck ner nedre A-arm och ta bort fjädern
- byt ut övre gummiringen mot höjningsringen
- montera tillbaka fjädern
- lyft upp A-armen
- montera tillbaka nedre stötdämparfästet
- montera nedre spindelled
Upprepa på andra sidan.
Total tid, ca tre timmar, inklusive lite trassel och fastrostade bultar.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Mer service:
- tändstift
- spänt kamkjedjan
- justerat ventiler
Stiften som satt i vara några fyrelektrods, men jag tycker inte man skall skämma bort en enkel bil.. Det blev: http://www.ladaworld.com/product_info.p ... cts_id=130
Jag brukar öka elektrodavståndet till 1 mm, enligt tips från engelska lada-sajten. Blir visst bättre gång i motorn, och tydligen inget problem för coilpacken att tända upp ljusbågen.
Ventilspelet ställde jag till 0,15 med Lada-bladmått. Böckerna säger att 1.7:an skall ha 0,20, men det är ju samma topp som 1600:an. Om man inte kör extremt hårt så bör det funka. Har ju kört med 0,15 i snart fyra år på mina bigblockare..
- tändstift
- spänt kamkjedjan
- justerat ventiler
Stiften som satt i vara några fyrelektrods, men jag tycker inte man skall skämma bort en enkel bil.. Det blev: http://www.ladaworld.com/product_info.p ... cts_id=130
Jag brukar öka elektrodavståndet till 1 mm, enligt tips från engelska lada-sajten. Blir visst bättre gång i motorn, och tydligen inget problem för coilpacken att tända upp ljusbågen.
Ventilspelet ställde jag till 0,15 med Lada-bladmått. Böckerna säger att 1.7:an skall ha 0,20, men det är ju samma topp som 1600:an. Om man inte kör extremt hårt så bör det funka. Har ju kört med 0,15 i snart fyra år på mina bigblockare..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se