Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Då är första träffen genomförd!
I stort sett standardutförande, bara A/T-däck och hasplåt. Otroligt vad den ändå tar sig fram! Jag ledde safarin i Hästveda i helgen, och jag fick vänta in kön flera gånger. Sen guidade jag en Toyota LC, fulldiffad, och kunde lugnt köra framför med Räkan, tills jag såg att LC:n fick problem. Visst, man ger sig inte ut i de värsta surhålen, men är bara underläget någorlunda fast så tar den sig fram.
Hela söndagen ägnades åt att städa efter tre weekendar med hysteriskt skruvande. Nästa åtgärd på bilen är svetsning av baklucka och under framrutan. Sen skall vi måla lite...
I stort sett standardutförande, bara A/T-däck och hasplåt. Otroligt vad den ändå tar sig fram! Jag ledde safarin i Hästveda i helgen, och jag fick vänta in kön flera gånger. Sen guidade jag en Toyota LC, fulldiffad, och kunde lugnt köra framför med Räkan, tills jag såg att LC:n fick problem. Visst, man ger sig inte ut i de värsta surhålen, men är bara underläget någorlunda fast så tar den sig fram.
Hela söndagen ägnades åt att städa efter tre weekendar med hysteriskt skruvande. Nästa åtgärd på bilen är svetsning av baklucka och under framrutan. Sen skall vi måla lite...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Ja, den verkar ju funka bra. Och nu har jag ju en bil som man kan hänga med en nästan-original-Niva i skogen...
Träsktroll wannabe
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
ahlberg skrev:Då är första träffen genomförd!
I stort sett standardutförande, bara A/T-däck och hasplåt. Otroligt vad den ändå tar sig fram! Jag ledde safarin i Hästveda i helgen, och jag fick vänta in kön flera gånger. Sen guidade jag en Toyota LC, fulldiffad, och kunde lugnt köra framför med Räkan, tills jag såg att LC:n fick problem. Visst, man ger sig inte ut i de värsta surhålen, men är bara underläget någorlunda fast så tar den sig fram.
Hela söndagen ägnades åt att städa efter tre weekendar med hysteriskt skruvande. Nästa åtgärd på bilen är svetsning av baklucka och under framrutan. Sen skall vi måla lite...
Kul att du använder bilen som den ska användas
Konstigt det där med avgassystemet.
Kan den vara ramsne?
Ska du verkligen svetsa bakluckan
Det finns ju inget kvar.
Föressten, Biltema säljer lagningssats för vajrar.
Kanske vore något att prova?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... jer-82621/
Niva -95 Green Hornet
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Det är nog röret som strulat, vissa har jättehäng, andra skrapar i, rysk tolerans. Laga lucka? Självklart! Ett rent nöje... Gaswiren måste vara original, den är känslig som attan. Minsta tröghet gör bilen hoppig..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Baklucka. 12 timmars jobb. Hyfsat resultat. Egentligen borde man väl köpt en ny, men varför göra det enkelt för sig när man kan krångla till det?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Tur att bilintresse och logik inte behöver samsas
Varför laga något som e skit några timmar senare och lite blod svett och tårar så får man svaret
Snyggt jobbat
Varför laga något som e skit några timmar senare och lite blod svett och tårar så får man svaret
Snyggt jobbat
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Jag blir lika imponerad varje gång jag ser någon med så stor kunskap av plåtsmide.
Snyggt jobbat!
Snyggt jobbat!
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
1 mm plåt är ganska tacksam att jobba med, och kräver inte mycket verktyg. De ser min arsenal på bilderna. Falstången underlättar mer än man kan tro. Ett bra skruvstäd och sen är det bara att banka på!
Nu vidare med framrutan!
Kan bara säga att jag är inte imponerad av konstruktionen med dräneringsrör istället för tätning...
Nu vidare med framrutan!
Kan bara säga att jag är inte imponerad av konstruktionen med dräneringsrör istället för tätning...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Liten rostlagningsskola, kanske?
Att skära ut en hel bit underlättar eftersom man kan använda den som mall. Generellt, snåla inte - enklare att byta en stor bit än flera små lappar.
Skrivtving och klämmor underlättar tillpassningen. Justera genom att klippa av små bitar i taget.
Mall.
Lägg till sömsmån för falsbockning.
Falsen gör plåtbiten styvare och skapar en överlappsfog som blir lätt att svetsa med bra resultat.
Måtta, passa...
Klipp upp när det skall bockas.
Polygripen är ett underskattat plåtbearbetningsverktyg
Grovslipa med slipskiva och byt sedan till lamelldisk.
Kallgalv
Spackel
Grovslip, 60-papper
En omgång grundfärg eller filler på spray avslöjar missarna..
Att skära ut en hel bit underlättar eftersom man kan använda den som mall. Generellt, snåla inte - enklare att byta en stor bit än flera små lappar.
Skrivtving och klämmor underlättar tillpassningen. Justera genom att klippa av små bitar i taget.
Mall.
Lägg till sömsmån för falsbockning.
Falsen gör plåtbiten styvare och skapar en överlappsfog som blir lätt att svetsa med bra resultat.
Måtta, passa...
Klipp upp när det skall bockas.
Polygripen är ett underskattat plåtbearbetningsverktyg
Grovslipa med slipskiva och byt sedan till lamelldisk.
Kallgalv
Spackel
Grovslip, 60-papper
En omgång grundfärg eller filler på spray avslöjar missarna..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Grymt jobbat!
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Kul att se folk med så mycket kunskap och som är så händiga. Bra jobbat.
lada niva 97
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
såg på bilderna att du gjorde iklipp i plåten vid framrutan. med en krymptång kan man slippa det http://www.ytor.se/freund_krymptang.htm . brukar själv fusklaga bilen ganska grovt kvällen innan besiktning. men jag jobbar som byggnads plåtslagare, använder ofta krymptången för att göra fina saker till andra. det finns ingen billig krymp och sträck som fungerar bra men tången är ett litet bra hjälpmedel.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
-11 niva
-87 gpz 1000
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
Snyggt jobbat Ahlberg!
Du är hjärtligt välkommen till mitt garage för att hålla kurs i plåtsmide!
Bjuder givetvis på både öl och mat!
Snyggt jobbat!
Du är hjärtligt välkommen till mitt garage för att hålla kurs i plåtsmide!
Bjuder givetvis på både öl och mat!
Snyggt jobbat!
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Räka inte Hummer (fd Green Hornet)
urban skrev:såg på bilderna att du gjorde iklipp i plåten vid framrutan. med en krymptång kan man slippa det http://www.ytor.se/freund_krymptang.htm . brukar själv fusklaga bilen ganska grovt kvällen innan besiktning. men jag jobbar som byggnads plåtslagare, använder ofta krymptången för att göra fina saker till andra. det finns ingen billig krymp och sträck som fungerar bra men tången är ett litet bra hjälpmedel.
Får sätta upp en sån på önskelistan... tack för tipset.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se