Nivea

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
sulfido
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 sep 2011 14:23
Ort: Kramfors

Nivea

Inlägg av sulfido »

Hej alla från en nykomling.

Åker mest MC, men på vintern kan man behöva nåt varmt ibland. Land Rovern var i behov av en längre period i garaget.
Jag började snegla efter nåt billigt för vintern, men man vill ju inte åka i vad som helst, även om det helst inte får kosta.
Då ringer en kompis: Intresserad av en Niva för 1000 ?
Visade sig att han kände en som höll på att städa inför vintern, bara 1 mil att åka så det var ju bara pallra sig iväg.
Säljaren hade haft den i 3 år utan att starta den. Startnotor trasig, laddrelä kaputt m.m.
Den såg allmänt rostig och eländig ut.
Bild
Kollade bilregistret: Senaste bes. 2002 !

Jag måste ha nåt hål i huvet tänkte jag, jag behöver ju inga fler vrak utan nåt som går att åka i.
Alltså åkte jag hem som Nivaägare.

Det första var ju att krypa under och inspektera. Knackade lite här och där och slutsatsen blev att svetsen bara behövde gå några
timmar för att kunna besikta.
Bild
Laddar batteri och pytsar i bensin i förgasaren och hon startar direkt. Startmotorn funkar perfekt. Kollar säkringar och sätter i
säkring för laddning så funkar det också.

Provkörning visar att bromsar verkar hyfsade men 5:ans vx skrapar bara och drar inte, spaken känns som om den går i läge.
Efter lite sökande hittar jag en 4-växlad låda drån Vaz 1500 som bara gått 1800 mil för 495:-, med frakt blev det 1245:-
Bild
Fick hem lådan och den verkar vara som ny. Det konstiga är att när jag vrider på axlar på den 5-vx lådan verkar den fungera som den

skall, tittar in från vx-spakluckan ser allt perfekt ut. Varför drog inte 5:ans vx ?
Fick tillverka ett distansjärn för att få upp lådans bakkant 17mm då jag inte fick med upphängningsbalken till 4vx lådan.

Nu blev det några dagar innan svetsningen var klar, bytte golv på förarsida samt helt nya baljor bak och lite andra småjobb som
egenligen inte var nödvändigt, men det känns ju bra att göra det rejält. En bromsslang samt ny lastkännande ventil och lite annat
småplock fick jag kosta på.

Besiktning gick bra. Har kört några hundra mil nu Och jag börjar verkligen gilla åket. Ni snackar om buller och risig komfort, men jag
tycker det är en lyxbil. Finns ju värme, går mjukt och ganska tyst (åkte Land Rover serie3 förra vintern).
Bild
Nybesiktad och med makeup.

Sulfido
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Nivea

Inlägg av ahlberg »

Välkommen! Vilken liten "må-bra-historia"... Funderat på att skriva filmmanus? ;).
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Nivea

Inlägg av pakka »

Jasså de var du som han köpa den där före mig :x .... Men tar endå och välkommnar dig till Niva träsket :D :D
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
sulfido
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 sep 2011 14:23
Ort: Kramfors

Re: Nivea

Inlägg av sulfido »

Mer "må bra historia"

Har åkt några hundra mil. Om bilen stått still minst 4 år, vad är då konstigt med denna bild?
Bild

Inte en droppe olja under! Okej, jag har bytt bakre vevaxeltätning (stenhård) men det är den enda tätning jag bytt.
Impregnerar ryssarna tätningarna med vodka eller vad?

Bild

Dragkroken uppflyttad 5cm samt monterat hasplåt.

Nu funderar jag på en Clas Olsson-winsch .
Behöver två fälgar, sen kanske jag provar såna däringa däck som Alhlberg har. Nöjd med dom?
Niv(e)a -87
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Nivea

Inlägg av ahlberg »

205-80/16 är en bra dimension. Mina däck är bra i skogen, men ganska bullriga på asfalt, och det grova mönstret märks på bränsleförbrukningen.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Nivea

Inlägg av pakka »

Är det vanliga orginal fälgar du ska ha? I så fall tror jag att det finns
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
sulfido
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 sep 2011 14:23
Ort: Kramfors

Re: Nivea

Inlägg av sulfido »

Ja, jag har två orginal behöver två till
Niv(e)a -87
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Nivea

Inlägg av pakka »

sulfido skrev:Ja, jag har två orginal behöver två till

ska gå ut i lagårn å titta lite.... har för mig att det ska finnas
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Nivea

Inlägg av Markus Almroth »

Hmm. Undrar om inte det där hasskyddet på kroken skulle ha hindrat mig att fastna ett par gånger!

/M
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Nivea

Inlägg av Larsson »

Markus Almroth skrev:Hmm. Undrar om inte det där hasskyddet på kroken skulle ha hindrat mig att fastna ett par gånger!

/M
Tyckte oxå det var en smart uppfinning....blir nog ett sånt på min bil med... :)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
sulfido
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 sep 2011 14:23
Ort: Kramfors

Re: Nivea

Inlägg av sulfido »

Smällde på sten med Land Rovern ett par gånger i fjol. Inte kul, det draget flexar inte.
På Nivan är ju överhänget mindre, trots det bar det spår av omild körning så jag bestämde mig för denna lösning.
Tillverkat av 4mm Hardoxplåt den var inge kul att bocka. Svetsad ihop med "vanlig" 4mm plåt som sitter mellan krok och draget.

sulfido
Niv(e)a -87
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Nivea

Inlägg av Markus Almroth »

En schysst u-balk borde väl räcka?

/M
Skriv svar