Hej igen!
Jag har ev fått tag på en 5-vxl reservlåda som verkar vara "Schysst" i drivlinan och "inga problem"..
Den finns en bit ifrån Kalix så frågan är vad man ska "pröjsa" för en sådan..?
Vaf mer ska man typ "ha koll på.?"..Har hört något om nån balk som man ska be att få med..
Vad innebär detta..?
Jag vänder mig till detta forum för att man får blixtsnabba och adekvata svar..
Vi snackar om ett pris på ca 2000:-SEK..+frakt..Verkar det mycket eller lite..?
Mvh
VITA-PRO Ägare: Gustavsson..
"Ut i terrängen.."
Det är poängen..
Du behöver ej kliva..
Du kör ju en NIVA..
En kärra med Go..
Med namn VITA-PRO..
Jag tycker det låter vettigt med 2000:- för en 5vx om man vet att den är bra, men det år ju det som år kruxet.
Det finns ju några 4vx på laga.se för 495:-. Då får du enligt de "kunniga" en låda som håller bättre och dessutom har lite lägre utväxling på de första tre vx.
Kan ju vara speciellt bra om man kör med större hjul.
Balken behöver du bara om du byter från 5vx till 4vx då den skiljer i höjd på bakre fästet.
Jag bytte till 4vx och kom fram till att jag behövde höja 17mm på bakre fästet för att det skulle stämma. Jag tillverkade ett distansstycke i 4mm plåt för att anpassa höjden fick slipa ur något iena kanten på fästytan på växellådan för att få plays med en bultskalle men annars var det inga problem.
Kolla Baxters site för utväxlingar och tips.
Jag åker med 205/80-16 och tycker utväxlingen på 4:an blev helt OK.
sulfido
Niv(e)a -87
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)
sulfido skrev:Jag tycker det låter vettigt med 2000:- för en 5vx om man vet att den är bra, men det år ju det som år kruxet.
Det finns ju några 4vx på laga.se för 495:-. Då får du enligt de "kunniga" en låda som håller bättre och dessutom har lite lägre utväxling på de första tre vx.
Kan ju vara speciellt bra om man kör med större hjul.
Balken behöver du bara om du byter från 5vx till 4vx då den skiljer i höjd på bakre fästet.
Jag bytte till 4vx och kom fram till att jag behövde höja 17mm på bakre fästet för att det skulle stämma. Jag tillverkade ett distansstycke i 4mm plåt för att anpassa höjden fick slipa ur något iena kanten på fästytan på växellådan för att få plays med en bultskalle men annars var det inga problem.
Kolla Baxters site för utväxlingar och tips.
Jag åker med 205/80-16 och tycker utväxlingen på 4:an blev helt OK.
sulfido
KANONTACK Sulfido!!
Mycket värdefullt..Jag ska kolla även upp "4-orna"..
Den verkar faktiskt bra lådan jag har på G. Fick bra kontakt med säljaren..
//MickeG.
"Ut i terrängen.."
Det är poängen..
Du behöver ej kliva..
Du kör ju en NIVA..
En kärra med Go..
Med namn VITA-PRO..
infästningen mot fästet som gummikudden sitter i är olika och även tvärbalken (TROR jag ang tvärbalken, men är ganska säker på att de är olika)
Enklast att skilja de två lådorna åt är den stora gummi-ploppen som den ena har (och den andra saknar)
Den utan plopp fanns i bilarna fram till 1987-88 och den MED plopp kom efter det.
OK! Bra..Min är en 1988-Orginal..Bara 3-ägare på den så den lådan är nog aldrig bytt..
Den lådan som jag har på G..Är en -88:a..Då BORDE den passa va ..
BTW..DU har ingen "spare" Larsson..? Som du ..hrmm..Vill bli av med..
MickeG.
"Ut i terrängen.."
Det är poängen..
Du behöver ej kliva..
Du kör ju en NIVA..
En kärra med Go..
Med namn VITA-PRO..
Sorry Larsson. Gjorde mig skyldig till messersmitschsyndromet
Men i det här fallet gjorde det väl ingen skada?
Hade inte koll på att det finns två typer av 5vx låda.
sulfido
Niv(e)a -87
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)
infästningen mot fästet som gummikudden sitter i är olika och även tvärbalken (TROR jag ang tvärbalken, men är ganska säker på att de är olika)
Enklast att skilja de två lådorna åt är den stora gummi-ploppen som den ena har (och den andra saknar)
Den utan plopp fanns i bilarna fram till 1987-88 och den MED plopp kom efter det.
OK! Bra..Min är en 1988-Orginal..Bara 3-ägare på den så den lådan är nog aldrig bytt..
Den lådan som jag har på G..Är en -88:a..Då BORDE den passa va ..
BTW..DU har ingen "spare" Larsson..? Som du ..hrmm..Vill bli av med..
MickeG.
Jag har en komplett ihopsatt låda som är orenoverad (funkar ej som den ska) och så har jag .......Hmmm.....2st i delar. Har ju hållt på och renoverat lite lådor till dessa bilar och tanken från början var att ha en av varje modell "leveransklar" till de behövande och så får de skicka in sin gamla låda som "utbyte" så jag får in trasiga lådor hela tiden.
Dock verkar det inte som att så många är villiga att betala (ca 4tkr) för en nyrenoverad låda så det hela blev lite lagt på is.
sulfido skrev:Sorry Larsson. Gjorde mig skyldig till messersmitschsyndromet
Men i det här fallet gjorde det väl ingen skada?
Hade inte koll på att det finns två typer av 5vx låda.
sulfido
Hur lugnt som helst, det här stället är till för att vi ska försöka hjälpa varann med våra problem, och det var ju det du försökte.......
MickeG. skrev:Larsson!
Du får en låda av mej Jag köper en renoverad av dej Pris:..?
Jag är intresserad..
//MickeG.
Har ju ingen färdig, måste renovera en i såfall.....och just nu har jag rätt fullt upp med annat.
Hur bråttom är det?
Det är inte alls bråttom.. Det kommer vi säkert överens om..Jag ska när ( den förb.. ) kylan släpper och vårsolen börjar meja.ändå göra lite småfix..
Den ska vara klar till Hösten när jakten börjar..
//MickeG.
"Ut i terrängen.."
Det är poängen..
Du behöver ej kliva..
Du kör ju en NIVA..
En kärra med Go..
Med namn VITA-PRO..