smuts

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

smuts

Inlägg av Fisketorp »

ja så får vi väl kalla nyförvärvet då den ser ut att ha varit begravd samt fraktat hillbillies i skogen.

Har bara kikat lite lätt på den men utöver nedre biten på dörren som är rosthål så har den klarat sig kanonfint, knappt en rostfläck. skit kanske skyddar :D

Mätaren står på 90mil och det kan man nog tro av skicket frågan är ju vad man ska göra. vill man registrera så måste jag ju ta papper +plåt och motor/tändning+kat från 97an lite mycket arbete.
har erbjudande på papper på skattebefriat vilket vore fint. lite jobb att se till att få det bra men undrar hur troligt det är att få till besiktning då utseendet är som det är för bra för en 81a samt för nytt utseende.

Vi får se vart det bär hän. lite bilder.

http://imageshack.us/photo/my-images/21/sl272453.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/803/sl272454.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/560/sl272455.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/94/sl272456.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/811/sl272457.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/847/sl272458.jpg/
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: smuts

Inlägg av ahlberg »

Du får väl bygga en rat-looker?

http://www.youtube.com/watch?v=kK8_DqavgRM

Men, allvarligt talat - jag hade nog lyft i -97:ans grejor och plåtar - det är ju i stort sett lagligt - är ju samma bil till 99%. Att köra den som en 80-talare känns nästan lite omoraliskt, tycker jag, som gammal fältbiolog.. :) Men, å andra sidan är väl ingen Niva särskilt miljövänlig? Möjligen Rangers Gräshoppa när han kör på fritysmet, eller vad det nu var...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: smuts

Inlägg av Fisketorp »

Fanns ju ingen Niva " ratt" där så man kanske skulle satsa på det =P

Ja vad ska man då göra med 97an? den är ju också i prima skick om man bortser från en del kosmetiska bölder dok inga hål.

inget emot att köra 80-tal kan man ju kanske ordna sig en diesel också mest orolig för vad som kan ske vid för observant besiktningsgubbe.
dilemma dilemma.

Någon som vet om man kan försäkra en bil utan regnr typ chassinr. räcker ju gott då jag inte behöver betala vägskatt eller ha nrplåtar här i skogen men vore trevligt med en liten försäkring när man tar sig till eventuella skogsevenemang häromkring.
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: smuts

Inlägg av Fisketorp »

Nu var den tvättad.
såg allt bättre ut med skit på, lite använd så att säga. Nu liknar den mest en sockerbit på hjul=/
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: smuts

Inlägg av Fisketorp »

Skulle behöva lite råd kring mekanisk bränslepump.

Var ju så att bilen dog vid tidigare tillfälle, och startade snabbt igen men orkeslös och dog igen sedan ville den inte starta alls.
gjorde startgastest och då starta den fint samt gick att hålla liv i den.
körde även en slang och tratt till förgasaren och den fungerade fint.

Har idag bytt pump till en beg inkl "distanser" och allt så måttet skulle stämma. Vill ändå inte starta. (startade med snappsning först och då gick den en stund)
startgas och den starta fint samt gick hålla igång. tratt och slang fungerar fint.

kopplade då en slang till pumpen och ner i en dunk för att se om den pumpar, jojomen pumpar fint som snus dock tyckte jag bensinen var grumlig så kanske det som var felet. kör ut några l av det grumliga med motorn igång. prövar sedan att tanka tratten med grumliga och bilen fortsätter att gå, gör så här bra länge.

kopplar då tillbaka slangarna till pumpen och prövar att starta bilen, startar fint. tänkte att snart dör den nog (därav video nr2) men nejdå tickar då på så snällt så. fungerar precis som när jag fick den. kul att vänta på att den dör igen bättre den inte "läkt" så man kunde komma på felet=/

Tycker det är lite märkligt men jaja, några tips? hade en teori om att pumpen pumpade för bra så det blev något galet där då det inte tog många min att fylla en 5l dunk.

Sedan får jag väl kolla tändning mm lite då den inte går riktigt rent, puttrar och vibrerar på tomgång men det kanske är normalt?

video två så gasar jag på lite kraftigare och det hörs ett rasel som jag inte uppskattar, funderar på om det inte kommer framifrån kamkedjan
lite slak och slirar mot godset om det är möjligt?

Är ju snart skogskörning så vill försöka få lite ordning på den =)

föresten ska man låta 16" org däck sitta på eller ska man byta till 215 at däck med ok mönster? ifall man nu får ordning på den.

video 1 http://imageshack.us/clip/my-videos/259/b76h.mp4/
video 2 http://imageshack.us/clip/my-videos/210/ttq.mp4/
//Martin
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
jens920125
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jul 2009 18:54
Ort: Lindesberg

Re: smuts

Inlägg av jens920125 »

Min Niva beter sig på samma sätt om jag har sugslangen som går till bränslepumpen från tanken. Jag gissar att min pump e sliten i kombination med att sugslangen var söndersprucken för den tycks inte pumpa bra nog från tanken iaf.
Men om jag istället klämmer in en 1L flaska med bensin mellan oljefiltret och balken bakom och drar ner sugslangen till pumpen i den så går den så fint så.
Något jag upptäckte för inte så länge sen var att innanför tygarmeringen på den slang som satt på min Niva så var gummit kraftigt söndersprucket så kolla den om den kan behöva bytas.

Jag har nu bytt till en ny slang men inte provat att låta pumpen suga från tanken igen men det vart en väldans skillnad i känsla på handpumpen.

Och blir kamkedjan slak så kan den gå emot godset innanför bröstkåpan, det har den gjort på min och gjort fina slitagemärken.
Var ett tag sen jag hade isär motorn men skulle tippa på runt 0.5mm ätet av godset.

Så att spänna kamkedja är något jag rekommenderar dig.
Rätt säker på att ahlberg har instruktionsvideo på youtube angående spänning av kamkedja. nivahma tror jag han kallar sig på youtube.

Mvh Jens :)
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: smuts

Inlägg av Fisketorp »

Det skulle ju kunna vara möjligt, värt att kolla.
det är bara biten mellan pump och metalrör man byter eller sitter det slangar under sätet också tro?

konstiga är ju att den suger bra om man har slangen från pump till flaska, kanske fel på slangen från pump till förgasaren =)
får granskas.
tackar för tipset.

hmm ok bilen ska bara ha rullat 90mil visserligen på 7år så kanske dags att justera, får leta upp videon har sett den här någonstans så att man gör rätt.
värt att kolla ventilspel också.

tack ska du ha. :D
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: smuts

Inlägg av NivaMicke »

Fisketorp skrev: sitter det slangar under sätet också tro?
Ja , det gör det.... + en sil på sugröret nere i tanken...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: smuts

Inlägg av Fisketorp »

NivaMicke skrev:
Fisketorp skrev: sitter det slangar under sätet också tro?
Ja , det gör det.... + en sil på sugröret nere i tanken...
Ok, tackar=)
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: smuts

Inlägg av Fisketorp »

Ja då får man väl uppdatera lite, arbetar ju inte i blixtens hastighet som övriga medlemmar 8-)

Kamkedjan vart ju spänd, och grannen justerade ventilerna åt mig. ändå kvarstår rasslet/missljudet.

tar bort "stången" till bensinpumpen så den inte fungerar men täcker iallafall hålet. jovisst nu är missljudet borta.
får väl mäta in pumpen fast den är ju beg så kanske lite sliten och låter ändå =)

gott att hitta ljudet iallafall, ska provköra någon dag då grannen kan bogsera och se hur den går, nya tändstift verkar gjort gott iallafall.
så får vi hålla tummarna 26e är det dags för skogskörning första gången för min del ska bli intresant specielt på niva org däck :D
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: smuts

Inlägg av Fisketorp »

Ja då har man äntligen provkört.
funkar fint så det var ju gott, däremot är det ju markant skillnad på gången för en förgasare mot tbi som jag vart van med. och då menar jag inte åt det posetiva hållet men man vänjer sig väl :D

Blir till att köpa ny fläktrem också då den slirar hoppas den håller morgondagen för då blir det oskulden som tas ute i skogarna.

Hoppas Org gör gott orkar inte byta till mina BF godrich som jag har liggande.
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: smuts

Inlägg av Fisketorp »

Tar tillbaka det där med "funkar fint" efter att ha städat ur all skit i bilen och varit snäll nog att tanka åbäket började den trilskas igen.

Undrar vilket den inte tyckte om bra bensin eller att bli ren :evil:
blir då ingen skogskörning tills jag fått tummen ur och göra arbetet ordentligt, byta alla slang och spana ner i tank
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Skriv svar