Homegrown Niva
Re: Homegrown Niva
Oops.. För snabb.. Då undrar jag om det är original..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Homegrown Niva
Städdags Städdags
Så här jävligt kan det se ut efter lite utomhus meck med allt skit man kanske behöver framdraget i ett alldeles för litet garage
Efter en timmes snabbstäd så står Nivan uppallad för retur möte på bromsarna
Huvudbromscylindern läcker fortfarande i främre kretsen, främre bromsok kärvar, bromsreduser ventilen bak helt stum samt får inte av höger trumma bak (verkar ha ärgat fast på nav o pinnbultar) har kört med stälborste och WD40 och lite slägga utan framgång.Någon som har något knep?
Främre oken kärvade något grönjävligt men med träbit i oket och kraftfullt pumpande på bromspedalen så pressades kolvarna ut så mkt som jag vågade på båda sidor.
Efter att nästan fått ut kolvarna, så demonterades oken från bilen och fuskrenovering startade.Tror att tidigare ägare fixat bromsarna ganska nyligen för efter demontering och rengöring så löpte alla 6 kolvarna "lätt".
Färdiga för montering alla gummin etc återanvändes
Kommer troligen att få borra ur den här sprinten då den verkar "nitad"
Demonterad för returmöte.
Så här jävligt kan det se ut efter lite utomhus meck med allt skit man kanske behöver framdraget i ett alldeles för litet garage
Efter en timmes snabbstäd så står Nivan uppallad för retur möte på bromsarna
Huvudbromscylindern läcker fortfarande i främre kretsen, främre bromsok kärvar, bromsreduser ventilen bak helt stum samt får inte av höger trumma bak (verkar ha ärgat fast på nav o pinnbultar) har kört med stälborste och WD40 och lite slägga utan framgång.Någon som har något knep?
Främre oken kärvade något grönjävligt men med träbit i oket och kraftfullt pumpande på bromspedalen så pressades kolvarna ut så mkt som jag vågade på båda sidor.
Efter att nästan fått ut kolvarna, så demonterades oken från bilen och fuskrenovering startade.Tror att tidigare ägare fixat bromsarna ganska nyligen för efter demontering och rengöring så löpte alla 6 kolvarna "lätt".
Färdiga för montering alla gummin etc återanvändes
Kommer troligen att få borra ur den här sprinten då den verkar "nitad"
Demonterad för returmöte.
Re: Homegrown Niva
Som vanligt så tar dom enkla grejerna alldeles för lång tid
Passade på att sätta i nya sprintar och fjädrar till bromsoken fram så att det blir lite nya grejer i alla fall.
Nedre sprinten satt fast i ok-hållaren så upp med den i pelarborren och borra ur efter ca 1 cm borrning smulas borren sönder till synes utan anledning bra fastsatt bra borr och olja borde bara funka.Jaja vänder ok fästet, nytt körnslag börjar borra repris
2 kvalitets borrar smulade av ryskt blötjärn
Ledsnade ur fram med Harry och ett snitt längs med sprinten.
Efter lite finlir så var det bara att sy ihop, borra om hålet och montera.
Sen var det dags för returmatch på huvudbroms cylindern.
Fan inte kul med skit grejer vänstra tätningen är fransig och den högra sitter hålet ca 1mm från centrum
Vart kan man köpa av normal kvalitet?
Pillar ihop HBC igen med bästa skiten och håller tummarna.
Bromstrumman bak envisas med att sitta fast och bromsregulatorns nipplar är inte så fräscha att de går att lossa med 10ans nyckel.Vill ha nya bromsrör hemma innan man börjar riva i eländet.
Passade på att sätta i nya sprintar och fjädrar till bromsoken fram så att det blir lite nya grejer i alla fall.
Nedre sprinten satt fast i ok-hållaren så upp med den i pelarborren och borra ur efter ca 1 cm borrning smulas borren sönder till synes utan anledning bra fastsatt bra borr och olja borde bara funka.Jaja vänder ok fästet, nytt körnslag börjar borra repris
2 kvalitets borrar smulade av ryskt blötjärn
Ledsnade ur fram med Harry och ett snitt längs med sprinten.
Efter lite finlir så var det bara att sy ihop, borra om hålet och montera.
Sen var det dags för returmatch på huvudbroms cylindern.
Fan inte kul med skit grejer vänstra tätningen är fransig och den högra sitter hålet ca 1mm från centrum
Vart kan man köpa av normal kvalitet?
Pillar ihop HBC igen med bästa skiten och håller tummarna.
Bromstrumman bak envisas med att sitta fast och bromsregulatorns nipplar är inte så fräscha att de går att lossa med 10ans nyckel.Vill ha nya bromsrör hemma innan man börjar riva i eländet.
Re: Homegrown Niva
Absolut inget ovanligt på jobbet att man sprängt bra borr i skitmaterial.
Ofta vid gjutning så smälter dom ner all möjlig skit.
Ibland åker ett och annat kullager med i smeten tex.
När du borrar och träffar en sådan kula insmält i godset går borret åt helvete.
När får vi se lite turbofilm då? Hehe
Ofta vid gjutning så smälter dom ner all möjlig skit.
Ibland åker ett och annat kullager med i smeten tex.
När du borrar och träffar en sådan kula insmält i godset går borret åt helvete.
När får vi se lite turbofilm då? Hehe
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: Homegrown Niva
Jadu turbo bus blir det efter bes och bes blir det ju inte förrän man tror sig ha en chans att glida igenom.Bromsar är ju högprioriterat oavsett bes eller ej
Med lite turbo så är det än viktigare (man blir tråkig som gamling)
Med lite turbo så är det än viktigare (man blir tråkig som gamling)
Re: Homegrown Niva
Lite påskpyssel idag!
Som så många andra så har jag haft problem att få av bromstrumman bak, smort,värmt och bankar(så mycket man nu törs på en alu trumma).
Då M10 gängan vittrat sonder tog jag frankt M12 spiraltapp och gängade tills det blev kontakt mot anliggningsytan sen använde jag tappen som "skruv" för att pressa av trumman. kombinerat med lita lätt släggning så lossade trumman fint
Kan vara ett tips om det inte vill sig.
Svarvat ändplugg med invändig styrning och svetsbussning för slanganslutning för justerbart pitot rör.
Som så många andra så har jag haft problem att få av bromstrumman bak, smort,värmt och bankar(så mycket man nu törs på en alu trumma).
Då M10 gängan vittrat sonder tog jag frankt M12 spiraltapp och gängade tills det blev kontakt mot anliggningsytan sen använde jag tappen som "skruv" för att pressa av trumman. kombinerat med lita lätt släggning så lossade trumman fint
Kan vara ett tips om det inte vill sig.
Svarvat ändplugg med invändig styrning och svetsbussning för slanganslutning för justerbart pitot rör.
Re: Homegrown Niva
Gjorde klart pitot-röret idag
Borrar hål för rör bussningarna blev 3.3 7.5 10.2mm borr i tur och ordning.
monterar bussningarna på röret med en 8.1mm borr som styrning så att dom linjerar.Skulla vart skönt att ha en tig nu men får punkta fast bussningarna i röret med migen.
Pitot-röret gjordes i 8mm kopparrör med ett 5mm öga.
Här syns hela konceptet,sett från trycksidan.
Tanken med ett justerbart pitot-rör är att kunna justera bränsleblandingen med ytterligare en parameter.Normalfall så är det via munstycken enbart man reglerar bränslemängd på en förgasarmotor.Bränsletrycket kan man labba lite med men normala tryck är 0.25-0.3bar i bränsletryck.
En turbo förgasare kräver att bränsletryck som alltid ligger 0.3bar över laddtryck.Det trycket brukar man ta som statiskt tryck i plenum för reglering bränsletryck och trycksättning flottörhus på förgasaren.
Finessen med ett justerbart pitot-rör är att man kan få med det dynamiska trycket som hastigheten i luftstömmen alstrar.Det dynamiska trycket är alltid högre än det statiska.
Genom att justera vinkeln på hålet i röret (vrida röret) så går det att justera från enbart dynamiskt tryck till statiskt tryck.Det som inträffar om man kör dynamiskt tryck är att förgasaren automatiskt fetar på blandningen extra vid belastning
Borrar hål för rör bussningarna blev 3.3 7.5 10.2mm borr i tur och ordning.
monterar bussningarna på röret med en 8.1mm borr som styrning så att dom linjerar.Skulla vart skönt att ha en tig nu men får punkta fast bussningarna i röret med migen.
Pitot-röret gjordes i 8mm kopparrör med ett 5mm öga.
Här syns hela konceptet,sett från trycksidan.
Tanken med ett justerbart pitot-rör är att kunna justera bränsleblandingen med ytterligare en parameter.Normalfall så är det via munstycken enbart man reglerar bränslemängd på en förgasarmotor.Bränsletrycket kan man labba lite med men normala tryck är 0.25-0.3bar i bränsletryck.
En turbo förgasare kräver att bränsletryck som alltid ligger 0.3bar över laddtryck.Det trycket brukar man ta som statiskt tryck i plenum för reglering bränsletryck och trycksättning flottörhus på förgasaren.
Finessen med ett justerbart pitot-rör är att man kan få med det dynamiska trycket som hastigheten i luftstömmen alstrar.Det dynamiska trycket är alltid högre än det statiska.
Genom att justera vinkeln på hålet i röret (vrida röret) så går det att justera från enbart dynamiskt tryck till statiskt tryck.Det som inträffar om man kör dynamiskt tryck är att förgasaren automatiskt fetar på blandningen extra vid belastning
Re: Homegrown Niva
Förhoppningsvis så är rör och slang dragning mellan IC och förgasare klart nu
Svetsade dit en 70 graders böj samt prov monterade slangen mellan IC och tryckrör.En målarkludd körde lite matt svart på plenum och rör.
Som jag skrev så har jag problem med huvudbromscylindern, måste nog försöka att få tag i en sprängskiss så att jag kan se om något är felmonterat.Bromsvätskan kommer inte in i HBC
Svetsade dit en 70 graders böj samt prov monterade slangen mellan IC och tryckrör.En målarkludd körde lite matt svart på plenum och rör.
Som jag skrev så har jag problem med huvudbromscylindern, måste nog försöka att få tag i en sprängskiss så att jag kan se om något är felmonterat.Bromsvätskan kommer inte in i HBC
Re: Homegrown Niva
Har du testat att trycksätta oljebehållaren? Bara med 1-1,5bar någonting. Du kanske harSmuts i systemet?
Med vänlig hälsning, Jimmy.
Med vänlig hälsning, Jimmy.
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: Homegrown Niva
Japp har trycksatt systemet men det verkar inte som om det är något som täpper hålet i HBC då det inte går att få ngt flöde överhuvudtaget .Har provat med bromspedalen i olika lägen.Matarslangarna är ok.
Känns som om något är felmonterat (har återmonterat som det var när jag rev, främre kretsen funkade inte för tidigare ägare heller)så jag skulle behöva ha en sprängskiss på HBC så att jag kan utesluta det.
Har rivit HBC 2 ggr nu så smuts i bromsvätskan borde det inte va men kan inte uteslutas.
Bakre kretsen funkar perfekt
Ut gick från början att det var internläckage i HBC men det lutar mer åt att det inte är någon bromsvätska att jobba med
Känns som om något är felmonterat (har återmonterat som det var när jag rev, främre kretsen funkade inte för tidigare ägare heller)så jag skulle behöva ha en sprängskiss på HBC så att jag kan utesluta det.
Har rivit HBC 2 ggr nu så smuts i bromsvätskan borde det inte va men kan inte uteslutas.
Bakre kretsen funkar perfekt
Ut gick från början att det var internläckage i HBC men det lutar mer åt att det inte är någon bromsvätska att jobba med
Re: Homegrown Niva
Denna kanske?
http://www.ladaniva.co.uk/lada/1600_6.pdf
http://www.ladaniva.co.uk/lada/1600_6.pdf
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: Homegrown Niva
Sitter med mobilen så du får ha överseende om jag länkade fel.
Gå in till "länkar" här på forumet och navigera dig till baxters sida.
Där finns hur mycket ladagrejer som helst!
Gå in till "länkar" här på forumet och navigera dig till baxters sida.
Där finns hur mycket ladagrejer som helst!
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: Homegrown Niva
Perfekt letat som en tok efter liknande idag
Stort tack
Stort tack
Re: Homegrown Niva
Zigenarlass
Idag har Nivan fått gjort lite nytta istället för att bara förbruka garagetid.
Ser väl ganska städat ut med lite ved på en kärra.
Lite mer prylar inne i bilen, kan säga att backen var inte den lättaste att få i
Summa sumarum så gick det in massvis.
4st sommardäck BMW 318
4st sommardäck 911an
4st tävlingsdäck 911an
2st tävlingdäck turbon
1st rasad porsche växellåda med tillhörande plastback
K-jetronik pryttlar
Allt som är i förgrunden på sista bilden
Tur att man köpt bilgrejer som en galning hela livet så att man kan ta från lagret när man inte har råd med nytt
Idag har Nivan fått gjort lite nytta istället för att bara förbruka garagetid.
Ser väl ganska städat ut med lite ved på en kärra.
Lite mer prylar inne i bilen, kan säga att backen var inte den lättaste att få i
Summa sumarum så gick det in massvis.
4st sommardäck BMW 318
4st sommardäck 911an
4st tävlingsdäck 911an
2st tävlingdäck turbon
1st rasad porsche växellåda med tillhörande plastback
K-jetronik pryttlar
Allt som är i förgrunden på sista bilden
Tur att man köpt bilgrejer som en galning hela livet så att man kan ta från lagret när man inte har råd med nytt
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Homegrown Niva
En principskiss på ditt bränslesystem med pitotrör skulle vara intressant... (har kommit ett snäpp framåt i mitt projekt )
/M
/M