Homegrown Niva
Re: Homegrown Niva
Dags för liten uppdatering igen
Har fortsatt med rostlagningen gorde färdigt det sista invändigt på passagerar sidan och tog tag i den ruttna ramsnoken vänster fram.
Ren kapade innerlådan så att all dålig plåt försvann och anpassade den förbockade innerlådan.
Lite bearbetning med plåtsax hammare och mothåll så blev passformen fin även vid kick-uppen för främre tvärstag.Denna plåt punktas omlott i ovan kant och och i vinkeln mot golvet
Målat första gången.
Passar på att laga inre längsgående balken, får byta det mesta i framkant där gamla tvärbalken anslutit och byter övre 90 graders kanten där den var dålig,så nu finns det fräsch plåt att fästa golv och tvärbalk i.
Sågen är för jävla bra när man skall kapa gjorde tvärbalken på passagerar sidan vinklad 4 grader.Tänkte göra lika på förar sidan så ställa gradtalet grovkapa, prova staget.5mm för långt i sågen igen och ta bort 5an så är det sugpassning mellan Hezzin och inre balk, får ta ur lite i ovankant (grova skivan på bänkslipen)av tvärbalk där den ansluter till inre lådan då det är en radie på bockningen.Sen var det bara att sy dit den
När det ändå gott så bra så kanske man skall ta tag i främre ramsnok so ser allt annat än frisk ut
Måste bort med övre delen av fjäderfästet för att kunna komma åt att laga.Bort med övre bärarm sen bort med övre fästet.
Efter lite kapande så borjar man få kontakt med lite fräsch plåt här och där
Blir en skvätt till som åker dän innan återuppbyggnad börjar.Lagningen blir inte superseriös men funkar hållfasthetsmässigt.
Hade lite 2mm plåt som var bockad till U:n som man kunde ta bitar ur.Passade perfekt efter att man haft lite tålamod med vinkelslipen.
Under ifrån syns det var skarven mellan orginal och och nya biten är.
Killen med sömn glittret har kommit på besök så det är nog dags att kolla in kudden igen (såg nästan ut som en gäspning)
Har fortsatt med rostlagningen gorde färdigt det sista invändigt på passagerar sidan och tog tag i den ruttna ramsnoken vänster fram.
Ren kapade innerlådan så att all dålig plåt försvann och anpassade den förbockade innerlådan.
Lite bearbetning med plåtsax hammare och mothåll så blev passformen fin även vid kick-uppen för främre tvärstag.Denna plåt punktas omlott i ovan kant och och i vinkeln mot golvet
Målat första gången.
Passar på att laga inre längsgående balken, får byta det mesta i framkant där gamla tvärbalken anslutit och byter övre 90 graders kanten där den var dålig,så nu finns det fräsch plåt att fästa golv och tvärbalk i.
Sågen är för jävla bra när man skall kapa gjorde tvärbalken på passagerar sidan vinklad 4 grader.Tänkte göra lika på förar sidan så ställa gradtalet grovkapa, prova staget.5mm för långt i sågen igen och ta bort 5an så är det sugpassning mellan Hezzin och inre balk, får ta ur lite i ovankant (grova skivan på bänkslipen)av tvärbalk där den ansluter till inre lådan då det är en radie på bockningen.Sen var det bara att sy dit den
När det ändå gott så bra så kanske man skall ta tag i främre ramsnok so ser allt annat än frisk ut
Måste bort med övre delen av fjäderfästet för att kunna komma åt att laga.Bort med övre bärarm sen bort med övre fästet.
Efter lite kapande så borjar man få kontakt med lite fräsch plåt här och där
Blir en skvätt till som åker dän innan återuppbyggnad börjar.Lagningen blir inte superseriös men funkar hållfasthetsmässigt.
Hade lite 2mm plåt som var bockad till U:n som man kunde ta bitar ur.Passade perfekt efter att man haft lite tålamod med vinkelslipen.
Under ifrån syns det var skarven mellan orginal och och nya biten är.
Killen med sömn glittret har kommit på besök så det är nog dags att kolla in kudden igen (såg nästan ut som en gäspning)
Re: Homegrown Niva
Riktigt sugen på att dra ut en vända i skogen och sen få börja med dom mekaniska förbättringarna så att den gör 0-100km/h på rätt sida om 10 sek och helst bra mycket snabbare.
Jaja tillbaka till verkligheten
Fortsatt uppbyggnaden av golvet på förarsidan kommer att göra som på andra sidan dvs laga seriöst mellan inre balk och Hezzin och fusk laga mot kardantunneln.
Verkar som om det vart någe knas vid montering av skyddsgas till svetsen då jag tömt en 5 l på alldeles för kort tid
Bara handla ny och fortsätta jobbet antar jag
Ett par bilder på främre tvärbalk och lagning av inre balken så det är färdigt för golv där nu
Fortsatte att laga bakre så att man kan få dit tvärbalk samt fästet för nedre staget i bakvagnen.
Reparationsplåt lite grov anpassad och borrad för punktsvetsning i profilröret.
Finjusterat på insidan.
Samma fast underifrån.
Svetsat och klart
Nu skall antingen golvet framåt fixas eller fotsätta med bakvagnsinfästningen
Jaja tillbaka till verkligheten
Fortsatt uppbyggnaden av golvet på förarsidan kommer att göra som på andra sidan dvs laga seriöst mellan inre balk och Hezzin och fusk laga mot kardantunneln.
Verkar som om det vart någe knas vid montering av skyddsgas till svetsen då jag tömt en 5 l på alldeles för kort tid
Bara handla ny och fortsätta jobbet antar jag
Ett par bilder på främre tvärbalk och lagning av inre balken så det är färdigt för golv där nu
Fortsatte att laga bakre så att man kan få dit tvärbalk samt fästet för nedre staget i bakvagnen.
Reparationsplåt lite grov anpassad och borrad för punktsvetsning i profilröret.
Finjusterat på insidan.
Samma fast underifrån.
Svetsat och klart
Nu skall antingen golvet framåt fixas eller fotsätta med bakvagnsinfästningen
Re: Homegrown Niva
Nice Work!
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Homegrown Niva
När kommer vi till turbon? Men, j'kla snyggt plåtjobb blir det...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Homegrown Niva
Jäklar vilket jobb du gör med rosten men när kommer det roliga jobbet med turbobygget då....
"If it has tits or wheels it will give you problems"
/ Jörgen
/ Jörgen
Re: Homegrown Niva
Har haft fullt upp med lite andra bilar, men skall försöka att göra ett sista ryck med rosten få den bes så att man kan börja köra lite med den.pakka skrev:Jäklar vilket jobb du gör med rosten men när kommer det roliga jobbet med turbobygget då....
Turbo anläggningen är nästan klar, kvar att göra:
Oljeretur tråg
Gren på oljetryck
Soppasystem (blir kanske ett snik med orginalpump som matar catchtank i motorrum högtryckspump med malpassi regulatur med retur till catchtank)
Lite tryckrör
Downpipe samt avgas
Anpassa förgasaren till insug och gasreglage.
Hmmmm Fan en hel del kvar där också.
Lite många järn i elden just nu, hoppas att det blir lite Niva kvalitetstid för då händer det grejer
Trevlig helg på er och tack för uppmuntran.
Re: Homegrown Niva
Hej igen!
Att få kvalitets tid med Nivan har vart lite si och så, dels har det varit lite andra projekt och sen har jag nog varit ganska lat
Fick tummen ur ikväll och svetsade dit tvärbalkar och fäste för nedre länkarm på vänstra sidan.Nu sitter dom exakt +- 2mm i alla ledder till skillnad från +- 3-5cm och direkt i rostigt 1mm taffligt svetsad plåt utan förbindning mot varken låda eller inre balk.
Såhär ser det ut nu när det fått en omgång färg på sig
Passade på att få lite färg på insidan där jag bytt och kratchat ytrost.
Kommer försöka att fortsätta med bilen i morgon, skall fortsätta framåt i bilen, dvs försöka att fixa golvet och innerskärm vänster fram.
Kunde inte låta bli att ta ett kort av dessa kämpar på väg in från garaget.
Vita 911an är lätt preparerad för konbanekörning/slalom, Rejält sänkt hårdare stavar(fjädrar) justa stötdämpare och en diffad tätstegad rally låda .Sitter en std snurra i som jag tänkte skrämma upp under vintern, men då jag blivit tagen av latmasken så verkar det bli nästa år
Nivan tar för lång tid
Den svarta i bakrunden är en BMW 1602 som fått turbomatad 2liters motor, eget grenrör 16t agg som trycker igenom Delloto 40or via en alu IC i fronten.Vidare bakåt sitter det förstärkt koppling 5- växlad låda och slutar med Esab diffad bakaxel, laddar 1-1.6bar beroende på humör
Gick som bäst på Tullinge 11.9 och 189km/h i slutfart för 5-7 år sen.
Måste även göra en lite resume om vad som tagit ordenligt med tid och massvis med stålars.
GARARGET
Börjar med att fixa nya rör till hus dräneringen och även garaget kommer att använda samma rör.
När matjorden schaktats bort så rullade vi ut fiberduk.Grusade av och vibbade fixade dränering runt plattan etc.Glade killen vid skottkärran är min farsa
Monterar kantbalk efter snörena för linje och laser för höjden.
Här är kantbalken klar och alla mått ligger +- 1cm och isolering har på börjats det blev 2dm isolering i plattan.Tänkte först kapa till isoleringen med typ fogsvans men skärpte till oss och åkte hem til farsgubben och sågade allt på klingkapen. 2 mils resa men sparade in tiden med råge och perfekt passform på isoler bitarna.
Att allt är vinkelrätt och rakt är A och O för att det skall gå smidigt
Nästan färdig armerat, förberdande för kantförstärkning vid garageport och dörr.Lite extra förstärkt där tänkt lyft skall stå.
I det här skedet har jag vart till kotknackaren 3ggr och kan nätt och jämnt luta mig framåt så det är ganska så låg progress på grejerna.
Dags för andra bilen btg 15.7 m3 totalt.
Äntligen färdig gjutet Killen som hjälper mig är inte lätt att boka då han ett renome om att vara bäst i våra trakter.
Ja va fan säger man Världsklass
Att få kvalitets tid med Nivan har vart lite si och så, dels har det varit lite andra projekt och sen har jag nog varit ganska lat
Fick tummen ur ikväll och svetsade dit tvärbalkar och fäste för nedre länkarm på vänstra sidan.Nu sitter dom exakt +- 2mm i alla ledder till skillnad från +- 3-5cm och direkt i rostigt 1mm taffligt svetsad plåt utan förbindning mot varken låda eller inre balk.
Såhär ser det ut nu när det fått en omgång färg på sig
Passade på att få lite färg på insidan där jag bytt och kratchat ytrost.
Kommer försöka att fortsätta med bilen i morgon, skall fortsätta framåt i bilen, dvs försöka att fixa golvet och innerskärm vänster fram.
Kunde inte låta bli att ta ett kort av dessa kämpar på väg in från garaget.
Vita 911an är lätt preparerad för konbanekörning/slalom, Rejält sänkt hårdare stavar(fjädrar) justa stötdämpare och en diffad tätstegad rally låda .Sitter en std snurra i som jag tänkte skrämma upp under vintern, men då jag blivit tagen av latmasken så verkar det bli nästa år
Nivan tar för lång tid
Den svarta i bakrunden är en BMW 1602 som fått turbomatad 2liters motor, eget grenrör 16t agg som trycker igenom Delloto 40or via en alu IC i fronten.Vidare bakåt sitter det förstärkt koppling 5- växlad låda och slutar med Esab diffad bakaxel, laddar 1-1.6bar beroende på humör
Gick som bäst på Tullinge 11.9 och 189km/h i slutfart för 5-7 år sen.
Måste även göra en lite resume om vad som tagit ordenligt med tid och massvis med stålars.
GARARGET
Börjar med att fixa nya rör till hus dräneringen och även garaget kommer att använda samma rör.
När matjorden schaktats bort så rullade vi ut fiberduk.Grusade av och vibbade fixade dränering runt plattan etc.Glade killen vid skottkärran är min farsa
Monterar kantbalk efter snörena för linje och laser för höjden.
Här är kantbalken klar och alla mått ligger +- 1cm och isolering har på börjats det blev 2dm isolering i plattan.Tänkte först kapa till isoleringen med typ fogsvans men skärpte till oss och åkte hem til farsgubben och sågade allt på klingkapen. 2 mils resa men sparade in tiden med råge och perfekt passform på isoler bitarna.
Att allt är vinkelrätt och rakt är A och O för att det skall gå smidigt
Nästan färdig armerat, förberdande för kantförstärkning vid garageport och dörr.Lite extra förstärkt där tänkt lyft skall stå.
I det här skedet har jag vart till kotknackaren 3ggr och kan nätt och jämnt luta mig framåt så det är ganska så låg progress på grejerna.
Dags för andra bilen btg 15.7 m3 totalt.
Äntligen färdig gjutet Killen som hjälper mig är inte lätt att boka då han ett renome om att vara bäst i våra trakter.
Ja va fan säger man Världsklass
Re: Homegrown Niva
hur stort blir det då?
verkar inte vara nån snö ?
och snygg bmw 2002
verkar inte vara nån snö ?
och snygg bmw 2002
Re: Homegrown Niva
Blir prick 10x10m invändigt och byggytan är 110.6m2.Kommer nog bli bra när det blir klart.hur stort blir det då?
verkar inte vara nån snö ?
och snygg bmw 2002
Förra året vid den här tiden trodde jag att jag skulle ha tak och väggar till Oktober men allt har dragit ut på tiden.Först tog bygglovet 4-5 mån bla pga att jag bygger på jungfrulig mark enligt en gammal byggplan från 30-talet.Garaget har 100m2 huset 85m2 och andra garaget ca 40m2.Sen ville schakt killen ha semester, när det var klart för armering ville jag ha ryggskott I Augusti var det klart för gjutning men han jag ville ha hjälp av att gjuta plattan hade en lagård och lite annat först så det blev gjutet i början av december istället, så det kändes som om det bara var att låta plattan brinna sen göra den så torr som möjligt och pressa så att man får fortsätta i vår
Så vintern får man försöka härda ut i år ochså.
Snömässigt är det som på bilbilderna och kul att du gillde 02an
Re: Homegrown Niva
Hej. En härlig tråd som jag kommer att följa noga. Du är väldigt ambitiös med fotoreportaget. Jag ska försöka hålla samma standard när jag drar igång ombyggnaden av ZAP-Nivan.
Uppmuntrar Kalkyl
Uppmuntrar Kalkyl
Re: Homegrown Niva
Har inte hänt mycket på Niva fronten
Skall försöka göra ett ryck under helgen
Fick låna en mison tub av min återförsäljare (utbytes men jag hade lite gas kvar) så att jag kan svetsa utan att riskera att gasen tar slut.
Har i vart fall monerat dit bakre länkarm så nu skall det bara lagas från balken under förarstol till hjulhus
Måste visa att jag lyckat montera typ 4 bultar sen sist
Gott ny År på er/Stefan
Skall försöka göra ett ryck under helgen
Fick låna en mison tub av min återförsäljare (utbytes men jag hade lite gas kvar) så att jag kan svetsa utan att riskera att gasen tar slut.
Har i vart fall monerat dit bakre länkarm så nu skall det bara lagas från balken under förarstol till hjulhus
Måste visa att jag lyckat montera typ 4 bultar sen sist
Gott ny År på er/Stefan
Re: Homegrown Niva
Bättre fyra monterade bultar än en fågel i skogen för alla träd.
.. eller nått...
Gott nytt själv!
.. eller nått...
Gott nytt själv!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Homegrown Niva
Allt e Larssons fel
Blev inspirerad av hans plåtverkstad så mycket att det började rycka i rostlagartarmen
Sagt och gjort.Ut i garaget och böjar snida till en golvplåt till främre delen av golvet på förarsidan, gör i princip likadant som på passagerarsidan.När reparationsplåten är färdig är det dags att fota lite som dokumentation Hundjäveln har tuggat på kameran så att displayen bara visar ett vitt och svart krackelerat mönster
Då vi inte har någon hund så kanske den gått sönder på något annat sätt
Alltså inga foton
Passar in plåten och justerar lite med kap och roterande fil, borrar punktsvets hål och rostskyddar där det blir dubbelplåt.Gör sista in passningarna och sätter plåten med tvingar och svetstänger.Punktsvetsar mot tröskeln och inre balkens fals samt främre tvärbalk, sömmar även plåten mot främre balk på bägge sidor.
Helsvetsar golvet i bakkantsamt på övriga ställen där plåten är frisk runtom.Plåt som kommer att bytas vid ett eventuellt nästa varv av rostlagning punktas ca 1cm cc.
Kanske går det att knäppa med kameran även fast man inte har en aning om vad man fotar(hur fan man nu stavar fotar fottar fotoar).
Kör några hipshots och tammefan blev det några bilder även fast det kanske inte blev det man ville ha på bild
Tror denna bild kan redogöra hur lätt det är att fota i blido.En plåt
I det närmaste färdigsvetsat.Lite fler punkter mot dom dåliga lagningarna mot kardantunneln slipa lite så är det målardags.
Samma nästan men här syns hålet vid fördelningslådan som skall fusklagas i väntan på nästa varv
Så här blev undersidan.I alla fall det som kom med på bild.
Bara fortsätta med hjulhuset som förstoras som på andra sidan för att undvika problem med att feting däck tar i.
Det var allt för nu och jag hoppas att Larsoon hååler takten på sin bil så att jag får tummen ur på min
Blev inspirerad av hans plåtverkstad så mycket att det började rycka i rostlagartarmen
Sagt och gjort.Ut i garaget och böjar snida till en golvplåt till främre delen av golvet på förarsidan, gör i princip likadant som på passagerarsidan.När reparationsplåten är färdig är det dags att fota lite som dokumentation Hundjäveln har tuggat på kameran så att displayen bara visar ett vitt och svart krackelerat mönster
Då vi inte har någon hund så kanske den gått sönder på något annat sätt
Alltså inga foton
Passar in plåten och justerar lite med kap och roterande fil, borrar punktsvets hål och rostskyddar där det blir dubbelplåt.Gör sista in passningarna och sätter plåten med tvingar och svetstänger.Punktsvetsar mot tröskeln och inre balkens fals samt främre tvärbalk, sömmar även plåten mot främre balk på bägge sidor.
Helsvetsar golvet i bakkantsamt på övriga ställen där plåten är frisk runtom.Plåt som kommer att bytas vid ett eventuellt nästa varv av rostlagning punktas ca 1cm cc.
Kanske går det att knäppa med kameran även fast man inte har en aning om vad man fotar(hur fan man nu stavar fotar fottar fotoar).
Kör några hipshots och tammefan blev det några bilder även fast det kanske inte blev det man ville ha på bild
Tror denna bild kan redogöra hur lätt det är att fota i blido.En plåt
I det närmaste färdigsvetsat.Lite fler punkter mot dom dåliga lagningarna mot kardantunneln slipa lite så är det målardags.
Samma nästan men här syns hålet vid fördelningslådan som skall fusklagas i väntan på nästa varv
Så här blev undersidan.I alla fall det som kom med på bild.
Bara fortsätta med hjulhuset som förstoras som på andra sidan för att undvika problem med att feting däck tar i.
Det var allt för nu och jag hoppas att Larsoon hååler takten på sin bil så att jag får tummen ur på min
Re: Homegrown Niva
Gjort ett litet ryck igen
Fick lite Niva fix tid så att det hänt lite och blir förhoppningsvis mer under morgon dagen.
Började med att forma och massera lite plåtar som skall avsluta första varvet i hjulhuset. Då kameran fortfarande inte fått någon ersättare så blir det fortsatt knapphändigt med bilder.
Klippa lite till med tryckluft plåtsaxen så hör jag att kompressorn börjar gå tungt Rycker ur trefas handsken snarast gör ett snabbt försök men kompressorn verkar stum.Jävlars JÄVlarrs JÄVLARS Kollade olje nivån för inte så längsedan, kollar igen olja finns Skall dra manuellt på remskivan för att se om man orkar rubba den eller om den är tok nypen.Fan va bra kanske bara en fas som gått, in o kolla säkringarna alla hela.Fan bränt motorn skit skit skit. Kolla annan maskin i trefas uttaget, bänkslipen bara brummade lite den med.Då saknas det en fas eller två i alla fall.In o kolla huvudsäkringarna dom är hela, hmm kollar garagets säkringar igen, hela.Hmm mäter dom och då visar det sig att en säkring gått även fast det inte syntes eller gick att pilla bort markören. I med en ny och så funkade det perfekt igen
Här är delar av hjulhuset lagat men fler bitar måste tillverkas.
Nu är det färdigt för målning
Samma scenario på insidan.
Klart för målning här också.
Sen är det svetsning av innertröskel och fusklaga lite golv mot kardantunneln som står på tur för morgondagen.
Natti Natti
Fick lite Niva fix tid så att det hänt lite och blir förhoppningsvis mer under morgon dagen.
Började med att forma och massera lite plåtar som skall avsluta första varvet i hjulhuset. Då kameran fortfarande inte fått någon ersättare så blir det fortsatt knapphändigt med bilder.
Klippa lite till med tryckluft plåtsaxen så hör jag att kompressorn börjar gå tungt Rycker ur trefas handsken snarast gör ett snabbt försök men kompressorn verkar stum.Jävlars JÄVlarrs JÄVLARS Kollade olje nivån för inte så längsedan, kollar igen olja finns Skall dra manuellt på remskivan för att se om man orkar rubba den eller om den är tok nypen.Fan va bra kanske bara en fas som gått, in o kolla säkringarna alla hela.Fan bränt motorn skit skit skit. Kolla annan maskin i trefas uttaget, bänkslipen bara brummade lite den med.Då saknas det en fas eller två i alla fall.In o kolla huvudsäkringarna dom är hela, hmm kollar garagets säkringar igen, hela.Hmm mäter dom och då visar det sig att en säkring gått även fast det inte syntes eller gick att pilla bort markören. I med en ny och så funkade det perfekt igen
Här är delar av hjulhuset lagat men fler bitar måste tillverkas.
Nu är det färdigt för målning
Samma scenario på insidan.
Klart för målning här också.
Sen är det svetsning av innertröskel och fusklaga lite golv mot kardantunneln som står på tur för morgondagen.
Natti Natti
Re: Homegrown Niva
känns bra att man inte är ensam om att slita med rosten denna vinter men min ska förhoppningsvis vara färdig svetsad idag om ja inte hitter mera rost på nått ställe som ja inte kollat.....
"If it has tits or wheels it will give you problems"
/ Jörgen
/ Jörgen