Homegrown Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!

Re: Homegrown Niva

Inläggav Homegrown » 08 maj 2012 16:15

Markus Almroth skrev:Går det nå bättre med bricanyl-systemet då? :-)

Jag har en sån där hydraulisk rörkrökare just för såna här jobb, men jag tror aldrig någonsin jag fått till ngt utan att kapa och svetsa i slutänden ändå. Antingen gör jag ngt fel, eller så ... gör jag nåt fel :-)

Är du så seriös att du använder rotgas också?

/M


Hej igen!
Kommer inte bli några seriösa test förrän jag ordnat Bränslesidan (stor risk för haveri annars) men känns bättre enligt buttdynon ;)
Dom enklare hydraulbockarna veckar bara rören, ju grövre diameter och tunnare gods destovärre blir det :evil:
När jag byggde bur till en av mina bilar lånade jag en riktig mandrel beeder efter att ha försökt bocka med hydraulisk rörbock med veck som resultat.Med den rörbocken blir det fina veckfria bockar med i princip 0 i tillplattning.En sån för 2.5" och 3" kostar multum.
Jag svetsar allt med en gammal Kempi mag, hoppas kunna köpa en tig så småning om.
Homegrown
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inläggav Homegrown » 08 maj 2012 22:13

Börjat felsöka bränslebristproblemet.
Tittade i tanken för att se om det var fullt med skit i silen, den var ren och fin men i moppe size samt att sugröret täppts av att nätet sugits mot öppningen :o
Bild
Nej jag har inte 1meter bräda händer även om skyffeln i bakgrunden kan få en illusion av det ;) Faktiskt så är mina händer ganska normalstora och filtret på sug sidan är mindre än mitt lillfinger :shock: :shock: :shock: :shock:
Då det var rent och snyggt så rationalliserade jag helt sonika bort det, och förhoppningsvis grundproblemet på bränslesidan.
Blir till att tanka och provköra i morron 8-)
Homegrown
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inläggav Homegrown » 09 maj 2012 08:37

Provkörning uppskjuten tillvidare
Bild
Moppe killen i bild vid björken verkar ha min väg som utgångspunkt, för att förhindra trafikförseelser i vår byhåla.Var 5e-15e minut så är han tillbaka :roll:
Ibland är det skönt med lagliga bilar och idag är en sån dag, så Nivan får vila :|
Homegrown
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inläggav Markus Almroth » 09 maj 2012 10:40

Faktiskt håller jag inte med dig angående krökeriet.
Inte helt iaf.

Min trasslade också till allt, men så kom jag på att det berodde på taskig passform. Alla ämnesrör man köper idag är ju i mm. Det räcker med en aldrig så litet glapp på sidan om röret, så viker det sig ofrånkomligen. SÅ jag tog pinnsvetsen och drog en sträng på var sida och slipade till med vinkelslipen på den formen jag ville använda, och sen funkade det.

Däremot blir det ju aningen tillplattat, inte farligt, men lite. Och man kan få bånka till rätt duktigt för att få loss rören sen. Men det funkar iaf. Nu fick jag ju krökarn billigt, så jag kan tåla det omaket.

/M
Markus Almroth
 
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 22:00
Ort: Sundsvall

Re: Homegrown Niva

Inläggav Homegrown » 10 maj 2012 09:31

Blev tankning och provkörning i går kväll.
Fenomenet med att det tar slut på soppa i fuggen kvarstår så det blir till att fortsätta att felsöka :(
Borde inte vara nålventilen som är för lite då det är en turboförgasare i grunden och effekt uttaget är mediokert.
Har i och för sig bara provkört med 1/2 tank som mest så det är möjligt att den suger luft efter långvarigt acc, kanske prov att tanka fullt innan man börjar riva isär fuggen 8-)
Homegrown
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inläggav Markus Almroth » 11 maj 2012 15:44

En catchtank vore kanske medicinen ändå?

Du kan ju faktiskt prova köra från en dunk/flaska i motorrummet för att utesluta luftsugning.

/M
Markus Almroth
 
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 22:00
Ort: Sundsvall

Re: Homegrown Niva

Inläggav Homegrown » 11 maj 2012 16:47

Markus Almroth skrev:En catchtank vore kanske medicinen ändå?

Du kan ju faktiskt prova köra från en dunk/flaska i motorrummet för att utesluta luftsugning.

/M

Grundplanen var ju catchtank men sen tittade jag på effekten och då borde det funka utan :roll:
Har inte kollat upp några flöden praktisk överhuvudtaget då allt skall vara överdimensionerat i bränslesystemet.
Tänkte prov full tank innan jag går vidare (utesluta att den suger luft) om soppa tillförseln funkar då så är det bara att fixa en catch-tank, om inte kolla flödet som pumpen levererar.
Levererar den tillräckligt så är det troligen nålventilen om det är för lite så är det pump/sugledning.
Lite träda på Niva då yngsta skall ha en moped och har en Kina som ej funkar.I princip kompfri 4-taktare.Tidigare ägare har åkt utan filter.Inga honrepor kvar i loppet och kolvringar slitna som bara den,Så det blir ny kolv,ringar lite packningar och en hening av loppet sen såg kanalerna för jävliga ut så roterande filen åkte fram och fixa lite radier och gjutskägg blev lite större gryta också.Ventilerna åkte upp i pelarborren och fick lite massage med fin filarna (massa koks och obraheter).
Gav mig själv en lite just näckspärr :cry: i går som sitter i hårt idag också.Tävling i morron så bilen måste vara fixad i kväll.Man e snabb som en sengångare idag ;)
Homegrown
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inläggav Homegrown » 05 jun 2012 21:56

Tillbaka efter lite bortavaro 8-)
Har varit nackspärr/ryggskott en hel del Kina moppe meck yngsta grabben har tagit kort nu och brukar den dagligen, lite småfix kvar men den funkar helt ok nu.
Slalom tävlandet har gått resultatmässigt bra men sista tävlingen började det att knaka och knäppa från framvagnen, visade sig att det var en kombination av rost och utmattning som måste åtgärdas innan den körs en meter till :shock:
Blir några timmar svets och annan meck ca 4 veckor till nästa tävling så den blir förhoppningsvis klar i tid :roll:

Nivan har snutit ett gäng svenne bilar med förvånade blickar från förarna, riktigt snabb 80 -130km/h registret :o
'Ökad effekt har dock tagit tull.Kopplingsslir på 3an och fyran (däckslir på ettan ;) ).
Idag skulle jag glida upp till far min och hjälpa honom lite.Smyger iväg på ettan och drar i tvåan TOMT,vafaan provar trean samma visa.Provar att lägga i spärren bilen drar så slutsatsen blir något i bakaxeln gått sönder, men kör vidare mot slutmålet med vissa missljud.Lyckas även ta mig hem för egen maskin men måste riva bakaxeln så man kan bedöma förödelsen :(

Ha det gott 8-)
Homegrown
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inläggav NivaMicke » 06 jun 2012 10:28

Homegrown skrev: slutsatsen blir något i bakaxeln gått sönder, men kör vidare mot slutmålet med vissa missljud.Lyckas även ta mig hem för egen maskin men måste riva bakaxeln så man kan bedöma förödelsen


Kan ju vara framaxeln oxå.... Inte helt ovanligt att drivaxlarna går av även fram... Beroende på hur ditt missljud låter så skulle jag gissa på en drivaxel eller diffdreven , det senare kan du kolla genom att ta loss magnetpluggarna i axlarna , bitar av kuggarna kommer då ut...
Vilken axel som inte drar kan du ju kolla genom att "köra" utan spärr , bilen står då still , bara att hoppa ut och kolla vilken kardanaxel som snurrar...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Användarvisningsbild
NivaMicke
 
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Tomelilla

Re: Homegrown Niva

Inläggav TREATALADA » 16 okt 2012 07:34

Tack för fina bilder och bra presentation!
Jag har att göra samma sak med min nyinköpta niva -88, så med dina bilder blir det lättare
att få en bild av vad som skall göras....hoppas bara att jag inte har mer rost än så..... :oops:

Mvh Leif i Ljungskile

P.s vad tjock plåt använde du i trösklarna?
LADA NIVA 1.6M 1988 Pågående projekt......
Volvo V70N 2003 Färdigt projekt.
Västanvind 23 Snipa, Nästan klart projekt.
TREATALADA
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 okt 2012 19:50
Ort: Ljungskile

Re: Homegrown Niva

Inläggav Homegrown » 17 okt 2012 11:50

TREATALADA skrev:Tack för fina bilder och bra presentation!
Jag har att göra samma sak med min nyinköpta niva -88, så med dina bilder blir det lättare
att få en bild av vad som skall göras....hoppas bara att jag inte har mer rost än så..... :oops:

Mvh Leif i Ljungskile

P.s vad tjock plåt använde du i trösklarna?


Skoj att du gillar det som gjorts med bilen pga lite tunt på pengar och en del drivline pyssel (koppling slir, sprättad drivaxel etc) så har den blivit stående tills pengar och tid finns till att repa den, så att man kan dominera med nivan igen ;)
Hoppas att den är inspiration för ngn i alla fall 8-)
Trösklar etc mestadels gjort i biltemas 0.9mm plåt.

MVH Stefan
Homegrown
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inläggav Berlina » 22 mar 2017 21:21

Ytterligare en tråd genomläst. Mycket jobb nerlagt :shock: !! Jag trodde nog att min skogsbil var i sämsta laget. Ägaren nämde att låt bli den där plywoodskivan under gummimattan på förarplatsen om du ska bogsera hem den,för det är tomt under......
Men din vagn var nog ännu sämre vid starten.
Men vad händer ? Det måste finnas en fortsättning??
MVH Mikael
Berlina
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2017 14:01
Ort: Ringarum

Föregående

Återgå till Våra bilar och projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster