Homegrown Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Nikel »

Jag hade tänkt köpa den.

Ni är jag glad att jag inte gjorde det :shock:
Niva -95 Green Hornet
BjornH
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 aug 2011 12:28
Ort: Örnsköldsvik

Re: Homegrown Niva

Inlägg av BjornH »

Kul med bilder :) lycka till!!
/Björn
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Nikel skrev:Jag hade tänkt köpa den.

Ni är jag glad att jag inte gjorde det :shock:
Den är precis så dålig som den ser ut kollade den ganska noga så det kom inte som en överraskning, men kostade billigt och mekaniskt verkar den hyfsad.
Mycket jobb innan SBP moroten som skall motivera mig att svetsa är turbokonverteringen.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Blev lite mer gjort igår kväll.
Pinnbiltarna på grenröret till byxröret var helt slut provade byta dom på plats, värmde ordentligt med svetsen 2ggr per bult snärtade med hammaren och VD40 mellan värmningarna.Först var bara att svetsa fast en mutter och dra ut andra gick av direkt (som tur va :shock: ).Blev till att demontera hela insug och avgassidan, efter lite pyssel så hade jag grenröret löst fortsatte värma knacka smörja men borra ut 3 pinnbultar då all satt stenhårt.först körna sen pilothål 2mm, justera riktning lite till med 4mm sen 6 6,5 6,6 6,7 mm ängan släppte vid 6,5mm borr sista 2 6.7mm och vika ur gängresterna. körde alla hålen med M8 tapp efteråt.
Bäst att kolla att flänsen är plan :idea: Det var den inte det diffade 2mm i ovan och nedankant, då fräs saknas i garaget och bygget för snikigt planades flänsen med flappskiva i rondellen nu diffar det ca 0.5mm hoppas det duger då avgaspackninen ser ut att vara gjord i tjeckisk pervlon :? .

Bild

Bild

Bild
Övertalninggrejer för att få ut pinnbultar 2mm borr, gänga som släppte med 6.5mm borr, hel pinnbult 8-) ,tre avdragna och slutligen M8 gängtapp.

Bild
Dom här grejerna brukar räcka på tyska bilar(gassvets,mig,hammare,WD40svetstänger muttrar att svetsa fast) men nu är det ryskt som gäller.

Bild
Nya pinnbultar och kopparmuttrar vinkelslipsplanat och klart.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Larsson »

Härligt med lite mek-bilder! :D
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Turbogrenröret klart 8-)

Idag har grenröret blivit färdigt,blev helt ok även om det migades ihop(egentligen mag men mig låter bättre).10mm platta mot nivagrenröret lite 42mm rör och böjar som går ihop 2-1.
Turbon kom där jag ville så att det går att få till downpipe, luftfilter (eller slang till K-jet),oljeretur etc.Måste röja bort lite mera EGR utrustning samt troligen flytta laddregulator.

Bild
Här börjas det med en 10mm plattjärnsbit som ar 100x100mm borras hål efter byxrörspackningen 8.5mm för pinnbultarna och hålsågar avgashålen 38mm.Ingen cnc men en gammal och bra pelarborr.

Bild
Precis fördig bearbetad syns lite rök från hålsåg-WD40.

Bild
Jigg svetsad mellan plattorna så att man kan bygga adaptern i det fria.

Bild
Delar till adaptern klart. Måste se till att man kommer åt att svetsa överallt i yngre år så hände det att när det var dags att helsvetsa så var det omöjligt med migen pga platsbrist.

Bild

Bild

Bild

Bild
Några bilder på färdiga röret gradat invändigt, urslipad svets för frigång muttrar.

Bild

Bild

Bild

Bild
Turbo på plats, känns som det är gott om plats för DP och att kunna avleda värme från förgasare och insug samt ordna oljeretur 8-)

Bild
Ruttna EGR prylar och snygg byxrörspackning.

Bild
Har gängat in M10or där EGR junket skall sitta.

När jag bände lite (med betoning på lite )på vattenreturröret som går från värmepaket/förgasare tillvattenpumpen så började det att läcka vid pumpen.
Det var nog allt för idag :roll:
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Larsson »

Nice work!
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Josanivski
Inlägg: 208
Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
Ort: Granhultsås

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Josanivski »

Larsson skrev:Härligt med lite mek-bilder! :D
Visst är vi "soff mekare" avudsjuka! :roll:
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av PevAB »

Tänk på att hålla dig på runt max 15-20graders lutning på lagerhuset i turbon.
Såg ut som om den ligger på runt 45grader på bilden där du har turbon i bilen.
Enkelt att vrida på avgashuset och kompressorhuset för att få oljan att rinna igenom i så lodrät vinkel som möjligt.

mvh
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

PevAB skrev:Tänk på att hålla dig på runt max 15-20graders lutning på lagerhuset i turbon.
Såg ut som om den ligger på runt 45grader på bilden där du har turbon i bilen.
Enkelt att vrida på avgashuset och kompressorhuset för att få oljan att rinna igenom i så lodrät vinkel som möjligt.

mvh
Det är faktiskt så illa att det som ser ut som inloppet är oljereturen dvs snett uppåt :lol: .
Mitsu aggen är jäkligt fint byggda (även om dom är för små) så lagerhuset kan roteras 360grader runt både turbin och kompressorhus(man måste ta bort ett stift på kompressorsidan och fixa så att WGn funkar.
Det är bara positionering och grenrörsbygge än sålänge,har redan demonterat allt och kommer att bygga tillbaka till orginal förutom EGR krafset.Kanske får det hänga kvar som prydnad utan funktion.

Det är bra att få lite respons på sakerna man gör, så ös på med kritik +som-.

/Stefan
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av PevAB »

Jo, jag vet. stift bort.

Men det är inte det som är det svåra.

Det är den JÄVLA låsringen!!! Fan vad jag hatar dem, och givetvis har man aldrig de perfekta verktygen utan man får köra på ren illvilja och kraft för att plocka av den sen sätta dit den.

Slutar alltid med svordomar och skalade knogar! =)
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Har en fet låsringstång så då slipper man det problemet, tror det finns billiga som funkar utmärkt.I och med att det är grova hål men inte så hård fjäderverkan borde även sniktänger funka.Dom är inte kul utan rätt verktyg(bra tång kanske 30 sek).

Kollade Weber DAT turbofuggen och den passar inte rakt på :evil: så det kanske blir K-jet istället.Köpte den där fuggen för en massa år sedan och vill använda den
Får kanske be kompisen tiga igen ett par pinnbultshål så att man kan borra och gänga nya med rätt cc.
Man är ju snål och vill använda grejer som blivit över från andra byggen då blir det nästan gratis.Går åt lite svetstråd o gas lite slipskivor o slitage o arbete.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Förmiddagen äventyr!

Monterade tillbaka vattenröret mot vattenpumpen fick ytorna rengjorda och ny papp packning monterade grenröret och märkte att vattenpumpsröret troligen skulle vara skruvat i grenröret ville inte bryta på vattenröret en gång till så jag trimmade bort fästet med vinkelslipen och drog i en M8 i hålet.Nu passade grejerna .
På med grenröret nya packningar och bultar till byxröret,skruva ihop :)

Bild
Hur gör ni när ni monterar insuget :?:
Såg inte ut som om det varit ngn extratätning vid vattenkanalerna till insuget (o-ringar eller silikon) som ni ser på bilden hade jag på lite blå silikon för säkerhetsskull.

Bild
Så här blev det, alla slangar etc till EGR sitter där dom skall men inget funkar.
Handpumpade fram soppa till fuggen drar runt den på starten och lite choke så startar den direkt, varvar den lite så att choken kan skjutas in helt.
Allt avgasljud är borta så ny hör man nytt fräckt skrammel :P
Den får gå på tomgång medan jag fyller kylaren och luftar systemet och bilen får röka av sig lite oljedroppar på grenrörsgängor nya packningen och lite fett från styrningen på byxröret.
Justerar ner tom gången från 1300rpm till 950-1000rpm nu går motorn riktigt fint men slamrar lite 8-)

Bild
Tången som PevAB borde ha, hade glömt hu jävligt det var innan ;)

Bild
Visar lite hur saker och ting bytt plats for att underlätta framtida turbokonvertering

Bild
Saabs IC verkar som gjord för att monteras här :o .kapade bort alla onödiga fästen och krafs tog upp lite större hål vid signalhornshålen .

Dags för provkörning tanka och handla backar ut ett par bilar för att komma ut,Nivan backas ut på tomgång smyger iväg på ett och ger lite gas då kommer det enbart Austalienisk bensin :shock: .Bilen skuttar som en känguru.Tomgång fine, gasa på ordenligt fine, smyga =känguru :evil: Har ni haft samma problem hur har ni löst det.(Var så när jag köpte den).
Alltså full gas mot macken men vill ju inte skutta fram .Fyller i 15pannor i bilen och fyller en Jerrycan.Nininininnnn Nininnininn Niniiinninnn :evil: Startar inte pga ånglås provade att handpumpa men bara heldött.Knuffar bort den en bit så den inte står i vägen,handlar ger den några tag på hand pumpen Ninninininin Ninininin ingenting.Knallar hem med varorna fixar tvätten borde kanske ta startgas med ifall att.

Bild
Provade utan startgas handpumpa lite först ,utan, med choke, lätt gas, fullgas ja ni vet Ninininininnii Nininnnnini.Tur att solen skiner annars kanske man skulle säga något olämpligt.En fet puff startgas i luftfilter truten Ninnininnninblblbäbläblävrooom 8-) .
Bra pågasat mellan tomgång och halvgas för att slippa kängruskutt funkar kanon.Hemma på gården igen får den stå lite på tomgång stänger av 20 sekunder sen är det samma visa Ninininininini.Låter man bilen svalna startar den direkt.
Har ni några knep :?:
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Homegrown Niva

Inlägg av NivaMicke »

Jag skulle kollat lågfartsmunstyckena först , händer att det blir stopp där. Accpumpen? kolla så den sprutar.
Tändningen? Kamvinkel? Status på tänddelar?
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Tack Micke!

Känns som om det är förgasar relaterat, med tanke på hur den beter sig så nog lågfartmunstycket troligen boven.
Har inte meckat ngt med dessa fuggar, finns det ngn bra skiss eller vägledning för att plocka ut munstycken etc :?:

:evil: :evil: :evil: ÅNGLÅSET :evil: :evil: :evil: någon som har förslag?
Skriv svar