Homegrown Niva
Re: Homegrown Niva
Bytte yttre styrled för någon dag sen, efter att först fått en yttre som visade sig vara en inre (kort och högergängad) så böts den mot en inre.Den passade som en smäck.Lite oordning i reservdels katalogerna.
Här sitter den på plats Den gamla 18 varv gänga av nya 18 varv gänga på får kolla tou senare.
Om det blir tid idag så kommer gasreglaget att byggas om, kolla mer på ersättningskardan
Här sitter den på plats Den gamla 18 varv gänga av nya 18 varv gänga på får kolla tou senare.
Om det blir tid idag så kommer gasreglaget att byggas om, kolla mer på ersättningskardan
Re: Homegrown Niva
Dessutom delar vi nu ut veckans pris för sämsta mekar-bild!
Tänk att en niva-framvagn kan fås att se så trolsk och magisk ut..
Tänk att en niva-framvagn kan fås att se så trolsk och magisk ut..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Homegrown Niva
Känns som om jag kommer att vara stark kandidat på priset tills jag skaffar en ny kameraahlberg skrev:Dessutom delar vi nu ut veckans pris för sämsta mekar-bild!
Tänk att en niva-framvagn kan fås att se så trolsk och magisk ut..
Ändå valde jag den "bästa" av två bilder jag tog
Vi får lossas att det är tidigt 90-tal så blir dom ok igen
Ryssarna måste vara världsbäst på dubbel plåt tom ventilkåpan är gjord i två lager
En teknik som vissa börjat med på slutet för att dämpa ventilljud satt std på 80-tals nivors.Naturligtvis blir det mycket svårare att svetsa i ventilkåpan.
Re: Homegrown Niva
Fått lite fixat idag.
Förgasaren som jag monterade är trots tjuvluft vid förgasarfoten mycket rappare och ryck friare på alla varvtal förutom tomgång där läckaget sätter justeringsmöjligheterna ur funktion.
Vill ju gärna få veckans pris också
Jaja tanken var att illustera flytten av pivotpunkt till gasreglaget samt dom fina gasstagen i gassvets tråd
Kopplade in automatchoken till förvärmning/kylning av insug så att den funktionen också funkar.
Där dom gamla pinnbultarna suttit i bakelit bricka och dom uppborrade förgasar hålen gör att luften har frittfram att smita in utan att passera fuggen.Om man duschade med startgas lite mot hålen med rätt frekvens så gick den fint på tomgång
Kommer att köpa packningsmaterial samtidigt som jag köper nya knutkors i morron, så att jag kan fixa tjuvluften.
Då jag inte har någon bakre kardan blev provturen som att köra en helt annan bil i med diffen och vips så har man en framhjulsdriven bil som gick att långriva i lösgjuset känns som om den gör 0-100 på 22 sek nu
Förgasaren som jag monterade är trots tjuvluft vid förgasarfoten mycket rappare och ryck friare på alla varvtal förutom tomgång där läckaget sätter justeringsmöjligheterna ur funktion.
Vill ju gärna få veckans pris också
Jaja tanken var att illustera flytten av pivotpunkt till gasreglaget samt dom fina gasstagen i gassvets tråd
Kopplade in automatchoken till förvärmning/kylning av insug så att den funktionen också funkar.
Där dom gamla pinnbultarna suttit i bakelit bricka och dom uppborrade förgasar hålen gör att luften har frittfram att smita in utan att passera fuggen.Om man duschade med startgas lite mot hålen med rätt frekvens så gick den fint på tomgång
Kommer att köpa packningsmaterial samtidigt som jag köper nya knutkors i morron, så att jag kan fixa tjuvluften.
Då jag inte har någon bakre kardan blev provturen som att köra en helt annan bil i med diffen och vips så har man en framhjulsdriven bil som gick att långriva i lösgjuset känns som om den gör 0-100 på 22 sek nu
Re: Homegrown Niva
Har varit och gjort ett arbets-ekg på morron och passade på att handla lite på biltema på vägen hem.
Blev lite packnings material till förgasarfoten samt 2 knutkors till Lada/Volvo 140. Art 63-040 borde bli bra mycket bättre än det 2-delade korset
Så det känns som om jag kan fortsätta jobba på igen.Målet för dagen är en vibrationsfri bakre kardan samt ett tvärsnitt mellan insug och förgasare som är tätt.
När det klaffar är det dags att börja justera fuggen samt bygga klart nya gasstagen
Blev lite packnings material till förgasarfoten samt 2 knutkors till Lada/Volvo 140. Art 63-040 borde bli bra mycket bättre än det 2-delade korset
Så det känns som om jag kan fortsätta jobba på igen.Målet för dagen är en vibrationsfri bakre kardan samt ett tvärsnitt mellan insug och förgasare som är tätt.
När det klaffar är det dags att börja justera fuggen samt bygga klart nya gasstagen
Senast redigerad av Homegrown den 20 mar 2012 11:34, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Homegrown Niva
Ja en ny kamera vore fint gubben
Jobba på så du kan besikta snart och sedan på med turboprylarna.
Jobba på så du kan besikta snart och sedan på med turboprylarna.
Re: Homegrown Niva
Fick ett lite kuvert av min Huvud sponsor Fisketorp
Sken upp som en när jag klämde på det, visste direkt vad det var.
Och rätt hade jag Stort tack
Har även fixat med Weber DAT fuggen idag.
Material för att fixa tjuvluften köptes igår och idag kunde jag hugga in på det.
Liten bild som visar 2st packningar gjorda i 2mm gummi (använde håltång samt ritsade inner konturen med vass kniv och klippte sen gummina med plåtsax).
Så nu är det insug-2mm gummi-bakelitbricka-2mm gummi -fugge 99% av tjuvluten är avhjälpt
Änligen möjligt att justera.Tror att tomgångskruvarna skall vara M5 fingänga men någon satt dit M4 skruv med dubblamuttrar så jag fick köra vidare med denna lösning då jag efter idogt letande inte hittat någonskruv som passar.Började med att justera kallstart tomgång på den.Verkar som om jag kom ganska hyfsat 1200-1400rpm som sjunker vart efter bilen blir varm.När tomgångsskruven för varm motor skulle ta över så visade den sig vara dragen i botten och ca 0.5mm för kort Fick tag i en 5mm längre på med konta muttrarna och börja justera, den ville inte gå under 1200 rpm provade med att duscha förgasarfoten med lite start gas och det fanns tendens till hålla tomgång(så lite tjuvluft drar den nog än).
Ställde tomgång på 1200rpm och lossade upp fördelaren justerade säkert 5 grader till slut tomgången 2000rpm nu, justerade ner till den snurrade på 900rpm justerade lite till på tändningen ,enbart med örat där det lät bäst brukar funka bra så.
Vid torrvarvning svarar den grymt på gasen jfr CCCP fuggen.
Har inte justerat något annat ännu, blir ändå lite andra behov sen när turbon kommer på
Mr Parkinson alias fotokungen har slagit till igen (grymma slutartider utan blixt),trots bilden så står varvräknaren stabilt på 900rpm olje tryckmätaren visar noll men det finns tryck då den går fint i maskin.
Dom ilsket lysande lamporna från V-H
Soppa lampan
Bromsvätskenivå varning
Diffen i kopplad (pga bakre kardan i bitar).
Liten bild hur det är arrangerat för att slippa stå ute samtidigt som man inte vill dö av avgaser
Sken upp som en när jag klämde på det, visste direkt vad det var.
Och rätt hade jag Stort tack
Har även fixat med Weber DAT fuggen idag.
Material för att fixa tjuvluften köptes igår och idag kunde jag hugga in på det.
Liten bild som visar 2st packningar gjorda i 2mm gummi (använde håltång samt ritsade inner konturen med vass kniv och klippte sen gummina med plåtsax).
Så nu är det insug-2mm gummi-bakelitbricka-2mm gummi -fugge 99% av tjuvluten är avhjälpt
Änligen möjligt att justera.Tror att tomgångskruvarna skall vara M5 fingänga men någon satt dit M4 skruv med dubblamuttrar så jag fick köra vidare med denna lösning då jag efter idogt letande inte hittat någonskruv som passar.Började med att justera kallstart tomgång på den.Verkar som om jag kom ganska hyfsat 1200-1400rpm som sjunker vart efter bilen blir varm.När tomgångsskruven för varm motor skulle ta över så visade den sig vara dragen i botten och ca 0.5mm för kort Fick tag i en 5mm längre på med konta muttrarna och börja justera, den ville inte gå under 1200 rpm provade med att duscha förgasarfoten med lite start gas och det fanns tendens till hålla tomgång(så lite tjuvluft drar den nog än).
Ställde tomgång på 1200rpm och lossade upp fördelaren justerade säkert 5 grader till slut tomgången 2000rpm nu, justerade ner till den snurrade på 900rpm justerade lite till på tändningen ,enbart med örat där det lät bäst brukar funka bra så.
Vid torrvarvning svarar den grymt på gasen jfr CCCP fuggen.
Har inte justerat något annat ännu, blir ändå lite andra behov sen när turbon kommer på
Mr Parkinson alias fotokungen har slagit till igen (grymma slutartider utan blixt),trots bilden så står varvräknaren stabilt på 900rpm olje tryckmätaren visar noll men det finns tryck då den går fint i maskin.
Dom ilsket lysande lamporna från V-H
Soppa lampan
Bromsvätskenivå varning
Diffen i kopplad (pga bakre kardan i bitar).
Liten bild hur det är arrangerat för att slippa stå ute samtidigt som man inte vill dö av avgaser
Re: Homegrown Niva
Provkört lite och den är fortfarande extrem lam men ändå en enorm skillnad
Lätt anliggande broms så varvar den ca 4200-4300rpm på 4-an och med mina däck och axel utväxling motsvarar det ca 120km/h då jag inte har koll på lambdat så lättar jag av till 3500 rpm och knallar hemåt.Motor karaktären är jätte snäll nu och kängru soppan verkar ha blivit normal bensin
Lätt anliggande broms så varvar den ca 4200-4300rpm på 4-an och med mina däck och axel utväxling motsvarar det ca 120km/h då jag inte har koll på lambdat så lättar jag av till 3500 rpm och knallar hemåt.Motor karaktären är jätte snäll nu och kängru soppan verkar ha blivit normal bensin
Re: Homegrown Niva
Utomhus meck i värmen från solen
Känns nästan lite konstigt efter en långvinter att i 10-tiden på förmiddagen kunna ha garage dörren öppen för att släppa in värme och pyssla med bakre kardan utomhus.
Innan nya knutkorsen kunde monteras gjordes det rent med stålborste,brake-clean och tryckluft.Korsen var inga större konstigheter, nållager delarna gick med lätta knackningar med hammaren lätt på plats, dornen sista biten och dit med låsringarna.Nytt fett i splinesen på kardan och moterade gummitätningen som tänkt och inte hängandes 5cm från delningen
Blev inte perfekt men en oerhörd skillnad mot innan(får se hur provkörningen låter ).Glappet i spinesen blev lite bättre med nytt fett och alla kors är glappfria.Bakre gaffeln som håller korset har doch fått stryk av korset som var 2-delat och glappar lite i sidled (gaffeln för vid),går kanske att shimsa innanför CG-säkringen.
Provbrumning får avgöra vad som görs
Känns nästan lite konstigt efter en långvinter att i 10-tiden på förmiddagen kunna ha garage dörren öppen för att släppa in värme och pyssla med bakre kardan utomhus.
Innan nya knutkorsen kunde monteras gjordes det rent med stålborste,brake-clean och tryckluft.Korsen var inga större konstigheter, nållager delarna gick med lätta knackningar med hammaren lätt på plats, dornen sista biten och dit med låsringarna.Nytt fett i splinesen på kardan och moterade gummitätningen som tänkt och inte hängandes 5cm från delningen
Blev inte perfekt men en oerhörd skillnad mot innan(får se hur provkörningen låter ).Glappet i spinesen blev lite bättre med nytt fett och alla kors är glappfria.Bakre gaffeln som håller korset har doch fått stryk av korset som var 2-delat och glappar lite i sidled (gaffeln för vid),går kanske att shimsa innanför CG-säkringen.
Provbrumning får avgöra vad som görs
Re: Homegrown Niva
Bytte luftningsnipplar till dom jag fick av Fisketorp så nu går det att lufta bromsarna med en 8ans blocknyckel istället för långhylsa och/eller svetstång.
Passade också på att justera bromsbackarna bak, så nu ligger den an lite lätt men räknar med att det nöts in snart.
Skall prova att lufta systemet en gång till då bromsverkan fram är medioker.Troligen främre kretsen på huvudcylindern som läcker
Passade på att locktite:a muttern till framhjulslagret i samband med justering a´la Larsson
Tog en tur till macken och fyllde på 20l 95 oktan sen blev det lite fullgaskörning med lätt anliggande bakbroms ville inte mer än 4300rpm på 4an med lätt durrande kardan (knäpptyst jämfört med tidigare men fortfarande högljudd).körde lite segdragning på 4an och då var det spiktendenser, skall kolla stiften hur dom ser ut för att avgöra om det saknas soppa eller om jag kör för mycket förtändning/lågt oktantal.
Passade också på att justera bromsbackarna bak, så nu ligger den an lite lätt men räknar med att det nöts in snart.
Skall prova att lufta systemet en gång till då bromsverkan fram är medioker.Troligen främre kretsen på huvudcylindern som läcker
Passade på att locktite:a muttern till framhjulslagret i samband med justering a´la Larsson
Tog en tur till macken och fyllde på 20l 95 oktan sen blev det lite fullgaskörning med lätt anliggande bakbroms ville inte mer än 4300rpm på 4an med lätt durrande kardan (knäpptyst jämfört med tidigare men fortfarande högljudd).körde lite segdragning på 4an och då var det spiktendenser, skall kolla stiften hur dom ser ut för att avgöra om det saknas soppa eller om jag kör för mycket förtändning/lågt oktantal.
Re: Homegrown Niva
Städat bort en massa avgasrenings krafs och styr el och pneumatik.Ser ut att vara eftermonterade härvor som ej är integrerade.Allt borttaget utom plusmatningen som troligen kommer från säkringsdosan eller tändningslåset.Måste man riva hela instrument brädan för att kunna pyssla med elen.Mina fingrar är för köttiga för att ens få in än mindre kunna göra något
Dom här killarna som sitter på innerskärmen exakt vilken funktion har den vänstra respektive högra boxen.Känns som om det är lite kaka på kaka.
Står någon för mitt färgseende omöjlig text på den vänstra "kabel blablabbala kabel blablabla".Det står kabel och några nummer och inte växla men kan inte läsa helheten pga pissigt färgväl
Skall även byta hastighetsmätar wire hur får man loss intrumenthuset törs nästan inte ens titta skarp på dessa plast tingestar utan att de går sönder.
Dom här killarna som sitter på innerskärmen exakt vilken funktion har den vänstra respektive högra boxen.Känns som om det är lite kaka på kaka.
Står någon för mitt färgseende omöjlig text på den vänstra "kabel blablabbala kabel blablabla".Det står kabel och några nummer och inte växla men kan inte läsa helheten pga pissigt färgväl
Skall även byta hastighetsmätar wire hur får man loss intrumenthuset törs nästan inte ens titta skarp på dessa plast tingestar utan att de går sönder.
Re: Homegrown Niva
Efter att vart på 75-år kalas så var det lika bra att ta en vända till i garaget
Lika bra att kolla stiften innan man går och nattar.
Motorcraft stift av någon sort jag aldrig sett tidigare (är NGK nörd).Efter tidigare tegling av maskin så var den ganska ursotad, stiften har lite sot på basen (troligen kvar från CCCP fuggens tid) och elektroden gyllen brun till åt det vita hållet dvs ok till lite mager blandning.Elektrod avståndet som skall vara 0.6mm var 1.0mm på samtliga stift.Knackade ihop dom till 0.6mm
Förhoppningsvis kommer det att återspeglas i en bättre tomgång.
Skall brytar avståndet vara 0.4mm eller är det ngt annat mått som gäller
Lika bra att kolla stiften innan man går och nattar.
Motorcraft stift av någon sort jag aldrig sett tidigare (är NGK nörd).Efter tidigare tegling av maskin så var den ganska ursotad, stiften har lite sot på basen (troligen kvar från CCCP fuggens tid) och elektroden gyllen brun till åt det vita hållet dvs ok till lite mager blandning.Elektrod avståndet som skall vara 0.6mm var 1.0mm på samtliga stift.Knackade ihop dom till 0.6mm
Förhoppningsvis kommer det att återspeglas i en bättre tomgång.
Skall brytar avståndet vara 0.4mm eller är det ngt annat mått som gäller
Re: Homegrown Niva
Kör med kamvinkelmätare istället. Fördelaraxlarna blir gärna glappiga och ger skumma resultat med bladmått.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Homegrown Niva
Tack Ahlberg!
Skall strobba tändning0-2 grader på tomgång och kolla kamvinkel 55+-3 grader.
Har fortsatt "plenumbygget" till fuggen på morgonkvisten.
Dags att kona ett 2.5" rör ned till 2" dett för att få en snällare ingång till plenum (återanvänder plenumet som kom med förgasaren) som vanligt kommer plasman fram,har även tagit bort de gamla anslutningarna till plenumet då de var riktade åt fel håll.
Här är det konade röret klart samt tillplattat för att få plats mot plenumgavel, upptuschat och redo för plasman
Klart sånär som på 2st 8mm nipplar på plenum(tryck/vaccum) till förgasaren och soppa tryck regulatorn.
Klämde dit ett filter och en filteradapter som jag hade liggandes i hyllan.
Nu kan man provköra utan att vara rädd att skit skall komma in i motorn.
Kommer att köra några acctest med G-tech pro så att man har lite koll på hur slö den är nu och vad förbättringarna ger
Skall strobba tändning0-2 grader på tomgång och kolla kamvinkel 55+-3 grader.
Har fortsatt "plenumbygget" till fuggen på morgonkvisten.
Dags att kona ett 2.5" rör ned till 2" dett för att få en snällare ingång till plenum (återanvänder plenumet som kom med förgasaren) som vanligt kommer plasman fram,har även tagit bort de gamla anslutningarna till plenumet då de var riktade åt fel håll.
Här är det konade röret klart samt tillplattat för att få plats mot plenumgavel, upptuschat och redo för plasman
Klart sånär som på 2st 8mm nipplar på plenum(tryck/vaccum) till förgasaren och soppa tryck regulatorn.
Klämde dit ett filter och en filteradapter som jag hade liggandes i hyllan.
Nu kan man provköra utan att vara rädd att skit skall komma in i motorn.
Kommer att köra några acctest med G-tech pro så att man har lite koll på hur slö den är nu och vad förbättringarna ger
Re: Homegrown Niva
Precis suttit och läst igenom din tråd. Har varit frånvarande det sista halvåret och jävlar va du legat i!
Att du orkar.
Finns ju inget tråkigare än rost och rostlagning.
Grymt jobbat!
Hoppas turbokonv. funkar bra för dig!
Hur ska du besörja den extra soppan?
Extrasprut eller bestycka om förgasaren?
mvh
Att du orkar.
Finns ju inget tråkigare än rost och rostlagning.
Grymt jobbat!
Hoppas turbokonv. funkar bra för dig!
Hur ska du besörja den extra soppan?
Extrasprut eller bestycka om förgasaren?
mvh
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO