Homegrown Niva
Postat: 15 aug 2011 15:47
Blev med niva i slutet av Juli i år 2011 .
Körde mkt terrängbil i lumpen (Kiruna) mest tgb13 fantastisk bil att köra sen dess har jag velat haft en 13 bil men dom är både skrymmande och dyra samt relativt dyra att underhålla, så det blev aldrig något tgb11/13 köp.
Har tittat på nivor lite sporadiskt men ingen i närområdet, så var den bara där på blockat en billig Niva från 1980 i Uppsala (aka räkan här på forumet).Rostig, läckande grenrör, taskiga bromsar,spräckt framruta i övrigt sliten och alldeles underbar.Skall ha
Direkt ut i skogen och det är skitkul, tror att ngn tidigare ägare för många många år sen lagt ner lite engagemang för att bättra på framkomligheten, Hoodoo upptagna hjulhus samt 205-16 Cooper Diskoverer allt gjort för länge sedan så rosten har härjat friskt i modifieringarna och i övriga karossen också för den delen.
Inte som en tgb13 för 20år sedan men jag är grovt imponerad av vad lillnivan klarar.
Spenderar ngn dag på felsökning och får en lista med delar som behövs, skickar efter via Lada-Hamburg.de. Rätt ställe
Behöver fortfarande ett övre övre fjaderfäste högerfram samt troligen en vindruta Tips emottages.
Har börjat att positionera om i motorrummet för turbokonvertering Expansionskärlet flyttat till broms kopplingsbehållarna samt spolarburk med pump från biltema på samma ställe.Kylarlock stuss vänd 180 grader så att expansionslang går till kärlet.
Letade lite på hyllorna och hittade en turbo som blivit utdöms som för liten men som troligen är alldeles lagom för 1600an ett Mitsubishi td04-13t agg en Weber dat 32-32 för turbobruk, har provmätt lite och den verkar som det är bolton på insuget och gasstaget skall förlängas till andra sidan förgasaren (kylarsidan).
Grenrösadapter och plenum skall fixas Platta till turbon samt downpipe klar saknas olje tryck ledning samt retur till tråget.
Rev runt bland ic aspiranterna och kampen stod mellan Volvo 740 blackstone (kräver kylarflytt samt elfläkt)SAAB 9-3? BMW745helalu (en anslutning måste vändas).Saab icn gick segrande då den gick att klämma in framför ordinarie kylare om man klippte upp lite vid signalhornen samt flyttade dom.
Bränle pump (insprutmodell) tryckregulator och tankreturledning måste även det ordnas, Känns som allt detta är bra på G.
Känns som en tuffare uppgift att få SBP att vara lika lyriska som jag, mycket titthål i både bärande och icke bärande delar av karossen.
Blir troligen lite blandat av seriös rostlagning och pundarsvetsning på delar som skall bytas byggas om seriöst senare.
Har skruvat fast framaxeln satt dit cg-säkring till knutkors och då försvann mycket av vibrationerna.
Då det var svårt att bli forumsmedlem så har jag hunnit läsa i princip allt här,allt på baxters mycket på sydafrikas nivaforum.
Är egentligen en turbonörd som gillar bilar med acc bromsar och väghållning så även en raceniva finns i drömmarna.
Körde mkt terrängbil i lumpen (Kiruna) mest tgb13 fantastisk bil att köra sen dess har jag velat haft en 13 bil men dom är både skrymmande och dyra samt relativt dyra att underhålla, så det blev aldrig något tgb11/13 köp.
Har tittat på nivor lite sporadiskt men ingen i närområdet, så var den bara där på blockat en billig Niva från 1980 i Uppsala (aka räkan här på forumet).Rostig, läckande grenrör, taskiga bromsar,spräckt framruta i övrigt sliten och alldeles underbar.Skall ha
Direkt ut i skogen och det är skitkul, tror att ngn tidigare ägare för många många år sen lagt ner lite engagemang för att bättra på framkomligheten, Hoodoo upptagna hjulhus samt 205-16 Cooper Diskoverer allt gjort för länge sedan så rosten har härjat friskt i modifieringarna och i övriga karossen också för den delen.
Inte som en tgb13 för 20år sedan men jag är grovt imponerad av vad lillnivan klarar.
Spenderar ngn dag på felsökning och får en lista med delar som behövs, skickar efter via Lada-Hamburg.de. Rätt ställe
Behöver fortfarande ett övre övre fjaderfäste högerfram samt troligen en vindruta Tips emottages.
Har börjat att positionera om i motorrummet för turbokonvertering Expansionskärlet flyttat till broms kopplingsbehållarna samt spolarburk med pump från biltema på samma ställe.Kylarlock stuss vänd 180 grader så att expansionslang går till kärlet.
Letade lite på hyllorna och hittade en turbo som blivit utdöms som för liten men som troligen är alldeles lagom för 1600an ett Mitsubishi td04-13t agg en Weber dat 32-32 för turbobruk, har provmätt lite och den verkar som det är bolton på insuget och gasstaget skall förlängas till andra sidan förgasaren (kylarsidan).
Grenrösadapter och plenum skall fixas Platta till turbon samt downpipe klar saknas olje tryck ledning samt retur till tråget.
Rev runt bland ic aspiranterna och kampen stod mellan Volvo 740 blackstone (kräver kylarflytt samt elfläkt)SAAB 9-3? BMW745helalu (en anslutning måste vändas).Saab icn gick segrande då den gick att klämma in framför ordinarie kylare om man klippte upp lite vid signalhornen samt flyttade dom.
Bränle pump (insprutmodell) tryckregulator och tankreturledning måste även det ordnas, Känns som allt detta är bra på G.
Känns som en tuffare uppgift att få SBP att vara lika lyriska som jag, mycket titthål i både bärande och icke bärande delar av karossen.
Blir troligen lite blandat av seriös rostlagning och pundarsvetsning på delar som skall bytas byggas om seriöst senare.
Har skruvat fast framaxeln satt dit cg-säkring till knutkors och då försvann mycket av vibrationerna.
Då det var svårt att bli forumsmedlem så har jag hunnit läsa i princip allt här,allt på baxters mycket på sydafrikas nivaforum.
Är egentligen en turbonörd som gillar bilar med acc bromsar och väghållning så även en raceniva finns i drömmarna.