Sida 1 av 15

Homegrown Niva

Postat: 15 aug 2011 15:47
av Homegrown
Blev med niva i slutet av Juli i år 2011 8-) .
Körde mkt terrängbil i lumpen (Kiruna) mest tgb13 fantastisk bil att köra sen dess har jag velat haft en 13 bil men dom är både skrymmande och dyra samt relativt dyra att underhålla, så det blev aldrig något tgb11/13 köp.
Har tittat på nivor lite sporadiskt men ingen i närområdet, så var den bara där på blockat en billig Niva från 1980 i Uppsala (aka räkan här på forumet).Rostig, läckande grenrör, taskiga bromsar,spräckt framruta i övrigt sliten och alldeles underbar.Skall ha :!:
Direkt ut i skogen och det är skitkul, tror att ngn tidigare ägare för många många år sen lagt ner lite engagemang för att bättra på framkomligheten, Hoodoo upptagna hjulhus samt 205-16 Cooper Diskoverer allt gjort för länge sedan så rosten har härjat friskt i modifieringarna och i övriga karossen också för den delen.
Inte som en tgb13 för 20år sedan men jag är grovt imponerad av vad lillnivan klarar.
Spenderar ngn dag på felsökning och får en lista med delar som behövs, skickar efter via Lada-Hamburg.de. Rätt ställe :?:
Behöver fortfarande ett övre övre fjaderfäste högerfram samt troligen en vindruta :roll: Tips emottages.
Har börjat att positionera om i motorrummet för turbokonvertering :twisted: Expansionskärlet flyttat till broms kopplingsbehållarna samt spolarburk med pump från biltema på samma ställe.Kylarlock stuss vänd 180 grader så att expansionslang går till kärlet.
Letade lite på hyllorna och hittade en turbo som blivit utdöms som för liten men som troligen är alldeles lagom för 1600an ett Mitsubishi td04-13t agg en Weber dat 32-32 för turbobruk, har provmätt lite och den verkar som det är bolton på insuget och gasstaget skall förlängas till andra sidan förgasaren (kylarsidan).
Grenrösadapter och plenum skall fixas Platta till turbon samt downpipe klar saknas olje tryck ledning samt retur till tråget.
Rev runt bland ic aspiranterna och kampen stod mellan Volvo 740 blackstone (kräver kylarflytt samt elfläkt)SAAB 9-3? BMW745helalu (en anslutning måste vändas).Saab icn gick segrande då den gick att klämma in framför ordinarie kylare om man klippte upp lite vid signalhornen samt flyttade dom.
Bränle pump (insprutmodell) tryckregulator och tankreturledning måste även det ordnas, Känns som allt detta är bra på G.
Känns som en tuffare uppgift att få SBP att vara lika lyriska som jag, mycket titthål i både bärande och icke bärande delar av karossen.
Blir troligen lite blandat av seriös rostlagning och pundarsvetsning på delar som skall bytas byggas om seriöst senare.
Har skruvat fast framaxeln satt dit cg-säkring till knutkors och då försvann mycket av vibrationerna.
Då det var svårt att bli forumsmedlem så har jag hunnit läsa i princip allt här,allt på baxters mycket på sydafrikas nivaforum.
Är egentligen en turbonörd som gillar bilar med acc bromsar och väghållning så även en raceniva finns i drömmarna.

Re: Homegrown Niva

Postat: 15 aug 2011 16:27
av Jocke4x4
holy crap.
det här bygget vill ja följa.
gärna med en massa bilder o förklaringar på det tekniska! :D

Rock on!

Re: Homegrown Niva

Postat: 15 aug 2011 16:39
av BjornH
Jaaa, bilder :)

Re: Homegrown Niva

Postat: 15 aug 2011 17:56
av NivaMicke

Re: Homegrown Niva

Postat: 15 aug 2011 19:39
av ahlberg
Detta låter intressant... som sagt, dela med dig av bygget!

Re: Homegrown Niva

Postat: 15 aug 2011 21:57
av PevAB
13t kommer bli aldeles utmärkt i din bil.
funkar fint upp till 180hk.


Ang. IC skulle jag skippa det till en början.
Behövs inte, bara att höja trycket för att kompensera effektförlusten som du får av lite varmare luft.
IC´n kommer lägga till en hel del tid i Turbolagg och det vill du inte ha i skogen.

Oljan tar du med T-kors på oljetrycksgivaren, T-kors köper du på biltema med rätt gänga.

Oljereturen är bara att svetsa i tråget, helst över oljenivån men det går även under.

Har turbokonv. många bilar i mina dagar.
Allt från gammla bubblor med tryckbox över förgasaren till gäng bmw´s och någon honda civic.

Upp till 0.5bar klarar istortsett alla bilar.

över det får man kolla närmare på kompförhållandet.

En gammal Vw bussmotor har så låg komp som 7:1 och där laddade vi över 1bar utan kompsänkning.

Håll koll på bränsle/luft-blandningen med åt minstone en smalbandslambda.


Att turbokonvertera är MYCKET lättare än vad folk tror och fan va kul det är att meka ett gäng gubbar i garaget med ett par backar öl och migsvetsen i högsta hugg! =)


Lycka till!

Jag kommer följa ditt projekt!

mvh Jimmy

Re: Homegrown Niva

Postat: 15 aug 2011 22:13
av Larsson
Jag har oxå gått i Turbotankar i fler år...men aldrig gjort nått sånt förut och inte haft tid att börja med det heller.

Har en Garrett T25 snurra + Intercooler från en SAAB 900ng liggandes i garaget.

Kommer oxå att följa detta projekt. :)

Re: Homegrown Niva

Postat: 15 aug 2011 23:25
av Homegrown
Kul att ni verkar gilla mina ideér!

det primära och mesta jobbet är att på bilen genom SBPs nålsöga, blir troligen minst 2 besök där först därefter blir det modifieringar dvs bilen skall bes innan ombyggnationen.
Har precis som PevAB byggt turbobilar länge, jag själv i snart 20år så Nivan får nöja sig med ratade delar från andra byggen 13t är så trång i avgashuset så man får tidigt ladd och mkt värme så Icn är redan provmonterad och kommer att användas och behövas, men som sagt mycket kvar att göra innan bes.
Enligt GLS track and trace så skall delarna som beställts från www.lada-hamburg.de vara på ingång.
Vart beställer ni delar :?:
Övre fjäderfästet fram samt ruta verkar lite pyssligt att hitta.
Precis som PevAB skriver så är turbo trim riktigt basic inget hokus pokus, det vanligaste felet som görs är att man inte kompenserar med bränsle vid ladd dvs bilen går för magert med spikningar som följd.Kör man förgasare måste de flesta trycktätas och modifieras eller använda sådana som finns framtagna för turbo tex weber DAT, dellorto 40or i turboutförande solex hade renault på sina turbo bilar innan insprutning blev normen.
Ett sprut som är enkelt att få fungerande med turbo så är det K-jetronik luftmängd och bränsle går hand i hand.Om grejerna är fräscha kan man för en billig peng få en bra turbo anläggning inga datorer för mappning etc utan ren mekanik.
ingen av ovan nämnda bräslesystem kan jämföras med ett programerbart sprut men på en niva så räcker det gott och väl.
Då budgeten är stram så får man välja något som man har i skrotlådorna, kom fram till att Weber DATen inte kommer att användas till ngt annat projekt=niva
turbovalet stod mellan 13t(för liten för övriga projekt), 12t (ny samt delat inlopp till turbin knöligt att bygga) garret t3-t4 hybrid (sent ladd och för stor) 13t=niva
Dvs delar som är ratade blir perfekta för Nivan om nva projektet faller väl ut kanske drömnivan står på tur.
Mitt stora intresse är slalomkörning med bil ;) .

Re: Homegrown Niva

Postat: 16 aug 2011 00:09
av ahlberg
Jag handlar mest på tyska Ebay. Har funkat100%, utom när jag beställt fel..

Re: Homegrown Niva

Postat: 17 aug 2011 10:47
av Homegrown
Skall försöka vara duktig och lägga upp lite bilder vart efter.
Blir ett test med teaserbilder från inköpet få se om det funkar :?:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Får se hur det går på första försöket :oops:

När jag förhandsgranskar ser det ut som bilderna blir alldeles för stora och beskärda använder imgur och kan inte se några inställningar där
Kanske någon datanörd ursäkta datakunnig kan hjälpa mig

Re: Homegrown Niva

Postat: 17 aug 2011 13:07
av Homegrown
Bildtest 2

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Provade att resizea bilderna men det blev samma storlek ändå :cry: laddade upp dom på nytt i rätt size till imgur och då funkade det :idea: . Tycker att det borde funka direkt då jag skalade ner alla bilder till 640x480.
Varkar ha fått kläm på detta nu så då kan det bli mer dokumentation.

Re: Homegrown Niva

Postat: 17 aug 2011 14:48
av Homegrown
Här är lite bilder på hur den ser ut idag :shock:
Kan kanske sammanfatta det hela med att översta halvmetern av karossen är fräch ;)


Bild
Lite frächa plåtflagor till bagagegolv

Bild
Höger hjulhus bak

Bild
Vänsterbak

Bild
Tendenser till sparklåda och golv

Bild
Höger hjulhus fram

Bild
Hjulhus mot blinkers höger fram

Re: Homegrown Niva

Postat: 17 aug 2011 15:07
av Homegrown
Lite mer bilder på den lättade karossen!

Bild
Fotat höger hjulhus (tröskel sparklåda golv).

Bild
:?: :?: Skulle garna hitta ett nytt eller bättre beg övre fjäderfäste H-fram :?: :?:

Bild
Hål höger hjulhus bak.

Bild
Fräscha pinnbiltar var troligen orsaken till att byxrörspackningen gått sönder.Nästan alla gängor bort rostade och en bult som var av.För att få bort byxröret måste jag lätta på övre bärarmen för att få plats att vicka loss övre infästningen från de långa pinnbultarna.Nya bultar och kopparmuttrar kom med paketet från Ladahamburg.Kommer troligen att få ta loss hela grenröret för att byta pinnbultarna.

Re: Homegrown Niva

Postat: 17 aug 2011 15:25
av Homegrown
Har börjat att omdisponera motor utrymmet för att kunna få plats med en turbo installation.
Bytt sida på expansionskärlet,som får samsas med biltemas vindrutetorkarspolning, vred kylarlocksstussen 180grader för enkel slanganslutning kylare-expansionskärl,sågat lite för ICn osv bara början ännu.

Bild
En dålig bild på motorrummet idag.

Bild
Här är början på grenröret kommer att bli en adapter vid grenröret (plattan som packningen ligger på) turboplattan med laburinttätning svarvad dovnpipebörjan hade jag i skrotlådan.

Bild
Här var kandidaterna till installationen i ordning Mitsu td04-13c,Garreth t3-4 hybrid,Mitsu td04-12t.
Valet föll på 13t då den är för lite för alla andra installationer i min smak, samt att 12t är ny lyxigt för en Niva

Re: Homegrown Niva

Postat: 17 aug 2011 15:39
av Homegrown
Här kommer bilder på agg mer i min smak!

Bild

Garreth T04E,stöst på bild GT37a framför den Mitsu 13t som kommer att användas på bygget samt en putteflutt som var tänkt till en fiddymotor 125-165cc.

Bild

Farfar Garreth GT42 med lillen i knät.Ni får vrida datorn 90 grader medurs :?

Skall försöka ta mig an rosten trots att det andra är mycket roligare, men känner jag mig sjäv rätt så är grenröret klart före hjulhuset ;)

Det var nog allt för idag.