Homegrown Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Ett tag sen sist!
Fortsätter att laga rost på passagerar sidan.
Nedre länkarms fästet satt allt annat än bra, det satt på en öppen ej boxad plåtvinkel som var taffligt svetsad i en ännu taffligare svetsad golvplåt.Fästet hade inga knutpunkter mot varken låda eller inre rambalk :shock:
Bild
Bild
Kommer att åter använda plåtvinkeln som dessutom sätt fel :o både i sid och längsled (3-4cm respektive 1cm).Kommer kanske att gå lite stabilare vid gas och motorbroms :(
Bild
Plåten kommer att justeras så att tvärbalken kommer att integreras och eventuellt boxas plåtvinkeln men det räcker nog bra med 40x40 balken.
Bild
Bild
Nya golvplåten isvetsad, punktad där det är dubbelplåt och helsvetsad där det är kant i kant.
Bild
Sörjan på bild är "plåt" från tröskel, golvbitar,lite balk och lite främrehjulhus.Bara bärande delar.Känns som det är mest FeO3 pulver lite rejält rostiga plåtbitar och sen lite vanlig rost :?
Kommer troligen att bygga tillbaka nedre länkarmsfäste och tvärbalkar idag.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Blev inte gjort det som var tänkt men hann med en massa annat istället 8-)
Istället för att bygga klart nedre länkarmsfästet bak så kändes det som om att göra ett mekanskt/rost ryck höger fram var helt rätt.
Lika bra att göra direkt ifall att man behöver beställa mer delar.
Hjälpstyrarmslager dåligt.
Nytt hemma.
Drivaxeldamask hö inre slut.
Nytt hemma.
Övre fjäderfäste bort rostat.
Nytt hemma.
Bild
Grejerna beställdes innan jag läst in mig på att Audi damask var att föredra, den får väl hålla så länge den vill

Lika bra att riva allt då grejerna hänger ihop och rost bör lagas här också
Bild
Bild
Bild
Lossar drivaxel mutter, bromsrör/slangkoppling,yttre styrled,övre spindelled (stöd med domkraft under hub) drar ur drivaxel lossar nedre spindeled och lyfter bort hela spindeln med broms och allt.Tar även bort övre bärarm fjäder etc.
Bild
Lossade hjälpstyrarmslagerhus (jävligt långt ord) sen var det lättast att komma åt att lossa parallell styrstaget vid snäckan än vid hjälpstyrarm 8-)
Bild
:o :shock: Jävla tur att man rev som man gjorde. Verktyget på bild (min hand och poligripen för saxpinnen) var allt som behövdes för att demontera.
Bild
När grejerna väl är urtagna är det lätt att meka.Leden vid snäckan hade roterat i konan istället för leden så den satt stumt.bröt lite på den och sen i med nytt fett underdamasken och sen jucka som en galning :twisted: mer fett och den känns glappfri, blev lite damasklyft på all leder och nytt fett + motion.Verkar som alla är ok förutom yttre styrled som har ett visst glapp (byter om SBP vill) leden i parallell styrstaget kan mycket väl bli glappt inom kort om man har otur.
Bild
Monterat och klart nya saxpinnar etc.
:?: Skall man sätta i en fettnippel i hjälpstyrarmshuset där pluggen sitter :?:
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Vart lite lugnt med Nivameckandet ett tag men nu ere dags att fortsätta monologen 8-)
Bild
Fortsatte med höger fram.Monterade bort kofångaren och kratsade rambenet, inte mycket att lappa ihop så det var bara att kapa rent och göra nya reparations plåtar.
Bild
Plåtarna klara för att svetsas dit.
Bild
Blev riktigt nice ;)
Bild
Blev även lagning av batterihyllan, vet inte riktigt hur jag kommer att göra innerskärm med infästning i hyllan :?:
Bild
Bild
Passar på att göra hjulhusen lite större när man ändå håller på, som framgår av sista bilden så kommer jag även att såga kilar i innerskärmsstaget inne vid passargerar utrummet så att det går att knacka ihop någon cm.
Kommer troligen att vila upp mig med att fixa bakvagnsupphängningen innan det blir innerskärms jobb, man blir som :( om man bara tokkör hela tiden.
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Nikel »

Sjukt jobb du gör.

Jag är tollerant med rost, men den där hade jag nog fan skrotat.

Jisses vad hål
Niva -95 Green Hornet
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Nikel skrev:Sjukt jobb du gör.

Jag är tollerant med rost, men den där hade jag nog fan skrotat.

Jisses vad hål
Tack tror jag ;) (eller är det dags för tröja med en ärm :lol: )
Tror och hoppas att andra sidan är lite bättre, blir i alla fall gott om plats i höger hjulhus fram :lol:
Kommer att göra Hezzin och laga upp vänster hjulhus, sen beroende på hur rostigt det är så blir det förhoppningsvis bara upplagat.Får rymma upp det när behov uppstår 8-)
Kommer att kapa bort nedre delen av karossen strax nedanför golvnivå för att kunna köra riktigt feta vinklar utan att skrapa i.
Bild
Med det som finns i verktygs väg så blir det till att göra hjulhuset i flera delar (tur att det är en rostig Niva).
Bild
Bild inifrån passagerarsidan på motsvarande.
Bild
För att slippa demontera bromsrören så gör jag en lös plåt med färdiga hål till gummigenomföringarna som svetsas dit.
Bild
Bild
Första lagret färg på skall kittas och målas en gång till.
Bild
Hjulhuset i sin nya form kommer att svälja feta däck 8-)
Bild
Så här blev batteri hyllan, har även byggt lite på inner skärmen mot motorrummet kommer att göra mer där när det kosmetiska skall svetsas(bygga ny överdel på skärmen).
Innan all plåt byttes lät det som att hugga i ett ruttet träd (knafjock knafjock)med hammaren :shock: Nu är det fin klang (knapling knapling bärande delar :D
Blir lite lugnt idag då man sitter i seket när grabbarna spelar innebandy, hinner kanske montera lite framvagn eller kitta och måla eller svetsa dit bkvagns infästningen. 8-)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Homegrown Niva

Inlägg av ahlberg »

Alltid trevligt att se andra arbeta.. ;) Blir bra, det där!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Äntligen börjar man att skönja slutet på första rostlagningsvarvet av höger sidan.Känns som om det börjar bli lite ordning i stugan igen 8-)
Bild
Bild
Kittade alla skarvar i hjulhuset och ram benet idag ;)

Passar på att ordna bakvagns upphängningen som var allt annat än bra lagat.
Bild
Kapar till tvästaget, även det 40x40 som går mellan inte ramben och min nya Hezzin låda.
Förbannat smidigt med en sån här bandsåg blir mycket vikelslipande ändå, sågen är helt överlägsen om man skall kapa flera lika detaljer gerat eller vinkelrätt.
Bild
Här har vinkelslipen tagit bort tårtbitar.
Bild
Ihopsvetsat.
Bild
Har har balk och förstärknings distansen fått lite kallgalv.
Bild
Efter att mätt, punktat mätt igen ,jävlar vikelslip mäta och punkta igen svära någon gång till och kanske en gång till så stämmer alla mått enligt min önskan dvs jag kopierar måtten från vänstra olagde sidan.Innan jag kapade bort allt fusklagat konstaterade jag att bärarmsinfästningen satt ett flertal cm fel ibåde x och y led faktiskt även z men det hade nog minst betydelse.Bort med infästningsplattan en sista gång.
Bild
Bild
Plattan borta så att man kommer åt att svetsa distans och balk ordentligt.
Bild
Bild
Plattan monteras igen mäter punktar mäter 8-) Bara att svetsa dit.Känns som natt och dag jämfört med det som kapades bort.
Bild
Ur den här vinkel så ser man varför 40x40 plattats till 20x 40.
Allt för nu blir troligen lite gjort i morrn också 8-)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Homegrown Niva

Inlägg av ahlberg »

Respekt- som mina kids hade sagt...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Tack Ahlberg 8-)

Nu börjar även passagerar utrymmet blir klart för denna gång ;) Finns en hel del fula lagningar från innerbalk till kardan tunnel men dom får duga tills vidare.Så jag fortsätter i samma stil med lite fusklagningar här :oops:
Bild
Här syns den punktade plåten i hörnet samt hålet över inre rambenet klipper till en plåt som passar över hålet öch punktar den glest för att lätt kunna få bort den när/om det blir ett varv till.
Bild
Punktat och klart för målning.
Bild
Färdigmålat för till fället lite ommålat vid tröskeln där innerlådan skall svetsas mot golvet(plåt brist just nu).
Bild
Bild
Målade även undersidan.Här syns även plåtana som går mellan golvet och 40x60 balken.
Bild
Hjulhuset målat efter kittning.
Kommer troligen att börja återmotera framvagns grejerna snarast :!: 8-)
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Christer Nivagorskij »

Imponerande jobb! Det där lär hålla både för körning och för den där jäkla ''snickar-wanna-been'' som kommer med hammarn i högsta hugg en gång om året. :D
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Christer Nivagorskij skrev:Imponerande jobb! Det där lär hålla både för körning och för den där jäkla ''snickar-wanna-been'' som kommer med hammarn i högsta hugg en gång om året. :D
Tackar!
Förhoppningsvis skall karossen hålla i terränglådan utan att gå sönder sen kanske SBP hittar något mög ändå(jag har ju sparat lite till nästa varv), sen är det fördelar med gammal bil bes vartannat år och skattefritt.
Har börjat med framvagnen, jävligt skönt när det vänder 8-)
Bild
Den här lilla juvelen var sliten och hade gängkaka, så fram med vikelslip och kapa jäms med toppytan sen borra ur bulten 3.5 6 8.5 och sist 10mm borr.
Ja jag provade att knacka ur bulten först men satt som berget :evil:
sen blev det en M10 som blev av med skallen och lite v-fog fasning för att kunna svetsa fast ordenligt underifrån fjädersätet.
Bild
Måste även visa denna glasburk med vatten :idea: , Dom flesta vet att det funkar att ställa penslar i vanligt vatten så slipper man hålla på och göra rent dom mellan änvändningarna.
Tipset är för dom som inte vet ;)
I burken står samma penslar som användes då vi fixade grabbens epa(någon månad sen) en för hammarlack och en för karosserikitt.
Se bara till att vattennivån täcker penselstråna som minimum, det dunstar en del om värmen är på och är man riktigt duktig så välter man den med slangpaketet till svetsen :(
Bild
Plockade isär och gjorde rent drivaxeln
Bild
Inget större slitage på syns tendenser till märken på innerbanan samma gäller huset som blev kvar på bilen, kulor och hållare ser skitbra ut.
Bild
Bild
Infettat och klart för montering.
Bild
Nära nu.
Bild
Enklast så "rullar" man dit ringen som låser drivaxeln.
Vet inte varför men drar i drivaxeln in och ut lite som en slaghammare, jävligt dum men jag gjorde det i alla fall :oops: .
Naturligtvis lossar inrelåsringen :shock:
Riva :evil: Leta i fettet efter ringen hittar ringen återmontera i spåret plocka ihop.Provade inte slaghammaren en gång till :idea:
Bild
Här sitter drivaxeln på plats, satte damasken med strapp (kommer troligen att få göra om allt efter att läst Ahlbergs mektips om damskbyte.Tydligen riktig r-nkkvalitet på damasken jag köpte)
Syns även den nya ståtliga M10an.
Dags att kolla hur kudden mår 8-)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Homegrown Niva

Inlägg av ahlberg »

Du kan ha tur med dina damasker, de tillverkas på flera ställen med varierande kvalitet. Farbror Larsson har doktorsgrad i Ryskt Gummi och kan säkert förklara mer.. Tror mina var Ungerska - miljövänliga - självupplösande.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Larsson »

Har provat damasker från Öst (Finland och Ungern) men de är fulla i sprickor efter ca ett år. Att byta damasker är ju inte nått man gärna gör med jämna mellanrum.....så jag köpte det som verkade vara det bästa man kan få.

Svenktillverkade Neoprengummi damasker från CDX (tror jag märket hette)

Dyrare i inköp....men inte i längden.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Idag har det hänt en hel del på Niva mekandet ;)
Bild
Bild
Plockade ihop resten av framvagnen kvar att göra är justera framhjulslagret ala Larsson.Bromsarna skall luftas så småning om när huvudbromscylindern renoverats yttre styrleden var dålig så den skall också bytas.
Bild
Litet hål i bakre hjulhuset som fick en fusklagning, klippte rent och lag i en lapp med lite omlott.
Bild
Bild
Lagade det som verkar rosta på alla Nivor bakre fjäderfästet där det är dubbelplåt.Det är på utsidan repektive insidan på samma plåt.
Bild
Här har den yttre förstärkningenplåten jag gjode svetsat dit, man vill ju inte missa att ha dubbelplåt ;)
Bild
Bild
Målat och klart invändigt, i hjulhuset har jag gjort några till fullagningar ut mot skärmkant lite kittning kvar.Har inte svetsat klart mot hezzin (hjulhus mot tröskel) än då ytterplåten på sparklådan inte bockats ännu.Även nedre delen bakåt inte helt klar då jag även kommer att fimpa av bakstammen under golvnivå.
Bild
Innan jag kom så här långt så plockade jag tillbaka nedre staget i bakvagnen och satte tillbaka stötdämparen :D kanon fräscha KYB gasdäpare ;)
Passade på att dra en vända i kvarteret .Lika bra då bilen ändå måste vändas, blev inget tokgasande då handbroms var det som fanns att tillgå.
Nu kanske ni undrar varför bilen vänds.Det är för att det är för litet garage :evil:
Bild
Före
Bild
Efter städ. Känns som det blir en halv kasse med mög varje gång man pysslar med den.
Bild
Klockan var ju inte så jätte sent så varför inte börja lite :?:
Kanske prova om vinkelslipen funkar fortfarande.
Bild
Bild
Nu när man e proffs :D efter en sida så skar jag upp sparklådan i överkant och vek ut plåten så då uppenbarade sig stora kokor med mög av alla de slag.Blev 1och1/2 skyffel :shock:
När jag gjorde andra sidan blåste jag med tryckluft i lådan och det dammade som fan.
Bild
Bild
Bild
Lite bilder 4 kaptrissor senare.Fått bort domkraftfästena, främre tvärbalk, det skruvade fästet till nedrebärarmen var också svetsat :cry: (nu bortkapat).
Natti Natti 8-)
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Känt mig lite Niva mätt ett tag men idag startade vinkelslipen igen 8-)
Vis från andra sidan så fortsatte jag att grovslakta ganska rejält. blir ny plåt från profilröret (ytterlådan)till ungefär halva inte balken.
I princip helt rent från främre hjulhus till tanken endast tvärs förstärkningen under sätet är kvar :?
Bild
Liten vy från insidan, utsikten är väl inte så dum med garagegolv och svetstänger.Här syns också att inre balken blir öppnad halva bredden som på andra sidan.
Bild
Bild
Så här var det som värst.
Bild
Passar in nya Hezzin, mäter och fixar så det blir lika som andra sidan 8-) fan va skönt det är när man har koll till skillnad när man fixade andra sidan.
Bild
Checkar måtten en sista gång sen helsvetsar jag A och B stolpen, svetsar halvmånarna på insidan ;) Fan det tog bara en kvart :)
Bild
Gick loss lite med hammaren och hittade ett lite hål i ramsnoken.
Bild
Ser ut att passa riktigt bra :idea:
Bild
Lite massage med vinkelslipen så var reparationsplåten klar.
Bild
Färdig svetsat, ganska trögsvetsat när det är dubbelplåt med "gucka" i skraven, blev ganska okej när det var klart.
Hade hoppats att vara klar med förarsidan i helgen men latmasken har varit framme så att det blir nog inte förrän nästa helg om inte masken kommer tillbaka för då vet man ju aldrig om det blir klart :roll:
Skriv svar