Homegrown Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Har nog blivit en 15-20mil n utan större missöden :shock:
Trodde nog att det skulle gå sönder nånting i alla fall, typ en drivaxel eller att bakaxeln lämnar in.Än så länge inga problem 8-)
Sladdade lite grusväg härom dagen så tappade jag lite av mitt proffessoriska gasreglage (gasvetstråd).Som tur var så hade jag lite tunn kabel i bilen så att jag kunde knyta ihop ett nytt, det blev lite för bra för det sitter där ännu 8-)
Bild
Skall försöka att fixa ett permanent reglage med bättre utväxling på pedalen när det känns prioriterat.
Bild
Tänkte låta förspänningen på WGn vara så länge och fixa saker runt om ring för att få ut mer effekt på samma ladd.Laddar ca 0.7bar men Biltema mätaren visar 0.5 och -0.2 med bilen avstängd.
Har smiskat runt lite nu och det är ganska förvånade miner när en Niva accar om dom 8-)
Funkar fint att marscha 120-130 utan att den är ansträngd(borde gå lite snabbare än mätarfart då däcken har lite större rullomkrets,kommer testa mot GPS senare).120 jämn fart och plattar på så accar den fint ett tag innan soppa problemen kommer, åker jämnt ett tag så finns det soppa igen :roll: En hel del pyssel och sortering kvar men redan nu helt ok.
Kollar man loggen från G-techen så växlar man redan vid 5000rpm, trodde av tidigare erfarenhet att det användbara registret skulle bli klart längre efter turbomatning (Ahlberg kanske får rätt ändå).Orginal systemet som är kvar efter downpipen kan mycket väl vara en liten bov samt bränsle tillföreln till fuggen en annan.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Homegrown Niva

Inlägg av ahlberg »

Härligt! Inspirationspridare som du kan vi inte få för många av.. Kan vi få en bild med glödande turbinhus?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

ahlberg skrev:Härligt! Inspirationspridare som du kan vi inte få för många av.. Kan vi få en bild med glödande turbinhus?
När jag löst så att det alltid finns bränsle tillgängligt så att man kan åka med högt ladd kontinuerligt så skall vi kunna ordna det ;)
Trots att det är mycket kvar innan allt funkar perfekt så är den redan nu jättebra jämfört med sug karaktären

Kul att jämföra drivhjuls effekt och vrid före och efter.
Innan 37.5kW 4350rpm, 55.1Nm 3533rpm
0.7bar 84.4kW 4471rpm 102.3Nm 4117rpm

90Nm finns tillgängligt från 3600-4800 rpm på driven, hoppas kunna förlänga kurvorna så att dom inte dyker efter 4900.Hur det ser ut på lågvarv kan jag inte få ut i siffror då det inte är någon bromsbänk, men det känns att den går mycket bättre än innan även utan ladd ;)

Ända som avslöjar att det sitter en turbo är när den dumpar, det tillkorkade avgassystemet låter i princip std vinet från turbo dränks i ljudet från däcken.
Larsson
Inlägg: 1894
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Larsson »

Coooolt!

:)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Köpte ett "värsting" filter från biltema som jag tänkte förära Nivan.
Har kört med ett litet KN förut med en 90 gradersböj då recirkulationsventilen sitter lite i vägen.
Biltema filtret är för 3" anslutning och turbon är 60mm så en adapter måste fixas.Då det är riktigt tight så måste varje mm sparas där så är möjligt.
Bild
Bild
Här syns den färdiga adaptern 2.5" inner rör och 3" ytterrör med en 5mm plåtring svetsad i bakkant.
Bild
Monterat med "tryckslang" i 2.5" inner röret ligger dikt mot turbon.
Bild
Bild
Filtret får trädas underifrån och upp för att få dit det. Adaptern får nog att korta 5-8mm om det blir för bökigt att få av o på filtret.
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Liffride »

På ladaworld finns både kamaxlar och ställbara kamhjul.
Då skulle du kunna få kurvan att beté sig som du önskar!

Mvh
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

[quote="Liffride"]På ladaworld finns både kamaxlar och ställbara kamhjul.
Då skulle du kunna få kurvan att beté sig som du önskar!

Mvh[/quote


Jo har varit och kollat deras sida många ggr.Då det här projektet är i princip noll-budget så ligger det inte inom kostnadsramarna (ändras förhoppningsvis).
Trots mina ansträngningar att inte spendera stålar på Niva så går det åt några hundra i månaden i alla fall 8-)
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Liffride »

Jo, dom är dyra... Kan man inte "bara" vrida på kammen på annat sätt? :mrgreen:
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av pakka »

när man höll på å trimma Saab så slipade man bort stoppklacken på kamdreven å vipps så var ställbara :D , drog bara åt dom lite mera så man inte tappade dom . Funka hur bra som helst, vet iofs inte hur det ser ut på Nivan att göra nått liknade
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Hej igen!

Tror inte att det spelar så stor roll om man justerar orginalstickan, då det är en extremt slö set-up.1500kr för en kam är väl billigt egentligen men för tillfället så funkar det inte :roll:
Så istället så har det på börjats lite med antihistamin för att få astman att lindras.Sugröret efter downpipe demonterat (ett fräscht Walker system) koemmer att ersättas av 2.5" rör och en beg rostig Apple dämpare (om den låter för mycket så blir det en bra beg Simons).
Bild
Bild
Orginal systemet ligger inte så tight mot karossen som jag önskar.Kommer därför att ha nya systemet slimmat motunderredet och ingen ljuddämpare under bilen som kan haka i ngt.
Bild
Gamla sugröret tillsammans med lite förberedda 2.5" delar.Förhoppningsvis på bilen innan dom blå slutes för natten.
Snart är det dags för yngsta att spela fotboll så eftermiddan blir garagefri 8-)
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Markus Almroth »

Homegrown skrev: Finns en sida som du troligen vart in på som heter savarturbo.se en orolig kunskapsbank vad gäller turbo trim oldshool till hi-tech.
Finns en förgasar del på deras forum som har info om hur man anpassar så att den funkar för turbobruk.Ofta är det nålslipning och dopning som gör att det funkar bra eller ej, då savar är umeå baserat så finns det massvis med kunnande i era trakter på tex nålslipning vilket är en klar fördel.
Hehe. hur menar du nu "trakter"? :-)

/M
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Markus Almroth skrev:
Homegrown skrev: Finns en sida som du troligen vart in på som heter savarturbo.se en orolig kunskapsbank vad gäller turbo trim oldshool till hi-tech.
Finns en förgasar del på deras forum som har info om hur man anpassar så att den funkar för turbobruk.Ofta är det nålslipning och dopning som gör att det funkar bra eller ej, då savar är umeå baserat så finns det massvis med kunnande i era trakter på tex nålslipning vilket är en klar fördel.
Hehe. hur menar du nu "trakter"? :-)

/M
Då jag gjort lumpen i Kiruna så vet jag ungefär vilket avstånd jag menar med trakten kring Umeå (inkluderar både Sundsvall och norr om Luleå) ;)
Ville bara säga att det finns en utbredd kunskap i norra Sverige att slipa turbonålar 8-)
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Markus Almroth »

Japp.

I Södra också... :-)

/M
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Tar tid att bygga avgas av om man vill att det skall sitta tight mot karossen.
Släpade fram en massa nya och beg 2.5" rördelar en rutten Apple dämpare :o kostade samtidigt på med en ny kardankrök.
Att smälla ihop ett avgas går ju egentligen ganska snabbt, men vill man att det skall vara lätt demonterbart och riktigt tight så blir det genast massa pyssel.
Reflekterar över hur avkopplande och roligt det är på en projekt bil och skittråkigt på en bruksbil.
Hade redan ordnat Down pipe och en första bit innan rören tog slut förra veckan, så nu när allt var hemma var det bara att ösa.Blir så lätt när man inte behöver hissa bilen för att ha god tillgång.In med två pallbockar och ca 1.5m rör.Justera i så att röret ligger perfekt.mät ut vinkeln som röret skall kapas i (15grader)skissa på hur rördragningen blir vid bakaxeln.Biltema kardankröken kapas upp i delar och omdisponeras för att få en lätt demonterbar konfiguration.
Bild
Så jävla smidigt att få vinkelräta snitt varje gång ;) Här är det kardankröken som styckas, tidigare så kapade jag 15 graders vinkel(bara ställa in och köra 8-)
Bild
Lite detaljer för att sätta främre biten stumt i växellådsfästet (avlastar downpipe och turbo).
Bild
Denna sammanfattar 15 grades kapet och infästningen detaljerna på plats.Där infästningar görs så brukar jag förstärka upp röret rejält för det inte skall fallera här i form av en 3mm plåt som bockats till form.
Bild
På plats 8-)
Bild
Här en bild över det i grova drag färdiga systemet.Kardankröken blev sista del på mellanröret och två första på slutdelen(Om man styckar kardankrökar så får man mycket böjar och rör för en låg peng).
Det gamla sugrörs Walker är faktiskt riktigt frächt.Min Apple blev det mycket ny plåt på och det saknas en del dämp ull så den låter lite burkigt på vissa varvtal :oops: men är inte högljudd, dessutom lätt att byta ut vid tillfälle.
Bild
En av dom bakre upphängningarna med do förstärkning på G.
Bild
Monterat och klart sånär som på två avgasklammer för ljudämpar genomföringarna.Syns inte mkt bakifrån (kunnde lyft bakre dämparen 2cm till men då måste men bygga om för att byta dämpare).Slutröret tittar ut vid vänstra Kofångar fästet ;)
Bild
Grovskar med plasman för att sen klippa det sista med plåtsax.
Bild
Jodå det sitter monterat 8-)
Bild
Före Walker.
Bild
Efter Homegrown.

Lät lite mer än förväntat men kan vara bra att dölja lite turbo vin för att slippa uppmärksamhet från farbror blå (smälter ju in fint annars).Blev riktigt tight mot karossen.
Nya tag på bränsle tillförseln 8-)
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Markus Almroth »

Går det nå bättre med bricanyl-systemet då? :-)

Jag har en sån där hydraulisk rörkrökare just för såna här jobb, men jag tror aldrig någonsin jag fått till ngt utan att kapa och svetsa i slutänden ändå. Antingen gör jag ngt fel, eller så ... gör jag nåt fel :-)

Är du så seriös att du använder rotgas också?

/M
Skriv svar