Homegrown Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Har fått lyssna på lite turbin vinande i allafall ;)
Körde på starten tills oljan cirkulerade genom turbon, i med stiften på med 90grdersvinkeln på avgashuset men vänd upp genom huven.
Startade snällt sen lite provgasningar så att man fick höra lite Wiiiiiiiiiiscsch 8-) lite tomgång och sen stänga av.Fyllde på vattnet som var urtappat och började fippla med downpipe.
Bild
Lite suddigbild som vanligt men det är för tight för lamdasonden att sitta i vinkeln som den gör så muttern skar jag loss med plasman samt kortade pinnbultarna på avgashuset.
Klurar lite på om den blir en stum domnpipe (1 eller 2 delad)och/eller med flexdel. :roll:

Måste fixa lite med en annan bil också då det är slalomtävling på hemmaplan 8-)
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Nu kommer en redovisning på varför det inte hänt ett skit med Nivan på ngn dag.
Då det var slalom/konbane premiär i helgen så måste det förberedas en del.Slalomtävlingar fungerar som en utförsåkningstävling, man kör en utstakad bana(konor).Istället för tyngdlagen så använder vi motorn, den som avverkar banan på kortast tid vinner.Ett straffsystem finns för touch av konor 1 sek tillägg grov påkörning/felkörning 5 sek tidstillägg.Var oklart om jag skulle tävla i Classic eller R-klassen.
I Classic är det i princip en std Porsche från före 83 på std däck som gäller.För R-klassen är det i stora drag fritt med det mesta men däcken begränsas till R-däck ,slicks ej godkänt.
Då jag vunnit classic ett antal ggr så valde jag R-klassen.R-däck som egentligen köpts till en annan bil för 4år sen kom nu till användning ;) då det är noll budget så får man köra lite Kajsa Warg. 4st gamla men nya Hangcook 211or 225/50-15 åkte jag till en kompis och krängde på fälg.Då min bil är klart undermotoriserad jfr motståndet i klassen (dom har 100-350hk mer än mig) så kände jag att det måste lättas mer än vanlig, som är ur med passagerarstol och bakre kofångare.
Bild
Så här ser aktern ut när man skall köra med dom stora pojkarna ;) typ 20kg bort.

Mer måste göras i år då jag vet att bilen i detta skick är lite för långsam så det blev till att ta ur baksäte mattor asfaltmattor etc ur bilen.
Bild
En hög med inredningsdetaljer.
Bild
2 Ica kassar med asfaltmatta ca 15kg.
Bild
Så här blev den efter 10 timmars lättningsslit troligen 70kg bort, passagerarstolen har trilla i igen.

Gjorde bilen helt klar på fredag kvällen,tankade kolla oljan skrubba in däcken och justera lufttrycken.
Första deltävlingen för året avlöpte till min favör med en vinst 8-)
Så nu återupptas Niva pysslet ;)
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Trassligt med Valborg mycket tid går åt att vara trevlig :roll:
Lite händer det i garaget i alla fall.Fick klart downpipen idag den går att demontera nedåt ner under bilen utan att behöva röra krängaren.
Bild
Flyttat lambda muttern så att givaren får bra position.
Bild
I brist på 2-1/2" rör så kommer jag att nyttja befintligt bakre avgas några dagar, så här är början på adaptern.
Bild
Ser ut som en slutpipa på en tvåtaktare men är den färdiga avgas adaptern.

Hängde dit grejerna nyss och den går väldigt tyst med avgassystemet på. Blir nog bra sen när det blir ett riktigt 2-1/2" hela vägen 8-)
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Hann i princip klart för provkörning, så att man kan se vad som behöver byggas om eller om man har tur så funkar allt.
Bild
Svetsat klart alla tryckrör gjort rent icn invändigt med diskmedel och hett vatten.Monterat alla slangar i trycksystemet samt till bränsletryckreglering, pitotrör och trycksättning flottörhus, så att bränsle tillförseln skall funka.
Bild
Här saknas bara luftfiltret.Svetsat till en WG-klocka för ändamålet.Förspännde halva hålet på WG-armen.Vid torrgasningar i garaget så hade jag 0.3bar i ladd så det kanske är 0.5bar när man kör.Har i princip bara justermöjlighet åt mer ladd men det tror jag passar mig ;)
Snart kommer det gäster så det är allt för nu.

Trevlig Valborg 8-)
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Har varit ute och lajat lite på morgonkvisten.Började med att testa med halva WG-axeln i förspänning ca 0.3bar i ladd och lätta spikningar.den är inget spjut men oerhört mkt starkare än std.backar tänding,provar igen fortfarande tendens till spikning så backar lite till.Nu går den helt okej men ingen racer, tomgången blev typ 500rpm med dåligt oljetryck som följd av tändsänkningen, justermånen förbrukad så for göra ny tomgångsskruv vid tillfälle.
Kollar stiften och dom är mörka så den går inte jätte snålt i alla fall.
Pillar i en smalbands lambda från tidernas begynnelse och för spänner WGn till hel axel förspänning ca 0.5 i ladd och spikfritt dock verkar det som om soppa tillförseln i fuggen inte räcker till.Efter några sek fullgas så känner man effekt bortfall och det syns även på lambdan.Det brukar tyda på att flottörhuset töms på bensin.
Lite olika orsaker kan det bero på.
För liten nålventil eller flottör problem.
Otillräcklig matning till fuggen.

Jag tror att det kan vara det sistnämnda.Kan vara igensatt sil i tankarmaturen,för små rördimensioner etc.Hur som haver så matar den på lite bättre nu innan man ens börjat fippla med den 8-)
Bild
Liten bild i morronsolen.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Tycker fortfarande att den känns slö men skickade i G-techen för lite siffror.
Bild
402m på 15.9 och 145 i slutfart 8-)
Bild
Som vanligt dålig bildkvalitet men längst ner så står det 0-100km/h 8.7 sek

Med lite mer tuning och öppnare avgas så kan den nog bli riktigt kul ;)
Larsson
Inlägg: 1894
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Larsson »

Cooooolt!

Gör den 0-100 på 8,7sek ?!? :o
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Larsson skrev:Cooooolt!

Gör den 0-100 på 8,7sek ?!? :o
Bästa än så länge men med 2.5" hela vägen och säkerställd soppa tillförsel så skall det putsas nedåt.Vid provstart i morse så ritade den på alla fyra på 1an och tokgreppade på 2an ;)
Larsson
Inlägg: 1894
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Larsson »

Hehe.......nu blir jag ju ännumer sugen att ta tag i mitt lilla TURBO-Niva projekt som jag haft i tankarna.

Har ett agg. + IC från SAAB 900ng liggandes, men har aldrig gjort nått sänt här tidigare och är lite osäker på vad man bör tänka på osv.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Larsson skrev:Hehe.......nu blir jag ju ännumer sugen att ta tag i mitt lilla TURBO-Niva projekt som jag haft i tankarna.

Har ett agg. + IC från SAAB 900ng liggandes, men har aldrig gjort nått sänt här tidigare och är lite osäker på vad man bör tänka på osv.
Generellt så är det inget hokuspokus, man får försöka att förstå ett område i taget istället för att titta på allt för då är det ganska komplext första gången.
Tex:
Olje försörjning.
Grenrör och avgas.
Trycksidan ic o rördragning.
Bränsle tillförsel.
Tändning.

Det som ofta är det bökigaste är bränsle och tändning.

Inget av det här är avanserat men allt måste lira någorlunda.Så det är bara att sätta igång ;)
Larsson
Inlägg: 1894
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Larsson »

Okej....har läst lite på nätet och vet låter som att det inte ska vara så himla omöjligt svårt.

Har tänkt använda en STROMBERG gasare från Volvo 140, vad tror du om det? (vet att den brukar användas till turbobyggen)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Larsson skrev:Okej....har läst lite på nätet och vet låter som att det inte ska vara så himla omöjligt svårt.

Har tänkt använda en STROMBERG gasare från Volvo 140, vad tror du om det? (vet att den brukar användas till turbobyggen)
Finns en sida som du troligen vart in på som heter savarturbo.se en orolig kunskapsbank vad gäller turbo trim oldshool till hi-tech.
Finns en förgasar del på deras forum som har info om hur man anpassar så att den funkar för turbobruk.Ofta är det nålslipning och dopning som gör att det funkar bra eller ej, då savar är umeå baserat så finns det massvis med kunnande i era trakter på tex nålslipning vilket är en klar fördel.

Stombergarn går både att tryckmata och köra sugturbo men om man kör sug turbo så måste turbon var karbontätad.

Stora fördelen med att turbokonvertera en Niva är att inga egenskaper på motorn behöver försämras(tomgång, vrid på låga varv etc)men samtidigt få en massa mer effekt där man har ladd.

Om jag skulle bygga idag utan att ha en massa delar liggandes så skulle jag satsa på ett MS för att styra soppa o tändning. då det är mycket enklare att tuna än förgasare.

Oberoende vad du väljer om du är lika nogrann som du verkar vara för övrigt så är det inga problem 8-)
Larsson
Inlägg: 1894
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Larsson »

Oberoende vad du väljer om du är lika nogrann som du verkar vara för övrigt så är det inga problem 8-)
Noggrann...jag?.....varför tror alla det? :roll:

:mrgreen:
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Larsson skrev:
Oberoende vad du väljer om du är lika nogrann som du verkar vara för övrigt så är det inga problem 8-)
Noggrann...jag?.....varför tror alla det? :roll:

:mrgreen:
Hur du är som privatperson vet jag inte men hur du är som Nivaperson skiner igenom och gör du en turbo konvertering i samma stil så blir det bra ;)
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Liffride »

Hatten av...! Imponerande.
Följer med spänning fortsättningen på niva/koenigsegg-konverteringen... :mrgreen:
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
Skriv svar