Homegrown Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Homegrown Niva

Inlägg av ahlberg »

Oops.. För snabb.. Då undrar jag om det är original..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Städdags Städdags
Bild
Bild
Bild
Så här jävligt kan det se ut efter lite utomhus meck med allt skit man kanske behöver framdraget i ett alldeles för litet garage :shock:
Bild
Efter en timmes snabbstäd så står Nivan uppallad för retur möte på bromsarna :(
Huvudbromscylindern läcker fortfarande i främre kretsen, främre bromsok kärvar, bromsreduser ventilen bak helt stum samt får inte av höger trumma bak (verkar ha ärgat fast på nav o pinnbultar) har kört med stälborste och WD40 och lite slägga utan framgång.Någon som har något knep?
Bild
Främre oken kärvade något grönjävligt men med träbit i oket och kraftfullt pumpande på bromspedalen så pressades kolvarna ut så mkt som jag vågade på båda sidor.
Bild
Efter att nästan fått ut kolvarna, så demonterades oken från bilen och fuskrenovering startade.Tror att tidigare ägare fixat bromsarna ganska nyligen för efter demontering och rengöring så löpte alla 6 kolvarna "lätt".
Bild
Färdiga för montering alla gummin etc återanvändes :roll:
Bild
Kommer troligen att få borra ur den här sprinten då den verkar "nitad"
Bild
Demonterad för returmöte.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Som vanligt så tar dom enkla grejerna alldeles för lång tid :shock:
Bild
Passade på att sätta i nya sprintar och fjädrar till bromsoken fram så att det blir lite nya grejer i alla fall.
Bild
Nedre sprinten satt fast i ok-hållaren så upp med den i pelarborren och borra ur 8-) efter ca 1 cm borrning smulas borren sönder till synes utan anledning :roll: bra fastsatt bra borr och olja borde bara funka.Jaja vänder ok fästet, nytt körnslag börjar borra repris :evil:
2 kvalitets borrar smulade av ryskt blötjärn :shock:
Ledsnade ur fram med Harry och ett snitt längs med sprinten.
Bild
Efter lite finlir så var det bara att sy ihop, borra om hålet och montera.
Sen var det dags för returmatch på huvudbroms cylindern.
Bild
Fan inte kul med skit grejer vänstra tätningen är fransig och den högra sitter hålet ca 1mm från centrum :?
Vart kan man köpa av normal kvalitet?
Pillar ihop HBC igen med bästa skiten och håller tummarna.
Bromstrumman bak envisas med att sitta fast och bromsregulatorns nipplar är inte så fräscha att de går att lossa med 10ans nyckel.Vill ha nya bromsrör hemma innan man börjar riva i eländet.
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av PevAB »

Absolut inget ovanligt på jobbet att man sprängt bra borr i skitmaterial.
Ofta vid gjutning så smälter dom ner all möjlig skit.
Ibland åker ett och annat kullager med i smeten tex.
När du borrar och träffar en sådan kula insmält i godset går borret åt helvete.

När får vi se lite turbofilm då? Hehe
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Jadu turbo bus blir det efter bes och bes blir det ju inte förrän man tror sig ha en chans att glida igenom.Bromsar är ju högprioriterat oavsett bes eller ej :roll:
Med lite turbo så är det än viktigare (man blir tråkig som gamling) 8-)
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Lite påskpyssel idag!
Bild
Som så många andra så har jag haft problem att få av bromstrumman bak, smort,värmt och bankar(så mycket man nu törs på en alu trumma).
Då M10 gängan vittrat sonder tog jag frankt M12 spiraltapp och gängade tills det blev kontakt mot anliggningsytan sen använde jag tappen som "skruv" för att pressa av trumman. kombinerat med lita lätt släggning så lossade trumman fint :o
Bild
Kan vara ett tips om det inte vill sig.
Bild
Svarvat ändplugg med invändig styrning och svetsbussning för slanganslutning för justerbart pitot rör.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Gjorde klart pitot-röret idag
Bild
Borrar hål för rör bussningarna blev 3.3 7.5 10.2mm borr i tur och ordning.
Bild
monterar bussningarna på röret med en 8.1mm borr som styrning så att dom linjerar.Skulla vart skönt att ha en tig nu men får punkta fast bussningarna i röret med migen.
Bild
Pitot-röret gjordes i 8mm kopparrör med ett 5mm öga.
Bild
Här syns hela konceptet,sett från trycksidan.
Tanken med ett justerbart pitot-rör är att kunna justera bränsleblandingen med ytterligare en parameter.Normalfall så är det via munstycken enbart man reglerar bränslemängd på en förgasarmotor.Bränsletrycket kan man labba lite med men normala tryck är 0.25-0.3bar i bränsletryck.
En turbo förgasare kräver att bränsletryck som alltid ligger 0.3bar över laddtryck.Det trycket brukar man ta som statiskt tryck i plenum för reglering bränsletryck och trycksättning flottörhus på förgasaren.
Finessen med ett justerbart pitot-rör är att man kan få med det dynamiska trycket som hastigheten i luftstömmen alstrar.Det dynamiska trycket är alltid högre än det statiska.
Genom att justera vinkeln på hålet i röret (vrida röret) så går det att justera från enbart dynamiskt tryck till statiskt tryck.Det som inträffar om man kör dynamiskt tryck är att förgasaren automatiskt fetar på blandningen extra vid belastning 8-)
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Förhoppningsvis så är rör och slang dragning mellan IC och förgasare klart nu 8-)
Bild
Svetsade dit en 70 graders böj samt prov monterade slangen mellan IC och tryckrör.En målarkludd körde lite matt svart på plenum och rör.

Som jag skrev så har jag problem med huvudbromscylindern, måste nog försöka att få tag i en sprängskiss så att jag kan se om något är felmonterat.Bromsvätskan kommer inte in i HBC :?:
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av PevAB »

Har du testat att trycksätta oljebehållaren? Bara med 1-1,5bar någonting. Du kanske harSmuts i systemet?
Med vänlig hälsning, Jimmy.
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Japp har trycksatt systemet men det verkar inte som om det är något som täpper hålet i HBC då det inte går att få ngt flöde överhuvudtaget :? .Har provat med bromspedalen i olika lägen.Matarslangarna är ok.
Känns som om något är felmonterat (har återmonterat som det var när jag rev, främre kretsen funkade inte för tidigare ägare heller)så jag skulle behöva ha en sprängskiss på HBC så att jag kan utesluta det.
Har rivit HBC 2 ggr nu så smuts i bromsvätskan borde det inte va men kan inte uteslutas.
Bakre kretsen funkar perfekt :shock:
Ut gick från början att det var internläckage i HBC men det lutar mer åt att det inte är någon bromsvätska att jobba med :roll:
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av PevAB »

Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av PevAB »

Sitter med mobilen så du får ha överseende om jag länkade fel.
Gå in till "länkar" här på forumet och navigera dig till baxters sida.
Där finns hur mycket ladagrejer som helst!
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Perfekt letat som en tok efter liknande idag

Stort tack ;)
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Zigenarlass
Idag har Nivan fått gjort lite nytta istället för att bara förbruka garagetid.
Bild
Ser väl ganska städat ut med lite ved på en kärra.
Bild
Bild
Bild
Lite mer prylar inne i bilen, kan säga att backen var inte den lättaste att få i 8-)
Bild
Summa sumarum så gick det in massvis.
4st sommardäck BMW 318
4st sommardäck 911an
4st tävlingsdäck 911an
2st tävlingdäck turbon
1st rasad porsche växellåda med tillhörande plastback
K-jetronik pryttlar
Allt som är i förgrunden på sista bilden :shock:

Tur att man köpt bilgrejer som en galning hela livet så att man kan ta från lagret när man inte har råd med nytt ;)
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Markus Almroth »

En principskiss på ditt bränslesystem med pitotrör skulle vara intressant... (har kommit ett snäpp framåt i mitt projekt :-) )

/M
Skriv svar