Green Hornet (Säljes)
Postat: 14 aug 2011 18:20
Hejsan.
Har skrivit en del i min tråd under Almänt men det känns som det blivit lite mer av en Projekt-tråd så nu börjar jag en ny tråd, på rätt ställe
Lite bakgrundsinfo.
Hämtade bilen på släp 2011-08-02 i orten Horn några mil söder om Linköping.
Bilen var som informerat rostig och med en del att fixa.
Motorn lät som en gammal surdiesel men eftersom varken kamkedja eller ventiler varit justerat så körde jag på att de var där ljudet kom ifrån.
Den verkade även gå på tre burkar men det borde ju vara enkelt att fixa..
Eller.
Pengar överlämnade och bilen på släpet.
Väl hemma så började felsökningen och tillfixningen.
Nytt batteri, kamkedjan spändes och ventilerna justerades från 0.40+ till 0.15, tändstift byttes och treans stift var lagom oljigt och sotigt
Nu var iaf bilen tyst i motorn.
Efter det så plockades frambromsarna isär för smörjning, det var lite jobbigt att starta på Lågväxeln.
På höger sida var ett belägg rätt slut så det byttes mot ett bättre begagnat som iaf klarar besiktning.
Kolvarna motionerades och efter det så funkar bromsarna rätt okej.
Jag fick med två bromsok i köpet så jag byter nog det högra för där var dammtätningarna riktigt dåliga.
Efter detta så snabbsvetsade jag sprickorna i den bakre länkarmens främre fäste eftersom det var påväg att lämna karossen.
Det får bli nytillverkning av båda sidor.
Då var det dags för besiktningen efter några nya glödlampor.
9 fel var det.
Rost i bakre länkarmens främre fäste båda sidor
Rost i vänster yttre balk (Tröskel) Har två nya så det blir byta av båda.
Rost i övre fjäderfäste bak båda sidor.
Signalhorn ur funktion
Sidokörriktningsvisare fel färg
Lambda
Co
Hc
Halvljus båda sidor för lågt.
Hade fått tips om att kammen kunde hoppat så det kollades precis efter besiktningen och det stämde fint.
Motorn gick lite bättre, men 3:an hänger inte med på låga varv.
Kompprov kommer när jag hittar mätaren
Efter det så har jag mest kört med bilen, gissningsvis lite över 50 mil.
Igår fick jag dock lite ryck när jag var hos mor på besök.
Växellådan läckte olja så därför skulle jag fylla på lite om det behövdes.
Samtidigt hittades läckaget.
Gummibälgen som sitter på växelspaken över leden var nästan helt av, samt att en ev de inre tre skruvarna, den som håller backspärren, var borta.
Lite t-röd, Cyanoacrylat-lim och en M6+mutter gjorde lådan läckagefri.
Samtidigt passade jag på att toppa upp diffarna bak o fram med resterande olja som blev över.
Och här är vi idag.
På listan att göra står det.
Nya länkarmsinfästningar båda sidor.
Laga övre fjäderfäste bak
Byta skruven som är av till länkarmen.
Byta alla skruv/förstärka till TC samt justera den rätt.
Kolla oljenivå TC/byta
Byte frambromsar.
Fixa signalhornet
Måla sidoblinkerns glas.
Kompprov/återgärd
Höja halvljuset.
Bli av med alla vibrationer och oljud.
Övrig-rost.
Nya torkarblad
Lite bilder
Har skrivit en del i min tråd under Almänt men det känns som det blivit lite mer av en Projekt-tråd så nu börjar jag en ny tråd, på rätt ställe
Lite bakgrundsinfo.
Hämtade bilen på släp 2011-08-02 i orten Horn några mil söder om Linköping.
Bilen var som informerat rostig och med en del att fixa.
Motorn lät som en gammal surdiesel men eftersom varken kamkedja eller ventiler varit justerat så körde jag på att de var där ljudet kom ifrån.
Den verkade även gå på tre burkar men det borde ju vara enkelt att fixa..
Eller.
Pengar överlämnade och bilen på släpet.
Väl hemma så började felsökningen och tillfixningen.
Nytt batteri, kamkedjan spändes och ventilerna justerades från 0.40+ till 0.15, tändstift byttes och treans stift var lagom oljigt och sotigt
Nu var iaf bilen tyst i motorn.
Efter det så plockades frambromsarna isär för smörjning, det var lite jobbigt att starta på Lågväxeln.
På höger sida var ett belägg rätt slut så det byttes mot ett bättre begagnat som iaf klarar besiktning.
Kolvarna motionerades och efter det så funkar bromsarna rätt okej.
Jag fick med två bromsok i köpet så jag byter nog det högra för där var dammtätningarna riktigt dåliga.
Efter detta så snabbsvetsade jag sprickorna i den bakre länkarmens främre fäste eftersom det var påväg att lämna karossen.
Det får bli nytillverkning av båda sidor.
Då var det dags för besiktningen efter några nya glödlampor.
9 fel var det.
Rost i bakre länkarmens främre fäste båda sidor
Rost i vänster yttre balk (Tröskel) Har två nya så det blir byta av båda.
Rost i övre fjäderfäste bak båda sidor.
Signalhorn ur funktion
Sidokörriktningsvisare fel färg
Lambda
Co
Hc
Halvljus båda sidor för lågt.
Hade fått tips om att kammen kunde hoppat så det kollades precis efter besiktningen och det stämde fint.
Motorn gick lite bättre, men 3:an hänger inte med på låga varv.
Kompprov kommer när jag hittar mätaren
Efter det så har jag mest kört med bilen, gissningsvis lite över 50 mil.
Igår fick jag dock lite ryck när jag var hos mor på besök.
Växellådan läckte olja så därför skulle jag fylla på lite om det behövdes.
Samtidigt hittades läckaget.
Gummibälgen som sitter på växelspaken över leden var nästan helt av, samt att en ev de inre tre skruvarna, den som håller backspärren, var borta.
Lite t-röd, Cyanoacrylat-lim och en M6+mutter gjorde lådan läckagefri.
Samtidigt passade jag på att toppa upp diffarna bak o fram med resterande olja som blev över.
Och här är vi idag.
På listan att göra står det.
Nya länkarmsinfästningar båda sidor.
Laga övre fjäderfäste bak
Byta skruven som är av till länkarmen.
Byta alla skruv/förstärka till TC samt justera den rätt.
Kolla oljenivå TC/byta
Byte frambromsar.
Fixa signalhornet
Måla sidoblinkerns glas.
Kompprov/återgärd
Höja halvljuset.
Bli av med alla vibrationer och oljud.
Övrig-rost.
Nya torkarblad
Lite bilder