Green Hornet (Säljes)

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Börjat riva :D

Toppen är väck och helt demonterad.
Några skruv kvar på växellådan

Slänger bara in några bilder som talar för sig själv.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Tror felet är hittat iaf.
Bilen gör alltså 130 km/h med tre cylindrar.
Niva -95 Green Hornet
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Green Hornet

Inlägg av ahlberg »

Alltid skönt när man konstaterat felet och ser hur det skall lösas. Fina mekarbilder!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

ahlberg skrev:Alltid skönt när man konstaterat felet och ser hur det skall lösas. Fina mekarbilder!
Japp, får lägga en ny beställning på Lada-shop, packningssatsen är ju till senaste Nivan så insug/avgaspackningen stämmer ej, samt en ny släpsko för den var ju lite kass :roll:
Bilderna duger i krig iaf =)

Ska fortsätta imorgon så då kommer det väl en lista på fler saker som havererat i lådan om jag har otur ;)
Tur att lönen var okej, och att renovera en lada kostar som en vanlig service :roll:
Niva -95 Green Hornet
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Green Hornet

Inlägg av ahlberg »

Vad diffade på insugspackningen? Trodde faktiskt de var lika..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Jag har inte fått packningarna, men om man jämför på bilderna så ser man tydligt skillnad då den nya har uttag för spridare.

Part-nr är helt olika med
Niva -95 Green Hornet
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Green Hornet

Inlägg av ahlberg »

Kunde tänka att kanalerna var lite större, möjligen. Nåja - vi får se!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

ahlberg skrev:Kunde tänka att kanalerna var lite större, möjligen. Nåja - vi får se!
Tror det är utformningen på insuget som diffar mest, jag får se när prylarna kommer imorgon men jag gissar på att det inte passar så jag lägger en beställning nu.
Tur att jag inte la en beställning igår för ena fästet till fördelningslådan var trasigt, ena örat var av.

Idag lyfte jag ner låda och fördelningslådan och så tvättade jag rent allt med högtrycken.
Det är en ca 6cm lång spricka i lådan, men jag ser inga skador på några drev och känner inget glapp i utgående axeln.
Dock så är det lite glapp i ingående så det blir fint med nya lager tror jag.
Fördelningslådan var helt glappfri.

Var även förbi Biltema på vägen och köpte lite fasta nycklar till pappa för de har försvunnit med tiden och det är säkert jag som bidragit med det.
Passade även på att köpa ett nytt munstycke till fettsprutan så nu funkade den perfekt.
Och jisses vad gegga det var i knutkorsen i främre kardanen, likaså i splinesen.
Efter smörjning så känns dem riktigt bra så där försvann nog lite ljud och vibrationer.
Här kommer lite bilder.
Härligt att bara kunna lägga sig under bilen utan att meka med pallbockar.
Bild
Ett styck smutsig fördelningslåda.
Bild
Dags att lyfta ner stora lådan
Bild
Härligt att lådorna var så lätta att man klarade att ta ner de själv.
Bild
Lite tvättning på g
Bild
Lite renare.
Bild
Den fina sprickan.
Nu måste jag hitta en bekant med svets.
Bild

Det va alles
Niva -95 Green Hornet
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Idag kom ett stor paket.

Massa roliga prylar.

Dock skickade de "fel" packningssats.
Alla packningar var samma utom insugspackningen som skulle vara fel, den var istället rätt :) men några topplocksskruvar följde inte med.
Mailade och fråga om de kunde stoppa min order på packningen jag beställde igår och så skiter jag i nya bultar.
Niva -95 Green Hornet
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Låda demonterad.

Ingående lager kändes lite slitet, annars kändes alla lager oförskämt bra.
Muttern till medbringaren bak var lös men medbringaren satt bra så splinesen ser ut som nya.

Hittade delar av en skruv i lådan som jag misstänkte.
Den hade kilat sig imellan 5:an och huset så det var den som orsakat sprickan.
Alla drev är i nyskick så lådan kommer bli kalas med nya lager och synkringar på ettan och tvåan (Vilka såg riktigt bra ut)
Niva -95 Green Hornet
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Bilder.

Bild
Bild
Bild
Bild
:evil:
Bild
Niva -95 Green Hornet
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Skruvat halva dagen med växellådan så den är nästan klar.
Orkade inte lämna bort bakgavel för svetsning utan provade att löda med zink istället, vilket funkade mycket bra.

Och igår så åkte lite grejer i blästern på jobbet så idag fick ventilkåpan och locket på luftburken ny färg, glömde dock ta bild på detta så det får jag fixa imorgon.
Bild
Bild¨
Bild

Allt för idag.
Imorgon så är nog bilen klar.
Niva -95 Green Hornet
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Green Hornet

Inlägg av ahlberg »

Vilken fart du håller! Skönt att växellådan gick att rädda, ofta är de körda långt med diverse skador och då kan det vara för sent.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

ahlberg skrev:Vilken fart du håller! Skönt att växellådan gick att rädda, ofta är de körda långt med diverse skador och då kan det vara för sent.
Jag tycker det har gått långsamt, men tack :D
Lådan gick sönder när jag körde bilen, det kan ju mycket väl vara så att skruven varit påväg att lossna när förra ägaren haft den.

När jag plockade ner lådan från bilen så var den måttligt trögrullad så då vart jag lite orolig men nu rullar den så fint så :)
Niva -95 Green Hornet
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Green Hornet

Inlägg av ahlberg »

Kanke lite sent lämnade tips: Kolla lite extra på splinesen i kopplingshylsorna. Ett annat tips, fjädrarna till kulorna till växleföraraxlarna är olika långa, men det har du kanske sett. Skruvarna till trekantstryckplattan i bakänden är låsta med taggbrickor - som har en benägenhet att spricka med följd att skruvarna lossar. Ersätt (eller komplettera) med locktite, tycker jag. Se till att kopparbrickan till backljusgivaren är en tjock orginalare, annars blir det trögt att lägga i/ur backen.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

ahlberg skrev:Kanke lite sent lämnade tips: Kolla lite extra på splinesen i kopplingshylsorna. Ett annat tips, fjädrarna till kulorna till växleföraraxlarna är olika långa, men det har du kanske sett. Skruvarna till trekantstryckplattan i bakänden är låsta med taggbrickor - som har en benägenhet att spricka med följd att skruvarna lossar. Ersätt (eller komplettera) med locktite, tycker jag. Se till att kopparbrickan till backljusgivaren är en tjock orginalare, annars blir det trögt att lägga i/ur backen.
Vilken del är koplingshylsorna :?:
Att fjädrarna var olika långa såg jag inte, har inte monterat de ordentligt ännu så det ska jag kolla.
Taggbrickorna är hela och låste bra.
Backljusgivaren gick hädan när jag värmde kåpan så den måste jag skaffa en ny :(
Niva -95 Green Hornet
Skriv svar