Green Hornet (Säljes)

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Har bytt till en begagnad ventil och bytte till en ny styrning med.

Och svaren till ovan.

Slipades ventilerna in.. Ja.
Kollades spelen.. Ja.
Fel på spridare.. Nej, eftersom jag bara har en så hade nog alla dött.
Kollade även spelen idag på de andra, och de hade ökat på samtliga.

Nu ställdes spelet stort.
Niva -95 Green Hornet
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Green Hornet

Inlägg av Homegrown »

Nikel skrev:Har bytt till en begagnad ventil och bytte till en ny styrning med.

Och svaren till ovan.

Slipades ventilerna in.. Ja.
Kollades spelen.. Ja.
Fel på spridare.. Nej, eftersom jag bara har en så hade nog alla dött.
Kollade även spelen idag på de andra, och de hade ökat på samtliga.

Nu ställdes spelet stort.
Gav bara lite generella guide lines, vad som brukar kunna vara orsak.
Enkelspridare så kan man glömma soppa problemen. 8-)
När man byter styrning så "ska" man fräsa sätet så att dom linjerar.Om det känns dyrt så är det bättre att köra lite stort spel så kommer det att slita till sig så småningom.Om man slipat in ventil mot säte så kan det om man har otur se ur som man har en fin tätningsyta runt hela sätet och ventiltallriken men ändå vara otätt.
Om spelet ökat på samtliga ventiler så är det något som inte stämmer :? . Beläggning på tätningytan eller kam och vippor som går ner sig.
Det normala är det omvända när man monterar nya ventiler (ventil och säte gnuggar ihop sig) och spelet minskar.
Man kan kolla om ventilen är tät genom att trycksätta tändstiftshålet med tryckluft (har ett tändstift som bara gängan är kvar på ett rör svetsat till en tryckluftkoppling) motorn i övre dödpunkt (båda ventilerna stängda).När man kopplar på tryckluften skall det vara tyst i insug och avgasrör. Normalt med lite väsande från vevhusventilationen.
om det inte är tätt mellan ventil och så får inte ventilen kylning och :evil:

Hoppas att det funkar för dig nu, med lite plus spel i början så kan grejerna förhoppningsvis sätta sig.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Green Hornet

Inlägg av ahlberg »

Det breda bladmåttet som Larsson säljer gör det onekligen mycket snabbare och lättare att justera. Har provat med båda..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Homegrown skrev: Gav bara lite generella guide lines, vad som brukar kunna vara orsak.
Enkelspridare så kan man glömma soppa problemen. 8-)
När man byter styrning så "ska" man fräsa sätet så att dom linjerar.Om det känns dyrt så är det bättre att köra lite stort spel så kommer det att slita till sig så småningom.Om man slipat in ventil mot säte så kan det om man har otur se ur som man har en fin tätningsyta runt hela sätet och ventiltallriken men ändå vara otätt.
Om spelet ökat på samtliga ventiler så är det något som inte stämmer :? . Beläggning på tätningytan eller kam och vippor som går ner sig.
Det normala är det omvända när man monterar nya ventiler (ventil och säte gnuggar ihop sig) och spelet minskar.
Man kan kolla om ventilen är tät genom att trycksätta tändstiftshålet med tryckluft (har ett tändstift som bara gängan är kvar på ett rör svetsat till en tryckluftkoppling) motorn i övre dödpunkt (båda ventilerna stängda).När man kopplar på tryckluften skall det vara tyst i insug och avgasrör. Normalt med lite väsande från vevhusventilationen.
om det inte är tätt mellan ventil och så får inte ventilen kylning och :evil:

Hoppas att det funkar för dig nu, med lite plus spel i början så kan grejerna förhoppningsvis sätta sig.

Bytte även vipparmarna samt fjädrar och alla brickor så det har nog bara slitit in sig så därför det ökat.
Spelet står på .25-30 nu. Det var inte mycket motstånd i bladmåttet iaf så det är inte tight iaf :roll:

Jag provade att blåsa under ventilen med vatten i förbränninsrummet nu och det bubblade inget.
Jag blåste dock med gasollåga men det borde synats om det var jätteglapp :D
Niva -95 Green Hornet
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Jajust det.

Jag kompmätte trean precis när jag fått ihop motorn.

Iskall och inte ens startad så gav den 11kg, vilket tyder på att jag fått det ganska tätt.
De andra ligger på 13.5-15 med ljummen motor.

Mäta när motorn är varm.
Måste dock bara byta vattenpumpen som började läcka igår natt. :(
Niva -95 Green Hornet
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Idag kom vattenpump, huvud & slavcylinder, låsbart tanklock (tätt lock) och en backljusgivare.

Och så fick jag en mikrofiberduk i present av Lada-Shop :D
Niva -95 Green Hornet
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Monterat ny vattenpump och Bromsbelägg fram.

Nu kissar inte bilen ner sig och bromsar bra.
Skivan är dock rätt kass på höger sida för där hade belägget ramlat loss :shock:


Märkte förut att lastavkännaren rostat fast i driftingläget. Dvs att jag har full broms bak och låser hjulen bak väldigt lätt :o :o :o
Niva -95 Green Hornet
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Green Hornet

Inlägg av Homegrown »

Nikel skrev:Monterat ny vattenpump och Bromsbelägg fram.

Nu kissar inte bilen ner sig och bromsar bra.
Skivan är dock rätt kass på höger sida för där hade belägget ramlat loss :shock:


Märkte förut att lastavkännaren rostat fast i driftingläget. Dvs att jag har full broms bak och låser hjulen bak väldigt lätt :o :o :o
Visst är det skönt med en bil där alla fel som uppkommer känns normala :?
Skulle inte kunna acceptera samma fel och brister på någon annan bil jag äger, men på Nivan känns det som om det är som det ska va :shock:
Sen är man skitnöjd om den beter sig lite som en normal bil.I alla fall jag är extremt tolerant med Nivan.
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Homegrown skrev:
Nikel skrev:Monterat ny vattenpump och Bromsbelägg fram.

Nu kissar inte bilen ner sig och bromsar bra.
Skivan är dock rätt kass på höger sida för där hade belägget ramlat loss :shock:


Märkte förut att lastavkännaren rostat fast i driftingläget. Dvs att jag har full broms bak och låser hjulen bak väldigt lätt :o :o :o
Visst är det skönt med en bil där alla fel som uppkommer känns normala :?
Skulle inte kunna acceptera samma fel och brister på någon annan bil jag äger, men på Nivan känns det som om det är som det ska va :shock:
Sen är man skitnöjd om den beter sig lite som en normal bil.I alla fall jag är extremt tolerant med Nivan.

Jupps.
Känns väl okej för att delarna kostar 1/3 av vad som är normalt.

Tankade igår.
0.99 liter milen :D
Niva -95 Green Hornet
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Ny bakre ljuddämpare (Fullflödes 2-2.5") : Check
Trepipigt kompressorhornstuta: Check
Lagat rosten i fjäderfästet höger: Check
Lagat rosten länkarsmfäste höger: Check
Lagat rosten i fjäderfäste vänster: Negativ

Ska bara dra en slutböj på avgassystemet och fixa fjäderfästet så är den klar för besiktning.


Hoppas jag.


Massa bilder ska ni få med.
Niva -95 Green Hornet
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Blankt papper på besiktningen :D :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hc 0.98 och Lambda 1.03.
Snacka om på håret :roll:
Ska nog byta alla givare i motorn till nya.
Niva -95 Green Hornet
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Green Hornet

Inlägg av ahlberg »

Tror inte det är något fel på givarna, faktiskt. Det brukar visa sig som helt orimliga värden. Vanligare är att bilen inte är riktigt varmkörd, och då menar jag en halvtimme på rak landsväg som verkligen blåser ut alla kolrester ur katten och allmänt "bränner rent".

Dessutom räcker det med en minimal avgasläcka för att Lambdavärdet skall sticka. Kolla alla skarvar, varmkör och mät igen!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

ahlberg skrev:Tror inte det är något fel på givarna, faktiskt. Det brukar visa sig som helt orimliga värden. Vanligare är att bilen inte är riktigt varmkörd, och då menar jag en halvtimme på rak landsväg som verkligen blåser ut alla kolrester ur katten och allmänt "bränner rent".
Dessutom räcker det med en minimal avgasläcka för att Lambdavärdet skall sticka. Kolla alla skarvar, varmkör och mät igen!
Värdena får vara som de är =)

Jag får nog kolla upp oljepumpen för den där röda lampan lyser väldigt mycket när oljan blir varm.
Under 2000 varv så lyser den :?
Men den knackar inte mer än i ventilerna så det kan inte vara så illa :roll:
Niva -95 Green Hornet
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: Green Hornet

Inlägg av Fisketorp »

pröva en tjockare olja?
eller vad man ska kalla det.

hade lite problem med traktorn när jag körde biltema 10/40w men bytte till Castrol någontingen.
funkade kanon.

Inte fel på biltema olja skulle jag tro utan var viskociteten som skilde typ 15/50 eller vad det var
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Green Hornet

Inlägg av ahlberg »

Krångla inte till det med tjockare olja - ni lurar er själva genom att det bygger tryck närmast pumpen så att lampan slocknar - men oljan kommer inte ut i de smalaste kanalerna t ex i kammen.

Kör med en enkel normal motorolja och sätt dit ett nytt filter.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar