Green Hornet (Säljes)

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

ahlberg skrev:Krångla inte till det med tjockare olja - ni lurar er själva genom att det bygger tryck närmast pumpen så att lampan slocknar - men oljan kommer inte ut i de smalaste kanalerna t ex i kammen.

Kör med en enkel normal motorolja och sätt dit ett nytt filter.
Har provat 10/40, 10/30, 20/50
Och bytt filter två gånger, Biltema varje gång då.

Samma fel återstår ;)
Niva -95 Green Hornet
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Green Hornet

Inlägg av Larsson »

Fick samma problem på den motor som satt i bilen när jag köpte den.......felet berodde på att en "flisa" från vevlagret hängt sig fast i hålet för övertrycksventilen i oljepumpen......detta resulterade i att ventilen aldrig stängde helt och lampan lyste om man inte höll 1500-2000 rpm.

Testa att byta oljetrycksgivare och se om det är samma fel efter det, kan ju vara den som fått fnatt.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Larsson skrev:Fick samma problem på den motor som satt i bilen när jag köpte den.......felet berodde på att en "flisa" från vevlagret hängt sig fast i hålet för övertrycksventilen i oljepumpen......detta resulterade i att ventilen aldrig stängde helt och lampan lyste om man inte höll 1500-2000 rpm.
Testa att byta oljetrycksgivare och se om det är samma fel efter det, kan ju vara den som fått fnatt.
Verkar ju som något sådant.
Hade det varit så mycket lagerknas att oljan läckte ur så hade det nog hörts.

Funderar på att montera en extern givare, men simplast är nog att plocka ner pumpen, rengöra och kolla spel.
Kan ju prova att blåsa bakvägen genom filteranslutningen med tryckluft med.
10 bars luftchock kan ju få tänkbar flisa att lossna.
Niva -95 Green Hornet
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Ett annat fel jag märkt är att om man "segdrar" (Ligger vid 2000)
Och gasar fullt så blir det som att bilen dör lite, den typ tappar kraft istället för att dra iväg.
Ligger jag i en backe på 5:an i 80 och gasar fullt så är det nästan som om bilen deaccelererar, den tappar fart istället :?:

Har även märkt att när bilen är kall och man kör iväg.
Upp till 3000 och i med tvåan, så blöddrar bilen någon sekund innan den skjuter på igen.

Det är fel någonstans men jag vet inte var.
Och jag får inga felkoder heller. :evil:
Niva -95 Green Hornet
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Då har jag beställt hem en CTS och en Lamdbdasond.
CTS:en har ärjade kontakter och har strulat innan och sonden byter jag bara för att få uteslutit den med.

Får väl se om det blir någon skillnad med de delarna
Niva -95 Green Hornet
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Green Hornet

Inlägg av Lenin »

Min Samara hostade och hackade och kändes allmänt skrotfärdig. Inga felkoder fanns att läsa. Det visade sig att en tändkabel hade ärgat och den cylindern tände bara sporadiskt. Kan ju vara värt ett försök att kolla tändkablarna på din farkost.
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Lenin skrev:Min Samara hostade och hackade och kändes allmänt skrotfärdig. Inga felkoder fanns att läsa. Det visade sig att en tändkabel hade ärgat och den cylindern tände bara sporadiskt. Kan ju vara värt ett försök att kolla tändkablarna på din farkost.
Ska köpa nya på trimtema.
Provade det för 2 månadersedan.
Manlig som man är så viste man ju vad det skulle vara för sort.
Efter andra bytet så vågade jag inte byta igen utan en kamrat som jobbar där fick lämna tillbaka dem.

Får göra ett försök igen tror jag :lol:
Niva -95 Green Hornet
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Efter badandet fick jag felkoder igår.

15 och 42.
15 är som vanligt.

42 Open or short on EST or BYPASS line to ignition module

Vatten i kablaget antar jag,
Niva -95 Green Hornet
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Idag bytte jag vattentempgivaren.
Det funkade sådär.
Eftersom att kontakten är rostig så är det lite glapp ibland så motorlampan började lysa.
Efter lite pillande så slocknade den och jag for mot Biltema för att köpa Oxidspray och Kontaktspray till elektronik.
När jag kom ut igen så var ville inte bilen gå.
Fullgas och nöta på starten var det ända som hjälpte för att få start på motorn och bilen gick bara på höga varv med ordentliga misständningar.
Efter att den tillsut gick på tomgång och jag fifflat lite med kontakten till CTS:en så bytte jag tillbaka till den gamla CTS:en och då var felen som bortblåsta.

Ska önska mig en ny multimeter i Julklapp och sen mäta upp de båda givarna och se vilken det är fel på.

Börjar tro att Lada-Shop inte riktigt vet vad det är de säljer för något.

Hoppas den nya Lambdan från dem stämmer iaf.
Niva -95 Green Hornet
Nikel
Inlägg: 164
Blev medlem: 31 jul 2011 16:35

Re: Green Hornet

Inlägg av Nikel »

Niva -95 Green Hornet
Skriv svar