PevAB
Re: PevAB
Har AGA-diffat ett par gammla fordar och volvos så jag vet principen.
Tänkte bara höra om det faktiskt går att rädda diffen genom att svtesa ihop skiten eller om det har skadats på sånt sätt att svetsning inte kommer hjälpa.
Ska öppna upp allt i veckan och se hur det ser ut.
Är der bara att skruva bort kardanen och lossa luckan framifrån och få en bra inblick på hur det ser ut?
mvh
Tänkte bara höra om det faktiskt går att rädda diffen genom att svtesa ihop skiten eller om det har skadats på sånt sätt att svetsning inte kommer hjälpa.
Ska öppna upp allt i veckan och se hur det ser ut.
Är der bara att skruva bort kardanen och lossa luckan framifrån och få en bra inblick på hur det ser ut?
mvh
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
Det borde det vara.PevAB skrev:Har AGA-diffat ett par gammla fordar och volvos så jag vet principen.
Tänkte bara höra om det faktiskt går att rädda diffen genom att svtesa ihop skiten eller om det har skadats på sånt sätt att svetsning inte kommer hjälpa.
Ska öppna upp allt i veckan och se hur det ser ut.
Är der bara att skruva bort kardanen och lossa luckan framifrån och få en bra inblick på hur det ser ut?
mvh
Annars finns det manualer att titta på.
Niva -95 Green Hornet
Re: PevAB
Vad jag har sett så är det drivaxeln som brukar gå tvärt av vid sån körning......precis där den kommer ut ur diffen.
Om det låter illa från bakaxeln när du kör så har det nog hänt nått tråkigt i den.
Om det låter illa från bakaxeln när du kör så har det nog hänt nått tråkigt i den.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: PevAB
Nix , drivaxlarna måste ut först , akta packboxen innanför hjullagret...PevAB skrev:Har AGA-diffat ett par gammla fordar och volvos så jag vet principen.
Tänkte bara höra om det faktiskt går att rädda diffen genom att svtesa ihop skiten eller om det har skadats på sånt sätt att svetsning inte kommer hjälpa.
Ska öppna upp allt i veckan och se hur det ser ut.
Är der bara att skruva bort kardanen och lossa luckan framifrån och få en bra inblick på hur det ser ut?
mvh
Och , Ja , diffen går alla gånger att svetsa i detta läget , kronhjul och piniong måste dock vara hela...
Behöver du så har jag en svetsad diff här... Tänk dock på att det kan kosta en del drivaxlar...... beroende på körstil förståss...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: PevAB
OK!
Jag hoppas på att det är lätt fixat.
Kan man inte svetsa diffen på plats?
kollade sprängskissen och visst, där måste drivaxlarna ut för att ta ut diffen men måste diffen ut för att svetsas?
Inte som på en volvo där man kan göra det på plats?
Jag hoppas på att det är lätt fixat.
Kan man inte svetsa diffen på plats?
kollade sprängskissen och visst, där måste drivaxlarna ut för att ta ut diffen men måste diffen ut för att svetsas?
Inte som på en volvo där man kan göra det på plats?
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: PevAB
Är lite halvtrött nu så ursäkta mig om jag fattat fel men ska du svetsa bakdiffen måste den ut, eftersom du inte har nån kåpa på bakaxeln...PevAB skrev:OK!
Jag hoppas på att det är lätt fixat.
Kan man inte svetsa diffen på plats?
kollade sprängskissen och visst, där måste drivaxlarna ut för att ta ut diffen men måste diffen ut för att svetsas?
Inte som på en volvo där man kan göra det på plats?
Eller har jag fattat fel som vanligt?
MVH/
Håkan
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: PevAB
Nejdå!
Du har fattat det rätt.
Jag trodde att bara att efter man tagit bort kardanen och kåpan på framsidan att man skulle komma åt att svetsa därifrån istället som jag brukar göra genom att ta bort kåpan på baksidan och svetsa på plats.
Har ju inte mekat niva så mycket så jag lär mig från gång till gång. =)
Du har fattat det rätt.
Jag trodde att bara att efter man tagit bort kardanen och kåpan på framsidan att man skulle komma åt att svetsa därifrån istället som jag brukar göra genom att ta bort kåpan på baksidan och svetsa på plats.
Har ju inte mekat niva så mycket så jag lär mig från gång till gång. =)
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
Hittade denna sprängskissen.
Om ni kollar på bilden till höger ser man ju tydligt kåpan och pinionen som sitter genom.
Nu är ju diffen inte i rätt läge för att komma åt i bilden men skulle det inte vara möjligt att svetsa på plats?
Bilden till vänster ser man ju diffen från baksidan så där får man tänka sig att man ser allt från andra sidan istället.
Jaja, jag ser ju själv när jag river bort kåpan.
mvh
Om ni kollar på bilden till höger ser man ju tydligt kåpan och pinionen som sitter genom.
Nu är ju diffen inte i rätt läge för att komma åt i bilden men skulle det inte vara möjligt att svetsa på plats?
Bilden till vänster ser man ju diffen från baksidan så där får man tänka sig att man ser allt från andra sidan istället.
Jaja, jag ser ju själv när jag river bort kåpan.
mvh
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
Vad hade du skottat i din då?
Jag hoppas bara att pinion och krondrevet är ok.
Då finns det ju hopp att kunna svetsa ihop skiten och "laga" den utan att behöva köpa mer än lite ny olja! =)
Jag hoppas bara att pinion och krondrevet är ok.
Då finns det ju hopp att kunna svetsa ihop skiten och "laga" den utan att behöva köpa mer än lite ny olja! =)
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
Nåja.. Du får kalla den vad du vill. Jag kallar det ett "hus" om lagerbockarna ock lagerlägena sitter fast i mojängen ifråga. Oavsett måste du ha ut inälvorna innan du kan svetsa där bak
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: PevAB
Alla gånger jag havererat diffar så har de varit de små kugghjulen.PevAB skrev:Vad hade du skottat i din då?
Jag hoppas bara att pinion och krondrevet är ok.
Då finns det ju hopp att kunna svetsa ihop skiten och "laga" den utan att behöva köpa mer än lite ny olja! =)
Antingen har de tappat tänder, eller delat sig på mitten
Niva -95 Green Hornet
Re: PevAB
Det var ju precis det som hände mig.
Ett skutt med landning innan jag han frikoppla.
Att jag lyckades skotta både fram och bak i samma skutt var ju lite roligt! =)
eller tråkigt kanske.
Kommer köra med högre lufttryck i däcken i fortsättningen.
Vill inte ha så bra grepp att jag inte kan leka lite.
Givetvis är jag helt nybörjare och lär mig av mina misstag.
Tack för alla tips.
Börjar förstå vad ni menar nu med att behöva ta ut drivaxlarna!
Diffen är fastbultad i locket va?
Så locket går inte att få bort utan att diffen följer med ut och då kan ju givetvis inte drivaxlarna sitta i diffen och spjärna emot!
Ska ut och kolla hur det ser ut ikväll!
Tack igen!
Ett skutt med landning innan jag han frikoppla.
Att jag lyckades skotta både fram och bak i samma skutt var ju lite roligt! =)
eller tråkigt kanske.
Kommer köra med högre lufttryck i däcken i fortsättningen.
Vill inte ha så bra grepp att jag inte kan leka lite.
Givetvis är jag helt nybörjare och lär mig av mina misstag.
Tack för alla tips.
Börjar förstå vad ni menar nu med att behöva ta ut drivaxlarna!
Diffen är fastbultad i locket va?
Så locket går inte att få bort utan att diffen följer med ut och då kan ju givetvis inte drivaxlarna sitta i diffen och spjärna emot!
Ska ut och kolla hur det ser ut ikväll!
Tack igen!
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO