PevAB
Re: PevAB
Lazzat läsare men skriver sällan och nu tynar sidan bort då dom inte har ngn verksamhet kvar.
Vann alla Lazzat slalom serier från det dom startade till då slutade förra året undantaget ett år då jag blev 2a.2år i R-klassen sedan Gatdäck då min kompis Mats blev 2a i R-klassen efter mig(Det är hans lamborghini oranga BMW på Lazzats banner) delade vi på oss han R och jag gatdäck.Lazzat körde sina slalomtävlingar på Lundaflygfält vilket är mindre än en mil hemifrån.
Synd på en bra klubb att den försvinner på att det är svårt med funktionärer när Järngänget började splittras
Har byggt massor med bilar har många projekt (svängbilar)på G det är pengar och tid som styr farten.Sen har jag sucktat efter en Niva länge då en tgb13 ärför dyr.
Fick tag på ett ök billigt och kör stenhårt för att få fart på den och bes.Bygger garage parallelt så det kommer att bli pauser i bygget och sen måste slalombilen vara i skick till tävlingarna.
Vann alla Lazzat slalom serier från det dom startade till då slutade förra året undantaget ett år då jag blev 2a.2år i R-klassen sedan Gatdäck då min kompis Mats blev 2a i R-klassen efter mig(Det är hans lamborghini oranga BMW på Lazzats banner) delade vi på oss han R och jag gatdäck.Lazzat körde sina slalomtävlingar på Lundaflygfält vilket är mindre än en mil hemifrån.
Synd på en bra klubb att den försvinner på att det är svårt med funktionärer när Järngänget började splittras
Har byggt massor med bilar har många projekt (svängbilar)på G det är pengar och tid som styr farten.Sen har jag sucktat efter en Niva länge då en tgb13 ärför dyr.
Fick tag på ett ök billigt och kör stenhårt för att få fart på den och bes.Bygger garage parallelt så det kommer att bli pauser i bygget och sen måste slalombilen vara i skick till tävlingarna.
Re: PevAB
Lite uppdateringar har hänt nivan. Finns ett par bilder i HC-tråden men vad som hänt i snabba drag är att den är höjd, nya däck sitter på.
Blev en del kapande men det hade jag räknat med.
235-85-15 på sukka-fälg.
Tackräcke är monterat.
Nu ska jag ta tag i det tråkiga. fixa rosten, sen ny färg.
Men det får bli effter HC för nu är jag trött och orkar inte mer!
lite bilder. Tog nivan till centrumgrillen och köpte ett par snorrar.
Folk tittar ordentligt och det kom fram två trevliga herrar och frågade en massa om bilen!
Sånt är kul!
bilder:
Blev en del kapande men det hade jag räknat med.
235-85-15 på sukka-fälg.
Tackräcke är monterat.
Nu ska jag ta tag i det tråkiga. fixa rosten, sen ny färg.
Men det får bli effter HC för nu är jag trött och orkar inte mer!
lite bilder. Tog nivan till centrumgrillen och köpte ett par snorrar.
Folk tittar ordentligt och det kom fram två trevliga herrar och frågade en massa om bilen!
Sånt är kul!
bilder:
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
Nej, den första bilden är original.
sitter Hoodoo-höjning nu.
mvh
sitter Hoodoo-höjning nu.
mvh
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
Efter våran lilla simtur med "Vlad" på HC så dog ju hela elektroniken.
Efter lite bankande på startmotorn fick jag den att fungera direkt efter vi blev uppdragna ur surhålet.
Generatorn fick vi aldrig igång.
Bankade och slog som en galning på den men inte.
Kollade alla kablar och sprutade med högtryckstvätt i generatorn med motorn på tomgång.
Inget...
Jaja, efter jag plocket bort den och lossat kolen så fick man ett rätt logiskt svar.
Något hade kommit in i generatorn och kommit mellan ett av kolen och kontaktytan på axeln och tryckt till det så hårt att det hoppat upp och kilat fast sig i sin egenvglidbana.
Lite motion med tummen och några sprut med 5-56 funkade det fint igen.
Monterade tillbaks allt ikväll och nu funkar allt som vanligt!
Redo inför ärtsoppeträffen i borås om två helger!
Någon mer som skall dit?
Skulle varit skitsköjj och träffa någon här från forumet!
Tills dess kommer förmodligen nivan vara ljusgrå med Amerikanska armens stjärna på huven!
Kom gärna fram och hälsa då jag inte vet hur ni ser ut! =)
mvh
Efter lite bankande på startmotorn fick jag den att fungera direkt efter vi blev uppdragna ur surhålet.
Generatorn fick vi aldrig igång.
Bankade och slog som en galning på den men inte.
Kollade alla kablar och sprutade med högtryckstvätt i generatorn med motorn på tomgång.
Inget...
Jaja, efter jag plocket bort den och lossat kolen så fick man ett rätt logiskt svar.
Något hade kommit in i generatorn och kommit mellan ett av kolen och kontaktytan på axeln och tryckt till det så hårt att det hoppat upp och kilat fast sig i sin egenvglidbana.
Lite motion med tummen och några sprut med 5-56 funkade det fint igen.
Monterade tillbaks allt ikväll och nu funkar allt som vanligt!
Redo inför ärtsoppeträffen i borås om två helger!
Någon mer som skall dit?
Skulle varit skitsköjj och träffa någon här från forumet!
Tills dess kommer förmodligen nivan vara ljusgrå med Amerikanska armens stjärna på huven!
Kom gärna fram och hälsa då jag inte vet hur ni ser ut! =)
mvh
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: PevAB
Ser bra ut! Blev fett med de däcken! Hur mycket bullrar de på väg?
Borås är riktigt kul område, så långt från HC man kan komma. Mycket sten o berg o klättra på, så jag tror suget efter en stenkryparlåda kommer va stort efter den träffen!
Hade gärna kört den träffen i Borås, men det blir Bjälmenträffen i Eksjö istället. Antagligen blir det något annat Boråsäventyr för mig senare i höst, vi får hoppas vi ses då!
Lycka till!
MVH/
Håkan
Borås är riktigt kul område, så långt från HC man kan komma. Mycket sten o berg o klättra på, så jag tror suget efter en stenkryparlåda kommer va stort efter den träffen!
Hade gärna kört den träffen i Borås, men det blir Bjälmenträffen i Eksjö istället. Antagligen blir det något annat Boråsäventyr för mig senare i höst, vi får hoppas vi ses då!
Lycka till!
MVH/
Håkan
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: PevAB
Ja, det brukar alltid finnas något mer man vill ha.
Nästa köpet får ändå bli vinsch. Det tror jag kommer komma till mycket nytta!
Ang. buller så; Ja, visst blir det lite mer ljud men vafan. Det är ju inget mot transmission och vindbrus.
Hade jag haft en tyst bil i övrigt så skulle jag reta mig på det men i nivan är det inte det som låter mest.
mvh
Nästa köpet får ändå bli vinsch. Det tror jag kommer komma till mycket nytta!
Ang. buller så; Ja, visst blir det lite mer ljud men vafan. Det är ju inget mot transmission och vindbrus.
Hade jag haft en tyst bil i övrigt så skulle jag reta mig på det men i nivan är det inte det som låter mest.
mvh
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: PevAB
Vinsch e bra o ha!PevAB skrev:Ja, det brukar alltid finnas något mer man vill ha.
Nästa köpet får ändå bli vinsch. Det tror jag kommer komma till mycket nytta!
"Ljudet påminner om o åka spårvagn" sa en kompis till mig som åkte med mig en gång...PevAB skrev:Ang. buller så; Ja, visst blir det lite mer ljud men vafan. Det är ju inget mot transmission och vindbrus.
Hade jag haft en tyst bil i övrigt så skulle jag reta mig på det men i nivan är det inte det som låter mest.
mvh
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: PevAB
[/quote]"Ljudet påminner om o åka spårvagn" sa en kompis till mig som åkte med mig en gång... [/quote]
hahah..
Sant, sant.
hahah..
Sant, sant.
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
Då har jag slipat rent alla rostfläckar på bilen.
Tur att man har kompisar som hjälper till med saker jag inte längre kan göra tack vare en trasig handled!
Faktiskt förvånad över att det inte var mer hål.
Hittade 2 varav ett kapade jag helt enkelt bort (bakre änden av bakre skärmkant)
Ett litet hål som en enkrona i ena tröskellådan.
Det ska fixas med lite plåt och svets imorgon.
Klabbade på alla ytor med rostdödare innan jag åkte från garaget.
Hoppas det är något kvar av nivan imorgon!!
imorgon blir det till att måla lite!
Tur att man har kompisar som hjälper till med saker jag inte längre kan göra tack vare en trasig handled!
Faktiskt förvånad över att det inte var mer hål.
Hittade 2 varav ett kapade jag helt enkelt bort (bakre änden av bakre skärmkant)
Ett litet hål som en enkrona i ena tröskellådan.
Det ska fixas med lite plåt och svets imorgon.
Klabbade på alla ytor med rostdödare innan jag åkte från garaget.
Hoppas det är något kvar av nivan imorgon!!
imorgon blir det till att måla lite!
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
Ja, efter en knäckt drivknut eller drivaxel. har inte plockat ner bilen ännu. så här lät det iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=eXRLtaUAuEg
Körde tillbaka till släpet med endast bakhjulsdrift.
Då kommer fler ljud man inte vill höra!!
Det smäller som fan i bakaxeln..
backar jag är det ännu värre.
La den i backen och hade kompisen till att kolla var det kommer ifrån.
Ibland smäller dit till och kardanen snurrar ett halvt varv utan motstånd innan det greppar igen.
så, vad har hänt?
Skottade jag bakdiffen samtidigt som drixaxeln fram eller hände det pga att jag körde ner från berget till parkeringen med endast bakhjulsdrift?
Är det någonn som har en bakaxel tillsalu? eller drivaxel fram?
mvh Jimmy
http://www.youtube.com/watch?v=eXRLtaUAuEg
Körde tillbaka till släpet med endast bakhjulsdrift.
Då kommer fler ljud man inte vill höra!!
Det smäller som fan i bakaxeln..
backar jag är det ännu värre.
La den i backen och hade kompisen till att kolla var det kommer ifrån.
Ibland smäller dit till och kardanen snurrar ett halvt varv utan motstånd innan det greppar igen.
så, vad har hänt?
Skottade jag bakdiffen samtidigt som drixaxeln fram eller hände det pga att jag körde ner från berget till parkeringen med endast bakhjulsdrift?
Är det någonn som har en bakaxel tillsalu? eller drivaxel fram?
mvh Jimmy
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
Tor du det går att svetsa ihop allt så man får svetsdiff?
Borde väl gå om inte ingående drev eller krondrevet är skadat?
Bara svetsa ihop diffdreven om det nu är dem som är skadade?
Hade ändå lite planer att svetsa då jag hatar diagonalspinn.
Borde väl gå om inte ingående drev eller krondrevet är skadat?
Bara svetsa ihop diffdreven om det nu är dem som är skadade?
Hade ändå lite planer att svetsa då jag hatar diagonalspinn.
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
Det kan gå, bara du har en rejäl svets.PevAB skrev:Tor du det går att svetsa ihop allt så man får svetsdiff?
Borde väl gå om inte ingående drev eller krondrevet är skadat?
Bara svetsa ihop diffdreven om det nu är dem som är skadade?
Hade ändå lite planer att svetsa då jag hatar diagonalspinn.
De som svetsdiffar cent-diff svetsar fast de små hjulen i höljet till diffen.
Bilen kommer dock vilja kana över framhjulen och inte vilja svänga så bra.
Niva -95 Green Hornet