PevAB

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: PevAB

Inlägg av ahlberg »

Hur ser Hardyskivan ut?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: PevAB

Inlägg av PevAB »

Jag lade båda växellådorna i neutral och snurrade på hardyskivan men den gick lätt och jag kände inget onormalt där i mörkret men ska dit idag igen när det är ljust.

Det är ju inte alltid den vobblar. Den gör det vid lätt motorbroms. Inte full motorbroms eller under driv framåt.

Men när den kommer i gungning så räcker det inte bara med att koppla ur eller släppa gasen eller gasa mer utan man måste sakta ner till 10km/h ung.

Testade att lägga hög/låg i neutral med tomgångskörning på1,2&3:an men inget vobbel i växelspakarna då. Inte mer än vanligt iaf.

Så lådorna verkar ju ligga i linje med varandra. Iaf när man står stilla.
Någonting sätter ju allt i gungning så något fäste är ju löst eller paj.

Återkommer med mer uppdateringar ikväll.
Om ni tros veta vad det är var inte rädda för att skriva.
Tar gärna mot rena spekulationer också!

Kanske fördelningslådan också tackade för sig?
Eller tycker nivans slappa upphängning inte om att köra med svetsad bakdiff med stora däck med bra fäste mot asfalten.
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Tsugua
Inlägg: 75
Blev medlem: 29 dec 2008 20:50
Ort: Anderstorp

Re: PevAB

Inlägg av Tsugua »

Hej.

När jag hade loss fördelningslådan, så märkte jag att de fyra??? Skruvarna som fördelningslådan hänger i var påväg att ge upp. Det är fyra skruva som är trägängade i ena änden och M-gängade i andra. Dom var märkligt nog skruvade rakt upp i karossen med den trägängade delen. Tycker det var en lite märklig lösning på infästning. Kan det vara de skruvarna som gett upp?

// Eric
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: PevAB

Inlägg av ahlberg »

F-lådan är trepunktsupphängd, med två bussningar i botten och faktiskt med hardyskivan till växellådans utgående axel som tredje punkt. Om de två nedre ser bra ut kan det vara hardyskivan. Inte helt ovanligt. Inspektera uppifrån genom att lossa plast och damasker runt spaken för L/H.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: PevAB

Inlägg av Markus Almroth »

Trägänga !?

På min var det m8 som var nitade/svetsade i chassit. De hade gett upp. Tror det ger upp på alla. Ta bort dem och ersätt med rejäla M10 istället.

/M
Tsugua
Inlägg: 75
Blev medlem: 29 dec 2008 20:50
Ort: Anderstorp

Re: PevAB

Inlägg av Tsugua »

Markus Almroth skrev:Trägänga !?

På min var det m8 som var nitade/svetsade i chassit. De hade gett upp. Tror det ger upp på alla. Ta bort dem och ersätt med rejäla M10 istället.

/M
Stämmer. Höll på att tappa hakan när jag såg det.....
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: PevAB

Inlägg av ahlberg »

Egentligen skall det vara så att M8-pinnbultarna skall dela förstärkning med inre främre stolsfästet. Dock brukar denna förstärkning rosta bort, och det är bara det tunna golvet som är kvar. Vill man göra det ordentligt bör man bygga något som liknar originalet, med förstärkning in mot kardantunneln. M10 är nog bra, men om infästningen flexar kommer plåten att mattas ut ganska fort.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: PevAB

Inlägg av Markus Almroth »

Jag svetsade båda bultarna i ett rejält plattjärn som jag sedan svetsade inifrån. Det känns som att det borde hålla.

Iof kunde jag nog ha gjort ett par strävor mot kardantunneln också.. hmm.

Gör det när jag byter stolar.

/M
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: PevAB

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev:Har aldrig skjutit en bakdiff, däremot tre drivaxlar bak. Alla efter montering av torsensiffen, med tung gasfot och spinnande hjul.
Funderar på torsendiff bak.
Avråder du på det bestämdaste eller?
Har du kvar din i bakaxeln eller har du plockat ur den?
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: PevAB

Inlägg av ahlberg »

Nej, jag avråder inte. Bara liten varning om att det frestar på axlarna. T ex om man kör fast i sitt eget hjulhus pga lite för stora hjul, eller lite för mycket gas i ett stenigt avsnitt.

Jag kör utan nu. Mer sport så. Ännu mer pinsamt för kompisarna med helspärrat när man tar sig fram med endast låst mittdiff.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: PevAB

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev:Nej, jag avråder inte. Bara liten varning om att det frestar på axlarna. T ex om man kör fast i sitt eget hjulhus pga lite för stora hjul, eller lite för mycket gas i ett stenigt avsnitt.

Jag kör utan nu. Mer sport så. Ännu mer pinsamt för kompisarna med helspärrat när man tar sig fram med endast låst mittdiff.
Mina bakhjul fastnar tyvärr i bakre hjulhusens bakkant.
215/80-15" Cooper Discovery A/T.
Bilen höjd med 30 mm högre fjädrar = cirka 50 mm upp från originalfjädrarna.
Öppen bakdiff - sköt ändå bakaxeln förra lördagen.
Vet inte vad som hänt.
Drivaxel?
Slutväxel(kronhjul &/eller pinjong)?
Diffkorg(solhjulen)?
Utesluter inte fabrikationsfel!

Har nu bestämt mig för att montera en Val-Racing slip differentialbroms bak.
Den lär väl vara snällare än en torsen mot bakaxeln, som väl i sin tur är snällare än en Lock Right eller ARB.

Och kanske massera bakre hjulhuskanten bak och främre hjulhuskanten fram med våld = knoster eller yxa(bakkant).
Bör väl räcka att vika in någon cm med lossade plastinnerskärmar?
Eller vad ger ni erfarna/kunniga Nivaproffs för råd till en Nivanovis?
Forumsponsor
Skriv svar