Mitt nya objekt

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Mitt nya objekt

Inlägg av NivaMicke »

Ny runda idag på kalhygget , några fler bilar oxå , samtliga utom min från USA...
Testade Suzukifälgar med 30" däck , fick dom gratis av markägaren eftersom de var slut.
En liten runda med gummikniven så blev det lite grepp iaf... 0,6 kg luft hjälper oxå till...
Så här såg det ut den mesta tiden , en Niva längst fram på "snöret"
Bild

Andra änden på "snöret" , nåt amerikansk tror jag , Jeep eller?
Bild
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
svensvarvare
Inlägg: 111
Blev medlem: 10 mar 2010 18:38
Ort: norrköping

Re: Mitt nya objekt

Inlägg av svensvarvare »

Roligt att se att projektet är på rull,blir en riktig jeep dräpare på nästa års skogsträffar där du får visa att det inte bara är stora hjul som räknas!
Är ju alltid stärkande för självförtoendet att vara i rätt ände på snöret :)
lada niva-87 "skogsröjet"
Honda civic 1,3-91 "punkt A-B"
Fram clipper-67 "ond moped"
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Mitt nya objekt

Inlägg av NivaMicke »

Ännu en dag på kalhygget avklarad , blev bara 2 bilar idag , min och en Cherokee XJ. Slutade 2-0 till Ryssland... :D
Otroligt att den funkar så bra fortfarande , ännu inget sönder... Växellådan är en dröm med så låg 1:a.
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Mitt nya objekt

Inlägg av AlterEgo »

NivaMicke skrev:Ännu en dag på kalhygget avklarad , blev bara 2 bilar idag , min och en Cherokee XJ. Slutade 2-0 till Ryssland... :D
Det är nåt jag inte fattar med dom där Cherokeerna... Dom verkar fastna oftare än dom tar sig fram. Jag börjar få lust att skaffa en bara för att testa om dom är så vilsna i skogen som jag tror.
Träsktroll wannabe
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Mitt nya objekt

Inlägg av NivaMicke »

Jag tror att det är så att dessa bilar (XJ och ZJ) är otroligt billiga att köpa (hälften av en Niva ungefär) och då vill man inte kosta på rejäla däck (skulle dubbla priset på bilen)
Att den är stor och klumpig (jämfört med Nivan) gör oxå sitt... Vikten har den inte till sin fördel heller...
Är det sen modellen med "fel" FD-låda så driver det ju nästan bara på ett hjul....(inga jeepåkare på detta forum väl?)

Glömde tyvärr kameran i går , men det ska finnas en film på förnedringen , får se om jag kan få tag i den...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Mitt nya objekt

Inlägg av NivaMicke »

Ännu en Söndagstur avklarad utan haveri , otroligt , har nu rullat över 30 mil på dålig "skogsväg"
Körde på lite mjukare ställen för att testa , gick bra så länge man inte stannade...
Ingen av Jeeparna tog sig igenom , så jag fick ju testa igen när det var lagom "uppmuddat"
Fastnade totalt 2 gånger , men det var oxå på ställen där ingen annan ens vågade gå till fots...

Körde idag ut för att hämta Julgran åt mina föräldrar (har ingen gran själv)
Betydligt trevligare med Nivan än en vanlig bil , då man kan köra ut i skogen och lasta. :D
Glömde tyvärr kameran hemma (som vanligt) men så här såg det ut när jag kom hem:

Bild
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Mitt nya objekt

Inlägg av NivaMicke »

Fint besök på kalhygget igår (nyårsafton) Ingen annan ville testa att köra i denna "dungen" 1-0 till Sverige...
Bild

En bild framifrån för er som undrar vad det är för bil:
Bild

Nivan gick bra som vanligt , har bytt till vinterdäck , 205/80-16 Fighterregumering på originalfälg. Blir nog bra bara det blir lite kallare , i lera
driver det lika dåligt som de uppslita 30" jag hade innan...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Mitt nya objekt

Inlägg av NivaMicke »

Ännu en trevlig dag på kalhygget i strålande solsken , några minusgrader i natt gjorde att vinterdäcken bet lite bättre...
Testade några slingor där ingen annan vågade , var rätt så mycket sten på ett ställe... slutade inte så bra , en stor bula i framskärmen...

Bild
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Mitt nya objekt

Inlägg av ahlberg »

:o
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Mitt nya objekt

Inlägg av NivaMicke »

Idag hade vi fint besök av en fd Nivaåkare (Alterego) Han gled runt i sin Jeep XJ
Sämre gick det för Nivan.... Isen brast (globala uppvärmningen har tydligen nått norra Österlen nu) vilket gjorde att det blev tvärstopp.
Behövdes vinchhjälp för att komma upp... Ska kolla fronten när tid finns , strålkastarinställningen är mycket för låg just nu...
Fastnade snart igen , vinch igen... Dock ingen annan som ville köra ut där...
Efter lite trevlig körning i högre terräng började motorn att gå dåligt/tjuvstanna. Misstänkte brytarna eftersom spolen är lite för varm i mitt tycke.
Lite puts på brytarna så gick den hem , bytte till nya + bytte till en originalspole , den blir inte så varm trots att det bara skiljer några tiondels ohm...
Får testa detta lite mer... brytarna bör ju hålla mer än de 50mil som bilen nu har rullat i min ägo...
Trots besvären en trevlig dag med Nivan.
Kan ju nämna att en Jeep slog av båda motorfästena , motorn flyttade sig så pass mycket att oljefiltret fick en smäll och började läcka...
Han fick åka hem i ett snöre... Blev nog lite svalt i hytten...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
svensvarvare
Inlägg: 111
Blev medlem: 10 mar 2010 18:38
Ort: norrköping

Re: Mitt nya objekt

Inlägg av svensvarvare »

NivaMicke skrev:Idag hade vi fint besök av en fd Nivaåkare (Alterego) Han gled runt i sin Jeep XJ
Sämre gick det för Nivan.... Isen brast (globala uppvärmningen har tydligen nått norra Österlen nu) vilket gjorde att det blev tvärstopp.
Behövdes vinchhjälp för att komma upp... Ska kolla fronten när tid finns , strålkastarinställningen är mycket för låg just nu...
Fastnade snart igen , vinch igen... Dock ingen annan som ville köra ut där...
Efter lite trevlig körning i högre terräng började motorn att gå dåligt/tjuvstanna. Misstänkte brytarna eftersom spolen är lite för varm i mitt tycke.
Lite puts på brytarna så gick den hem , bytte till nya + bytte till en originalspole , den blir inte så varm trots att det bara skiljer några tiondels ohm...
Får testa detta lite mer... brytarna bör ju hålla mer än de 50mil som bilen nu har rullat i min ägo...
Trots besvären en trevlig dag med Nivan.
Kan ju nämna att en Jeep slog av båda motorfästena , motorn flyttade sig så pass mycket att oljefiltret fick en smäll och började läcka...
Han fick åka hem i ett snöre... Blev nog lite svalt i hytten...
Kul med äventyr i skogen :)
vart köper du dina tänddelar till niva 1600 ifrån?
Jag bytte i förebyggande syfte på min och köpte Lada-shop men blev ganska besviken på kvaliteten :cry:
lada niva-87 "skogsröjet"
Honda civic 1,3-91 "punkt A-B"
Fram clipper-67 "ond moped"
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Mitt nya objekt

Inlägg av AlterEgo »

NivaMicke skrev:Idag hade vi fint besök av en fd Nivaåkare (Alterego) Han gled runt i sin Jeep XJ
Ja, det var rena crusingen för mig. Och jag aktade mig för dom värsta ställena, få se sen när jag lärt känna bilen... Hursomhelst hade vi väldigt trevligt!
NivaMicke skrev:Sämre gick det för Nivan.... Isen brast (globala uppvärmningen har tydligen nått norra Österlen nu) vilket gjorde att det blev tvärstopp.
Behövdes vinchhjälp för att komma upp... Ska kolla fronten när tid finns , strålkastarinställningen är mycket för låg just nu...
Fastnade snart igen , vinch igen... Dock ingen annan som ville köra ut där...
Du får skaffa snorkel till nästa gång.
NivaMicke skrev:Kan ju nämna att en Jeep slog av båda motorfästena , motorn flyttade sig så pass mycket att oljefiltret fick en smäll och började läcka...
Han fick åka hem i ett snöre... Blev nog lite svalt i hytten...
Jisses vad skitigt det kan bli i ett motorrum när nåt sånt händer... Men det lär inte rosta på ett tag.
Träsktroll wannabe
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Mitt nya objekt

Inlägg av Larsson »

svensvarvare skrev:
NivaMicke skrev:Idag hade vi fint besök av en fd Nivaåkare (Alterego) Han gled runt i sin Jeep XJ
Sämre gick det för Nivan.... Isen brast (globala uppvärmningen har tydligen nått norra Österlen nu) vilket gjorde att det blev tvärstopp.
Behövdes vinchhjälp för att komma upp... Ska kolla fronten när tid finns , strålkastarinställningen är mycket för låg just nu...
Fastnade snart igen , vinch igen... Dock ingen annan som ville köra ut där...
Efter lite trevlig körning i högre terräng började motorn att gå dåligt/tjuvstanna. Misstänkte brytarna eftersom spolen är lite för varm i mitt tycke.
Lite puts på brytarna så gick den hem , bytte till nya + bytte till en originalspole , den blir inte så varm trots att det bara skiljer några tiondels ohm...
Får testa detta lite mer... brytarna bör ju hålla mer än de 50mil som bilen nu har rullat i min ägo...
Trots besvären en trevlig dag med Nivan.
Kan ju nämna att en Jeep slog av båda motorfästena , motorn flyttade sig så pass mycket att oljefiltret fick en smäll och började läcka...
Han fick åka hem i ett snöre... Blev nog lite svalt i hytten...
Kul med äventyr i skogen :)
vart köper du dina tänddelar till niva 1600 ifrån?
Jag bytte i förebyggande syfte på min och köpte Lada-shop men blev ganska besviken på kvaliteten :cry:
Tänddelar som fördelarlock och rotor + spetsar finns hos Mekonomen, kanske inget de har hemma men det är bara nån dag bort.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Mitt nya objekt

Inlägg av NivaMicke »

Brytare vill jag bara ha från Bosch.... Har haft så mycket problem med annat billigt skit...(dock andra bilar än Niva)
Har forskat lite om min spole från Bosch , det är rätt modell , den är avsedd att arbeta med brytare utan förkopplingsmotstånd.
Troligen är den inte frisk , ska testa med en till , vill ju gärna ha Bosch...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
svensvarvare
Inlägg: 111
Blev medlem: 10 mar 2010 18:38
Ort: norrköping

Re: Mitt nya objekt

Inlägg av svensvarvare »

hmm såg att ad-center hade bosch grejer i sortimentet så får bli shoppa lite där kanske.
Brytarna jag fick från Lada-shop stog det "made in turkey" på,för min del hade dom gärna fått stanna kvar där.När brytarna gick ihopp så låg inte kontakttungorna riktigt plant emot varandra och bilen gick därefter,knappt alls faktiskt.Bytte tillbaka till dom gammla o bilen gick igen,typ fem minuter sedan börja den stånka.Brytarna blev fulla av beläggningar eftersom den nya kondensatorn inte gjorde sitt jobb,bara byta ut mot den gammla även den.
Deras tändkablar gillade jag inte heller riktigt,gummihättorna tätade inge vidare mot fördelarlock och spole.
Jag förstår att gjejerna kosta nästan ingenting,för priset skulle väl stämma med kvaliteten ;)
lada niva-87 "skogsröjet"
Honda civic 1,3-91 "punkt A-B"
Fram clipper-67 "ond moped"
Skriv svar