Mitt nya objekt
Re: Mitt nya objekt
Jag var lite osäker på hur man skulle använda det ställbara drevet, just för att jag läst att man ska "nolla" och det vet jag inte hur man mäter sig fram till.
Måste man inte ha lite värden på själva kammen för att kunna göra det?
Måste man inte ha lite värden på själva kammen för att kunna göra det?
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Mitt nya objekt
Jo.....i teorin , men att räkna fram det tar nog "lite" längre tid än att prova sig fram...Mycket som spelar in....Larsson skrev:
Måste man inte ha lite värden på själva kammen för att kunna göra det?
När väl drevet sitter där är det ju en baggis att justera lite...
Med "nolla" menade jag att ställa motorn så att märkena står rätt... Alltid bra att ha koll INNAN man river...
Hade ett löst drev och la detta över det nya justerbara , kunde då göra en egen märkning oxå , så har man koll på hur mycket man flyttar...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Mitt nya objekt
OKej, så har jag oxå gjort.
Ska man nolla på riktigt så använder man väl en gradskiva och ställer in kamdrevet efter DATA på kammen...
Åt vilket håll ställde du det för att få bättre vrid?
Så att ventilerna öppnar lite tidigare blir det väl?
Ska man nolla på riktigt så använder man väl en gradskiva och ställer in kamdrevet efter DATA på kammen...
Åt vilket håll ställde du det för att få bättre vrid?
Så att ventilerna öppnar lite tidigare blir det väl?
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Mitt nya objekt
Nix , senare...Larsson skrev:
Åt vilket håll ställde du det för att få bättre vrid?
Så att ventilerna öppnar lite tidigare blir det väl?
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Mitt nya objekt
Jag tycker min 1700 är märkligt svag på låga varv.. Det har den alltid varit...
/M
/M
Re: Mitt nya objekt
Min oxå......och pigans... Tror att det är insprutningen som inte ger tillräckligt pga. avgasvärden och sånt skit...Markus Almroth skrev:Jag tycker min 1700 är märkligt svag på låga varv.. Det har den alltid varit...
/M
Min 1700 med förgasare går däremot fint.... Men den förgasaren har jag ju varit inne i och "pillat" på munstyckena...
Man får kanske acceptera att vi nu lever i dataåldern och lära sig hur man justerar in en insprutning oxå...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Mitt nya objekt
P4 är lurig på det viset.. Men den borde ge bra bottendrag, det finns inget i konstruktionen, eller programvaran som ändrar den saken vid låga varv.
Det man kan fundera på är just om det kan ha med kamaxeln att göra. Att man ställt den för att ge mindre på lågvarv av ngt slags avgasvärdesanledning.
Problemet är att hitta var konstanterna ligger i minnet. Det finns en minnesarea i början av programmet där alla fasta värden står. Dessa går att ändra på ganska enkelt om man sätter en viss konstant i "Development mode". Annars kommer programmet tro att det är avläsningsfel vid beräkningen av checksumman. Det finns en del programvaror dokumenterade på nätet, men sist jag letade var Nivans INTE ett av dem. Utan man måste prova sig fram, vilket kan vara sjukt tidskrävande även MED bra utrustning.
Jag byggde en "fejk-opel" för några år sedan för att kunna göra sånt här. Ett kretskort med kontakt som passade styrdonet, ingång för puls från en funktionsgenerator för att ge tändpuls, givare som vridmotstånd osv. Det blev dock aldrig av att jag körde den.
/M
Det man kan fundera på är just om det kan ha med kamaxeln att göra. Att man ställt den för att ge mindre på lågvarv av ngt slags avgasvärdesanledning.
Problemet är att hitta var konstanterna ligger i minnet. Det finns en minnesarea i början av programmet där alla fasta värden står. Dessa går att ändra på ganska enkelt om man sätter en viss konstant i "Development mode". Annars kommer programmet tro att det är avläsningsfel vid beräkningen av checksumman. Det finns en del programvaror dokumenterade på nätet, men sist jag letade var Nivans INTE ett av dem. Utan man måste prova sig fram, vilket kan vara sjukt tidskrävande även MED bra utrustning.
Jag byggde en "fejk-opel" för några år sedan för att kunna göra sånt här. Ett kretskort med kontakt som passade styrdonet, ingång för puls från en funktionsgenerator för att ge tändpuls, givare som vridmotstånd osv. Det blev dock aldrig av att jag körde den.
/M
Re: Mitt nya objekt
Jag kan bara instämma med de som begriper bättre - tror också att uppfetningen vid acceleration är strypt för att ge vackra kurvor vid de körcykler man går igenom vid avgascertifieringen. En ide jag hade var att lägga ett fast motstånd i serie med CTS via en stömbrytare som lurar ECU att tro att motorn är "lagom" kall. När man behöver "bra bottendrag" skulle man få lite fetare blandning - i teorin.
Däremot tycker jag mina 1,7:or har bra drag om man kommer upp över en 1500 varv - vilket man fixar genom att montera en strenkryparlåda. Bilen blir helt annorlunda att köra i skogen, jag lovar..
Däremot tycker jag mina 1,7:or har bra drag om man kommer upp över en 1500 varv - vilket man fixar genom att montera en strenkryparlåda. Bilen blir helt annorlunda att köra i skogen, jag lovar..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Mitt nya objekt
Testat lite mer fältmässigt.... Makalöst drag på låga varv , dock inte tappat märkart på höga varv. (Kör ju mycket lite på högre varv så svårt att säga exakt)
Såg ut som om kammen låg lite tidigt original....skumt eftersom toppen är planad...Men troligen därför jag märker sån skillnad...
Kanske ska testa att justera lite till....Varvar den bara 3000 nånting så klarar man sig bra på vägen oxå...Vridet på tomgång nu är fullt tillräckligt för att dra av en drivknut iaf:
Höger drivknut fram , lite spännande att köra hem eftersom förspänningen på hjullagren försvann..."kostade" en bromsskiva + belägg och en okhållare...
Självklart blev det oxå ras i hjullagren...
DEN STORA FRÅGAN NU ÄR JU , SKA MAN GE UPP DETTA RYSKA SKITET NU OCH KÖPA EN UNIMOG ISTÄLLET , ELLER?
Såg ut som om kammen låg lite tidigt original....skumt eftersom toppen är planad...Men troligen därför jag märker sån skillnad...
Kanske ska testa att justera lite till....Varvar den bara 3000 nånting så klarar man sig bra på vägen oxå...Vridet på tomgång nu är fullt tillräckligt för att dra av en drivknut iaf:
Höger drivknut fram , lite spännande att köra hem eftersom förspänningen på hjullagren försvann..."kostade" en bromsskiva + belägg och en okhållare...
Självklart blev det oxå ras i hjullagren...
DEN STORA FRÅGAN NU ÄR JU , SKA MAN GE UPP DETTA RYSKA SKITET NU OCH KÖPA EN UNIMOG ISTÄLLET , ELLER?
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Mitt nya objekt
Oj oj...låter det så nu när du börjar komma igång...
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Mitt nya objekt
Du håller ju nästan på att bygga om Nivan till en Mog... Traktordäck, portalaxlar, diffspärrar, kryplåda och sånt...
Det står en halvt övergiven TGB13 här hemma... Vill du ta över den? Inte en Mog men ändå.
Det står en halvt övergiven TGB13 här hemma... Vill du ta över den? Inte en Mog men ändå.
Träsktroll wannabe
Re: Mitt nya objekt
Har länge velat ha en 13-bil..... Dock en helkaross , men de är ju svåra att hitta...
Köpte en Niva idag.... Vi ska kanske byta? Lite småfix innan besiktning.
Köpte en Niva idag.... Vi ska kanske byta? Lite småfix innan besiktning.
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Mitt nya objekt
Grattulerar med dagen!
Har du börjat köra posse cayenne eller är det är det fortfarande en Niva på gården?
Saknar de inspirerande uppdateringarna om på den barska ryssen
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)