Rise of the Niva !!

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Rise of the Niva !!

Inlägg av ahlberg »

Kan det vara så att du har gått över vad drivknutarna fram klarar i arbetsvinkel?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Rise of the Niva !!

Inlägg av pakka »

ahlberg skrev:Kan det vara så att du har gått över vad drivknutarna fram klarar i arbetsvinkel?

nja tycker inte det enda ja har gjort är att montera hoodoo å det ska väl inte vara några problem med det tycker jag. Får för mig att det kommer mest från höger sida måste kolla så att det inte har hänt nått med inre knuten då ja monterade hoodoo för drivaxeln åkte ut ganska långt då
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Rise of the Niva !!

Inlägg av Larsson »

Jag fick problem med mina inre knutar när jag höjden bilen.......de började "knixa" vid gaspådrag.

Fick byta till ett par andra knutar så slutade det.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Rise of the Niva !!

Inlägg av pakka »

Larsson skrev:Jag fick problem med mina inre knutar när jag höjden bilen.......de började "knixa" vid gaspådrag.

Fick byta till ett par andra knutar så slutade det.

oki får ta å kolla det någon kväll man vill ju ut å åka nu när snön snart e borta :D
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Rise of the Niva !!

Inlägg av pakka »

då har man äntligen fått igång bil å hittat felen på både bromsar å vibrationerna.... kopplat fel på bromskraftfördelarn och satt fördelningslådan för långt bak efter jag bytt golvplåtarna :)

Men under provkörningen på väg hem hände nått väldigt spännade efter ca; 1,5 mil, sitter å tuffar på i behagliga 70 knyck så tvärlåser sig vänster framhjul :shock: vilket nästan resulterar i en frontalkrock med mötande bil men tack vare snabba reflexar från både mig å mötande så gick det bra efter ca 50 meter med låst hjul....

Stannar vid vägkanten å hjulet är helt stummt går ut å tittar men ser inte någon kostigt så jag provar att backa lite då "släpper" det provar framåt igen å det funkar bara fint går inte allt nå tungt eller nått ett litet metaliskt ljud som skrapar vid varje varv men det försivnner efter ca: 15-20 meter. har inte några verktyg för att kolla nått mera med mig så ja smyger dom sista 5 km i 20 km/h hem å det verkar bara funka fint, sen så ställde ja bara bort den å har inte kollat nått mera på vad det som hände. Måsta ta en domkraft å plocka bort hjulet å titta lite i morrn om det finns nått löst/trasigt där

För tillfället så börjar orken tryta ganska så bra med den här Ryssen men men de är besikting på måndag nästa vecka sen så får man skruva i den stora Jeepen :D
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Rise of the Niva !!

Inlägg av Larsson »

Låter ju heltskumt att hjulet låste sig.

Kolla hjullager och att du har olja i framdiffen.

Det är koniska lager fram så man får inte spänna dem hårt (men det har du säkert koll på)

Var bromsskivan/navet varmt när du fick låsning på hjulet?

Vatten i bromsvätskan som började koka och låste hjulet?
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Rise of the Niva !!

Inlägg av pakka »

Larsson skrev:Låter ju heltskumt att hjulet låste sig.

Kolla hjullager och att du har olja i framdiffen.
jupp olja finns har nyss bytt olja i alla axlar å lådor.
Larsson skrev:Det är koniska lager fram så man får inte spänna dem hårt (men det har du säkert koll på)
nja de hade ja inte koll på att det är koniska lager, tog muttersnurran å drog fast drivknuten igen. så det är säkert lagret som har skurit i så fall
Larsson skrev:Var bromsskivan/navet varmt när du fick låsning på hjulet?
nopp det var kallt både fälg å bromsskiva
Larsson skrev:Vatten i bromsvätskan som började koka och låste hjulet?
nyss bytt bromsvätska på den
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Rise of the Niva !!

Inlägg av Larsson »

Har du dragit åt centrum muttern med mutterdragare så är det alldeles för hårt och där har du nog problemet.

Jag brukar sätta en stor tunn bricka bakom muttern och så drar man inte åt hårdare än att brickan går att flytta med en mejsel (ett knep som min pappa lärde mig, han var duktig på folkvagnar som oxå har koniska lager)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Rise of the Niva !!

Inlägg av pakka »

Larsson skrev:Har du dragit åt centrum muttern med mutterdragare så är det alldeles för hårt och där har du nog problemet.

Jag brukar sätta en stor tunn bricka bakom muttern och så drar man inte åt hårdare än att brickan går att flytta med en mejsel (ett knep som min pappa lärde mig, han var duktig på folkvagnar som oxå har koniska lager)
jo de bruka vara lagom att göra så med koniska lager, men ja hade inte någon aning om att det var koniska lager fram trodde att det var vanliga lager som det brukar vara på "vanliga" bilar ;)

jaja bara beställa nya lager å göra om å göra rätt.... :oops:
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Rise of the Niva !!

Inlägg av pakka »

så där ja då var dom nya lagren på plats å jag har fått besiktnings tid kl 10:10 idag :D . Vi får väl se hur det går har på känn att ja kommer får göra ett återbesök där men men bättre att få en arbetsorder än att gissa sig till va som ska fixas till.

Men under körning till jobbet (2,2 mil) idag så hade ja inte någon värme i bilen så det är nått man får titta på ikväll sen är det lite andra missljus lite här å där som måste undersökas...
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
GHooST
Inlägg: 172
Blev medlem: 22 dec 2011 15:29
Ort: Sveg,Härjedalen
Kontakt:

Re: Rise of the Niva !!

Inlägg av GHooST »

Lycka till!
NIVA 1987
Toyota Starlet-1997
Cadillac Srx-2005
Amc Matador-X-1975
Valmet 502-1974
Polaris Sks 800-2016
Polaris Rush Pro-R 2012
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Rise of the Niva !!

Inlägg av pakka »

en höger yttre glapp styrled va det enda som fanns att anmärka på :D , så en beställning från tyskland å sen in på ombesiktning nästa vecka då.....
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Rise of the Niva !!

Inlägg av PevAB »

Grattis!
Det var ju inte så farligt!

Var köpte du skärmbreddarna förresten? Och vad kostade dem?
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Rise of the Niva !!

Inlägg av pakka »

då har man varit ute å provat lite i skogen för första gången :D

Bild

polarens Wrangler fick vara lek kompis =)

Bild

här tog de lite stopp kan man säga :) men efter lite lirkande (full gas) så kunde ja backa upp därifrån igen

Men nu så har man fått en ännu större att göra lista....

* Nya däck men värre mönster typ Insa Turbo eller ev Bogger kopior men dom finns bara i 31" någon som vet hur mycket man får kapa för att få platts med sånna? Annars så 30*9,5 kuhmo KL71 känns ganska lockande åxå

* Någon form av diffar måste de blir, fastnade i ett litet dike när ja skulle saxa över å fick diagonal spinn. Känns ju lite pinsamt å måste ha hjälp med nått så enkelt när man e van med riktiga diffar både fram å bak...

* Stenkrypar låda ligger ganska högt upp på listan åxå

* Mera motor :D eller kolla om det är nått fel på förgasaren på den här för den är väldigt svag tycker ja, å CO va bara på 0,4 på besiktingen. När man gasar på efter vägen så blir det som om den funderar en stund innnan den drar iväg å i skogen när det blir uppför så orka den nästen inte alls.

Men annars så e det bara lite olika missljud här å där men det är väl sånt som hör till gissar ja ;)
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Rise of the Niva !!

Inlägg av pakka »

PevAB skrev:Grattis!
Det var ju inte så farligt!

Var köpte du skärmbreddarna förresten? Och vad kostade dem?

ja köpte dom via Larsson här på forumet, pris de minns ja inte
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
Skriv svar