nu ska vi snorkla...

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
svensvarvare
Inlägg: 111
Blev medlem: 10 mar 2010 18:38
Ort: norrköping

nu ska vi snorkla...

Inlägg av svensvarvare »

så en snorkel ska man visst ha,har sett att dom stora grabbarna brukar ha det :lol:

så jag svängde ihopp en och förevigade det hela med en dålig mobil kamera(digitalkameran har valt att lämna in).

spektaklet byggdes av sportigt 2,5" avgasrör från biltema som jag kapade bört skarvmuffarna ifrån.
använde 1st 90-graders rör,1st 45-graders rör samt ca 1,5m rakt 2,5" rör.
toppade det hela med en insugstratt från en gammal traktor.
köpte även 30cm mjuk kylarslang o 2st slangklämmor.
byggkostnaden blev strax över 300kr.


Bild
den tjusiga insugstratten som redan var svetsad på en stump 2,5" rör,ibland har man tur.
synd bara att den var lite klantigt svetsad,men de fick vara så 8-)

Bild

Bild
punktat och provmonterat

Bild
hålet i huven fanns sedan innan då bilen varit begåvad med snorkel av tidigare ägare

Bild
sedan tar vi en bit rör och masserar det i skruvstädet så den får en fräck kon-form,detta rör ska sedan in ipå sidan av luftrenaren

Bild
kapa bort orginal insugstratt och hålet för förvärmningen,tillverkar täckplåtar och punktar dit.tätar med blå sportig silicon ;) och sedan lite färg på det

Bild

Bild

Bild

Bild
lackade härligheten i silvrigfälglack

snorkeln är fäst på 2 punkter,i a-stolpen med en hemmagjord klämmbygel i rostfritt samt ett fäste som är svetsat på röret och bultat i innerskärmen,blev dugligt stadigt.
tyvärr inga bra bilder på fästena.

någon annan som har något bra tips på hur man kan skydda tändsystemet från fukt?känns ju lika bra att löpa linan ut :)
lada niva-87 "skogsröjet"
Honda civic 1,3-91 "punkt A-B"
Fram clipper-67 "ond moped"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: nu ska vi snorkla...

Inlägg av ahlberg »

Snyggt!

Vattenskydda - möjligen med en kombination av silikonfett och silikontätning runt fördelarlocket. Nya tändkablar insmorda med siliconfett.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: nu ska vi snorkla...

Inlägg av NivaMicke »

Vattenskydda tändsystem är spännande... Till en del bilar (Volvo & Unimog bl.a.) finns färdiga system. Då är det lätt.
Finns inget sånt till Nivan vad jag vet. Senare modeller av 140:an hade på tändkablarna en mjuk gummitätning mot tändstiftet , går kanske att använda.
Vulktejp funkar bra på vissa ställen. + Ahlbergs förslag så blir det nog så bra det går att få det....
Det bästa är ju så klart att byta till dieselmotor... :mrgreen:
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: nu ska vi snorkla...

Inlägg av ahlberg »

När det gäller vattensskydd är det ju så, vilket inte många tänker på, att den mesta lågspänningsutrustning fungerar utmärkt även under vatten.Vatten leder faktiskt inte så bra. Skadorna uppstår när vattnet, efter ett tag, orsakar oxid på kontaktytor av metall, som är en betydligt bättre ledare - speciellt när det är blött, bara kryllar av joner då.

Högspänning däremot - där är vatten förrödande direkt.

Glöm inte de ställen där växelådor mm ventileras. En varm låda som doppas under vatten "suger in" genom ventilationen. Helst skall vi inte suga in vatten.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: nu ska vi snorkla...

Inlägg av Markus Almroth »

NEEEEEJ!

Använd INTE silikon i en bil!!!

Det finns en anledning till att silikon inte ens är tillåtet att föra in på fabriksområdet på Hägglunds i Ö-vik :-)

Kör med butylgummi eller ngt latexbaserat.

Allra bäst är väl att mojja dit något eftermarknadskit med brytarlöst system. Biltemar har haft tidigare, men jag vet inte om de har fortfarande.

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: nu ska vi snorkla...

Inlägg av ahlberg »

Markus Almroth skrev:Det finns en anledning till att silikon inte ens är tillåtet att föra in på fabriksområdet på Hägglunds i Ö-vik :-)
...jag skulle gärna vilja veta den?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: nu ska vi snorkla...

Inlägg av Markus Almroth »

Silikonolja tränger sig in i porer och skit, precis överallt. Den går i princip aldrig bort. Efter att man fått silikonolja på en yta fäster i princip ingenting annat. Dessutom är inte silikonet särskilt ålderbeständigt. Åtminstone inte de kvalitéer vi har tillgång till. Det funkar dock utmärkt för att bygga akvarier, eller täta fogar i badrum.

Just i detta fallet skulle jag gissa att "vindrutetätning" från Biltema fungerar mycket bättre, den är dessutom butylbaserad.

/M
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: nu ska vi snorkla...

Inlägg av Markus Almroth »

Just det ja, den avger ättiksyra vid härdningen också. Vilket inte är så bra ihop med bilplåt..

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: nu ska vi snorkla...

Inlägg av ahlberg »

Ättiksyran visste jag, och håller med om - även problemen om man vill måla över - men för att tex täta en fördelare är det väl inte helt fel?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: nu ska vi snorkla...

Inlägg av Markus Almroth »

Näeh, okdå, inte helt.

Men silikonet är jävligt dåligt på att ta upp skjuvkrafter också. Och det blir det nog en hel del av när fördelaren vibrerar.

Butyl eller latex funkar nog bättre plus att du då har möjligheten kvar att prova ngt annat om det inte håller.

FAst. jag undrar om inte det vore bättre med ett brytarlöst ändå.

Man borde ju kunna kopiera lösningen från Niva-II för att få tändpulsen.

/M
Skriv svar