nu ska vi snorkla...
-
- Inlägg: 111
- Blev medlem: 10 mar 2010 18:38
- Ort: norrköping
nu ska vi snorkla...
så en snorkel ska man visst ha,har sett att dom stora grabbarna brukar ha det
så jag svängde ihopp en och förevigade det hela med en dålig mobil kamera(digitalkameran har valt att lämna in).
spektaklet byggdes av sportigt 2,5" avgasrör från biltema som jag kapade bört skarvmuffarna ifrån.
använde 1st 90-graders rör,1st 45-graders rör samt ca 1,5m rakt 2,5" rör.
toppade det hela med en insugstratt från en gammal traktor.
köpte även 30cm mjuk kylarslang o 2st slangklämmor.
byggkostnaden blev strax över 300kr.
den tjusiga insugstratten som redan var svetsad på en stump 2,5" rör,ibland har man tur.
synd bara att den var lite klantigt svetsad,men de fick vara så
punktat och provmonterat
hålet i huven fanns sedan innan då bilen varit begåvad med snorkel av tidigare ägare
sedan tar vi en bit rör och masserar det i skruvstädet så den får en fräck kon-form,detta rör ska sedan in ipå sidan av luftrenaren
kapa bort orginal insugstratt och hålet för förvärmningen,tillverkar täckplåtar och punktar dit.tätar med blå sportig silicon och sedan lite färg på det
lackade härligheten i silvrigfälglack
snorkeln är fäst på 2 punkter,i a-stolpen med en hemmagjord klämmbygel i rostfritt samt ett fäste som är svetsat på röret och bultat i innerskärmen,blev dugligt stadigt.
tyvärr inga bra bilder på fästena.
någon annan som har något bra tips på hur man kan skydda tändsystemet från fukt?känns ju lika bra att löpa linan ut
så jag svängde ihopp en och förevigade det hela med en dålig mobil kamera(digitalkameran har valt att lämna in).
spektaklet byggdes av sportigt 2,5" avgasrör från biltema som jag kapade bört skarvmuffarna ifrån.
använde 1st 90-graders rör,1st 45-graders rör samt ca 1,5m rakt 2,5" rör.
toppade det hela med en insugstratt från en gammal traktor.
köpte även 30cm mjuk kylarslang o 2st slangklämmor.
byggkostnaden blev strax över 300kr.
den tjusiga insugstratten som redan var svetsad på en stump 2,5" rör,ibland har man tur.
synd bara att den var lite klantigt svetsad,men de fick vara så
punktat och provmonterat
hålet i huven fanns sedan innan då bilen varit begåvad med snorkel av tidigare ägare
sedan tar vi en bit rör och masserar det i skruvstädet så den får en fräck kon-form,detta rör ska sedan in ipå sidan av luftrenaren
kapa bort orginal insugstratt och hålet för förvärmningen,tillverkar täckplåtar och punktar dit.tätar med blå sportig silicon och sedan lite färg på det
lackade härligheten i silvrigfälglack
snorkeln är fäst på 2 punkter,i a-stolpen med en hemmagjord klämmbygel i rostfritt samt ett fäste som är svetsat på röret och bultat i innerskärmen,blev dugligt stadigt.
tyvärr inga bra bilder på fästena.
någon annan som har något bra tips på hur man kan skydda tändsystemet från fukt?känns ju lika bra att löpa linan ut
lada niva-87 "skogsröjet"
Honda civic 1,3-91 "punkt A-B"
Fram clipper-67 "ond moped"
Honda civic 1,3-91 "punkt A-B"
Fram clipper-67 "ond moped"
Re: nu ska vi snorkla...
Snyggt!
Vattenskydda - möjligen med en kombination av silikonfett och silikontätning runt fördelarlocket. Nya tändkablar insmorda med siliconfett.
Vattenskydda - möjligen med en kombination av silikonfett och silikontätning runt fördelarlocket. Nya tändkablar insmorda med siliconfett.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: nu ska vi snorkla...
Vattenskydda tändsystem är spännande... Till en del bilar (Volvo & Unimog bl.a.) finns färdiga system. Då är det lätt.
Finns inget sånt till Nivan vad jag vet. Senare modeller av 140:an hade på tändkablarna en mjuk gummitätning mot tändstiftet , går kanske att använda.
Vulktejp funkar bra på vissa ställen. + Ahlbergs förslag så blir det nog så bra det går att få det....
Det bästa är ju så klart att byta till dieselmotor...
Finns inget sånt till Nivan vad jag vet. Senare modeller av 140:an hade på tändkablarna en mjuk gummitätning mot tändstiftet , går kanske att använda.
Vulktejp funkar bra på vissa ställen. + Ahlbergs förslag så blir det nog så bra det går att få det....
Det bästa är ju så klart att byta till dieselmotor...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: nu ska vi snorkla...
När det gäller vattensskydd är det ju så, vilket inte många tänker på, att den mesta lågspänningsutrustning fungerar utmärkt även under vatten.Vatten leder faktiskt inte så bra. Skadorna uppstår när vattnet, efter ett tag, orsakar oxid på kontaktytor av metall, som är en betydligt bättre ledare - speciellt när det är blött, bara kryllar av joner då.
Högspänning däremot - där är vatten förrödande direkt.
Glöm inte de ställen där växelådor mm ventileras. En varm låda som doppas under vatten "suger in" genom ventilationen. Helst skall vi inte suga in vatten.
Högspänning däremot - där är vatten förrödande direkt.
Glöm inte de ställen där växelådor mm ventileras. En varm låda som doppas under vatten "suger in" genom ventilationen. Helst skall vi inte suga in vatten.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: nu ska vi snorkla...
NEEEEEJ!
Använd INTE silikon i en bil!!!
Det finns en anledning till att silikon inte ens är tillåtet att föra in på fabriksområdet på Hägglunds i Ö-vik
Kör med butylgummi eller ngt latexbaserat.
Allra bäst är väl att mojja dit något eftermarknadskit med brytarlöst system. Biltemar har haft tidigare, men jag vet inte om de har fortfarande.
/M
Använd INTE silikon i en bil!!!
Det finns en anledning till att silikon inte ens är tillåtet att föra in på fabriksområdet på Hägglunds i Ö-vik
Kör med butylgummi eller ngt latexbaserat.
Allra bäst är väl att mojja dit något eftermarknadskit med brytarlöst system. Biltemar har haft tidigare, men jag vet inte om de har fortfarande.
/M
Re: nu ska vi snorkla...
...jag skulle gärna vilja veta den?Markus Almroth skrev:Det finns en anledning till att silikon inte ens är tillåtet att föra in på fabriksområdet på Hägglunds i Ö-vik
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: nu ska vi snorkla...
Silikonolja tränger sig in i porer och skit, precis överallt. Den går i princip aldrig bort. Efter att man fått silikonolja på en yta fäster i princip ingenting annat. Dessutom är inte silikonet särskilt ålderbeständigt. Åtminstone inte de kvalitéer vi har tillgång till. Det funkar dock utmärkt för att bygga akvarier, eller täta fogar i badrum.
Just i detta fallet skulle jag gissa att "vindrutetätning" från Biltema fungerar mycket bättre, den är dessutom butylbaserad.
/M
Just i detta fallet skulle jag gissa att "vindrutetätning" från Biltema fungerar mycket bättre, den är dessutom butylbaserad.
/M
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: nu ska vi snorkla...
Just det ja, den avger ättiksyra vid härdningen också. Vilket inte är så bra ihop med bilplåt..
/M
/M
Re: nu ska vi snorkla...
Ättiksyran visste jag, och håller med om - även problemen om man vill måla över - men för att tex täta en fördelare är det väl inte helt fel?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: nu ska vi snorkla...
Näeh, okdå, inte helt.
Men silikonet är jävligt dåligt på att ta upp skjuvkrafter också. Och det blir det nog en hel del av när fördelaren vibrerar.
Butyl eller latex funkar nog bättre plus att du då har möjligheten kvar att prova ngt annat om det inte håller.
FAst. jag undrar om inte det vore bättre med ett brytarlöst ändå.
Man borde ju kunna kopiera lösningen från Niva-II för att få tändpulsen.
/M
Men silikonet är jävligt dåligt på att ta upp skjuvkrafter också. Och det blir det nog en hel del av när fördelaren vibrerar.
Butyl eller latex funkar nog bättre plus att du då har möjligheten kvar att prova ngt annat om det inte håller.
FAst. jag undrar om inte det vore bättre med ett brytarlöst ändå.
Man borde ju kunna kopiera lösningen från Niva-II för att få tändpulsen.
/M