Rödtopp

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Josanivski
Inlägg: 208
Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
Ort: Granhultsås

Re: Rödtopp

Inlägg av Josanivski »

PatrickB skrev:Skulle sätta på de nya hjulen i lördags men det sket sig. HIttade av någon konstig anledning inte 19hylsan i garaget. Det här med garage är konstigt, man måste lära sig att leta efter något annat än det man behöver. Har letat efter mygg/flugdödarlampa hela sommaren, den dök upp när jag letade 19 hylsa.Har nu köpt en splirrans ny 19 hylsa + "bra att ha" utfällbart skaft. Bytet får bli nästa helg istället.
Var sak har sin plats! Synd bara att inte sakerna vet om det!!! :lol:
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
PatrickB
Inlägg: 67
Blev medlem: 12 aug 2010 07:32
Ort: Gistad (Mellan Linköping och Norrköping)

Re: Rödtopp

Inlägg av PatrickB »

Hängde på de nya hjulen i helgen.

Kunde använda Niva-domkraften för ena framhjulet. När jag försökte på högerbak så knakade det lite väl mycket (som sagt, rutten i trösklarna) så jag fick ta garagedomkraften och lyfta i dragkroken istället.
Packade in min mor, fru och hund i bilen och åkte lite i skogen för att testa och inviga mamman. Frun pekade var hon brukade rida, jag körde samma väg, fru och mor skrek NEJ DET GÅR INTE!, jag sa, jo det går, och visst gick det. :D

Som tur var hittade vi mer kantareller så alla var lyckliga i slutet. Jag är säker på att hunden var på min sida hela resan.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Rödtopp

Inlägg av Nivanörden »

PatrickB skrev:Hängde på de nya hjulen i helgen.

Kunde använda Niva-domkraften för ena framhjulet. När jag försökte på högerbak så knakade det lite väl mycket (som sagt, rutten i trösklarna) så jag fick ta garagedomkraften och lyfta i dragkroken istället.
Packade in min mor, fru och hund i bilen och åkte lite i skogen för att testa och inviga mamman. Frun pekade var hon brukade rida, jag körde samma väg, fru och mor skrek NEJ DET GÅR INTE!, jag sa, jo det går, och visst gick det. :D

Som tur var hittade vi mer kantareller så alla var lyckliga i slutet. Jag är säker på att hunden var på min sida hela resan.
Härligt att höra! Jag är tämligen säker på att de nya hjulen bidrog till framkomligheten. ;-)

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
PatrickB
Inlägg: 67
Blev medlem: 12 aug 2010 07:32
Ort: Gistad (Mellan Linköping och Norrköping)

Re: Rödtopp

Inlägg av PatrickB »

Nivanörden skrev:
Härligt att höra! Jag är tämligen säker på att de nya hjulen bidrog till framkomligheten. ;-)

MVH/
Håkan
Jepp, mycket bättre. Lyckades igår där jag förut fick använda diffspärr för att komma fram utan diffspärr i. Det måste ju betyda bättre grepp.
PatrickB
Inlägg: 67
Blev medlem: 12 aug 2010 07:32
Ort: Gistad (Mellan Linköping och Norrköping)

Re: Rödtopp

Inlägg av PatrickB »

Meckade på min gamla åkgräsklipparplog igår. Fäste i bogserfästen fram och sedan kofångare. Fungerade över förväntan. Lite taikon till utseendet men fullt funktiondugligt. Har doch ett litet elrelaterat problem: Strömmen räckte inte till att driva tändstift, hjus och vindrutetorkare så motorn dog!? Att batteriet är dåligt vet jag, men nu misstänker jag laddningsrelä och generator. Om generatorn är kass borde väl laddningslampan lysa?

Bild
Westman
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 sep 2010 16:09
Ort: Ununge (Norrtälje)

Re: Rödtopp

Inlägg av Westman »

Det behöver den inte göra, det beror på hur och varför generator el laddningsrelä har pajjat ( om det är så)
// Westman

"Ride wild, Live free"

Lada Niva -86
Vaz 2103 (1500S) -75
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Rödtopp

Inlägg av ahlberg »

Lyser laddninglampan INNAN du startat motorn?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
PatrickB
Inlägg: 67
Blev medlem: 12 aug 2010 07:32
Ort: Gistad (Mellan Linköping och Norrköping)

Re: Rödtopp

Inlägg av PatrickB »

ahlberg skrev:Lyser laddninglampan INNAN du startat motorn?
Printade felsökningsschema från annan tråd igår, ska försöka hinna med i helgen.
Laddningslampan lyser vad jag minns vid start. Den har även en gång lyst när tomgången var väldigt låg.

Batteriet är väldigt kasst, tappar laddning om det får stå i mer än någon dag. När jag har laddare på(vilket jag har jämt numera) så kommer jag aldrig under 1Ampere oavsett hur länge jag laddar.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Rödtopp

Inlägg av ahlberg »

Ok. Mät spänningen över batteripolerna vid tomgång och med lite varv på motorn.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Westman
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 sep 2010 16:09
Ort: Ununge (Norrtälje)

Re: Rödtopp

Inlägg av Westman »

Om batteriet är hel kass så kan det påverka generatorns laddning, så skaffa ett nytt batteri (eller ett bättre beg) och mät därefter spänningen på polerna vid det förfarandet ska du ha på helljus fläkten på max stereo om du har mm så att många förbrukare är på.
// Westman

"Ride wild, Live free"

Lada Niva -86
Vaz 2103 (1500S) -75
PatrickB
Inlägg: 67
Blev medlem: 12 aug 2010 07:32
Ort: Gistad (Mellan Linköping och Norrköping)

Re: Rödtopp

Inlägg av PatrickB »

Kunde bara mäta batteriet utan motor igång, var ca 14 Volt men efter ca 10 minuter nere på 12,5 utan att något var på. Kunde inte starta eftersom batteriet inte orkade med. Det hade stått med batteriladdare på sedan förra helgen, så det är nog kass. :)

Ska resa bort ett gäng veckor så jag väntar med nytt batteri till mitten av december men det borde nog vara steg 1. Kollade på generatorn och de flesta kablar verkar vara skarvade :shock: lite här och var. När jag väl får mitt garage i skicka att ställa in bilen längre tid så blir det nog till att byta ut en hel del av de gamla sunkiga skarvade kablarna.

En konstig grej med genratorn var att på den så finns det någon sorts rund hålliknande moj, nästan som om man skulle kunna koppla luftslang till den, diameter ca 10cm. Skumt tycker jag. Bläddrade i mina handböcker men hittade ingen bra bild på generatorn.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Rödtopp

Inlägg av Larsson »

Original generatorerna på de äldre Nivorna har snorkel....är nog detta uttag du hittat. ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
PatrickB
Inlägg: 67
Blev medlem: 12 aug 2010 07:32
Ort: Gistad (Mellan Linköping och Norrköping)

Re: Rödtopp

Inlägg av PatrickB »

Den ser ut så här:
Bild

Ska det sitta något mot "snorkeluttaget"? Nu är det ju bara öppet.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Rödtopp

Inlägg av Larsson »

Det ska sitta en gummisnorkel där..... :-)

Har nog en sån liggandes ifall det är nått du behöver........
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: Rödtopp

Inlägg av Fisketorp »

varför en snorkel på generator?
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Skriv svar