Lappstockholmarns 97a

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
tanaka
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 apr 2009 17:16

Lappstockholmarns 97a

Inlägg av tanaka »

Nu går den riktigt fint. Ny rem + nytt filter. Hör ett skrapande ljud från över delen på motorn på tomgång, ej hela tiden utan lite då och då. Någon som vet vad det kan vara? Vid gaspådrag svarar den fint men går ner ordentligt sedan så pass mycket att oljalampan lyser till? Elfläkten när startar den?
Har konstaterat att om man när den är kall tvär vrider på nyckeln upprepade tillfällen så bränslepumpen får jobba flera gånger, då startar den ganska bra. Om man ej gör på detta vis får man nog gnugga batteriet tomt? Har fått en den frågetecken som ni nyss läst. Hoppas att någon/några kan hjälpa mig att räta utt dessa. Provade lite skogskörning på låg växeln och oj vad den klättrade fram.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lappstockholmarns 97a

Inlägg av ahlberg »

Kollat kamkedjesträckaren?

Elfläkten startar sent - någon millimeter innan rödmarkeringen.

Att den går långt ner i varv - kan vara normalt. Funkar din CE-lampa?

Behöver du bygga upp bränsletryck? Säkert ett spänningsfall - mät hur mycket spänning pumpen får. Sladdarna är åtkomliga under golvmattan bakom handbromsen.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
tanaka
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 apr 2009 17:16

Re: Lappstockholmarns 97a

Inlägg av tanaka »

Kamkedjesträckaren var sitter den och hur kommer man åt den? Tillvägagångssättet för kamkedje sträckning? Är van vid kamrem :oops:
Skall prova mäta kablarna. Man hör hur pumpen jobbar för fullt så jag har lite svårt att tro att det är spänningsfall men jag skall mäta.

Ce lampan lyser när man vrider om tändningen men slocknar när motorn startar (om det är engine lampan du menar)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lappstockholmarns 97a

Inlägg av ahlberg »

Sträcka kedjan skall man göra ungefär en gång om året. Kolla manualerna för beskrivning.

CE-lampan funkar, bra. Om oljelampan är det största problemet med att ditt varvtal droppar så brukar ny olja och nytt filter lösa det.

Om du hör att pumpen jobbar bra - byt bränslefilter, om det inte är gjort nyligen.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
tanaka
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 apr 2009 17:16

Re: Lappstockholmarns 97a

Inlägg av tanaka »

Filtret blev byt idag så där är ej felet :?
Manualerna finns väl här på forumet? Skall läsa mig fram och se hhur man gör
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lappstockholmarns 97a

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
tanaka
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 apr 2009 17:16

Re: Lappstockholmarns 97a

Inlägg av tanaka »

Kollade kedjan, blev lite tystare. Bränsle problemet kvarstår dock. Man får göra ca 5-6 små startförsök så att pumpen får jobba innan den startar.
Nån som vet om det sitter nån backventil nånstans på bränslet väg till "gasaren". Annars får man sätta en brytare och köra pumpen manuellt.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lappstockholmarns 97a

Inlägg av ahlberg »

Är det inte bättre att kolla så det verkligen ÄR så att bränsletrycket försvinner? Gör ett "tändningspåslag" så att pumpen får gå sina 3 sek - lossa sedan försiktigt anslutningen efter filtret - det skall ligga bränsle med något kilos tryck där. Gör det det - är det något annat fel som är trasigt...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
tanaka
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 apr 2009 17:16

Re: Lappstockholmarns 97a

Inlägg av tanaka »

Har kollat att bräsletrycket enligt mitt tycke fungerar. Funderar om det är sk kallstarten som ej funkar. När pumpen/motorn går så sprutas lite soppa in?
Efter ett antal tändningspåslag har rätt mängd soppa sprutas in? Motorn "chokas" och startas? Nån som vet hur man lurar motorn att den är kall?
Tempgivaren om man tar loss kontakten där, Skall det vara når speciellt motstånd när motorn är kall eller går det att lura motorn på nåt vis?
kringlan
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mar 2010 20:01
Ort: Härnösand

Re: Lappstockholmarns 97a

Inlägg av kringlan »

Vilken "kinkig" dam du köpte av mig :?
Testa med att jorda kabeln till kallstartsensorn det brukar funka på gamla volvos 8-)
//Kringlan
Ja e int´döm jag har bara otur när ja tänk
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lappstockholmarns 97a

Inlägg av ahlberg »

http://lada.co.uk/forum/viewtopic.php?t ... 2d06703f6e

För att utesluta bränslepumpen - testa att tvångsköra den 10 sekunder och sedan starta. Du hitta kopplingarna bakom handbromsen.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
tanaka
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 apr 2009 17:16

Re: Lappstockholmarns 97a

Inlägg av tanaka »

Har nu provkört efter insugningspackningsbyte + termogivarbyte :D :D .
Startar nästan direkt och går mycket bättre. Nu till nästa problem :(
Diff lampan lyser och spaken verkar hel stum. Har provat med bilen i rull, hjälper inte :( har provat lite försiktig våld, hjälper inte :(
nån som varit med om detta förut och har nåt tips? Tacksam för hjälp :cry:
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Lappstockholmarns 97a

Inlägg av AlterEgo »

tanaka skrev:Diff lampan lyser och spaken verkar hel stum. Har provat med bilen i rull, hjälper inte :( har provat lite försiktig våld, hjälper inte :(
nån som varit med om detta förut och har nåt tips? Tacksam för hjälp :cry:
Min är också trög, men det brukar lösa sig och man ställer framhjulen lite på sned och kör lite framåt och bakåt och samtidigt trycker spaken framåt.
Träsktroll wannabe
tanaka
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 apr 2009 17:16

Re: Lappstockholmarns 97a

Inlägg av tanaka »

"lusläste" forumet och såg att herr Larsson rekomenderade att man kör sakta framåt och släpper gase samtidigt som man kägger ur diffen. :D :D :D :D
Funkade kanon. Nu skall handbromsen justeras och en framlyckta bytas sedan tror jag att man försöker sig på en besiktning. Visst ja, glömde att kofångaren fram skall sättas under pressen för att förhoppningsvis bli rak. Svart färg på sedan och vips! så ser nivan riktigt fin ut.
Måste tacka för att det finns så många hjälpsamma på detta forum som hjälper en att svara på dom frågor som dyker upp.
Skriv svar