Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

Nja. Det är lika mycket för mig själv. Jag försöker komma ihåg/komma på hur fan det funkar.

Nu har jag hittat binärfilen till Lada på nätet. http://avto-remont.com/download/ser/j4gm/bdjn6497.rar

Jag har länge varit sugen att skriva en helt ny programvara till P4.. Så man kan ha riktig kontroll på den. Jag har aldrig varit förtjust i disassemblerad kod. Det är så råddigt jämfört med ngn stilig C-kod eller ngt sånt :-)

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Ack ja.. Jag skrev en gång ett helt amatörmässigt styrprogram i C till en solfångaranläggning, en gammal pc med Linux pch ett reläkort från Kjell och Clas. Det blev aldrig riktigt bra - men var ett kul vinterprojekt... och snygg kod :) Körde i Linux GCC.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

Hehe.

Då är du ju kvalificerad att vara med och skriva i Open-Niva-koden då ;-)

Det kommer bli gcc.

Principen är att hitta på ett "ramverk" eller en API för de funktioner som finns i alla ECU:er och sen skriva varje funktion för sig som då t.ex. läser in ett givarvärde och sedan skriva en huvudrutin som sköter saker och ting.

På det viset skulle samma huvudkod kunna snurra i i princip vilken ECU som helst. Och det vore mycket enklare att göra sina egna tuning-projekt utan att behöva köpa någon halvdassig eftermarknadsprodukt som t.ex. MegaSquirt.

/M
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

En cool grej som jag skulle vilja lägga in i koden isåfall. Just för Nivan, skulle vara en ratt för att ställa tomgången. Jäkligt praktiskt vid terrängkörning :-). Förmodligen ganska enkelt också, det finns lediga ingångar på ECU'n man skulle kunna använda.

Men sånt här tar för mycket tid. :-(
Åtminstone om man jobbar själv.

/M
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Larsson »

Fan vad ni är duktiga grabbar.......

Själv kan man bara bocka järnbitar och bränna ihop dem med svetsen... :D
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

Vänta med berömmet tills nåt faktiskt fungerar :-)

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Jaha, Markus... :roll: Håller på och mäter igen nu. Biltemas signaljord är INTE flytande - där finns en resistans på 3 Mohm mellan grå ledare och jord. Den svarta signalledaren är däremot heldöd mot jord - precis som den skall i kallt tillstånd

Skall mäta vidare.. har inte fått min polska än...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Liffride »

Att ohm-mäta en lambda kan vad jag har
förstått ta död på den om det vill sig illa.
Ska tydligen vara oerhört känsliga,
dom små liven.

Men kan du kolla om den funkar?
tillexempel mäta spänningen med motor igång o sen rycka en vakuumslang till trottelhus för att få den att gå snålt-
och kolla om spänningen sjunker ner mot 0.2 volt.


Mvh
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Den lille rackarn lever, den lämnar 0,9 volt på tomgång. Problemet är att ECUn och den inte vill prata.. ECU hävdar att O2-voltage är 0,448volt, vilket kan vara en "förspänning" enligt vissa. Det finns en spänning från ECU - men f-n vet hur det hänger ihop - den är 0,6 volt

Jag har nu testat med ett litet 1,5 volts batteri, i serie med ett 1000 ohms motstånd, lite olika tester. Det som vi tror är signal och signaljord på ECUn reagerar inte på batteriet. Den enda reaktion jag kan få är om jag jordar den brunvita (+1,5 volt från ECU) över motståndet så dippar mätvärdet från 0,448 till ca o,2 under nån tiondels sekund.

Den andra ledaren, som vi tror är signaljord (+0,9 volt från ECU) påverkar inte O2-mätvärdet alls, vad jag än gör.

Har labbat med batteriet på olika sätt, mellan jord och de två ledarna, men inget mer än ovanstående...

Är min ECU rökt? Jag får ju lite respons, trots allt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Uschiamej... rörigt är det...

Bild

Sitter och söker på EFI-sajten Markus hittade... klokare blir man - inte... Dessa Lambdorna är ju inritade som variabla motstånd??
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Och så här ser det ut på en Vette:

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Liffride »

testa att utveckla batteri-idén lite-
byt ut ditt motstånd mot ett ställbart. en vridpot av lämplig storlek(orkar inte räkna på värdet).
om du kopplar batteriet över ändarna på kolbanan så kan du ju variera spänningen ut från det tredje stiftet.
koppla jord( D6?) mot minus på batteriet såklart.
på så sett kan du ju få en spänning som beter mer likt lambdas spänning som du kan variera mellan 200 o 800 mv.
har du testat rakt på ecun, innan några skarvar?

hoppas det går att förstå hur jag menar, kändes knepigt att uttrycka sig idag.

Sen angående lambdan-

lämnar den någonsin en lägre spänning än 0,9 volt?
om den inte gör det kan den ju vara paj ändå.

Det var det jag menade om du kanske kan få motorn att gå snålt genom att rycka en av vaakum slangarna,
då borde utsignalen från lambdan genast sjunka.

Men såklart så spelar det ingen större roll om ECU:n ändå inte vill prata...

Mvh
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Tack vare CRB247 i Kanada har vi nu lite mer info...

Bild

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

..och här hade vi boven. Originalambdan hade en jordning till gods som saknades på Biltemasonden. Med hjälp av att jorda den signaljorden med en extra ledare fungerar allting helt plötsligt. Så enkelt, när man får en ritning.

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Larsson »

Härligt!

Visst är det kul när man tillslut lyckas hitta felet........
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Skriv svar