Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ranger
Inlägg: 195
Blev medlem: 14 nov 2008 00:03
Ort: Ronneby

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ranger »

Bygger ett fäste till något ?
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Liffride skrev:VSS moddning?

Från hastighetswire för att kunna placera den på ett mindre utsatt ställe?
Jo - visst är det VSS (Vehicle Speed Sensor) som skall flyttas. F-lådan till TBI har dubbla hastighetsmätaruttag, varav ett går till hastighetsmätaren och i det andra sitter VSS inskuvad.

Bild

Detta är dock en ganska utsatt placering, och det taskiga kablaget och kopplingsstycket gör inte saken roligare. VSS och dess kablage är ökänd för att kunna orskaka (i och för sig harmlösa) CE-blink, vilket dock har den nackdelen att du inte ser om, det kommer ytterligare fel. Planen är alltså att dra ytterligare en hastighetsmätarvajer från lådan där den extra "driver" VSS som då kan sitta inne i bilen, skyddad från väder och vind (och granstubbar och dynga)

Jag har slaktat -97:ans hastighetsmätare och kommer att använda dess bakgavel. För övrigt blir det en spikvinkel, en liten bit gummislang och nån sorts klammer. Återkommer med detaljer.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

Det låter lite onödigt tycker jag...

Har du provat skruva loss locket bak på sensorn?

Hur ser hastighetsmätarfästet ut under panelen. Är inte det samma gänga som på växellådan. I så fall är det ju bara att skruva in sensorn mellan hastighetsmätaren och vanliga wiren. En annan möjlighet är att ha en kort wire från växellådan in i kupén, sensor, och sen fortsätta till hastighetsmätaren.

De GM-programvaror jag har kollat i bryr sig egentligen inte om VAD sensorn visar, de använder den bara för att avgöra om bilen rullar eller ej. Jag tror det är för att veta om det går bra att helt stänga insprutet vid motorbromsning.

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Markus Almroth skrev:Det låter lite onödigt tycker jag...

Har du provat skruva loss locket bak på sensorn?

Hur ser hastighetsmätarfästet ut under panelen. Är inte det samma gänga som på växellådan.
Onödigt: Ja

Provat skruva loss locket: JA

Samma gänga: Nej

Tänkte med ett tag att "länka vidare" men det blir inge bra på grund av olika gängor, detta var enklare. Sen tror jag precis som du att givaren inte har så stor betydelse, men den tänder CE om den inte lämnar signal som den skall..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

VAd jag inte fattar är varför i helskotta de har TVÅ drev, när det går utmärkt att sätta givaren emellan!!! Måste kosta massor med rubel i onödan.

Det måste vara den dummaste grej jag sett (förutom placeringen av reglaget till bakluckan på Niva).

Kan NÅGON förklara för mig varför handtaget sitter som ett dörrhandtag i baksätet!? Har alla ryssar en liten tjänsteperson som öppnar bakluckan åt dem på kommando?

Har det ngt att göra med svartförsäljning av bensin under skumma viadukter i Moskva? Är KGB inblandat!?

Jag letade LÄÄÄÄÄNGE efter den där jäkeln innan jag hittade den :-D

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Hela Niva "typ 2" är väl lite so-so... Jänkarna pytsade ju in pengar i fabriken och "tyckte" säkert ett och annat. Instrumentering, prylfack, bakluckan, defroster, tygklädsel. Förbättringar? Det är jag inte säker på... Sen vad de hittade på med plåt- och lackhanteringen vet jag inte - men kvalitén blev minst sagt ojämn efter -05. Rykten säger att jänkarnas produktionsstyrning fick som resultat att tiotusentals karosser lagrades obehandlade utomus i månader och att när de väl kom till lackering var de röda av rost. F-n trot...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Containerdykare? Moi? Skulle jag aldrig medge... men det låg nått spännande i elektronikskrot på jobbet häromdan.

Bild
---elektronikskåp i aluminium.. med fartränder och allt...

Bild
...med plintar och grejor...

Bild
Här kan man nog trycka ner ECU:n, och lite till...

Bild
..och storleken är nästan exakt som "handskhyllan"

Fördelen med detta är ( enligt mitt synsätt) att jag kan göra mycket av jobbet på arbetsbänken, trycka in så mycket som möjligt i boxen, som reläer och säkringar mm och därefter tjonga in hela paketet i under handskfacket. Inte så mycket krypande och förhoppningsvis lättare att felsöka.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Larsson »

Cooolt.....ser ju ut som en riktig "Hårdrocks förstärkare" på minst 6 miljoner watt!

Det blir nog bra det där.......

Har du tänkt göra nått slags gångjärn på den så att den går att vinkla ner lite för ev felsökning?
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Jag monterar den med "luckan" nedåt och istället för hyllan under handskfacket, dikt an mot handskfackets undersida. Då kan jag komma åt diagnosporten och kolla lite genom att fälla ner luckan. Behövs det mer jobb är det tänkt att hela boxen skall kunna "pluggas loss".
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Larsson »

Aha.....smart!
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

..men förhoppningsvis är det "mount and forget" - även om jag inte riktigt tror på det...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Senihol »

Jag skulle sätta diagnosuttaget lättillgängligt på utsidan av lådan. Då behöver man inte öppna lådan för att kolla eventuella felkoder, eller för att plugga in laptopen.
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Jo, du tänker nog rätt, Niklas. Tyvärr blir där liksom inget bra ställe att sätta uttaget på, i alla fall som jag bedömer det nu. Lådan sitter med skohornsprecision. Översidan är kloss intill handskfacket. Undersidan är alldeles för nära kängorna på vinschslaven, och sidorna syns inte.

Tanken är att man genom att gänga upp en liten skruv skall kunna fälla ner locket och på insidan skall då diagnosuttaget och en massa blinkande dioder och räkneverk med röda lysande sifforr som räknar ner sitta. Öppnar man locket skall en inspelad röst med James Earl Jones säga: Selfdestructing sequence initiated. Remaining time: One point 30 minutes. Och så vidare... :mrgreen:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

Löjligt nog är det där tramset fullt genomförbart med originalstyrdonet :-) Det finns minne över i programvaran och lediga pinnar också som man kan använda hehehe.

Men jag tror inte cpu-prestandan räcker till att köra bilen samtidigt dock :-)

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Dåså kan vi jobba vidare!

Bild
Packningar till främre transmission, bakre packboxkåpa, fram och bakre vevaxelpackboxar, ventilkåpa, oljesump och gren- och insugningsrör. Även halvmånarna i en liten påse och en CTS.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar