Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
På min är det också mekanisk fläkt... och det är inte förberett för elektronisk snurra. hmmm...
Undrar när dom började med det?
Ahlberg- Toppen om du hittar vilken pinne som styr relät för fläkt, den funktionen borde ju finnas i våra ecu:er med...
Konstigt att det inte är dokumenterat någonstans... det här måste grävas i!
Undrar när dom började med det?
Ahlberg- Toppen om du hittar vilken pinne som styr relät för fläkt, den funktionen borde ju finnas i våra ecu:er med...
Konstigt att det inte är dokumenterat någonstans... det här måste grävas i!
/Liffride
Lada Niva -95 TBI
Lada Niva -95 TBI
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Då var fördelningslådan och kardanerna ute, och växellådan står på tur. Konstaterade när jag låg där under bilen att det smådroppade lite lätt från framkanten på motorn. Kylvatten. Lite skumt, kylaren var bara något år gammal. Lossade den i alla fall för undersökning senare. Tappade ut vattnet från motorn.
In under bilen igen förberedde lite för att ta ut växellådan. Extraktorröret lossades och jag konstaterade även att de bakre delarna av avgaset var hemmabyggda, men användbara. Bort med slavcylindern och nu var det ju lite spännande hur det skulle se ut om man lossade damasken till kopplingsarmen. Försiktigt pillade jag bort damasken och beväpnad med en ficklampa lyste jag försiktigt in i kopplingskåpan. Skulle det sitta ett monster där i form av ett skurit, brunnet urtrampningslager? ... ... Nej - det såg normal ut. Skumt. Kunde bilskojaren som Dr Vogel anlitat haft rätt?
Försiktigt med skruvmejsel tryckte jag på kopplingen genom hålet - "kdump". Det skall inte låta "kdump" när man trycker på en koppling. Hasade ut från underredet och fram i nosen där kylaren lämnat ett stort hål efter sig. Tog tag i vevaxelns remskiva och ryckte lite fram och tillbaka. "kdump-kdump". Glapp. Mätbart med indikatorklocka? Nej, för mycket glapp. Skjutmått? Möjligen. Tumstock? Ett bra val!
Mellan 2-3 mm glapp axiellt i veven alltså. Men motorjäveln går hur fint som helst, tills man rör kopplingen. Vad göra? Man är en handlingens man, så jag har bestämt att ta med en flaska Islay whisky och ett glas, sätta mig i förarsätet på Den Döda och meditera tills den stora mekarguden talar till mig.
Får jag gissa blir det nog ramlagerbyte.
J-a tur att jag inte kollade på detta innan jag körde från Stockholm - hade nog inte våga köra 590 km med det glappet.
In under bilen igen förberedde lite för att ta ut växellådan. Extraktorröret lossades och jag konstaterade även att de bakre delarna av avgaset var hemmabyggda, men användbara. Bort med slavcylindern och nu var det ju lite spännande hur det skulle se ut om man lossade damasken till kopplingsarmen. Försiktigt pillade jag bort damasken och beväpnad med en ficklampa lyste jag försiktigt in i kopplingskåpan. Skulle det sitta ett monster där i form av ett skurit, brunnet urtrampningslager? ... ... Nej - det såg normal ut. Skumt. Kunde bilskojaren som Dr Vogel anlitat haft rätt?
Försiktigt med skruvmejsel tryckte jag på kopplingen genom hålet - "kdump". Det skall inte låta "kdump" när man trycker på en koppling. Hasade ut från underredet och fram i nosen där kylaren lämnat ett stort hål efter sig. Tog tag i vevaxelns remskiva och ryckte lite fram och tillbaka. "kdump-kdump". Glapp. Mätbart med indikatorklocka? Nej, för mycket glapp. Skjutmått? Möjligen. Tumstock? Ett bra val!
Mellan 2-3 mm glapp axiellt i veven alltså. Men motorjäveln går hur fint som helst, tills man rör kopplingen. Vad göra? Man är en handlingens man, så jag har bestämt att ta med en flaska Islay whisky och ett glas, sätta mig i förarsätet på Den Döda och meditera tills den stora mekarguden talar till mig.
Får jag gissa blir det nog ramlagerbyte.
J-a tur att jag inte kollade på detta innan jag körde från Stockholm - hade nog inte våga köra 590 km med det glappet.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Axial glappet kan bero på att "halvmåne lagren" är slitna.....
Jag vet ...det låter som taget ur en Sci-Fi film....men det sitter faktiskt 2st halmåne formade glidlager på var sin sida om den sista lagerbocken på vevaxeln (närmast svänghjulet)
Kanske bara dessa som behöver bytas?
Isåfall behöver du bara lossa oljetråget och den bakersta lagerbocken för vevaxeln och byta ut dem till nya (finns även en överdim av dessa)
Jag vet ...det låter som taget ur en Sci-Fi film....men det sitter faktiskt 2st halmåne formade glidlager på var sin sida om den sista lagerbocken på vevaxeln (närmast svänghjulet)
Kanske bara dessa som behöver bytas?
Isåfall behöver du bara lossa oljetråget och den bakersta lagerbocken för vevaxeln och byta ut dem till nya (finns även en överdim av dessa)
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Blev ingen whisky - blev mer arbete i stället..
Jag satsar på halvmånarna och att byta packboxar i båda ändar - den går ju fint för övrigt.
Nåväl lite bilder:
Den berömda lilla kabeln till solernoiden som man aldrig får på om man tar av den.
Växellådan ute och en ny fin koppling dyker upp.
Växellådor
Vy över ormbo
Ormbo runt batteri - två grövre ledare går till ECU
Lite slangar - gäller att komma ihåg.
Tändmockajängen
Notera siffror på spolarna
Anslutningar till kolburken
Slang till MAP
Bosch-generator
Samma Boschare
Igen. Eller är det bara Bosch laddningsrelä? Inga märkningar på generatorn
Värmerör
Fiiint med tätningsmassa!!
Insugningsrör borta
Vete f-n vad som hänt runt Lambda-sonden, ser ut om om det är rost eller gjutskägg som kvaddat gälarna! Krasade rejält när jag skruvade ut den.
Vy vänster, lite mer rensat.
Vy höger, nu med GM-kabelstammen frilagd
Här skall den in
..och här kommer den ut.
Kabelstammen!
"intefacet" mot Lada-kablaget. Svartvit till CE-lampan, brun till varvtal, svart-röd till kylfläkt och blå är B+ (osäkrad)
Jag satsar på halvmånarna och att byta packboxar i båda ändar - den går ju fint för övrigt.
Nåväl lite bilder:
Den berömda lilla kabeln till solernoiden som man aldrig får på om man tar av den.
Växellådan ute och en ny fin koppling dyker upp.
Växellådor
Vy över ormbo
Ormbo runt batteri - två grövre ledare går till ECU
Lite slangar - gäller att komma ihåg.
Tändmockajängen
Notera siffror på spolarna
Anslutningar till kolburken
Slang till MAP
Bosch-generator
Samma Boschare
Igen. Eller är det bara Bosch laddningsrelä? Inga märkningar på generatorn
Värmerör
Fiiint med tätningsmassa!!
Insugningsrör borta
Vete f-n vad som hänt runt Lambda-sonden, ser ut om om det är rost eller gjutskägg som kvaddat gälarna! Krasade rejält när jag skruvade ut den.
Vy vänster, lite mer rensat.
Vy höger, nu med GM-kabelstammen frilagd
Här skall den in
..och här kommer den ut.
Kabelstammen!
"intefacet" mot Lada-kablaget. Svartvit till CE-lampan, brun till varvtal, svart-röd till kylfläkt och blå är B+ (osäkrad)
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Jodå , det är en Boschgenerator.......
Lite nyfiken på vilken det är.... nummret sitter på en klisterlapp och försvinner lätt...
Är det slipat på öronen? Är fästet original?
Tänkte nämligen själv sätta en Boschare på min.....
MVH Micke
Lite nyfiken på vilken det är.... nummret sitter på en klisterlapp och försvinner lätt...
Är det slipat på öronen? Är fästet original?
Tänkte nämligen själv sätta en Boschare på min.....
MVH Micke
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Trevligt å se att det blir någonting "vettigt" av min gamla bil. Var ett tag sedan den var i min ägo iofs. Men på den tiden kördes den 12 mil om dagen ungefär, vilket också blev anledningen till att den försvann
Det enda som är anmärkningsvärt ifrån min tid var att växellådsoljebytet blev enbart oljepåfyllning istället. Snustorrt var det inne i lådan. Kopplingen var halvslut så nästkommande ägare skiftade den.
Stereon installerades, då med "lite" mer grejor än vad som satt på vid försäljningen. Folk tittade väldigt mycket när det kom en vibrerande och dunkande lada åkandes på vägarna.
Inköpet var en rolig historia, lånade ett släp och lastade in lillebrorsan och stack iväg 15 mil upp emot skövdetrakten. Bilen hade ett fast pris 5000kr.
Visserligen såg den inte bra ut, inte ens på den tiden. Men motor, låda och bromsar var vettiga så det blev en affär. När vi skulle göra upp så frågade jag efter närmsta väg till en bankomat. Sa som det var att jag har bara 4000kr påmig och måste ta ut sista tusenlappen.
Då såg farbrorn entusiasmen i denna 19årings ögon, så han sa: Lovar du att köra i skogen med bilen så får du den för 4000kr.
Innan jag blir för nostalgisk så avslutar jag detta inlägg med en bild ifrån bilen på "gamla goda tiden".
Det enda som är anmärkningsvärt ifrån min tid var att växellådsoljebytet blev enbart oljepåfyllning istället. Snustorrt var det inne i lådan. Kopplingen var halvslut så nästkommande ägare skiftade den.
Stereon installerades, då med "lite" mer grejor än vad som satt på vid försäljningen. Folk tittade väldigt mycket när det kom en vibrerande och dunkande lada åkandes på vägarna.
Inköpet var en rolig historia, lånade ett släp och lastade in lillebrorsan och stack iväg 15 mil upp emot skövdetrakten. Bilen hade ett fast pris 5000kr.
Visserligen såg den inte bra ut, inte ens på den tiden. Men motor, låda och bromsar var vettiga så det blev en affär. När vi skulle göra upp så frågade jag efter närmsta väg till en bankomat. Sa som det var att jag har bara 4000kr påmig och måste ta ut sista tusenlappen.
Då såg farbrorn entusiasmen i denna 19årings ögon, så han sa: Lovar du att köra i skogen med bilen så får du den för 4000kr.
Innan jag blir för nostalgisk så avslutar jag detta inlägg med en bild ifrån bilen på "gamla goda tiden".
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
ERnsT: Kul med lite historik - det är nästan man får lite dåligt samvete när den nu går till slakt. Men man får väl se det som att något lever vidare ändå... "Hjärtat" kommer ju att pumpa på ett tag till. När sålde du den till Emil?
NivaMicke: Skall mäta generatorn under dagen!
NivaMicke: Skall mäta generatorn under dagen!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Då har motorn tagits ur:
Har inte mätt generatorfästena... än.
Har inte mätt generatorfästena... än.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Generatorn ser ut som en biltema.
Fast med Bosch kol i.
Dom säljer ju "Bosch kopior".
Fast med Bosch kol i.
Dom säljer ju "Bosch kopior".
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Men.......gröna gräsmattor och solsken....är det detdär ni kallar vinter?
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Lyfte ur tanken nyss:
För att jag skall komma ihåg hur det satt: Två tunna plastslangar från VoH-sidan går till de två nedre ingångarna på "catch-tanken". Den övre anslutningen från catchtanken leder till ett T-stycke som dels går via en svart plastgrunka till luftningen i tankluckan, dels via rundslagningsventilen och vacuum-ventilen går via textilklädd gummislang till plåtröret vid kardantunneln för att så småningom landa i kolburken.
Under tanken:
Funderar lite på att kalla in en arkeolog eller paleontolog, vem vet vad som kan döljas i bottensedimenten... dinosaurieskelett? Den här kärran har varit på djupt vatten!
För att jag skall komma ihåg hur det satt: Två tunna plastslangar från VoH-sidan går till de två nedre ingångarna på "catch-tanken". Den övre anslutningen från catchtanken leder till ett T-stycke som dels går via en svart plastgrunka till luftningen i tankluckan, dels via rundslagningsventilen och vacuum-ventilen går via textilklädd gummislang till plåtröret vid kardantunneln för att så småningom landa i kolburken.
Under tanken:
Funderar lite på att kalla in en arkeolog eller paleontolog, vem vet vad som kan döljas i bottensedimenten... dinosaurieskelett? Den här kärran har varit på djupt vatten!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Vafalls! Grodätarstyrsnäcka?? Med 20 mm ingående axel, Ranger...
Nånting ser annorlunda ut här... måste jämföra med "gamm-nivan" - sen..
Snacka om kulturkrock. Här har man skrynklat ihop Lada-kablaget, inklusive gummimuffar och skarvat på GM-pryttlarna. Tydligen är tankmätaren avstämd till att funka med Lada-instrumentet. Vackert är det inte, i alla fall...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Hittade en halvljusautomatik, nån som är bekant med modellen?
Verkar inte göra mycket mer än att tända ljuset när man slår på tändingen? Eller finns det mer funktioner?
Snart är det fyrverkeridags - här har det redan smält..
Kretsen till laddningsreläet...
Och till sist, "ombyggnadssatsen" insprutartank med pump:
Men är det bara jag som jobbar i helgen??? Ligger ni andra på soffelocket? Senhol har varit flitig i alla fall - heder åt en sådan karl!
Verkar inte göra mycket mer än att tända ljuset när man slår på tändingen? Eller finns det mer funktioner?
Snart är det fyrverkeridags - här har det redan smält..
Kretsen till laddningsreläet...
Och till sist, "ombyggnadssatsen" insprutartank med pump:
Men är det bara jag som jobbar i helgen??? Ligger ni andra på soffelocket? Senhol har varit flitig i alla fall - heder åt en sådan karl!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Nädå...jag jobbar oxå
Håller på att montera bensinvärmare i Ladan...lägger upp lite bilder vid tillfälle....
Håller på att montera bensinvärmare i Ladan...lägger upp lite bilder vid tillfälle....
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
-
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
- Ort: Sundsvall
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Jag är född och både uppväxt och fastväxt på sofflocket!ahlberg skrev:Men är det bara jag som jobbar i helgen??? Ligger ni andra på soffelocket?
Tur ni andra jobbar, så man har något att kika på!
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"