Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

Elfa Hehe.

Det är bara en enda krets. OP-förstärkare finns det hur många varianter som helst av. Jag skulle tro att en billig skulle duga i det här fallet.

I princip så funkar det så att man gör en återkoppling av utgången till en av ingångarna på OP-förstärkaren. På det viset kommer den alltid att reglera sig till samma spänning som den andra ingången. Nu kommer jag inte på rak arm ihåg vilken det blir, men det är inte så lurigt att luska ut. (obs. jag är INTE ngn elektronikexpert).

Men kolla i Elfas informationsblad. Jag skulle tro att det finns exempel på buffertsteg där!

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Markus Almroth skrev:. (obs. jag är INTE ngn elektronikexpert).

/M
Vill nog hävda motsatsen... Tack för tipsen. Har beställt en orginalare, men kan man få liv i Biltema med hjälp av en mickapär från ELFa för en tia så vore det ju kul!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

En tia är nog högt räknat hehe.

Jag har KOMPISAR som är elektronikexperter. Jag brukar fråga dem..

Jag kan dock ta åt mig äran av att i huvudsak begripa vad de som vet vad de talar om säger. Det är räcker långt för mig :-)

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Kan det vara så här enkelt? Bild

Hittade denna på nätet..

Det knepiga är ju att signaljord på Lamdan inte är samma som bilens jord... hmmm...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

Det är ju bara att montera in OP'n i styrdonet. Då har du ju både matning och alltihop plus kapsling :-D

(smältlim är bra)

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

"bara" vara det ja.... :cry:

Du menar jag skall hitta rätt ställe där inne? Hade jorden varit gemensam så kanske...

Just nu jagar jag AC/Delco/Delphi modell AFS97 - det är en sån som suttit i från början.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

Signaljorden inne i styrdonet är ju gemensam. Det är i stort sett alltid de stora metallområdena på kretskortet. Matning kan du ta från vilken krets som helst, kolla i databladet vilken pinne det är bara. Ett annat välkänt partytrick är att löda matnings och jordpinnarna ovanpå en befintlig krets, det brukar vara samma nämligen. Då är den ganska säkert monterad också. och så böjer man ut de ben man skall använd och löder med fina "virtrådar".

"rätt ställe" är varsomhelst där du inte behöver dra så långa sladdar. :-)

Vilka pinnar det är på styrdonskontakten är ju lätt att luska ut. Sen kapar du bara kopparbanan med ett lämpligt rakblad och sätter OP'n emellan.

Skulle vara kul om det gick att få det att funka. Jag skall höra med en som faktiskt VET hur det där funkar. Det är ju inte omöjligt att det går att trimma styrdonet så det funkar också.

/M
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

Det är nog ingen idé att du letar ny lambdasond, det är ngt annat fel.

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Man lär så länge man lever... När jag kommer hem igen skall jag testa om Biltema-sonden verkligen har "flytande signaljord" - det mätte jag aldrig. Enligt flera experter skall det funka med Biltemasonden - men samtidigt ser jag ju på flera ställen på nätet att man inte lyckats med universal-lambdorna. Tänkte faktiskt testa med ett 1,5volt batteri med ett 1 KOhms motstånd ute vid kopplingsstycket så att verkligen ECUn läser från ingången - det borde väl vara ofarligt? Då får jag ju kvitto på att ingången och kablaget är ok.

Som sagt, när jag mäter på lamdan utan att ha den inkopplad visar den 0.9 volt, så visst är den hel - väl?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Det här var ju lite kul.. Hittade en Polsk reservdelskrängare som skyltade med AFS79 på nätet. Orginalgrejor är ju ändå orginal. Slängde i väg ett mail, och:

Hello Mr. M. Ahlberg,
Yes, we have original Delphi AFS79, which we bold from Delphi plant which was bankrupted. I can offer you for 25,00 Euro plus 24,00 Euro by cheapest parcel service.
We can also supply you for Lada Niva following parts: ignition module set, idle air control valve 17159600, injector TBI, throttle position sensor 17106682, fuel pumps 6444950. If you will need some more please, let me know.
Please, pay us via www.dotpay.pl using our customer number XXXXX total amount 49,00 Euro. We will ship you immediately, just send us your address.
Best regards
Bogdan Dabrowski
phone: +48 85 6623092
fax: +48 85 6623091
mobile: +48 606 30 90 30
CARDO SP.J.
Bialystok, Poland
ul.I armii WP 2
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

Intressant :-)

Att prova med ett batteri är en bra idé.

Jag har kollat litegrann och det är helt riktigt att du skall ha 1,5V på signalledningen till lambdan från styrdonet.

Det läggs nämligen på en 5V spänning på signalen via en skyddsdiod. När lambdan börjar fungera, så kommer den dra spänningen ner till 0, eller ner till 0,9-1V. Det är ett sätt för ecm att checka om lambdan finns och fungerar.

En klassiker i lambdasondssammanhang lär för övrigt vara dålig jordning mellan motor, chassi osv. Kolla om du får ngn spänning mellan signaljord, chassijord, motorjord och så vidare. Gör det när du har ordentlig belastning på generatorn.

En annan grej du kan göra är att mäta lambdan vid motorbromsning, då har du ju garanterat mager blandning.

http://www.diy-efi.org/gmecm/
En bra sajt. JAg skall rota lite där, jag har för mig att det finns ett nästan komplett schema på P4:an där.

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Att där är spänning mellan signaljord och motorjord det vet jag, 0,9 volt. Enligt Lasse Larsson på 4x4sweden kallas det "flytande signaljord" och är fullt normalt - jag vet inte. Det skulle vara så just för att eliminera felkällor beroende på dåliga motorflätor mm. Jag lyssnar och lär! 5 volt har jag med läst om - bla på Ford/Bosch-forum. Dock inte på GM. Lite spännande det här...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

Hm. Det där med flytande signaljord är mest för att man inte skall få ström från generatorn genom styrdonet.

Om du har spänning mellan de olika delarna, så försök fixa jordningen. Det skall inte vara någon nämnvärd spänning där. Några tiondels volt kanske. Särskilt om spänningen varierar med belastning på generatorn är det ju lurigt, om inte annat kan du få galvaniska problem :-)

Det blir inte 5V på P4 pga skyddsdioden. Dina 1,5V kan nog stämma rätt bra.

NÄr du provar med ett batteri, försök uppnå precis 1V. Jag misstänker att ECU'n kan tolka lambdan som oansluten annars.

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Tack för all möda du lägger ner på ärendet! Detta är obanad mark för mig - men kul att lära sig! Synd att jag sitter på ett tåg på väg norrut och inte kommer hem förän på torsdag kväll. Blir inge praktiska tester förrän fredag. Får samla på mig kunskap så länge...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar