Sida 1 av 17

Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Postat: 14 dec 2008 17:45
av ahlberg
Så har arbetet med insprutarkonverteringen av min Skräckis börjat så smått. Jag har rullat in Den Döda i källargaraget här hemma för att kunna ägna lite ledigt tid åt förberedelsearbetet. Planen är:

1. Inventera "Den Döda"
2. Demontera insprutningsystemet med kabelsstammar i sin helhet
3. Demontera motor
4. Demontera tank
5. Planera, mät, strukturera transplantationen -

6. Förberered mottagaren PUX (lugnande medicin mm)
7. Avsätt en helg till arbetet.
8. Släng ut skräckismotorn och i med 1,7:an!
9. Montera i nya elstammarna.
10. Sätt i tank med bränslepump.
11. Klart!

Hoppas på mycket stöd, men även satiriska och ironiska kommentarer samt ren skadeglädje emottages tacksamt!

Inventering pågår:

Bild

Bild
Den kallas ibland: The flying toilet - på grund av det dassastolsliknande trottelhuset

Bild

Bild

Bild
MAP Manifold Air-Pressure - tryckgivare insugningsrör

Bild
CTS - står det på denna men är det Coolant Temperatur Sensor?? Skulle kunna vara TPS - Throttle Postition Sensor, verkar ju sitta i änden av gasspällaxeln.

Bild

Bild
Detta är IAC, Idle Air Control valve, tomgångsventilen.

Bild
MAT Manifold Air Temperature, Insugningslufttempgivare..

Bild
Tempgivare till instrumentpanelen

Bild
SC, Crankshaft Sensor Vevaxelgivare

Bild
Octane adjuster - inte röra!

Bild

Bild
Lambda

Bild

Jag har lyckats identifiera det mesta - men vilken är CTS Kylvattentempsensorn?

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Postat: 14 dec 2008 18:06
av Nivanörden
Trodde först att du skulle montera på sprutet på din "gamla" motor... Men du skall alltså skifta motor rakt över? Eller förstår jag dig fel? ("Släng ut skräckismotorn och i med 1,7:an!" tolkar jag som motorbyte..)

MVH/
Håkan den förvirrade

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Postat: 14 dec 2008 18:09
av ahlberg
Nivanörden skrev:Trodde först att du skulle montera på sprutet på din "gamla" motor... Men du skall alltså skifta motor rakt över? Eller förstår jag dig fel? ("Släng ut skräckismotorn och i med 1,7:an!" tolkar jag som motorbyte..)
Japp, jag trodde inte jag skulle hitta en så pass frisk 1,7 att det gick att använda hela motorn, men Den Döda's motor är helt ok! Tar lite olja, men det kan ju vara en skitsak. Så det blir motorbyte!

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Postat: 14 dec 2008 18:13
av Nivanörden
Det är nog mycket smidigare att göra så! Hade för mig du sa att den motorn fått nån "hemsk" diagnos av nån verkstad..? Men den diagnosen kanske var fel?

Drar olja!? Jag hade varit mer orolig om den inte drog olja, hehe.. ;)

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Postat: 14 dec 2008 18:19
av ahlberg
Nivanörden skrev:Hade för mig du sa att den motorn fått nån "hemsk" diagnos av nån verkstad..? Men den diagnosen kanske var fel?
Jo, de påstod den var slut i vev- eller ramlagren - troligen ville de finta Dr Vogel eftersom samma verkstad hade haft inne bilen på grund av oväsen från kopplingen och bytt koppling bara för nått år sen. Nu tog de in bilen igen, bytte koppling och lämnade ut bilen. Inte vid något av tillfällena hade de (troligen) bytt urtrampningslagret - vilket (troligen) har varit det enda allvarligare felet på bilen hela tiden. Dr Vogel, och hans brorsa i Halmstad är tekniskt kunniga - men utan tillgång till till mekarutrymme blir det besvärligt att komma till rätta med sånt här.

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Postat: 14 dec 2008 18:33
av Nivanörden
Okej, det var så det låg till.. Bra för dig, men mindre kul för Dr Vogel.

Hur som helst ska det bli kul att se den här operationen äga rum!

Upptäckt något som du tror kommer ställa till problem?

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Postat: 14 dec 2008 18:45
av ahlberg
Nivanörden skrev:Okej, det var så det låg till.. Bra för dig, men mindre kul för Dr Vogel.

Upptäckt något som du tror kommer ställa till problem?
Dr Vogel fick chansen att ångra sig efter min diagnos. Men, bilen är även rejält angripen av plåtmask - det hade varit ett hästjobb att få den i stridbart skick igen.

Ett mysterium är att det skrikande lager-ljudet kommer även när man bromsar - ibland. Kan ju vara något i pedalstället, men det är skumt. Innan jag börjar plocka isär måste det redas ut - så det inte är någon hund begravd ändå...

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Postat: 14 dec 2008 18:58
av Nivanörden
ahlberg skrev:
Dr Vogel fick chansen att ångra sig efter min diagnos. Men, bilen är även rejält angripen av plåtmask - det hade varit ett hästjobb att få den i stridbart skick igen.

Ett mysterium är att det skrikande lager-ljudet kommer även när man bromsar - ibland. Kan ju vara något i pedalstället, men det är skumt. Innan jag börjar plocka isär måste det redas ut - så det inte är någon hund begravd ändå...
Det är klart, den såg ju inte särskilt fräsch ut i plåten, det kan jag hålla med om. (var inte meningen att få det o låta som du lurat honom, om det gjorde det..)

Låter vettigt att kolla så mycket som möjligt innan operationen påbörjas! Kör hårt!

MVH/
Håkan

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Postat: 14 dec 2008 19:37
av cerber0s
Coolt!

CTS, prova att värma och se om fläktarna går igång (tändning måste vara till). Jag tror att fläktarna är styrda av CTS. Den grejen där du har skrivit "nått är det" är ganska lik Rough Road Sensor på nivor med Bosch-insprut...

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Postat: 14 dec 2008 21:09
av Senihol
CTS sitter på slangen mellan toppen och kylaren, eller rättare sagt på aluminiumhuset. Syns bra på flygfotot (mellan spolarvätskeburken och ventilkåpan).
Insugningstemperatursensorn har jag för mig kallas "Idle Air Temperature Sensor"

Nu är det bara att beställa diagnoskabel och ladda ner EFI live V4 och definitionerna till Nivan så kan Ahlberg också följa sin framfart på datorn! :D

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Postat: 14 dec 2008 21:56
av ahlberg
Några pusselbitar till.. tack Senihol för CTS (men Idle Air Temperature Sensor var nog inte riktigt rätt... ;) )

Bild

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Postat: 14 dec 2008 21:57
av Liffride
Klart mest spännande på länge... :)

Lufttempsensorn kallas MAT eller MATS-
"Manifold Air Temp Sensor" iallafall när det gäller GM... :ugeek:

http://www.obd1.com kan du hitta kablage för ett hyfsat pris- Senihol visst var det där du beställde?

Ang. "octane adjuster"- efter en massa letande på nätet har jag förstått att den är till för att
ställa tändningen senare (0-8 grader) vid behov, men att den bara gör det om man har gm:s diagnos-redskap
inkopplad och inställd i "octane adjust" läge. har man inget diagnosverktyg inkopplat ska man alltså
inte kunna påverka någonting, förutom att få felkoder om den är ställd i ändlägen. om jag förstått det rätt...

Läs mer här http://www.ladausa.net/forum/viewtopic. ... 4&start=15

/Stefan

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Postat: 14 dec 2008 22:15
av Larsson
Jäklar vad ni kan grabbar.......*imponerad*

Snygg "karta" över motorrummet och dess komponenter....Ahlberg.

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Postat: 14 dec 2008 23:06
av ahlberg
Liffride - tackar för länkar. Skall kolla på det ALDL-hembygget Turbo-nutter har på sin hemsida - men det kan bli halvfabrikat i slutänden ändå.

Larsson - tack. Du behöver ju bara klistra in en bild på en stressfläkt på kartan så blir det ju en byggritning även för falukorvens blivande maskinrum! ;)

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Postat: 15 dec 2008 08:28
av Senihol
Liffride skrev:http://www.obd1.com kan du hitta kablage för ett hyfsat pris- Senihol visst var det där du beställde?
Ja, jag har för mig det. Men nu har ju $ gått upp en del, så det är väl lite mer lockande att löda ihop en kabel själv kanske.
Diagnosprogram, officiell hemsida: http://www.efilive.com/
Se där! Ett forum till att hålla ögonen på!