Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Mätte mellan två av polerna i den trepoliga kontakten - där uppförde den sig ok, jämt och fint på ohmskalan. Blev inte klok på vad det tredje stiftet har för uppgift. Och hade lite dåligt tålamod med... lite uppretad från jobbet... skall ta lite mer systematisk felsökning i morrn...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Det är en vanlig vridpot. Ett av stiften är glidskenan, ett är ena änden av kolbanan, och det andra är andra änden av kolbanan.
Man brukar använda dem som spänningsdelare. Alltså man lägger en spänning över hela poten (kolbanan) och tar ut en referensspänning ur glidskenan.
Du skall i princip ha 0 ohm mellan ena stiftet och "mittenstiftet" i ena änden av mätområdet, och 0 ohm mellan mittenstiftet och andra stiftet i andra änden.
Det där låter som om du har övergångsresistans i någon koppling. Antingen direkt i kontakten, eller i ngn plint.
MEN, det kan ju faktiskt OCKSÅ vara programvaran som är lite hippsomhapp.
Om du har tändningen igång så skall du ha 5V över två av stiften, dessa stift bör du inte kortsluta. Prova att kortslut det tredje stiftet mot var och en av de andra två och se om du kommer ner till 0% öppet. Du kan för säkerhets skull använda ett 1k motstånd eller ngt sånt att kortsluta med.
/M
Man brukar använda dem som spänningsdelare. Alltså man lägger en spänning över hela poten (kolbanan) och tar ut en referensspänning ur glidskenan.
Du skall i princip ha 0 ohm mellan ena stiftet och "mittenstiftet" i ena änden av mätområdet, och 0 ohm mellan mittenstiftet och andra stiftet i andra änden.
Det där låter som om du har övergångsresistans i någon koppling. Antingen direkt i kontakten, eller i ngn plint.
MEN, det kan ju faktiskt OCKSÅ vara programvaran som är lite hippsomhapp.
Om du har tändningen igång så skall du ha 5V över två av stiften, dessa stift bör du inte kortsluta. Prova att kortslut det tredje stiftet mot var och en av de andra två och se om du kommer ner till 0% öppet. Du kan för säkerhets skull använda ett 1k motstånd eller ngt sånt att kortsluta med.
/M
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Aha... det stämmer ju med felmeddelandena som pratade om volt hit och dit... skall kolla igen. Tack för förklaringen.
Sen fick jag lite hjälp från lada.co.uk om lambdan - kan vara så att jag kopplat signaljorden till värmejorden...
Sen fick jag lite hjälp från lada.co.uk om lambdan - kan vara så att jag kopplat signaljorden till värmejorden...
Inte dumt att få reda på vad pinnarna heter! Har ingen riktig pin-out på ECUn, bara en ritning.A = pink = D7 = sensor ground
C = br/wh = D6 = sensor input
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Har mätt på min TPS nu. Markus teori stämmer, nästan. Verkar som pinne B går till släpskon och A och C är ändarna på TVÅ banor på kolskenan. Men A går till en ledare som är delad med MAP!?!?
B-A går från 2,6 till 6,7 Kohm när man vrider på gasen
B-C gå från 2,0 till 7,0 när man vrider.
B-pinnen verkar dock matas från ECU med en rosa-svart ledare som även matar CTS. Kan det stämma att man matar in spänning via släpskon och mäter vad som händer i ändrarna på kolskenan?
Lambdan verkar vara rätt inkopplad i maskinrummet- men nu skall jag mäta på plinten i kabyssen
B-A går från 2,6 till 6,7 Kohm när man vrider på gasen
B-C gå från 2,0 till 7,0 när man vrider.
B-pinnen verkar dock matas från ECU med en rosa-svart ledare som även matar CTS. Kan det stämma att man matar in spänning via släpskon och mäter vad som händer i ändrarna på kolskenan?
Lambdan verkar vara rätt inkopplad i maskinrummet- men nu skall jag mäta på plinten i kabyssen
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Just nu vet jag inte riktigt - och har bestämt mig för att skita i bilen resten av dan - men EFI-live tycker nu att jag har gasen i botten hela tiden. TPS voltage ligger på runt 4 volt, ökar lite om jag gasar. Motståndet i givaren är oförändrat, övriga givare verkar visa rimliga värden. Drar jag ur proppen försvinner så klart allt. TPS verkar matas med 5 volt från den grå ledaren som delas med CTS, signal är helblå och går direkt till ECU, rosa/svart vette f-n...
Tror jag skall vara lite skrivbordsmekaniker nu och läsa på lite om hur sensorer arbetar...
Tror jag skall vara lite skrivbordsmekaniker nu och läsa på lite om hur sensorer arbetar...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Den ena ledaren borde vara jordad, den andra +5V.
Det är inget konstigt med att matningen eller jord delas med andra givare. Du har hittat de två stiften som spänningssätter kolbanan om inte resistansen ändras när du vrider på poten.
Hm. Lite lätt konstigt är det iof att den inte verkar vara symmetrisk, så det kan ju vara så att den är kaputnik och att det börjar funka med din nya. I vilket fall törs jag lova att WD40 sabbar en sån där ganska effektivt WD40 lämnar ju en hinna av ngt gojs efter sig. Den är ju helt ok i vissa fall, men inte på vridmotstånd... 5-56 däremot kan funka.
/M
Det är inget konstigt med att matningen eller jord delas med andra givare. Du har hittat de två stiften som spänningssätter kolbanan om inte resistansen ändras när du vrider på poten.
Hm. Lite lätt konstigt är det iof att den inte verkar vara symmetrisk, så det kan ju vara så att den är kaputnik och att det börjar funka med din nya. I vilket fall törs jag lova att WD40 sabbar en sån där ganska effektivt WD40 lämnar ju en hinna av ngt gojs efter sig. Den är ju helt ok i vissa fall, men inte på vridmotstånd... 5-56 däremot kan funka.
/M
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
http://www.autoshop101.com/forms/h33.pdf
Det är möjligt att jag gojsat till den, men den visar ju samma motstånd som tidigare. Men efter att läst beskrivningen klarnade det lite... Det skulle alltså kunna vara på minussidan som det bråkar. Är inte ena änden av kolskenan "jordad" blir det ju hög spänning var man än är med släpskon. Som den gör nu, ju...
Det är möjligt att jag gojsat till den, men den visar ju samma motstånd som tidigare. Men efter att läst beskrivningen klarnade det lite... Det skulle alltså kunna vara på minussidan som det bråkar. Är inte ena änden av kolskenan "jordad" blir det ju hög spänning var man än är med släpskon. Som den gör nu, ju...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Precis.
Dålig jordning är ju dessutom en gammal klassiker i bilsammanhang
/M
Dålig jordning är ju dessutom en gammal klassiker i bilsammanhang
/M
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Såg att jag visst har varit efterfrågad, men jag har tapetserat lite. Och då får man inte surfa. Det har frugan sagt
Jo, min förtändning står också åt h-e och jag har för min att jag t om mailade Gadgetboy för att få reda på om det verkligen skulle vara så. Svaret var nåt i stil med "Nej, men jag har inte fått till det än" och jag har inte brytt mig... Man ser ju ändå förändringen på visarutslaget.
Jo, min förtändning står också åt h-e och jag har för min att jag t om mailade Gadgetboy för att få reda på om det verkligen skulle vara så. Svaret var nåt i stil med "Nej, men jag har inte fått till det än" och jag har inte brytt mig... Man ser ju ändå förändringen på visarutslaget.
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Nu har det äntligen blivit lite tid att mäta på Lambdan.
Jag får fel 13 "Lamba stannar mellan 0,3-0,5 volt trots 1 minut, möjligt avbrott"
Delar på kontaktstycket - mäter direkt mot Lambdan med varm motor igång = 0,9 volt 0 = verkar schysst
Mäter i andra änden av kontaktstycket (delat) - den brun-vita (signaljord???) visar +1,5 volt
Den helrosa (signal??) visar +0,9 volt
En spänning från ECU på 0,6 volt som ligger på Lambdan i serie - som ett seriekopplat batteri??
Så här är det kopplat nu:
Biltema GM LADA
Lambda+ ----------svart------------[--]------------lila--------------[--]--------rosa-----------ECU D7 +0,9 volt
Lambda- ----------grå--------------[--]-------ljusrosa--------------[--]--------brunvit--------ECU D6 +1,5 volt
Värme ---------vit----------------[--]-----------brun--------------[--]--------rosasvart------- IGN
Värme ---------vit----------------[--]-----------brun--------------[--]---------brun-------------Jord
Min nya teori - Lamban är felkopplad - ECU skall lägga på 0,6 volt mot Lambdans pluspol och när Lambda=1, dvs 0,5 volt "motspänning" blir signalspänningen = 0 volt.
Vad säger ni?
Feltexten:
Oxygen sensor output remained at .35-.55 volts for more than one minute after warmup. Possible open circuit.
Den antyder ju att man inleder vid start med en viss spänning och att man förväntar sig att den skall sjunka efter en minut, eller? Hur löser man detta om inte genom att använda sondens utspänning som motspänning? Den bör ju komma ungefär efter en minut.
Så här vill jag nog koppla det:
Biltema GM LADA
Lambda- ----------grå ------------[--]------------lila--------------[--]--------rosa-----------ECU D7 +0,9 volt
Lambda+ ----------svart-----------[--]-------ljusrosa--------------[--]--------brunvit--------ECU D6 +1,5 volt
Värme ---------vit----------------[--]-----------brun--------------[--]--------rosasvart------- IGN
Värme ---------vit----------------[--]-----------brun--------------[--]---------brun-------------Jord
Jag får fel 13 "Lamba stannar mellan 0,3-0,5 volt trots 1 minut, möjligt avbrott"
Delar på kontaktstycket - mäter direkt mot Lambdan med varm motor igång = 0,9 volt 0 = verkar schysst
Mäter i andra änden av kontaktstycket (delat) - den brun-vita (signaljord???) visar +1,5 volt
Den helrosa (signal??) visar +0,9 volt
En spänning från ECU på 0,6 volt som ligger på Lambdan i serie - som ett seriekopplat batteri??
Så här är det kopplat nu:
Biltema GM LADA
Lambda+ ----------svart------------[--]------------lila--------------[--]--------rosa-----------ECU D7 +0,9 volt
Lambda- ----------grå--------------[--]-------ljusrosa--------------[--]--------brunvit--------ECU D6 +1,5 volt
Värme ---------vit----------------[--]-----------brun--------------[--]--------rosasvart------- IGN
Värme ---------vit----------------[--]-----------brun--------------[--]---------brun-------------Jord
Min nya teori - Lamban är felkopplad - ECU skall lägga på 0,6 volt mot Lambdans pluspol och när Lambda=1, dvs 0,5 volt "motspänning" blir signalspänningen = 0 volt.
Vad säger ni?
Feltexten:
Oxygen sensor output remained at .35-.55 volts for more than one minute after warmup. Possible open circuit.
Den antyder ju att man inleder vid start med en viss spänning och att man förväntar sig att den skall sjunka efter en minut, eller? Hur löser man detta om inte genom att använda sondens utspänning som motspänning? Den bör ju komma ungefär efter en minut.
Så här vill jag nog koppla det:
Biltema GM LADA
Lambda- ----------grå ------------[--]------------lila--------------[--]--------rosa-----------ECU D7 +0,9 volt
Lambda+ ----------svart-----------[--]-------ljusrosa--------------[--]--------brunvit--------ECU D6 +1,5 volt
Värme ---------vit----------------[--]-----------brun--------------[--]--------rosasvart------- IGN
Värme ---------vit----------------[--]-----------brun--------------[--]---------brun-------------Jord
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Shit åsso... Nog inget fel på teorin - men det verkar som om Lambdans svaga spänning inte är tillräcklig - det blir ECUns utspänning som visas hela tiden trots att jag nu vänt plus mot plus. Lambdan visar fortfarande 0,9 när den inte är inkopplad - men det "försvinner" när man sätter ihop kontaktstycket.
Förstärkare, kanske??
Här är eländet:
http://www.iftim.cn/EngineSystem/OxygenSensor.htm
Förstärkare, kanske??
Här är eländet:
http://www.iftim.cn/EngineSystem/OxygenSensor.htm
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Kan väl knappast toastat den när den var felkopplad? Utgångarna från ECU till Lambdan måste väl ha höga motstånd?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Jag har hört från andra att biltemas sonder är för "klena" för att driva bosch-boxar i volvo iaf.
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Det låter som om lambdan ger för lite ström helt enkelt...
En buffertförstärkar i form av en OP-förstärkare skulle nog fixa problemet faktiskt.
/M
En buffertförstärkar i form av en OP-förstärkare skulle nog fixa problemet faktiskt.
/M
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Ritning? Byggsats? Elfa?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se