Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Liffride »

På min är det också mekanisk fläkt... och det är inte förberett för elektronisk snurra. hmmm...
Undrar när dom började med det?

Ahlberg- Toppen om du hittar vilken pinne som styr relät för fläkt, den funktionen borde ju finnas i våra ecu:er med...
Konstigt att det inte är dokumenterat någonstans... det här måste grävas i! :)
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Då var fördelningslådan och kardanerna ute, och växellådan står på tur. Konstaterade när jag låg där under bilen att det smådroppade lite lätt från framkanten på motorn. Kylvatten. Lite skumt, kylaren var bara något år gammal. Lossade den i alla fall för undersökning senare. Tappade ut vattnet från motorn.

In under bilen igen förberedde lite för att ta ut växellådan. Extraktorröret lossades och jag konstaterade även att de bakre delarna av avgaset var hemmabyggda, men användbara. Bort med slavcylindern och nu var det ju lite spännande hur det skulle se ut om man lossade damasken till kopplingsarmen. Försiktigt pillade jag bort damasken och beväpnad med en ficklampa lyste jag försiktigt in i kopplingskåpan. Skulle det sitta ett monster där i form av ett skurit, brunnet urtrampningslager? ... ... Nej - det såg normal ut. Skumt. Kunde bilskojaren som Dr Vogel anlitat haft rätt? :evil:

Försiktigt med skruvmejsel tryckte jag på kopplingen genom hålet - "kdump". Det skall inte låta "kdump" när man trycker på en koppling. Hasade ut från underredet och fram i nosen där kylaren lämnat ett stort hål efter sig. Tog tag i vevaxelns remskiva och ryckte lite fram och tillbaka. "kdump-kdump". Glapp. Mätbart med indikatorklocka? Nej, för mycket glapp. Skjutmått? Möjligen. Tumstock? Ett bra val! :mrgreen:

Mellan 2-3 mm glapp axiellt i veven alltså. Men motorjäveln går hur fint som helst, tills man rör kopplingen. Vad göra? Man är en handlingens man, så jag har bestämt att ta med en flaska Islay whisky och ett glas, sätta mig i förarsätet på Den Döda och meditera tills den stora mekarguden talar till mig. :idea:

Får jag gissa blir det nog ramlagerbyte.

J-a tur att jag inte kollade på detta innan jag körde från Stockholm - hade nog inte våga köra 590 km med det glappet. :shock:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Larsson »

Axial glappet kan bero på att "halvmåne lagren" är slitna.....

Jag vet ...det låter som taget ur en Sci-Fi film....men det sitter faktiskt 2st halmåne formade glidlager på var sin sida om den sista lagerbocken på vevaxeln (närmast svänghjulet)

Kanske bara dessa som behöver bytas?

Isåfall behöver du bara lossa oljetråget och den bakersta lagerbocken för vevaxeln och byta ut dem till nya (finns även en överdim av dessa)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Blev ingen whisky - blev mer arbete i stället..

Jag satsar på halvmånarna och att byta packboxar i båda ändar - den går ju fint för övrigt.

Nåväl lite bilder:

Bild
Den berömda lilla kabeln till solernoiden som man aldrig får på om man tar av den.

Bild
Växellådan ute och en ny fin koppling dyker upp.

Bild
Växellådor

Bild
Vy över ormbo

Bild
Ormbo runt batteri - två grövre ledare går till ECU

Bild
Lite slangar - gäller att komma ihåg.

Bild
Tändmockajängen

Bild
Notera siffror på spolarna

Bild
Anslutningar till kolburken

Bild
Slang till MAP

Bild
Bosch-generator

Bild
Samma Boschare

Bild
Igen. Eller är det bara Bosch laddningsrelä? Inga märkningar på generatorn

Bild
Värmerör

Bild
Bild
Fiiint med tätningsmassa!! :evil:

Bild
Insugningsrör borta

Bild
Bild
Bild
Vete f-n vad som hänt runt Lambda-sonden, ser ut om om det är rost eller gjutskägg som kvaddat gälarna! Krasade rejält när jag skruvade ut den.

Bild
Vy vänster, lite mer rensat.

Bild
Vy höger, nu med GM-kabelstammen frilagd

Bild
Här skall den in

Bild
..och här kommer den ut.

Bild
Kabelstammen!

Bild
"intefacet" mot Lada-kablaget. Svartvit till CE-lampan, brun till varvtal, svart-röd till kylfläkt och blå är B+ (osäkrad)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av NivaMicke »

Jodå , det är en Boschgenerator.......
Lite nyfiken på vilken det är.... nummret sitter på en klisterlapp och försvinner lätt...
Är det slipat på öronen? Är fästet original?
Tänkte nämligen själv sätta en Boschare på min.....
MVH Micke
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
ERnsT
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 dec 2008 08:05
Ort: Jönköping

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ERnsT »

Trevligt å se att det blir någonting "vettigt" av min gamla bil. Var ett tag sedan den var i min ägo iofs. Men på den tiden kördes den 12 mil om dagen ungefär, vilket också blev anledningen till att den försvann ;)
Det enda som är anmärkningsvärt ifrån min tid var att växellådsoljebytet blev enbart oljepåfyllning istället. Snustorrt var det inne i lådan. Kopplingen var halvslut så nästkommande ägare skiftade den.
Stereon installerades, då med "lite" mer grejor än vad som satt på vid försäljningen. Folk tittade väldigt mycket när det kom en vibrerande och dunkande lada åkandes på vägarna.
Inköpet var en rolig historia, lånade ett släp och lastade in lillebrorsan och stack iväg 15 mil upp emot skövdetrakten. Bilen hade ett fast pris 5000kr.
Visserligen såg den inte bra ut, inte ens på den tiden. Men motor, låda och bromsar var vettiga så det blev en affär. När vi skulle göra upp så frågade jag efter närmsta väg till en bankomat. Sa som det var att jag har bara 4000kr påmig och måste ta ut sista tusenlappen.
Då såg farbrorn entusiasmen i denna 19årings ögon, så han sa: Lovar du att köra i skogen med bilen så får du den för 4000kr.
Innan jag blir för nostalgisk så avslutar jag detta inlägg med en bild ifrån bilen på "gamla goda tiden".
Bild
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

ERnsT: Kul med lite historik - det är nästan man får lite dåligt samvete när den nu går till slakt. Men man får väl se det som att något lever vidare ändå... "Hjärtat" kommer ju att pumpa på ett tag till. När sålde du den till Emil?

NivaMicke: Skall mäta generatorn under dagen!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Då har motorn tagits ur:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Har inte mätt generatorfästena... än.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Caddyman »

Generatorn ser ut som en biltema.
Fast med Bosch kol i.
Dom säljer ju "Bosch kopior".
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Larsson »

Men.......gröna gräsmattor och solsken....är det detdär ni kallar vinter? :shock:
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Lyfte ur tanken nyss:

Bild
För att jag skall komma ihåg hur det satt: Två tunna plastslangar från VoH-sidan går till de två nedre ingångarna på "catch-tanken". Den övre anslutningen från catchtanken leder till ett T-stycke som dels går via en svart plastgrunka till luftningen i tankluckan, dels via rundslagningsventilen och vacuum-ventilen går via textilklädd gummislang till plåtröret vid kardantunneln för att så småningom landa i kolburken.

Under tanken:

Bild
Funderar lite på att kalla in en arkeolog eller paleontolog, vem vet vad som kan döljas i bottensedimenten... dinosaurieskelett? Den här kärran har varit på djupt vatten!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Bild
Vafalls! Grodätarstyrsnäcka?? Med 20 mm ingående axel, Ranger...

Bild
Nånting ser annorlunda ut här... måste jämföra med "gamm-nivan" - sen..

Bild
Snacka om kulturkrock. Här har man skrynklat ihop Lada-kablaget, inklusive gummimuffar och skarvat på GM-pryttlarna. Tydligen är tankmätaren avstämd till att funka med Lada-instrumentet. Vackert är det inte, i alla fall...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Hittade en halvljusautomatik, nån som är bekant med modellen?

Bild
Bild
Verkar inte göra mycket mer än att tända ljuset när man slår på tändingen? Eller finns det mer funktioner?

Snart är det fyrverkeridags - här har det redan smält.. :mrgreen:

Bild
Bild
Kretsen till laddningsreläet...

Och till sist, "ombyggnadssatsen" insprutartank med pump:
Bild

Men är det bara jag som jobbar i helgen??? Ligger ni andra på soffelocket? Senhol har varit flitig i alla fall - heder åt en sådan karl! :D
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Larsson »

Nädå...jag jobbar oxå ;)

Håller på att montera bensinvärmare i Ladan...lägger upp lite bilder vid tillfälle....
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Christer Nivagorskij »

ahlberg skrev:Men är det bara jag som jobbar i helgen??? Ligger ni andra på soffelocket?
Jag är född och både uppväxt och fastväxt på sofflocket! :lol:
Tur ni andra jobbar, så man har något att kika på! :D
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Skriv svar