Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Så har arbetet med insprutarkonverteringen av min Skräckis börjat så smått. Jag har rullat in Den Döda i källargaraget här hemma för att kunna ägna lite ledigt tid åt förberedelsearbetet. Planen är:
1. Inventera "Den Döda"
2. Demontera insprutningsystemet med kabelsstammar i sin helhet
3. Demontera motor
4. Demontera tank
5. Planera, mät, strukturera transplantationen -
6. Förberered mottagaren PUX (lugnande medicin mm)
7. Avsätt en helg till arbetet.
8. Släng ut skräckismotorn och i med 1,7:an!
9. Montera i nya elstammarna.
10. Sätt i tank med bränslepump.
11. Klart!
Hoppas på mycket stöd, men även satiriska och ironiska kommentarer samt ren skadeglädje emottages tacksamt!
Inventering pågår:
Den kallas ibland: The flying toilet - på grund av det dassastolsliknande trottelhuset
MAP Manifold Air-Pressure - tryckgivare insugningsrör
CTS - står det på denna men är det Coolant Temperatur Sensor?? Skulle kunna vara TPS - Throttle Postition Sensor, verkar ju sitta i änden av gasspällaxeln.
Detta är IAC, Idle Air Control valve, tomgångsventilen.
MAT Manifold Air Temperature, Insugningslufttempgivare..
Tempgivare till instrumentpanelen
SC, Crankshaft Sensor Vevaxelgivare
Octane adjuster - inte röra!
Lambda
Jag har lyckats identifiera det mesta - men vilken är CTS Kylvattentempsensorn?
1. Inventera "Den Döda"
2. Demontera insprutningsystemet med kabelsstammar i sin helhet
3. Demontera motor
4. Demontera tank
5. Planera, mät, strukturera transplantationen -
6. Förberered mottagaren PUX (lugnande medicin mm)
7. Avsätt en helg till arbetet.
8. Släng ut skräckismotorn och i med 1,7:an!
9. Montera i nya elstammarna.
10. Sätt i tank med bränslepump.
11. Klart!
Hoppas på mycket stöd, men även satiriska och ironiska kommentarer samt ren skadeglädje emottages tacksamt!
Inventering pågår:
Den kallas ibland: The flying toilet - på grund av det dassastolsliknande trottelhuset
MAP Manifold Air-Pressure - tryckgivare insugningsrör
CTS - står det på denna men är det Coolant Temperatur Sensor?? Skulle kunna vara TPS - Throttle Postition Sensor, verkar ju sitta i änden av gasspällaxeln.
Detta är IAC, Idle Air Control valve, tomgångsventilen.
MAT Manifold Air Temperature, Insugningslufttempgivare..
Tempgivare till instrumentpanelen
SC, Crankshaft Sensor Vevaxelgivare
Octane adjuster - inte röra!
Lambda
Jag har lyckats identifiera det mesta - men vilken är CTS Kylvattentempsensorn?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Trodde först att du skulle montera på sprutet på din "gamla" motor... Men du skall alltså skifta motor rakt över? Eller förstår jag dig fel? ("Släng ut skräckismotorn och i med 1,7:an!" tolkar jag som motorbyte..)
MVH/
Håkan den förvirrade
MVH/
Håkan den förvirrade
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Japp, jag trodde inte jag skulle hitta en så pass frisk 1,7 att det gick att använda hela motorn, men Den Döda's motor är helt ok! Tar lite olja, men det kan ju vara en skitsak. Så det blir motorbyte!Nivanörden skrev:Trodde först att du skulle montera på sprutet på din "gamla" motor... Men du skall alltså skifta motor rakt över? Eller förstår jag dig fel? ("Släng ut skräckismotorn och i med 1,7:an!" tolkar jag som motorbyte..)
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Det är nog mycket smidigare att göra så! Hade för mig du sa att den motorn fått nån "hemsk" diagnos av nån verkstad..? Men den diagnosen kanske var fel?
Drar olja!? Jag hade varit mer orolig om den inte drog olja, hehe..
Drar olja!? Jag hade varit mer orolig om den inte drog olja, hehe..
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Jo, de påstod den var slut i vev- eller ramlagren - troligen ville de finta Dr Vogel eftersom samma verkstad hade haft inne bilen på grund av oväsen från kopplingen och bytt koppling bara för nått år sen. Nu tog de in bilen igen, bytte koppling och lämnade ut bilen. Inte vid något av tillfällena hade de (troligen) bytt urtrampningslagret - vilket (troligen) har varit det enda allvarligare felet på bilen hela tiden. Dr Vogel, och hans brorsa i Halmstad är tekniskt kunniga - men utan tillgång till till mekarutrymme blir det besvärligt att komma till rätta med sånt här.Nivanörden skrev:Hade för mig du sa att den motorn fått nån "hemsk" diagnos av nån verkstad..? Men den diagnosen kanske var fel?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Okej, det var så det låg till.. Bra för dig, men mindre kul för Dr Vogel.
Hur som helst ska det bli kul att se den här operationen äga rum!
Upptäckt något som du tror kommer ställa till problem?
Hur som helst ska det bli kul att se den här operationen äga rum!
Upptäckt något som du tror kommer ställa till problem?
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Dr Vogel fick chansen att ångra sig efter min diagnos. Men, bilen är även rejält angripen av plåtmask - det hade varit ett hästjobb att få den i stridbart skick igen.Nivanörden skrev:Okej, det var så det låg till.. Bra för dig, men mindre kul för Dr Vogel.
Upptäckt något som du tror kommer ställa till problem?
Ett mysterium är att det skrikande lager-ljudet kommer även när man bromsar - ibland. Kan ju vara något i pedalstället, men det är skumt. Innan jag börjar plocka isär måste det redas ut - så det inte är någon hund begravd ändå...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Det är klart, den såg ju inte särskilt fräsch ut i plåten, det kan jag hålla med om. (var inte meningen att få det o låta som du lurat honom, om det gjorde det..)ahlberg skrev:
Dr Vogel fick chansen att ångra sig efter min diagnos. Men, bilen är även rejält angripen av plåtmask - det hade varit ett hästjobb att få den i stridbart skick igen.
Ett mysterium är att det skrikande lager-ljudet kommer även när man bromsar - ibland. Kan ju vara något i pedalstället, men det är skumt. Innan jag börjar plocka isär måste det redas ut - så det inte är någon hund begravd ändå...
Låter vettigt att kolla så mycket som möjligt innan operationen påbörjas! Kör hårt!
MVH/
Håkan
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Coolt!
CTS, prova att värma och se om fläktarna går igång (tändning måste vara till). Jag tror att fläktarna är styrda av CTS. Den grejen där du har skrivit "nått är det" är ganska lik Rough Road Sensor på nivor med Bosch-insprut...
CTS, prova att värma och se om fläktarna går igång (tändning måste vara till). Jag tror att fläktarna är styrda av CTS. Den grejen där du har skrivit "nått är det" är ganska lik Rough Road Sensor på nivor med Bosch-insprut...
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender
Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
CTS sitter på slangen mellan toppen och kylaren, eller rättare sagt på aluminiumhuset. Syns bra på flygfotot (mellan spolarvätskeburken och ventilkåpan).
Insugningstemperatursensorn har jag för mig kallas "Idle Air Temperature Sensor"
Nu är det bara att beställa diagnoskabel och ladda ner EFI live V4 och definitionerna till Nivan så kan Ahlberg också följa sin framfart på datorn!
Insugningstemperatursensorn har jag för mig kallas "Idle Air Temperature Sensor"
Nu är det bara att beställa diagnoskabel och ladda ner EFI live V4 och definitionerna till Nivan så kan Ahlberg också följa sin framfart på datorn!
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Några pusselbitar till.. tack Senihol för CTS (men Idle Air Temperature Sensor var nog inte riktigt rätt... )
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Klart mest spännande på länge...
Lufttempsensorn kallas MAT eller MATS-
"Manifold Air Temp Sensor" iallafall när det gäller GM...
på http://www.obd1.com kan du hitta kablage för ett hyfsat pris- Senihol visst var det där du beställde?
Ang. "octane adjuster"- efter en massa letande på nätet har jag förstått att den är till för att
ställa tändningen senare (0-8 grader) vid behov, men att den bara gör det om man har gm:s diagnos-redskap
inkopplad och inställd i "octane adjust" läge. har man inget diagnosverktyg inkopplat ska man alltså
inte kunna påverka någonting, förutom att få felkoder om den är ställd i ändlägen. om jag förstått det rätt...
Läs mer här http://www.ladausa.net/forum/viewtopic. ... 4&start=15
/Stefan
Lufttempsensorn kallas MAT eller MATS-
"Manifold Air Temp Sensor" iallafall när det gäller GM...
på http://www.obd1.com kan du hitta kablage för ett hyfsat pris- Senihol visst var det där du beställde?
Ang. "octane adjuster"- efter en massa letande på nätet har jag förstått att den är till för att
ställa tändningen senare (0-8 grader) vid behov, men att den bara gör det om man har gm:s diagnos-redskap
inkopplad och inställd i "octane adjust" läge. har man inget diagnosverktyg inkopplat ska man alltså
inte kunna påverka någonting, förutom att få felkoder om den är ställd i ändlägen. om jag förstått det rätt...
Läs mer här http://www.ladausa.net/forum/viewtopic. ... 4&start=15
/Stefan
/Liffride
Lada Niva -95 TBI
Lada Niva -95 TBI
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Jäklar vad ni kan grabbar.......*imponerad*
Snygg "karta" över motorrummet och dess komponenter....Ahlberg.
Snygg "karta" över motorrummet och dess komponenter....Ahlberg.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Liffride - tackar för länkar. Skall kolla på det ALDL-hembygget Turbo-nutter har på sin hemsida - men det kan bli halvfabrikat i slutänden ändå.
Larsson - tack. Du behöver ju bara klistra in en bild på en stressfläkt på kartan så blir det ju en byggritning även för falukorvens blivande maskinrum!
Larsson - tack. Du behöver ju bara klistra in en bild på en stressfläkt på kartan så blir det ju en byggritning även för falukorvens blivande maskinrum!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Ja, jag har för mig det. Men nu har ju $ gått upp en del, så det är väl lite mer lockande att löda ihop en kabel själv kanske.Liffride skrev: på http://www.obd1.com kan du hitta kablage för ett hyfsat pris- Senihol visst var det där du beställde?
Diagnosprogram, officiell hemsida: http://www.efilive.com/
Se där! Ett forum till att hålla ögonen på!Liffride skrev: Läs mer här http://www.ladausa.net/forum/viewtopic. ... 4&start=15
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...