Expedition Niva 2010

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Användarvisningsbild
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 23:24
Ort: Sandviken

Expedition Niva 2010

Inlägg av hezzin » 01 maj 2010 14:32

Tyckte det vore på sin plats med en ny tråd, eftersom det är dags för lite nytändning vad gäller Niva-säsongen... Efter tre månaders avställning så har jag nu greppat tag i verktygsväskan, köpt lite reservdelar från Tyskland, och börjat skruvandet.
Det som ligger på den akuta att-göra-innan-besiktning-den 13:e-maj-listan är:

*Byta styrleder
*Montera en katalysator
*Montera ny registrerings-skylt fram
*Rostlaga golvet vid främre bakaxel-fästet
*Ta bort winsch och frontbåge
*Montera besiktningsdäcken

Mindre-akut-lista:
*Montera stenkrypar-låda
*Laga trasig winsch
*Montera arbetsbelysning
*massor med små-projekt

Började regna när jag mekade idag, men hann nästan med styrlederna iaf...

Bild

Bild

Köpte ett huv-scoop från Deutschland med:
Bild
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original

Användarvisningsbild
Larsson
Inlägg: 1834
Blev medlem: 11 nov 2008 23:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Expedition Niva 2010

Inlägg av Larsson » 01 maj 2010 15:49

Najs.....
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.

Användarvisningsbild
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 23:24
Ort: Sandviken

Re: Expedition Niva 2010

Inlägg av hezzin » 02 maj 2010 19:12

Bilder brukar uppskattas, så jag tog ett par idag... Har gjort klart styrledsbytet... känns som att man kanske borde göra en proffesionell framvagnsinställning efter detta... Har dessutom bytt fönstervevarna mot dito i metall, monterat bort frontbåge o winsch samt gjort ett tvättäkta bond-lyft inför lagning av fäste för bakaxeln....

Huvscoop monterat:
Bild
Bild

trasigt fäste:
Bild
Bild

Bond-lyft: (ja, jag ska palla upp den bättre innan jag kryper in under :shock: )
Bild
Bild
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original

Användarvisningsbild
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 23:24
Ort: Sandviken

Re: Expedition Niva 2010

Inlägg av hezzin » 13 maj 2010 14:29

*Byta styrleder -check
*Montera en katalysator -check
*Montera ny registrerings-skylt fram -check
*Rostlaga golvet vid främre bakaxel-fästet -check
*Ta bort winsch och frontbåge -check
*Montera besiktningsdäcken -check
*Monterat nya fönstervevar i metall -check

Besiktning om en timme ungefär... Puh.. svettas redan... Detta har skett idag och igår:

Bild
Onödigt tjafs skars bort

Bild
Förberedelser...

Bild
Nytt friskt golv.

Bild
På plats... Ny katalysator kan skymtas med...

Bild
Och besiktningsmannens värsta mardröm, få en kletig hammare :mrgreen:

Bild
Jenna skötte skruvdragaren då vi satte dit nya huvlås, stolt dotter som får hjälpa till med Nivan...

Bild
Bild
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original

Användarvisningsbild
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 22:17
Ort: Sundsvall

Re: Expedition Niva 2010

Inlägg av Christer Nivagorskij » 13 maj 2010 16:07

hezzin skrev:*Rostlaga golvet vid främre bakaxel-fästet -check
Ordentligt avundsjuk! Jag har själv våndats för detta i fyra månader som bilen stått med körförbud. Samt tröskellagning, men det har du ju också fixat. Den blir skitfin din bil! Suck... att tummajäveln ska sitta så jäkla djupt! :|
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"

Användarvisningsbild
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 23:24
Ort: Sandviken

Re: Expedition Niva 2010

Inlägg av hezzin » 13 maj 2010 16:43

Njahapp, det där gick ju sisådär... tre punkter att åtgärda:

*"Bromsverkan ojämn bak"- vette fan vad som är fel... tråk, hatar att laga bromsar.

*"Hög HC-halt tomgång"- oljebyte o nya tändstift kanske ordnar detta...

*"Lastkännande ventil, saknar möjlighet att fungera"-WTF! Vad är detta för pryl, hur fungerar den och vad är den bra för? Den såg EXAKT likadan ut förra året, och då anmärktes det minsann inget på denna... Vad händer om jag tar bort den helt? Är man körd nu eftersom dom nu har märkt att den finns där, OCH, hur fan ska man lyckas laga den?
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original

ahlberg
Inlägg: 5061
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Expedition Niva 2010

Inlägg av ahlberg » 13 maj 2010 19:12

Sätt ditt nya backar och kolla efter oljeslabb från cylle eller lager.

LAstkännande - troligen är stången av. Finns en tråd om att smörja upp ventilen. Stången kan man nog svetsa ihop av något ur skrotlådan.

HC? Hmm... inga CE-blink?
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Användarvisningsbild
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 23:24
Ort: Sandviken

Re: Expedition Niva 2010

Inlägg av hezzin » 13 maj 2010 19:32

Har redan satt dit nya backar :-( Rustade upp cylindrarna samtidigt, dom kärvade som f-n innan...

Inget CE-blink

Finns ingen stång alls... vill inte, buuhuu..
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original

Användarvisningsbild
Larsson
Inlägg: 1834
Blev medlem: 11 nov 2008 23:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Expedition Niva 2010

Inlägg av Larsson » 13 maj 2010 20:07

Tror att bilprovningen är nöjd bara "manöver stången" sitter där den ska....dessa ventiler rostar ihop innan du hinner blinka. :?
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.

Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 22:00
Ort: Sundsvall

Re: Expedition Niva 2010

Inlägg av Markus Almroth » 24 maj 2010 16:01

Borde man inte kunna använda de därna rackarna för att åstadkomma en bromsvågeffekt?

Dra dit en wire och ett manuellt reglage bara.

/M

Arriemöller
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 feb 2010 02:21
Ort: Söderslätt

Re: Expedition Niva 2010

Inlägg av Arriemöller » 24 maj 2010 17:43

Vad är lastkännande ventil för något, och var sitter den?

Möller

Användarvisningsbild
Larsson
Inlägg: 1834
Blev medlem: 11 nov 2008 23:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Expedition Niva 2010

Inlägg av Larsson » 24 maj 2010 22:32

Den sitter baktill ovanför bakaxeln.....är nog bara Nivan som har den.

Tanken är att ventilen ska känna av hur tungt bilen är lastad och reglera bromsverkan till bakhjulen efter det.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.

Användarvisningsbild
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 23:24
Ort: Sandviken

Re: Expedition Niva 2010

Inlägg av hezzin » 24 maj 2010 22:37

Känns som att den där j-a ventilen är det största bekymret för att få den genom besiktningen... Har inte en aning om hur jag ska få tag på nån liknande stång ute i skrotförrådet... köpa en ny ligger inte högt på listan...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original

ahlberg
Inlägg: 5061
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Expedition Niva 2010

Inlägg av ahlberg » 24 maj 2010 23:19

Larsson skrev:Tror att bilprovningen är nöjd bara "manöver stången" sitter där den ska....dessa ventiler rostar ihop innan du hinner blinka. :?
X2 - få dit ett helt stag bara...
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 22:00
Ort: Sundsvall

Re: Expedition Niva 2010

Inlägg av Markus Almroth » 25 maj 2010 12:33

Det kan bli ganska lustiga effekter när de där rackarna rostar ihop också hehe.

Gjorde några fina piruetter i vintras.

/M

Skriv svar