Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Inlägg av Caddyman »

Nu blev suget på att köra niva för stort!
Jag fusklagade kylaren med tenn. :roll:
O det verkar hålla för stunden iaf. :)

Och det verkar som att knutkorset jag bytat, var den största boven i dramat vad det gäller vibrationer.

Sedan har jag även varigt en runda i Hässleholm, o hälsat på Herr Ahlberg.
Med mig därifrån fick jag ett drag till Nivan, o massor av matnyttig info om de här små stridsvagnarna. :D
Det tackar jag för. :P

Nu när kylan kommigt till skåneland, så har tydligen Nivan blivigt förkyld.
För hon bara hostar o står på när man försöker hålla jämn gas.
Tjuvstannar vid stopp gör hon med. :x
Får väl forska i det senare.
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Inlägg av Caddyman »

Nu har jag forskat vidare om varför Bergsgeten Berit nyser o håller på.
Det är ett munstycke som vibrerat loss o rammlat av vid färd. :shock:
Man ska tydligen ha locktite på allt som man vill behålla på dom här bilarna. :?

Om någon har en blandningsskruv för lågvarv liggandes så är jag spekulant. :D

Jaja, igår o ida så har det averkats en 10-12mil.
O det gick iaf bra. (änn så länge) ;)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Inlägg av ahlberg »

Jasså - Berit hade en skruv lös... Det är inget vanligt bekymmer att skruvar skramlar loss. Undantaget växellådans utgående axel. Finns säkert nån barmhärtig samarit som förbarmar sig över din arma Berit.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Inlägg av Caddyman »

Det blev lite småpillande med Berit i Lördags.
En radio som fungerar blev instalerad.
Den snodde jag från Jeepén. :)
O av bara farten tog jag även rattkulan o förarstolen med. :D
Så nu e lilla Berit lyxigare än någonsin tidigare, med elstol o allt. ;)
Bild
En radio som funkar!! Slipper sjunga själv nu. :D
Bild
Svänga snabbt kula e alltid bra.
Bild
Jeep stol som e ställbar åt alla möjliga håll. (eldriven såklart ;) )
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Inlägg av Caddyman »

Tjoho!! :D
Blandningsskruv är monterad, o berit spinner som hon ska igen!!

Tackar så mycket Larsson, för skruven. :D

Har även bytat gummiupphängningarna till avgassystemet ida.
Så nu borde det inte skrammla pga det längre. :)
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Inlägg av Larsson »

Åhåå.....gick det så fort att komma fram.

Låter bra att bilen funkar som den ska igen...... ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Inlägg av Caddyman »

Nu när Berit går som hon ska igen, så var det dags att testa terrängegenskaperna på riktigt för första gången.
De flesta inblandade blev faktiskt riktigt imponerade av lilla Berit. :P
Jag fick tillomed hjälpa till att dra upp en Jeep och en Rocky.
Den enda fadäsen var när jag råkade bränna rakt in i ett träd, o skrotade ett extraljus. :x

Här är lite bilder på min fastkörning iaf.
Bild
Bild
Bild
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Inlägg av Caddyman »

Nu var det länge sedan man skrev något här.

Jag o Berit har varigt ute på äventyr igen.
O det gick precis som förra gången, inte riktigt så som jag tänkt mig. :D
Bild
Bild
Bild
Bild

Efter den här övningen,så kom vi fram till att Jeepen får låna ut sina däck till lillan.
Men det var inte så lätt det heller.
För dom fick inte riktigt plats. :cry:
Det gick bara att rulla rakt fram med dom.
O det har man ju ingen större nytta av. :D
Så det blev till att bygga om lite, för frigångens skull.

Så här blev det iaf.
Bild

O här är lite bilder på svets jobb o förstärkningar.
Bild
Bild
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Inlägg av Caddyman »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu ska jag bara hitta lämpliga skärmbreddare.
För hjulen sticker ut ca 5cm utanför karossen. :?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Inlägg av ahlberg »

Sedärja... Ser ju fint ut! Undrade lite vart du tagit vägen... Markaryd den 22e?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Inlägg av Caddyman »

ahlberg skrev:Sedärja... Ser ju fint ut! Undrade lite vart du tagit vägen... Markaryd den 22e?
He he he... :)
Lilla Berit är bara en bisyssla.
Som du vet så har jag många andra projekt med. ;)

Den helgen så ska vi till High Chaparral o titta/köra.
Det får man ju inte missa. :D
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Inlägg av Christer Nivagorskij »

Härligt jobbat! Och vilken kylarprydnad du fixat. Den där lurviga saken måste bli rejält skitig på dina bilturer. :lol:

Vad har du använt för tjocklek på plåten som du lagat under bilen?
Jag skulle också behöva förstärka infästningen till det där staget till bakaxeln.
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Inlägg av Caddyman »

Christer Nivagorskij skrev:Härligt jobbat! Och vilken kylarprydnad du fixat. Den där lurviga saken måste bli rejält skitig på dina bilturer. :lol:

Vad har du använt för tjocklek på plåten som du lagat under bilen?
Jag skulle också behöva förstärka infästningen till det där staget till bakaxeln.
Ja det går inte ens gå utanför dörren, för då har man kisen springandes runt fötterna på en.
Fast när man startar vinkelslipen så sticker han. :)
Men så fort den stängs av så är han tillbaka igen. :)

Till bakaxelinfästningen så har jag använt tubrör 50x100-3mm som jag delade på längs, så det blev 2 bitar av dem.
Detta är samma som jag gjorde trösklarna av.
Till resten av allt svetsande så är det blandat material från 1mm till 2mm.
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Inlägg av Caddyman »

Hejsan hejsan!

Nu var det ett tag sedan man var aktiv. :oops:

Men nu har jag fått lite tid att leka med Berit igen.
Så det blev en återupplivning från vinterdvalan.
Detta firades med ny olja lite luft i däcken ladda batteriet o ett nytt lock till styrväxeln.
Sen var vi redo för att missbruka allemansrätten igen. ;)

Det gick ganska bra tills jag lyckades få henne att studsa upp i luften o baklänges ner för en "ganska" brant sluttning, o där fick 31"orna fäste igen.
Så det hela slutade med en kass bakaxel. :cry:

Så nu behöver jag en axel till henne.
Någon som har en kanske?

//Henke.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Min första Niva. (o allt vad det innebär)

Inlägg av Larsson »

Är nog bara en drivaxel som gått av?

Då behöver du bara byta den (och inte hela bakaxeln)..........
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Skriv svar