Deas Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
dea

Re: Deas Niva

Inlägg av dea » 27 nov 2019 11:14

Händer inte så mycket med bilen förutom att den används. Bytte till vinterhjulen och samtidigt så blev det en liten service av frambromsarna också.

Bild

Bild

Bild

dea

Inlägg av dea » 09 mar 2020 09:09

Fick ett brev av transportstyrelsen i förra veckan att det var körförbud på bilen, trodde ju att jag hade denna månaden på mig också ;) så nu på morgonen blev det ett besök på Carspect vilket gick bra.

Bild

Bild

På förra besiktningen så fick jag en villkors2a på svårläst skylt fram, den sitter nedanför ljusrampen så jag förstår att det kunde bli det bekymret, så jag kände att jag var tvungen att förebygga det problemet, blev att lossa skylten och fästa den på ljusrampen med buntband :D

Bild

Den lär ju bli nedflyttad snart igen :lol:

niva-2121

Inlägg av niva-2121 » 09 mar 2020 09:29

Suspect, förlåt Carspect, är bra.
I alla fall om man ska sälja en bil.
Köpte en hos Suspect nybesiktad Niva.
Den borde ha fått 4 st 2:or.
Ska du köpa en bil, se till att den är besiktad hos den riktiga "Bilprovningen".
Ett råd.
Hur som helst, grattis till utfallet på besiktningen.
Du vet väl att du kan begära att få en påminnelse om att det är dags för ny besiktning?
;)
Forumsponsor

dea

Inlägg av dea » 09 mar 2020 10:39

Tack för grattisett :D

Tror mer resultatet på besiktningen beror på personen som utför den än vilken firma. Oberoende av vilken firma så följer jag med och kollar bilen själv på besiktningen.

Det har ju kommit erbjudande om rabatterad besiktning så fick för mig att det var denna månaden också, är en sån person som inte bokar in saker långt fram för då kanske man glömmer det :lol: så det brukar bli att kolla ljuse och sånt, sedan när det är gjort så bokar jag en tid

dea

Inlägg av dea » 15 mar 2020 21:56

Monterade ju fjärrstyrt centrallås på bilen tidigare, funkade ju bra men nu har det strulat några månader det orkade inte att låsa förardörren man var tvungen att använda nyckeln samtidigt som fjärren för att låsa andra dörren samtidigt, tog tag i det ikväll.

Plockade ur låset.
Bild

Där mejseln pekar är leden där det kärvade, smorde med sprayfett.
Bild

Låset tillbaka dock så är ju bilden sned :?
Bild

dea

Inlägg av dea » 12 maj 2020 22:41

Haft lite bekymmer med att fjärrlåset inte låste förardörren så blev att kolla på det ikväll, hittade till slut att det var dålig kontakt, var oxiderat i pressningen, när jag klippte av den och skalade så fick jag kontakt.

Bild

Blev en lödkrymp skarv istället.
Bild

Kabel dragningen blev ju inte optimal med tanke på fukt i kontakterna när jag monterade c-låset, men det funkar nog ett tag till då jag spryade dom lite idag.
Bild

Blev ju lite dammsuget på golvet när jag ändå höll på, har haft problem med gummimattan till höger framför gasen har trillat ned hela tiden, ska nog va någon typ av clips för att hålla den uppe men det är försvunnet.
Bild

Blev några tryck med häftpistolen, kanske funkar ett tag :lol:
Bild

Sen tittade jag lite på passagerarstolen som har gnisslat sen jag köpte bilen typ, varit tyst om det har suttit nån i den eller man har haft nåt lagom tungt i den. Nu hoppas jag att jag hittade felet, den sitter med 4 skruvar i skenorna och dom var lösa allihopa :o kollade även förarstolen där var 3 lösa.
Bild

dea

Inlägg av dea » 16 jun 2020 08:53

Idag blev det lite svets på avgassystemet :( blev lite till efter bilden togs, sista kröken ut från dämpare hade släppt.
Bild

Skriv svar