Olga A-traktor

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Då har vi utökat nivaparken med en Olga. 8-)
Bild
Bild
Medlem 2019
maggan
Inlägg: 498
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Olga A-traktor

Inlägg av maggan »

Stilig.
Är det några stora planer eller er den klar att släppas ut på vägen?
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Olga A-traktor

Inlägg av niva-2121 »

Snyggt och harmoniskt bygge. :D
Forumsponsor
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Det var en tanke som gick i mitt huvud under semestern. Hur åker man scootermoped på vintern? På min tid blev det bara roligare när det blev is och snö men det var ju med vanliga stor hjul och en galen finnig grabb bakom styret som inte förstod bättre.Men en modern scooter är nog ingen vinterpjäs direkt.
En A-traktor ? Vill min dotter åka en sådan och vad ska det vara för modell...
Frågan ställdes vid matbordet och det var nog helt okej, modell var inte så noga men när jag förklarade hur väl en niva tar sig fram i snö så var det snart klart vad som skulle eftersökas.
NIVA , några måste det ha byggts ? . Såg en diesel på blocket i våras ,men det var långt upp i vårat avlånga land och just då fanns inga planer att köpa. Googlade och hittade just denna tingest. Kontaktade ägaren och konstaterade att han blev glad om han fick sälja.
Den hade blivit stående med elfel för några år sedan och nu fanns inget intresse längre.
Den ska vara laglig och bara göra 30 km/h.Det finns bara två växlar,resten är spärrat. Hur vet jag ej ännu.
Bild
Bild
Bild
Årsmodell -81 ombyggd/reggad -99
Elen i bilen är som vanligt när viljan är större än kunskapen, Friskt kopplat ..... :shock: Oisolerade kablar som byter färg och tjocklek efter vad som fanns just då.
Har hitills plockat ur inredningen för att kunna göra en okulär besiktning av plåt.Fick snabbt hjälp med det .
Bild
Vid framrutan har sedvanlig rost kommit fram så den åker ur .Då kan jag samtidigt återmontera ett innertak. Tror att Skruttens nytvättade ligger risigt till......
Golvet på passagerarsidan behöver några nya plåtbitar.
Startmotor går runt men gnista saknas, ström fram till fördelaren finns.
Samtidigt så har jag väldigt klent med andra funktioner .Belysning ,blinkers,broms saknas.Vrider jag på tändningsnyckeln så lyser vissa kontrollampor ibland och den eftermonterade volmetern svajjar mellan 8-12 volt.
Det finns bara en startnyckel så ett tändningslås inhandlas i hopp om att både kunna ha en reservnyckel som att kanske bortse glappis där. Sen en ny brytarlös fördelare kommer med posten samtidigt.
Kopplingspedalen går trögt. Det sitter strålkstarinsatser med blåtonat glas och någon form av ledbelysning i ytterring ,är det okej vid besiktning med blåton på glaset?
Är det några regler angående belysning som skiljer en traktor mot bil?
Många frågor blir det ....... :)
Medlem 2019
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Tändlås utbytt.Nu fungerar belysningen igen. Kanske det var det som bråkade från början? Känns som om man famlade lite i mörkret och bytte det som alltid går sönder tvärt på VOLVO ???
Det sitter nya tänddelar rakt igenom men det blev nog lite snabbt monterat...
Något har hänt ...
Bild
Bild
Det finns fyra kablar vid tändspolen .Tror att det var någon som var lite slö vid byte av spole och ej märkte upp kablarna var dom satt.
Tar jag den ända som ger ström på plus och den från fördelaren på minus så går den nu. Frågan är var dom andra två ska vara?

Efter start så konstaterade jag att hög/låg går att flytta.Kör man på lågväxel så vet jag inte om den orkar upp i 30km/h . Grabben fick ta mobilen till hjälp och kollade via den hur fort vi körde.25 km/h sen släppte jag av .Trodde motorn skulle sprängas.Vad är max varv på en niva enligt tillverkaren?

In i garaget och kolla hur den ser ut under. Rost i golv på passagerarsidan ,glappt hjullager fram och rost i i framvagnen hö sida. Finns att göra...


MEN!! . Veckans funderare hittades under golvmattan . Förklara gärna hur den grunkan jobbar inne i lådan. Jag kan dra i pinnen ut ur lådan någon cm men den fjädrar tillbaka. Kan väl aldrig vara någon dold spärr :o :shock: 8-)
Bild
Bild
Bild
Bild
Medlem 2019
rid54
Inlägg: 1472
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Olga A-traktor

Inlägg av rid54 »

Maxvarv för Ladas fyror i de här fordonen är väl 5500? Inte ett varvtal jag skulle vilja utnyttja.... Finns det inte nån form av godkänd hastighetsregulator, som medger att man växlar upp till nån rimlig växel men att maxfarten är begränsad ändå?

Tändspolen behöver ju bara + (matning) och en minusledare till brytarspetsarna. Mer ska inte behövas för tändningens skull. Varvräknaren måste hämta info nånstans och det kan vara från minusledaren på tändspolen (där får man ju positiva pulser från varje brytning av brytarspetsarna).

Ser ut som ett kul projekt!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Lenin »

www.varvtalsregulator.se kan man köpa en liten burk som enkelt kopplas till tändspolen. Varva motorn till 2/3 av max önskat varv och tryck på en knapp. Klart. Nu varvar motorn tills traktorn nått önskad topphastighet och sedan börjar motorn bluddra. Tusen spänn och en enkel insats i garget.
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Enligt en vän som byggt A-traktor( king cab) till sin son så beställdes en box från lohelectronics.se. Kopplades in och fick då bilen godkänd på regbesiktningen med detta. Kan då varva den till maxvarv innan hastigheten uppnår 30 km/h vilket det bör bli på låg etta. Grabben kör femväxlat och har ett varvtal på ca 12-1300 varv lagligt i 30 km/h.
Känns som att det får bli en sådan variant här med.

Då kör vi igång lite smått med rostkontrollen. Hackspetten monterad och rost letas lika friskt som svamp söks i skogen hos svampälskare.....
Bild
Min rekommendation är att en gammal niva ska inte ha ljudisoleringsplattor klistrat på golvet. Det kan se skitbra ut men ack så lurad man blir.
Bild
Nu har jag ändå tänkt att sprätta loss all isolering och börja om men tråkigt att se att fukten letar sig ner under pappen överallt.
Bild
En annan fundering som jag har. Kromad handbroms... Hur vanligt är det ? Jag har inte det på någon av dom andra klenoderna.
Plåt är beställd till rostlagningen. Framtidens lediga stunder är nu bokade till rostlagning igen .. ;)
Medlem 2019
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Olga A-traktor

Inlägg av niva-2121 »

Berlina skrev:Min rekommendation är att en gammal niva ska inte ha ljudisoleringsplattor klistrat på golvet.
Och så mycket lättare, utan isoleringsmatta, det blir att borra i golvet underifrån för lastförankringar bak och/eller fästen/stöd för skyddsplåt.

Borren blir som en stor boll när den passerat golvplåten underifrån. :evil:
Forumsponsor
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Tydligen går det att laga denna klenod med. Den är inte ens dålig jämfört med Skrutten...
Förarsidan har klarat sig riktigt bra. Lägger i bitar och helsömmar även denna gång.
Bild
Bild
Bild
Bild
Rambenet hö står på tur.
Bild
Vissa tror att lite färg är melodin ....Kanske efter lagning möjligen :)
Medlem 2019
dea
Inlägg: 314
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Olga A-traktor

Inlägg av dea »

:D Ja se så mycket färg gör, bilen ser ju ut som ny syns ju ingen rost :lol:
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Färgen borta. Hittade några ställen som behövde lite hjälp.
Bild
Sen blev det spännande en stund. Jag brukar ta fram avgasutsugen när jag slipar /rengör i rostiga partier. Eftersom bilen är i upphissat läge så blir slangen liggandes på golvet och lutar upp sista biten . Det innebär att när svetsen används så brukar fläkten vara avstängd och slangen borttagen. Men denna gång hade jag bara stängt av men slangen hänger kvar under bilen och agerar uppsamling av svetsloppor. Svetskärm på, och efter en stund hörs ett gurglande ljud som jag ej känner igen. Lyfter skärmen och konstaterar att ett par snabba jämfotahopp behövs kvickt. Avgasslang brinner jättebra....
Bild
Ett trick som jag tycker om är plastmallen.
Blir ganska exakt direkt.Fungerar väldigt bra när man fäller in plåtar och helsömmar.
Gammal lagning gömmer oönskad rost...
Bild
Bild
Bild
Lite tjockare plåt hittades från skrotad stiga villa ,vilket kan gå åt när man lagar runt styrväxeln.
Bild
Ett annat enkelt hjälpmedel är ett vanligt rundrör med någorlunda rätt diameter.
Bild
Bild
Medlem 2019
dea
Inlägg: 314
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Olga A-traktor

Inlägg av dea »

Smart med plasten där :mrgreen: för att fixa plåtbitar. Gäller att passa sig för brännbart material vid sånt arbete
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Bild

Rambenet fick ytterligare en kontroll . och tur var det ...
Bild
Bild

Och så fick det bli lite hemsmide igen ...
Bild
Gör en till andra sidan direkt . Det finns säkert inget bakom övre fjäderkoppen där heller ..
Medlem 2019
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Kampen fortsätter på vä sida...Bättre skick där??
Bild
Några hammarslag senare....
Bild
Bara att öppna upp och göra det bästa av det .
Lite plastmallar igen....
Bild
Bild
Bild
Noterade även att bromsen på vänster sida har levt ett hårt liv....Kan det vara ett hjullager måntro som kapsejsat :roll:
Bild
Bild
Man kör så länge det går och när det inte går längre så löser man det en stund till. Snygg sprint till oket va?. :lol:
Medlem 2019
Skriv svar