Räka inte Hummer - Expedition

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av ahlberg »

Expedition Store Mosse är lagd till handlingarna. En liten nätt 15-mila resa enkel väg från Hässleholm. Vi fis-körde i drygt 80 km/h bara för att bara njuta av resan. Inte jättepoppis på 2-1-vägen som E4 fortfarande delvis består av. Store Mosse nationalpark rekommenderas varmt för den som gillar storslagen natur. Det är Sveriges största mosse om man räknar bort dem i Norrland. Flera vandringsleder, tydligt utmärkta och med kilometervis med spångar gör att man verkligen kommer ut på mossen. För den som vill övernatta finns trevliga vandrarhem på två ställen och flera campsites att välja på. Men glöm elektricitet eller rinnande vatten. Det ena vandrarhemmet ligger på en ö, ute i mossen. Det går en liten bilväg på en smal vägbank och bara att åka där med Nivan var en upplevelse.

Vi skulle övernatta i tält, men ett kraftigt regnväder fick oss att planera om och vi drog hem till Skåne på lördag kväll. Vi var nöjda med 1,5 mila slingan Kävsjö Runt som var otroligt vacker, med begynnande höstfärger, lingon, svampar och magisk Norrlandskänsla..

Tekniska problem? Såklart inte..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
gubben i ladan
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
Ort: Växjö

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av gubben i ladan »

Är Nivan klar nu för större äventyr?
En resa till Nordkap nästa sommar kanske!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av ahlberg »

Besikning i dag. Blankt papper, bara en notering om spolarmunstycke, Denna gång varmkörde jag i 45 minuter innan.. :) vilket hade avsedd effekt - helt ok avgasvärden trots att vi testade inne i hallen med utsug kopplad. Jag brukar få testa ute eftersom utsugen gärna vill dra in lite luft i skarvarna vid ljudämparna.

Killen som besiktigade ville inte bromsa på rullarna, tydligen är Nivan inte med på "listan".. aldrig någon som nämnt någon lista,, alla gånger tidigare har jag blivit tillfrågad och sagt att det går bra.

Så, ett år till med lilla Räkan ligger framför oss!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av dea »

Skönt när man klarar den återkommande kollen :mrgreen:
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av ahlberg »

*mutter* fick byta hjulager och nav på vänster fram igen.. innerbanan på det inre lagret hade börjat rotera på hjulnavet och ätit ner lagersätet. Nya grejor är monterade, och nu med lite loctite på lagersätet. Vete f-n vad detta beror på. Jag justerar inte för hårt. Jag noterade att passningen mellan lager och nav är ganska lös, kan ju vara en ledtråd.. teorier?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av ahlberg »

Funderade lite till.. kanske har de varit för lite förspända? Om det finns lite spel kan ju lagerringen börja åka fram och tillbaka på navet. Hmm.. ska kanske ta fram momentnyckeln och läsa manualen ordentligt. . :oops:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av Berlina »

Jag har funderingar på enhetslager. Borde man inte kunna köpa lager och lämna in spindeln för bearbetning?
Medlem 2019
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av ahlberg »

Det finns färdiga kit att köpa. Tror Chevy Nivan har det..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av ahlberg »

Hittade lite bilder från Norge i somras när jag städade USB-minnen. Lysebotnvägen. Lite dåligt väder men fantastisk väg att köra..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av maggan »

Fantastiskt :) :) :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av ahlberg »

Till captains log: Bytt packbox till hjullager VB.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
jake
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2013 22:32
Ort: Strängnäs

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av jake »

Räkans dag i dag ;)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av Virre »

Härlig tråd och den är en av orsakerna till varför mitt Niva intresse tog ny fart och jag bestämde mig för att starta upp Nivan till helgen igen!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av ahlberg »

Besiktning igår med blankt papper! Så.. Då blir det väl ett år till med lilla Räkan. Ärligt talat börjar jag fundera på att avveckla Niva-hobbyn, men när våren kommer och man kan lasta för en picnic eller övernattning och ge sig ut i naturen så är ju en gammal Niva så rätt. Eller åka på en offroadträff och möta alla sköna människor som delar intresset. För att inte tala om känslan när man klarat en utmaning i ett spår och kan andas ut.. Doften av skog och torv blandat med varm bilmotor och lera som fräser mot katalysatorn.. Ta fram termosen, sätta sig på en stubbe och sippa en kopp Zoegas medan man ser kompisarna kämpa med sina Landrovers och Jeepar.. Då är detta gott att ha Niva. Kaxigt med.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av Berlina »

Avveckla?
Det är hittills nog den billigaste bilen jag ägt som går att forma exakt till vilken körinriktning som passar dagens humör.
Och dyr är den väl inte heller i fasta kostnader.?
Medlem 2019
Skriv svar