Sk(rutten)

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!

Re: Sk(rutten)

Inläggav Berlina » 08 aug 2017 00:12

Ja visst blev det fint ;) Man kanske träffar på skogens konung och då måste det vara ordning på sakerna :lol:
Det ska tilläggas att jag är ingen superpedant men hade just nu lust att lägga några timmar på detta annars skrotfärdiga objektet.

Tog mig an uppgiften att se om det går att byta plats på generatorn. Som förövrigt oxå är utbytt efter kabelbranden. Jag har bara funktion laddningslampa och oljetrycklampa, resten är bortklippt.
Kollade lite på nätet och fick en hint om vilka skruvar som kan användas. Tog fram lite plastbitar och började klippa till en mall.
Bild
Letade fram en plåtbit och gjorde en kopia.
Bild
Lägger ett snitt med rondellen ungefär halva tjockleken för det går ej att vika den utan stora bockmaskiner.
Bild
Lägger ett vinkeljärn som stöd bakom
Bild
Banglar till den med gummiklubban och får till en vinkel
Bild
Generatorns nedre fästanordning gjordes av en bit vinkeljärn och några bitar kraftigt plattjärn.
Bild
Plåten ligger ganska nära motorblocket så några muttrar på baksidan får ej plats.Valde att göra ett plattjärn med gängade hål i som svetsades fast på framsidan.
Bild
Stödsvetsade igen snittet
Bild
Gjorde ett stöd till den skruven som håller fast toppen i motorblockets hörn,gick även ut och lånade skruven som fördelaren sitter fast med
Bild
Fick lägga några distanser för att få ut generatorn lite till.Det blir så när man räknar fel och handlar för lång kilrem :oops:
Bild
Bild
Nu är det blästrat/målat.Montering tisdag fm. Kanske kan bli en provstart snart igen...
/Micke
Medlem 2017
Berlina

Inläggav Berlina » 09 aug 2017 00:16

Någon provstart blev det inte....Vi skulle ju åka till några vänner och grilla,basta och mysa.Inte fy skam det heller.
Det blev en färdig montering iallafall.
Bild
Bild
Muttrarna som sitter på pinnbulten till fördelaren klämmer fast plåtvingen som är svetsad på baksidan. Tror att det går att släppa fördelaren
utan någon demontering .
Bild
Fick sen borra bort två svetspunkter på fläktskyddet för att få in remmen i konstruktionen.Två skruvar löser problemet istället.
Bild
Bild
Medlem 2017
Berlina

Inläggav Berlina » 09 aug 2017 22:12

Det blev en generator ivägen för huvpinnens stag....Nu ska jag inte ha någon reservhjul i motorrummet så då fick det bli en annan variant.
Bild
Något annat som jag funderade på är hur gör man en hoodoo höjning om man vill ta fulla rattutslag om en fjädertallrik ej modifieras??
Vid fullt uthängd framvagn så tar det i på min.
Bild
Nu ska jag ej ha kvar någon krängningshämmare så jag valde att ta bort en bit. Det kanske är så man får göra..
Bild
Det blev en justering av framvagn och även en provstart. Fick förfrågan av grannen om att lappa ihop ett avgasrör .Det är rätt granne
att hjälpa,för han äger en stor bit skog och har en gammal skogsväg 100m från mitt hus.Den leder in i dom djupa delarna där det bara går att köra offroadbil 8-)
Det blir perfekt att köra fast långt inne i något träsk där ingen kommer åt en och då heller ej kan hjälpa en :oops: Men en niva sviker väl inte ... ;)
Bild
Medlem 2017
Berlina

Inläggav dea » 09 aug 2017 22:25

:D bra jobbat
dea

Inläggav uazbuhanka » 10 aug 2017 06:23

så snygg :o
uazbuhanka

Inläggav Nivanörden » 12 aug 2017 09:12

Riktigt imponerande! 8-) 8-)

Fortsätt så!

//Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Användarvisningsbild
Nivanörden

Inläggav Berlina » 13 aug 2017 00:24

Jag plockade på två dörrar så den kan stå ute och så att älgarna ej kliver rätt igenom.
En tom niva med endast en förarstol,typ nära racevikt (stock car??) för skogskörning.Med hoodoo fram ,men ej åtgärdad bak håller med 31" däck dessa höjder
Bild
Bild
Eftersom jag ej hade några stolar förutom två riktigt slitna saab 99 stolar så tänkte jag att 97:ans framstolar får kröna skapelsen så länge.
Konstaterade snart att nackstödet hade nog gjort sitt. Båda hänger som slokande tulpaner och saknar all form av justeringsmöjligheter. Glappt är bara förnamnet.
Bild
Att dra åt några plåtbyglar och få fason på dessa hade någon innan redan provat utan framgång.Plocka isär saker är skoj. Alltid lär man sig något ,eller lyckas förstöra är ett annat ord....
Nu var det inte så avancerat och så här gjorde jag.
Det kanske finns någon som ej vet. ;)
Bild
Ser lite konstigt ut att ha en skruv rätt igenom som ej är fixerad men då "löser man det" med en svetsloppa
Bild
Passa på att ta loss tyget så kan man blåsa bort lite mjäll från alla bankdirektörer som har åkt runt på stormöten med denna SUV , innan en fattig bonde som en annan hade råd att köpa ..... :D
Bild
Fick ge mig på att bygga nytt stolsfäste till passagerarstolen .
Bild
Bild
Men sen kom jag ej längre.För då var jag snäll och lånade ut min tid till min vän som oxå vill ha en niva. Jag har haft span på en vit rackare med skjuten toppackning .Den ägdes av samma kille som hade min blåa 83:a. Jag fick en förfrågan om jag ville överta den.Plats har jag men det är roligare om någon mer får åka i dessa exlusiva vagnar så då blir den väl omhändertagen av polarn..
Nästan rostfri i ytterskicket.Tyvärr så har plogbilen ristat in en alldeles egen stripes på pasagerarsidan med krasad sidoruta bak och lilla ventilationsrutan gick samtidigt.
Lösning : plywood till bakruta,frigolit som triangelruta :lol: Man tager vad man haver sa Kajsa Varg..
Bild
Bild
Medlem 2017
Berlina

Föregående

Återgå till Våra bilar och projekt