Finn ett fel

Givetvis är Ladaägare som inte kör Niva välkomna att hänga här, detta är deras tråd.
Widmark
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 dec 2008 21:07

Finn ett fel

Inlägg av Widmark »

Bild

Kanske inte så konstigt att det var dålig kompression på den cylindern. Frågan är nu om man ska orka bry sig om att laga eller helt sonika skrota aset...
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Finn ett fel

Inlägg av Larsson »

Oj!

Laga! Laga! Laga!

:mrgreen:
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
jens920125
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jul 2009 18:54
Ort: Lindesberg

Re: Finn ett fel

Inlägg av jens920125 »

Hittade en ventil som såg precis likadan ut vid renoveringen på min Niva också, var bara att byta och slipa in så vart det kompression igen.
Från 0kg komp till 12,5kg, man märkte skillnaden ganska tydligt :)

Min röst ligger såklart på renovering! :)
Widmark
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 dec 2008 21:07

Re: Finn ett fel

Inlägg av Widmark »

Man ska orka också...

Motorn är ju såpass gammal att den egentligen är för blyad bensin. Bäst vore väl att byta säten också så man får de härdade varianterna för blyfritt.
E4a
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2009 21:40
Ort: Sundsvall (Johannedal och Stöde)

Re: Finn ett fel

Inlägg av E4a »

Ops, men det är klart du ska laga, har själv slaktat lite reservdelsbil idag och jag tror att jag vinner med en startmotor som är kluven av en vevstake , det är motorras det!
Belvedere -59, vilande projekt
Kleinbus -77, gul och fin
Niva -80 (-79), på bättringsvägen
Många Mc i olika stadier
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Finn ett fel

Inlägg av AlterEgo »

E4a skrev:Ops, men det är klart du ska laga, har själv slaktat lite reservdelsbil idag och jag tror att jag vinner med en startmotor som är kluven av en vevstake , det är motorras det!
Di vinner i alla fall bilklassen...
Jag känner en gubbe som tog sig an en traktormotor (Bolinder 1054) där ungefär samma sak hänt. Lilländen på en vevstake hade gått sönder och gått ut rakt genom blocket och tagit en bit av kamaxeln med sig. Kompisarna slog vad med honom om en resa till Thailand om att han inte kunde få den att gå igen. Det här var på den tiden innan thailandsresor var sånt som var och en gjorde, på den tiden kostade det 20 papp. Men Hasse som han heter är både tekniskt skicklig och envis. Det tog ett tag, men sen hade han transformerat den från början fyrcylindriga motorn till en encylindrig genom att helt enkelt kapa bort de tre bakre cylindrarna. och sen få ihop det hela Det var trean som gett upp. och tagit med sig tvåan och fyran i fördärvet. Jag har sett motorn gå vid ett flertal tillfällen, men han säger att att han inte skulle ge sig på att göra om operationen... Fast han hade kul i Thailand!
Träsktroll wannabe
Josanivski
Inlägg: 208
Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
Ort: Granhultsås

Re: Finn ett fel

Inlägg av Josanivski »

Ja, det där vinner du iallafall över min sprukna topp! På tal om sprucken topp, så har jag en uppsättning ventiler, fjädrar å knaster
om det kan vara av intresse? Det är klart du ska laga, det är ju varken kostsamt eller omständigt!
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Widmark
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 dec 2008 21:07

Re: Finn ett fel

Inlägg av Widmark »

Jag har en gammal++ extratopp liggande som jag tänkt göra nåt kul med, det kanske kan bli av nudå.
Widmark
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 dec 2008 21:07

Re: Finn ett fel

Inlägg av Widmark »

Det blev av också. I helgen som var lyckades jag tillslut fåihop alltihop. Det krånglade lite med kamaxellagerhuset, toppen hade lite dåliga gängor där för pinn-bultarna. Men skam den som ger sig, insatsgängor är min vän. Verkade få märkbart bättre oljetryck efter bytet, det kändes lite underligt för jag såg ingen indikation på att det läckt nånting i topp-packningen. Bytte iofs både topp och kamaxellagerhus, kan kanske ha någon betydelse? Nå, oljetrycksmätaren är en billig skitsak ifrån Biltema, så att den visar rätt jämt är väl inte sådär jättesäkert alltid. Jag skulle vilja ha en riktig oljetrycksmätare som de har på verkstäder, men lite för dyrt nu.

Ventiltätningarna i toppen jag plockade av var helt slut. Påminde mer om äggskal än om gummi. De nya hade rätt tight passning, man fick ta i en del för att få fast dem. Men nu luktar inte bilen bränd olja efter en start. Alltid något :)

Här finns en liten suddig och skakig video med ärke-kasst ljud ifrån första starten. Hare mobilkamera :D
http://hem.bredband.net/martwidm/pic/iliveagain.avi
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Finn ett fel

Inlägg av ahlberg »

Gillar sången på slutet... :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar