Fiat twincam motor i Lada

Givetvis är Ladaägare som inte kör Niva välkomna att hänga här, detta är deras tråd.
jerry999
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 nov 2009 11:38

Fiat twincam motor i Lada

Inlägg av jerry999 »

Tja.
Vet någon va man måste göra för att få ner en fiat twincam motor i en lada 2106, växellådan borde passa direkt på.
tacksam för svar.. kom med ideer bara :) .
mvh
Honda Prelude 2.0 -97
Lada 2106 1.6 -82
Lada 2104 1.3 -87
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Fiat twincam motor i Lada

Inlägg av Larsson »

Vet inte exakt.......men har pratat med en kille som gjort det.

Han sa...."Om jag vetat hur mycket det var att göra så hade jag aldrig börjat......"

Det kanske kan vara en ledtråd...... ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
E4a
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2009 21:40
Ort: Sundsvall (Johannedal och Stöde)

Re: Fiat twincam motor i Lada

Inlägg av E4a »

En polare berättade om ett folkrejs (eller vad det nu, minnet är ju sisådär efter några år) i hans hemtrakter, södertelje. om det gick mellan raggare o knuttar eller olika raggarklubbar minns jag inte heller men vad jag däremot minns var att det var en lada sedan med fiat twincam som vann o den hade väl raggarna snidat ihop på några kvällar eller en lördag. Instinkten säger väl att om det skall vara snyggt så tar det längre tid men att få det att funka ska inte vara svårt, åtminstone inte för en motorgalen raggare. Själv sugen men jag har redan fyllt kvoten med projekt för tillfället. Lyckönskningar!
Belvedere -59, vilande projekt
Kleinbus -77, gul och fin
Niva -80 (-79), på bättringsvägen
Många Mc i olika stadier
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Fiat twincam motor i Lada

Inlägg av Nivanörden »

Jag har kört en Niva med 2l Twincam motor! Gick riktigt gött! Mer bottendrag än jag trodde den skulle ha, o ägaren nämnde inga direkta problem med transplantationen. Svårast trodde han var o få tag på en motor av "rätt" typ. Toppen e visst spegelvänd på många eller nått?? Rätta mig om jag har fel.
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Skriv svar