LadaSverige.se

Givetvis är Ladaägare som inte kör Niva välkomna att hänga här, detta är deras tråd.
Dzffe
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2010 21:44

LadaSverige.se

Inlägg av Dzffe »

Varför säljs inte Samaran i Sverige? Enligt denna sidan så står det att den inte säljs i Europa vilket inte kan stämma då den säljs i Ryssland, förvisso ligger landet både i Europa och Asien men borde säljas i den Europeiska delen också...

Mvh
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: LadaSverige.se

Inlägg av Lenin »

Du har bättre koll på geografi än många andra Dzffe :D Många likställer Europa med EU. Jag tror att anledningen till att Samarorna inte verkar säljas i EU är enkel. Lada har bilar med modernare utseende och det är troligen lättare att sälja såna än gammalmodiga samaror. Priset blir nog inte mycket lägre än för en Kalina eller Priora. Vänta ett tag så kanske du kan köpa en ny Lada Granta i stället.
Dzffe
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2010 21:44

Re: LadaSverige.se

Inlägg av Dzffe »

Haha tack så mycket, geografin fungerar vid rätt tillfällen åtminstone ;) Jaså, Grantan ska släppas i Sverige eller det är bara något du tror? Såg på Lada.ru att den finns där i alla fall. Har läst på dåligt om denna modell men är det en förfinad Kalina kanske?

Mvh
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: LadaSverige.se

Inlägg av Lenin »

Granta kommer åtminstone som ett provexemplar till Sverige inom kort. Det vore ju korkat om ingen försöker sälja en sprillans bil i 50000-kronors-klassen. Kalina är basen men förfinad kanske är fel ord. Basmodellen är nog utrustad som en gammal Amazon ungefär :D Granta finns i olika utrustningsnivåer från ultra-basic till helt normal standard. Det finns film på nätet där en rysk farbror visar de olika modellerna. Är man lika duktig på ryska som Dzffe är på geografi kan man lära sig mycket på granta.lada.ru
Dzffe
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2010 21:44

Re: LadaSverige.se

Inlägg av Dzffe »

Tror du den kommer bli så billig i Sverige med? Kalina till exempel säljs ju för över det dubbla priset här i Sverige jämfört med Ryssland... :(
Vet du förrresten vart man kan få tag i produktbroschyrer till Kalinan på antingen engelska eller svenska?

Kalina sporten är väldigt snygg, rätt tråkigt att den inte säljs här.
Vad tror du om service och verkstäder om man köper en ny Lada? Någonstans måste man ju reparera och serva bilen, bor ju inte direkt nära Danderyd...
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: LadaSverige.se

Inlägg av Lenin »

Dzffe - jag tror du slagit huvudet på spiken. Hur många Kalina har sålts i Sverige? Ett dussin? Den kloke köparen väljer en koreansk bil före en rysk av två anledningar: 1. Koreanen har skapligt rykte och bra tillgång på reservdelar. 2. Lada har uselt rykte och ingen allmänt känd möjlighet till service/reservdelar. Priset på små koreaner och Kalina är ungefär detsamma. Att serva och reparera en ny Lada lär inte vara något problem. Mycket i de nya bilarna är arvegods. Jag tittade på en reservdelslista till Kalina och mycket är samma som Samara. Om en lokal bilmek inte kan serva en Lada ska han/hon byta yrke. Om den svenska importören verkligen vill etablera Lada personbilar i Sverige igen lär de sälja ett skapligt antal bilar till snudd på självkostnadspris för att få ut bilar i trafiken så att Lada slutar vara ett extremt uddamärke i Sverige. Jag tror inte att några broschyrer existerar på varken svenska eller engelska. En tröst är att du kan ladda ner tyska Kalina-broschyrer på lada.de både lagligt och gratis. Om du känner en oemotståndlig abstinens när du kollar broschyrerna så MÅSTE du kolla begagnat-priserna på Kalina i Tyskland och Holland. Där får man en nästan ny Kalina för kaffepengar. Jag har femton mil till Danderyd - hur långt har du?
Dzffe
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2010 21:44

Re: LadaSverige.se

Inlägg av Dzffe »

Jo du har en poäng där med valet av bilmärke, men det är ändå en sak att ha något som i stort sett ingen annan har och som man själv vill ha. Det det handlar om ju - vad man vill ha mest...
Angående det där med broschyrerna så tycker jag att generalagenten för Lada borde fixa fram grejer på svenska, hur bra ska de annars lyckas med att marknadsföra märket på ett bra sätt?

Jag har över 60 mil dit tyvärr, dock har jag hört talas om andra återförsäljare men har inte tagit reda på vart de ligger.
Skriv svar