Väldigt dålig värme i Lada Samara -98

Givetvis är Ladaägare som inte kör Niva välkomna att hänga här, detta är deras tråd.
marcusekner
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 jan 2012 20:04

Väldigt dålig värme i Lada Samara -98

Inlägg av marcusekner »

Tjenare.

Jag är nybliven ägare av en Samara. I kupen blir det som mest bara ljummet med värmen på fullt. Uppe vid vindrutan blåser det varmt, utom närmast mitten där det kommer två strålar kalluft. Mittenutblåsen "rakt fram" i instrumentbrädan blåser kallt, utblåsen till höger och vänster (de man brukar peka upp mot förar- resp. passagerardörren) blåser ljummet. Utblåsen nere vid fötterna blåser kallt.

Jag misstänker att det kan vara själva värmekranen. Det finns en slang som är blottad som man kommer åt från passagerarsidan av mittkonsolen, och den är normalt (ca 80 grader) varm. Så nåt termostatproblem vid motorn tror jag inte det är. Vad tror ni? Om det är värmekranen, kan jag byta den själv och går det utan originaldelar? Eller vart får jag tag på en sån?
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Väldigt dålig värme i Lada Samara -98

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Har du värme uppåt så kanske nåt länkage lossnat...

Kolla så alla spjäll funkar... plastkvalitén är kanske inte den bästa...

Delar köper du hos Nordic carpart...

Lycka till!

Hälsn Jan
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Väldigt dålig värme i Lada Samara -98

Inlägg av Lenin »

Jag tror, precis som vazmannen, att ett spjäll inte rör sig som det ska. Om du vill kolla kranen så vill jag minnas att det är enkelt att lyfta bort pianotråden som styr den. Den sitter som du själv upptäckt under handskfacket. Med tråden bortkopplad kan du enkelt ställa kranen i max eller min-lägen med fingrarna. Kolla hur de andra trådarna rör sig när du skjuter reglagen fram och tillbaka. Stoppa in huvudet någonstans mellan ratt och gaspedal och titta om något halkat snett. Man behöver inte frysa i en Samara.
Skriv svar