Önskar råd beträffande byte av kamrem på 1,5 Samara 1997

Givetvis är Ladaägare som inte kör Niva välkomna att hänga här, detta är deras tråd.
SmygeBosse
Inlägg: 130
Blev medlem: 09 apr 2010 16:15
Ort: Smygehamn
Kontakt:

Önskar råd beträffande byte av kamrem på 1,5 Samara 1997

Inlägg av SmygeBosse »

När jag köpte den röda pärlan så fick jag aldrig svar på om kamremmen var bytad vid 8500 mil som det står i instruktionsboken (tror jag det var). Nu har den gått 10.000 mil och det vore trist att bara bli stående någonstans med död motor. Har upplevt detta på andra bilar två gånger!!

När man byter kamrem skall man även byta vattenpump och spännrulle har jag fått lära mig på nätet. Jag har köpt allt i en sats från Lada Shop på e-bay, kostade med frakt hemma i Smygehamn € 55,50 och beställdes på söndag kväll och på onsdag middag kom UPS med leveransen!!

Kåpan över kamremmen sitter fast med tre skruvar och verkar vara lätt att ta av - men sedan verkar det trångt. Jag förutsätter att man skall kunna byta dessa prylar med motorn i bilen? Skall vattenpumpen bytas måste kylvätskan först tappas av - eller?

Någon som bytat som kan ge tips och råd - svårighetsgrad - är läskunnig amatör som har Haynes verkstashandbok men där har de motorn ur bilen på sina bilder! Tidsåtgång??
Lada Niva 1,7i - 2010
Suzuki Grand Vitara V6A XL7 - 2002
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Önskar råd beträffande byte av kamrem på 1,5 Samara 1997

Inlägg av NivaMicke »

Har bytat många kamremmar , dock aldrig på en Samara.
Kylvattnet måste ut när du byter vattenpumpen , troligen bör den bytas ändå , tappar sina rostskyddande egenskaper efter ett par år...
Japp , det är ofta trångt......mycket trångt... Ska kolla om jag kan få fram mer info , Lada fanns inte med i min Autodata...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Önskar råd beträffande byte av kamrem på 1,5 Samara 1997

Inlägg av Lenin »

Ta bort minuskontakten från batteriet. Lossa undre bulten till generatorn en aning. Lätta justerskruven till generatorn lagom tills generatorremmen kan plockas bort. Ta bort högra halvan av plåtskyddet under motorn. Tappa av kylarvattnet genom att demontera en kylarslang. Hissa upp bilen höger fram och ta bort höger framhjul. Lossa stora bulten i remskivan på vevaxeln. (Går bra med muttermaskin - har du inte det kan du skruva på framhjulet, sänka ner bilen och dra loss bulten med hylsa när bilen står med handbroms och växel ilagda). Lyft bort nedre remskivan (om den sitter fast - knacka kors och tvärs med plastklubba eller liknande). Ta bort nedre plastskyddet. Lossa spännrullens mutter och vrid rullen åt sidan. Märk upp hur översta och nedersta kugghjulen står så slipper du ställa motorn i nolläge. Ta bort remmen och rullen. Ta bort tre muttrar som håller vattenpumpen, rengör packningens yta och skruva dit nya pumpen. Sätt dit nya spännrullen och gänga fast muttern tills rullen börjar bli lite trög att vrida. Kolla att kugghjulen står i utgångsläget och lägg på nya remmen. Justera spännrullen så att den främre delen av remmen kan vridas ett kvarts varv med mild fingerkraft. Skruva i jätteskruven i vevaxeln utan remskiva så att du kan rotera motorn med verktyg. Dra runt motorn ett varv eller två och kolla så att remspänningen inte ändras. Justera vid behov. Ta bort stor-skruven igen och montera ihop alla grejer i omvänd ordning. Samara KAN vare den bästa bilen att lära sig kamremsbyte på för det är helt odramatiskt och lätt. Ha kul.
SmygeBosse
Inlägg: 130
Blev medlem: 09 apr 2010 16:15
Ort: Smygehamn
Kontakt:

Re: Önskar råd beträffande byte av kamrem på 1,5 Samara 1997

Inlägg av SmygeBosse »

Tack för utförlig beskrivning om hur man går till väga - efter denna vågar jag mig på kamremsbytet. Kommer att ske först om 14 dagar - rapport kommer på detta forum!!
Lada Niva 1,7i - 2010
Suzuki Grand Vitara V6A XL7 - 2002
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Önskar råd beträffande byte av kamrem på 1,5 Samara 1997

Inlägg av NivaMicke »

Har nu plockat fram Autodatas beskrivning oxå , om du tittar förbi Mekonomen så ligger den där.
Alt. PM:a din adress så kan jag skicka den till dig.
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
SmygeBosse
Inlägg: 130
Blev medlem: 09 apr 2010 16:15
Ort: Smygehamn
Kontakt:

Re: Önskar råd beträffande byte av kamrem på 1,5 Samara 1997

Inlägg av SmygeBosse »

Tack Micke, kom med posten idag!!
Lada Niva 1,7i - 2010
Suzuki Grand Vitara V6A XL7 - 2002
SmygeBosse
Inlägg: 130
Blev medlem: 09 apr 2010 16:15
Ort: Smygehamn
Kontakt:

Re: Önskar råd beträffande byte av kamrem på 1,5 Samara 1997

Inlägg av SmygeBosse »

Till Lenin. Tack vare din utförliga beskrivning om hur man går tillväga har jag idag lyckats byta kamrem på min Lada Samara! Total tidsåtgång för mig var cirka två timmar - ett proffs behöver nog bara en timme. Bilen startade direkt och varvar nu bättre än tidigare - kan den ha stått fel ett hack? Det var nog hög tid att byta remmen, den var rent slapp och jämfört med den nya såg den verkligen sliten ut, den har troligen ej varit bytt någon gång och bilen har gått 10.000 mil. Det har, sedan jag köpte bilen, kommit ett vinande ljud från motorn, nu tycker jag att det är lite starkare, kan det vara kamremmen som låter nu när den är ny?

Till Niva Micke, tack för info som också var värdefull för mig amatörskruvare!!
Lada Niva 1,7i - 2010
Suzuki Grand Vitara V6A XL7 - 2002
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Önskar råd beträffande byte av kamrem på 1,5 Samara 1997

Inlägg av Lenin »

Kul att det gick bra att byta. Ett vinande ljud är värt att undersökas för det borde inte vina om din nya rem. Kan du ha spänt fläktremmen så mycket att generatorns lager klagar? Prova att ta bort generatorremmen och starta motorn för att se om det blir tyst. Annars kan lagret i spännrullen låta illa om det blvit skadat. Du har väl inte spänt kamremmen för hårt? Om motorn känns starkare måste du ju ha förbättrat något - om den var slapp och lös förut kanske den flexade en aning så tändinställningen inte hann med. Eller så satt den ett kugg fel. Huvudsaken är ju att den går bättre nu. Kolla gärna det vinande ljudet snarast så inget evntuelt skadat lager hinner skära.
SmygeBosse
Inlägg: 130
Blev medlem: 09 apr 2010 16:15
Ort: Smygehamn
Kontakt:

Re: Önskar råd beträffande byte av kamrem på 1,5 Samara 1997

Inlägg av SmygeBosse »

Släppte generatorremmen, ingenting hände, vinandet kvar. Tog av kåpan över kamremmen, kunde vrida remmen ett halv varv utan svårighet. Lättade ändå remmen lite till, bara mycket lite och vinandet försvann!! Tack Lenin för hjälpen. Tror du något har blivit skadat nu? Har kört cirka 30 km med vinandet!!
Lada Niva 1,7i - 2010
Suzuki Grand Vitara V6A XL7 - 2002
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Önskar råd beträffande byte av kamrem på 1,5 Samara 1997

Inlägg av Lenin »

Jag TROR att det blev bra när du släppte på spännrullen. Du kan väl lyssna lite extra uppmärksamt några dagar. Kommer inga oljud tillbaka kan du njuta vidare "I eleganten i Lada-familjen" (Det stod så i en broschyr om din modell under tidigt 90-tal).
Skriv svar