Lada Samara Sedan 1,5i 1997

Givetvis är Ladaägare som inte kör Niva välkomna att hänga här, detta är deras tråd.
SmygeBosse
Inlägg: 130
Blev medlem: 09 apr 2010 16:15
Ort: Smygehamn
Kontakt:

Lada Samara Sedan 1,5i 1997

Inlägg av SmygeBosse »

Här en bild på min nya pärla. Går som en klocka. Hämtades i Ryd den 12 mars och kördes på egna hjul av mig till Smygehamn, cirka 30 mil. Snittförbrukning 0,58 liter bensin. Det enda som inte fungerar är räkneverket i hastighetsmätaren. Nybesiktigad och nyskattad - bara att tuta och köra!



Bild
Lada Niva 1,7i - 2010
Suzuki Grand Vitara V6A XL7 - 2002
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Lada Samara Sedan 1,5i 1997

Inlägg av Lenin »

Att kalla en Samara snygg vore ju fel :? men fräsch verkar din bil vara :P . Jag gillar Samara med insprutningsmotor. De brukar vara goda kompisar. Tips: Luftfilter är samma som Volvo 240 diesel.
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Lada Samara Sedan 1,5i 1997

Inlägg av swelada »

Riktigt fin Samara du hittat!

Din övriga vagnpark är för övrigt intressant:
En av världens mest avancerade nya bilar (Prius) och en av de minst avancerade nya bilarna (Niva). Två riktiga motpoler bland bilar.
SmygeBosse
Inlägg: 130
Blev medlem: 09 apr 2010 16:15
Ort: Smygehamn
Kontakt:

Re: Lada Samara Sedan 1,5i 1997

Inlägg av SmygeBosse »

Ett intresse för teknik och skruva själv har gått i vågor hos mig. Är också mycket intresserad och facinerad av Ryssland, historia, natur, m.m. så därför har Nivan länge stått högt på önskelistan! Nu står den i garaget.

Detta är min andra Prius, den första körde jag 16.000 mil med på tre år och den hade två fel under denna period, ett hjullager fram vid 14.000 mil och en glödlampa till reg. skylten bak. Bromsbackar bytte jag en gång. Förbrukade 0,44 liter bensin i snitt. Min nya Prius har gått snart 4000 mil utan ett endaste lilla fel. Tala om kvalitet. Den nya tar ännu mindre bensin.

Samaran tycker min fru mycket om så den är i första hand hennes. Kul att de ryska bilarna inte är lika sostifikerade som t.ex. Priusen så man själv kan göra service och meka om det behövs.
Lada Niva 1,7i - 2010
Suzuki Grand Vitara V6A XL7 - 2002
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Lada Samara Sedan 1,5i 1997

Inlägg av swelada »

Förutom mitt stora Lada-intresse, så är jag även imponerad av Toyota, jag äger en Toyota Corolla från 1998, som jag ägt sedan den var ny. hållbarheten är otroligt fascinerande, under ca 20000 mil har reparationerna bestått av: en skyltbelysningslampa, några byten av strålkastarlampor (H4) samt ett byte av bromsbelägg+ backar runtom.

Vad det gäller hållbarhet så är nog Toyota och Lada bilvärldens motpoler. Dock så är ju Niva så enormt mycket roligare och charmigare än en anonym tråkig Corolla.
Alexmcfire
Inlägg: 49
Blev medlem: 24 jul 2010 12:54
Ort: Esternas land.

Re: Lada Samara Sedan 1,5i 1997

Inlägg av Alexmcfire »

Intressant kring Samaran är att den monterades ett kort tag i Finland hos Valmet, dvs dom som monterar Porsche idag.
http://www.valmet-automotive.com/automo ... endocument
Årsmodell 1996-1998.
För äldre modeller finns det böcker, http://www.margie-bookshop.se/search.ph ... 5D=Danmark
Skriv svar