Jag tycker att det som är praktiskt/ändamålsenligt är snyggt / vackert.
Min motivering är att LADA NIVA är så "lagom" och har så praktiskt formgivet "skal".
Jag vill placera NIVA´n i samma grupp som SUZUKI SAMURAI TIN TOP (som jag ägt), nya SUZUKI JIMNY, HONDA E och, i viss mån, HUNDKOJAN(varav jag ägt 4 st från 850 cc till 1275 cc) samt SUZUKI JIMNY(som jag f n äger en -06:a) utgående modell.
Nya bilar är för det mesta vämjeliga i linjespelet och näst intill omöjliga att ta sig i och ur.
Sidorutorna, liksom taklinjen sluttar ner bakåt och sidrutornas nederkant/linje sluttar uppåt.
Bakrutornas storlek och utformning behöver jag väl inte yttra mig om.
Värsta exemplet, tycker jag, är Volvo XC40 - har ni provat att ta er in och ut?
Mercedes A- och B-klass är nästan lika besvärliga p g a de små framdörrarna - prova får ni se.
Att vissa bilar, t ex Mazda MX-5 Miata, är något besvärliga att "ta på och av sig" accepterar jag = hör till biltypen.
Jag är ingen atlet, men heller inget monster, och mäter c:a 180 cm och väger drygt 95 kg.
Vad jag har mest mot Niva´n är att baksätets ryggdyna inte går att fälla samtidigt som man får plats bakom ratten.
(men det går att fixa med Suzuki Samurai-bakstolar)
Fritt spånat direkt från hjärtat - med vilket man ska köpa bil.
